Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SEPA domiciliering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: SEPA domiciliering

    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Laatste stand van zaken: op mijn oude rekening staat het Electrabel mandaat nog altijd "opgeschort", zal wel zo zijn tot ergens volgende week, dan wordt die rekening afgesloten. Anders zou het nog tot mei duren eer ze verdween (als ze het niet zouden vergeten).

    Andere vraag: op mijn Keytrade rekening heb ik alle SEPA's geblokkeerd. Maar ik opende er nu toch eentje omdat ik mijn hospitalisatieverzekering dan in 4 keer kan betalen.

    Ik heb er eventjes niet op gelet dat mijn rekening volledig geblokkeerd stond. CM maakt een mandaat aan (kan dus op die geblokkeerde rekening) en dan volgt er natuurlijk een geweigerde betaling. Ik zou verwachten dat een bank tenminste zou melden dat er een door mij ondertekende aanvraag bij hen is voor domiciliëring op een geblokkeerde rekening. Nee hoor, ze maken gewoon een DOM aan en weigeren de betaling.
    Ik kan nu wel een zwarte lijst aanmaken met bedrijven van wie ik geen DOM aanvaard, maar een witte, waar ik kan aanduiden wie de uitzondering op de blokkering is, lijkt niet te kunnen.
    Dus mag je in theorie dagelijks gaan kijken of er geen onterechte DOM's aangemaakt zijn om die dan handmatig te blokkeren. Dan kan je weer 3 jaar lang zo'n lijst krijgen van geblokkeerde mandaten.

    Eens bij Recordbank gaan kijken: zelfde regeling: je kan ALLES blokkeren of, als ze al aangemaakt zijn, bepaalde mandaten achteraf blokkeren, ofwel in theorie ALLE bedrijven één voor één blokkeren behalve bijvoorbeeld één enkel.
    Handig is anders.
    Het blijft kompleet onlogisch naar de schuldenaar toe: Wil je 1 mandaat activeren dan MOET je je rekening openzetten voor ALLE bedrijven, bonafide zowel als malafide, en zo nodig ACHTERAF de mogelijke schade proberen recupereren.

    Bij Argenta blijkt wat ik voorstel dus wel te kunnen , van een soepje gesproken.
    Wij hebben ook een rekening bij Recordbank met domiciliëringen.
    Zonet eens gaan zien, en bvb. Electrabel staat er nog bij, waar wij reeds een paar jaar geen klant meer bij zijn.
    Een proberen te blokkeren dacht ik (op alle drie de niveau's : rekening, schuldeiser, contract...) en inderdaad de domiciliëring blijft op actief staan .
    Ze gaan morgen om 8u45 open en den dezen zal om 08u46 eens een deftig telefoontje plegen zie.
    Ik zal er voor zorgen dat ze onmiddellijk wakker zijn en/of dat hun feestroes rap uit is.
    Ik hou je op de hoogte.

    Comment


    • Re: SEPA domiciliering

      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Wij hebben ook een rekening bij Recordbank met domiciliëringen.
      Zonet eens gaan zien, en bvb. Electrabel staat er nog bij, waar wij reeds een paar jaar geen klant meer bij zijn.
      Een proberen te blokkeren dacht ik (op alle drie de niveau's : rekening, schuldeiser, contract...) en inderdaad de domiciliëring blijft op actief staan .
      Ze gaan morgen om 8u45 open en den dezen zal om 08u46 eens een deftig telefoontje plegen zie.
      Ik zal er voor zorgen dat ze onmiddellijk wakker zijn en/of dat hun feestroes rap uit is.
      Ik hou je op de hoogte.
      Tja, dat verkondig ik nu al drie jaar: dat reglement tart alle logica: bedrijven maken de mandaten aan om geld van jouw rekening te halen, verlaat je het bedrijf als klant dan mag je nog drie jaar zitten kijken op een "opgeschort" mandaat. Maken ze een ongeldig mandaat aan dan mag jij achteraf de boel gaan terugeisen.
      Als men al die regels 180° omkeert, dan zijn we er en is het een schitterend systeem.
      En een kat (diverse banken) vindt zijn jongen er ook niet meer in terug, getuige de wirwar van behandeling van uw eigen mandaten.
      In mijn geval zou het logisch zijn dat een volledig geblokkeerde rekening een bericht zou genereren naar de schuldeiser die het mandaat opstart, om hem te melden dat op de bewuste rekening geen mandaten kunnen geopend worden. Zodat ze (CM) mij zou kunnen contacteren.
      Maar dat is blijkbaar te veel gevraagd. Nu ben ik in het ongewisse tot ik er toevallig op uitkom, en blijft CM ook in het ongewisse.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • Re: SEPA domiciliering

