Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wie heeft

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    In het Frans van Nero (Marc Sleen) zegt meneer Pheip : "je suis chemin". Vertaal maar.
    Dat is typisch 'correct' Brussels.
    Net zoals: 'Les voitures moustachent dans la rue.'
    Of 'je tire mon plan' in plaats van 'je me debrouille', wordt hier in Brussel niet als verkeerd beschouwd.

Er is ergens wel zo'n boek met typisch Brusselse uitdrukkingen, een Nederlands gezegde rechtstreeks vertaald, die fout zijn in 't Frans, maar in Brussel aanvaard worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Ik vergelijk het huidige Nederlands (dat in Nederland wordt gesproken) met het Zuid Afrikaans.
      Zuid Afrikaans is een taal die bijeengesprokkeld is door een hoop ongeletterde pioniers met beperkt IQ. Als ze de juiste naam niet kenden van een voorwerp, dan fantaseerden ze er gewoon een naam voor. De huidige Nederlanders missen zelfs die fantasie en gaan daarom woorden zoeken in het Engels of het Frans, zelfs wanneer er al een woord voor bestaat. Daarom draagt een Nederlander geen hemd meer, maar wel een shirt of een chemise. Een broek is ook te simpel, want hij draagt een pantalon.
      Als hij alsnog het juiste woord kent, spreekt hij dit het liefst op zijn Engels uit zoals in trem, jem of cereven.
      Door zulk volk dat zijn eigen taal verloochent, laten jullie je zulk belachelijk dictee voorschotelen en doen er op de koop toe nog aan mee als een kudde kalveren.
      He....he beetje dimmen hè.
      we zijn dan wel Nederlanders maar ook gewoon mensen hoor.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Door zulk volk dat zijn eigen taal verloochent, laten jullie je zulk belachelijk dictee voorschotelen en doen er op de koop toe nog aan mee als een kudde kalveren.
        Toch niet overdrijven he.
        Ik heb al veel genoten van de boeken van Cees Noteboom, Harry Mulish, Jeroen Brouwers, enz ...
        Wat het dictee betreft, het is een samenwerking tussen Vlaanderen & Nederland.
        Een dictee is en blijft een dictee; en geen weerslag van het taalgebruik. Het is een spel met woorden. Niets meer...
        Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
          Toch niet overdrijven he.
          Ik heb al veel genoten van de boeken van Cees Noteboom, Harry Mulish, Jeroen Brouwers, enz ...
          Wat het dictee betreft, het is een samenwerking tussen Vlaanderen & Nederland.
          Een dictee is en blijft een dictee; en geen weerslag van het taalgebruik. Het is een spel met woorden. Niets meer...
          En ik probeer te begrijpen waar die afkeer vandaan komt
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
            Het woord kinderen zeggen, duurt langer
            En het zou kunnen dat de Engelse taal efficiënter is

Er is wel een hemelsbreed verschil tussen het gebruik van het Engels, door Amerikanen en Britten.
            Denk maar aan de uitspraak.
            Ik ga overdrijven: het Amerikaans heeft meer te maken met bruut kwaken
            De behoorlijke uitspraak van het Engels is mooier, veel mooier.
            Let maar eens op hoe Michael Portillo spreekt als hij commentaar geeft bij zijn 'Great British Railway Journeys'
            Documentary series in which Michael Portillo travels the country by train.

Hij gebruikt soms ook woorden die ik voor de eerste keer hoor.
            En ik mag, hopelijk, zeggen dat ik er een aantal ken
            En taal is in hoofdzaak woordenschat.

Het dialect kan ook mooi zijn of mooi klinken.
            Het dialect houdt een taal levendig.
            Enz.
            Dat het behoorlijk Engels mooier is dan het Amerikaans, daar ben ik het mee eens. Maar qua verstaanbaarheid zal de gemiddelde anderstalige eerder een Amerikaan verstaan dan een Brit. En dat is nog zo met andere geëxporteerde talen. Neem nu bijvoorbeeld Spaans. Een Latijns-Amerikaan zal je beter verstaan dan de Spanjaard. Die laatste spreekt veel sneller en zijn uitspraak is ook anders.
            Hierover kan ik nog een anekdote vertellen. Toen ik privaat piloot was en mijn eerste vlucht over het kanaal naar groot-Brittanë deed had ik eerlijk gezegd problemen tijdens de radiocommunicatie met het Engels van de Britten. Het is zo dat in de luchtvaart "de fraseologie of idiomatiek" wordt gebruikt, d.w.z. dat men veel meer de nadruk legt op de betekenis van het woord en niet zozeer op het grammaticale en de vorming van zinnen. Het komt er dus op aan dat men met een minimum aan bewoordingen zo goed en snel mogelijk communiceert waant je ben niet alleen in de lucht. De Britten met hun typische uitspraak van het Engels hebben mij toen wel even uit mijn lood gebracht en heb bepaalde richtlijnen wel moeten doen herhalen, hetgeen ik eerder nooit had met de meer Amerikaanse uitspraak, uitspraak die ten andere bij de meeste niet Britse piloten gangbaar is.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              .... De Britten met hun typische uitspraak van het Engels hebben mij toen wel even uit mijn lood gebracht en heb bepaalde richtlijnen wel moeten doen herhalen, hetgeen ik eerder nooit had met de meer Amerikaanse uitspraak, uitspraak die ten andere bij de meeste niet Britse piloten gangbaar is.
              zoals...?
              grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                zoals...?
                grt,bouk.
                Het gaat 'm over instructies die tijdens het gecontroleerd vliegen door de luchtverkeersleiders van het betrokken land aan de piloten wordt medegedeeld om een nadering in te zetten. Het is dus van levensbelang dat je perfect begrijpt wat er aan de andere kant wordt gezegd, zo niet moet je vragen om te herhalen. Dit herhalen wordt door sommige verkeersleiders niet altijd gewaardeerd omdat zij niet met jou alleen bezig zijn. Het is ook zaak van bij zeer belangrijke instructies zoals bijvoorbeeld als het over getallen gaat waaronder radiofrequenties en dergelijke, je de gegeven instructies herhaalt zodat men aan de andere kant weet dat alles wel degelijke begrepen is.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik vergelijk het huidige Nederlands (dat in Nederland wordt gesproken) met het Zuid Afrikaans.
                  Zuid Afrikaans is een taal die bijeengesprokkeld is door een hoop ongeletterde pioniers met beperkt IQ. Als ze de juiste naam niet kenden van een voorwerp, dan fantaseerden ze er gewoon een naam voor. De huidige Nederlanders missen zelfs die fantasie en gaan daarom woorden zoeken in het Engels of het Frans, zelfs wanneer er al een woord voor bestaat. Daarom draagt een Nederlander geen hemd meer, maar wel een shirt of een chemise. Een broek is ook te simpel, want hij draagt een pantalon.
                  Als hij alsnog het juiste woord kent, spreekt hij dit het liefst op zijn Engels uit zoals in trem, jem of cereven.
                  Zover zou ik niet willen gaan maar ik herinner me een leuke anekdote van vele jaren gelden. Het ging er over hoe de Zuid-Afrikanen dachten over het huidige AN.
                  Zei er één : "sij spreek zo ouwerwets"
                  Of zoiets.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    zoals...?
                    grt,bouk.
                    "descend and maintain 4000"

In Spanje was het vroeger nog erger...
                    En zoek een keer op KLM + Tenerife
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Ikke ??? Ik denk dat iemand als Camps daar een orgasme van krijgt maar ik niet.
                      Zie #22.
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

"descend and maintain 4000"

In Spanje was het vroeger nog erger...
                        En zoek een keer op KLM + Tenerife
                        En de Fransen dan... Ik was ooit eens vertrokken naar Le Touquet op zondag. We gingen er iets gaan eten omdat het restaurant er vrij goed was. Toen ik in de omgeving kwam en mij rapporteerde kreeg ik geen antwoord. Ik bleef maar 360's draaien tot het eindelijk tot mij doordrong dat ik beter, zoals de andere Fransen trouwens, probeerde te rapporteren in het Frans.Maar je moet op dat moment maar weten hoe de Franse benoemingen zijn van de verschillende 'report points' in het circuit. En inderdaad, de toren antwoordde onmiddellijk: "entrez travers mi-piste, vous êtes n°3, rapportez base, rapportez dernier virage, rapportez piste dégagée... Je had zo maar eens met verkort aan brandstof gezeten...
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                          En de Fransen dan... Ik was ooit eens vertrokken naar Le Touquet op zondag. We gingen er iets gaan eten omdat het restaurant er vrij goed was. Toen ik in de omgeving kwam en mij rapporteerde kreeg ik geen antwoord. Ik bleef maar 360's draaien tot het eindelijk tot mij doordrong dat ik beter, zoals de andere Fransen trouwens, probeerde te rapporteren in het Frans.Maar je moet op dat moment maar weten hoe de Franse benoemingen zijn van de verschillende 'report points' in het circuit. En inderdaad, de toren antwoordde onmiddellijk: "entrez travers mi-piste, vous êtes n°3, rapportez base, rapportez dernier virage, rapportez piste dégagée... Je had zo maar eens met verkort aan brandstof gezeten...
                          Niet te geloven.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Als iedereen als eens zou leren zonder dt-fouten te schrijven, ben ik al content
                            - Photography made me look at things differently -

Comment

De Engelsen hebben ook zo hun eigenaardigheden
                              Ze zeggen "striet", ze schrijven "street" en ze bedoelen straat
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

De Engelsen hebben ook zo hun eigenaardigheden
                                Ze zeggen "striet", ze schrijven "street" en ze bedoelen straat
                                doen de Belgen ook hoor.
                                ze schrijven Dany maar zeggen Dany.
                                grt,bouk.

Comment

Working...
                                X