        Nete en Djivan, wonen jullie toevallig kort bij elkaar?

        Zit er daar azijn in de leidingen?

        Ik kan best geloven dat sepa niet perfect geregeld is, maar ik ken geen groot bedrijf dat moedwillig foute bedragen incasseert.
        Ik vind het daarom belangrijker dat je betalingen kan terugeisen, wat vroeger niet kon.

        Comment


        • Re: SEPA domiciliering

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Nete en Djivan, wonen jullie toevallig kort bij elkaar?

          Zit er daar azijn in de leidingen?

          Ik kan best geloven dat sepa niet perfect geregeld is, maar ik ken geen groot bedrijf dat moedwillig foute bedragen incasseert.
          Ik vind het daarom belangrijker dat je betalingen kan terugeisen, wat vroeger niet kon.
          Toch dik 50 km van mekaar hoor. Ik heb nog eens geproefd: geen azijn, geen wijn, gewoon water.

          Nog eens: ik vind SEPA met een "normaal" reglement best prima, maar als ik nu mijn rekening wil openzetten voor één (1) mandaat, dan moet ik ze openzetten voor ALLE SEPA mandaten (en dat zint me niet), en kan ik, als ik wil, de gele gids nemen en één voor één alle andere bedrijven op de "zwarte" lijst zetten.
          Ik stel dat hier zeer extreem en theoretisch, maar het is helaas zo dat het SEPA reglement blijkbaar door banken geïnterpreteerd wordt omdat ze er waarschijnlijk zelf kop noch staart aan krijgen.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • Re: SEPA domiciliering

            Azijn in het water of niet. Ik vind dat Nete gelijk heeft.
            Het sepa systeem is er gekomen op model van hoe het ging in het buitenland (bv Nederland) waar iedereen als ze je rekeningnummer hadden aan je geld konden zitten.
            Belgie was daar vroeger redelijk goed in omdat het uitvoeringsrecht bij de klant lag en niet bij een derde.

            Voor mij zouden ze ook het systeem moeten omdraaien. En zelfs nog een stapje verder gaan bij gewone overschrijvingen ook bv.
            Tot op de dag van vandaag is er geen koppeling tussen een rekeningnummer en een begunstigde.

            Zo kan ik bv storten voor een goed doel op rekening nummer van 11.11.11 en als begunstigde Koning Filip er op zetten.
            Dit laat een deur open voor fraudeurs die facturen vangen en er hun eigen rekeningnummer op zetten.

            In tijden van zeer krachtige informaticasystemen die banken bezitten moet dit zo te regelen zijn dat dit truckje niet meer kan doorgaan.

            Nu werk ik met het eenvoudig systeem van het bijhouden van begunstigden met naam, toenaam en nummer.
            Alle betalingen gebeuren manueel via pc-banking.
            SEPA komt er hier niet in!

            Comment


            • Re: SEPA domiciliering

              Na telefoontje met Recordbank, bleek dat door één van mijn probeersels van gisteren, om de domciliëring van Electrabel op non-actief te zetten, het blijkbaar toch gelukt was.
              In de bank kunnen ze blijkbaar via een andere weg (enkel voor hen bestemd) kijken, en daar stond die domiciliëring dus sedert gisteren op non-actief.
              Heel stom vind ik het dat er hier bij mij op het scherm helemaal niets te zien is van het deactiveren, er blijft mooi actief staan naast Electrabel .
              Het is dus nog stommer dan stom, je hebt een dom. gedesactiveerd, het is gelukt, maar zelf kan je het nergens zien.

              PS Ik verdenk Tommie 1 er van elke dag een douche met azijn te nemen .

              Comment


              • Re: SEPA domiciliering

                Het kan nog straffer: mailtje naar febelfin gestuurd en reeds antwoord:

                Het staat de banken vrij om of een zwarte of een witte lijst te implementeren. De keuze is aan de bank. Gewoon krankzinnig, die zwarte lijst kan enkel nuttig zijn als je eens bedot wordt en dat bepaald bedrijf wil blokkeren. Heel die SEPA poespas is blijkbaar geschreven om fouten ACHTERAF te kunnen rechtzetten, helemaal niet om ze op de best mogelijke manier te voorkomen.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • Re: SEPA domiciliering

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Heel die SEPA poespas is blijkbaar geschreven om fouten ACHTERAF te kunnen rechtzetten, helemaal niet om ze op de best mogelijke manier te voorkomen.
                  Ik kan mij best voorstellen dat er maanden, zo niet jaren, voorbereiding in die hele SEPA wetgeving gekropen is en het verwonderd mij dat er niet één van die slimme koppen op het idee is gekomen om bij een SEPA aanvraag van een bedrijf een melding in de webbanking van de klant te laten zien waar je deze aanvraag kan goedkeuren of weigeren via codes van het "bakje". Dezelfde wijze dan overschrijvingen valideren dus.
                  Niemand kan het toch normaal vinden dat je een SEPA kan activeren zonder daar de klant in te kennen (tenzij de EU politici).
                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

                  Comment


                  • Re: SEPA domiciliering

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Na telefoontje met Recordbank, bleek dat door één van mijn probeersels van gisteren, om de domciliëring van Electrabel op non-actief te zetten, het blijkbaar toch gelukt was.
                    In de bank kunnen ze blijkbaar via een andere weg (enkel voor hen bestemd) kijken, en daar stond die domiciliëring dus sedert gisteren op non-actief.
                    Heel stom vind ik het dat er hier bij mij op het scherm helemaal niets te zien is van het deactiveren, er blijft mooi actief staan naast Electrabel .
                    Het is dus nog stommer dan stom, je hebt een dom. gedesactiveerd, het is gelukt, maar zelf kan je het nergens zien.

                    PS Ik verdenk Tommie 1 er van elke dag een douche met azijn te nemen .
                    Elke dag een literke salpeterzuur werkt nog beter....

                    Ik gebruik al jaren domicilieringen voor Telenet, water, electriciteit, krantenabo, creditkaart. En dat loopt goed
                    Nog nooit heeft een van die firmas mij bedragen afgeboekt die niet vooraf op een factuur stonden.
                    Wel heb ik al een fout van een paar euro op een Telenet factuur gezien, en die werd snel rechtgezet.

                    Comment


                    • Re: SEPA domiciliering

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Elke dag een literke salpeterzuur werkt nog beter....

                      Ik gebruik al jaren domicilieringen voor Telenet, water, electriciteit, krantenabo, creditkaart. En dat loopt goed
                      Nog nooit heeft een van die firmas mij bedragen afgeboekt die niet vooraf op een factuur stonden.
                      Wel heb ik al een fout van een paar euro op een Telenet factuur gezien, en die werd snel rechtgezet.
                      Je zou beter eens goed zitten weken in een vol bad gevuld met dit goedje. Je kan niet proper genoeg zijn.

                      Bij mij ook niet, maar als ik kan bepalen wie ik met een dom. betaal, dan wil ik dat ook kunnen stopzetten OP EEN EENVOUDIGE MANIER ZOALS VROEGER vóór de Sepastr...
                      En blijkbaar kan het, maar enkel de bank zelf kan zien dat het gedesactiveerd is .
                      Last edited by Guest17; 5 januari 2015, 15:29.

                      Comment


                      • Re: SEPA domiciliering

                        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        En blijkbaar kan het, maar enkel de bank zelf kan zien dat het gedesactiveerd is .
                        Sorry maar dit klopt in normale omstandigheden niet.
                        Of er is een technisch probleem of je hebt te weinig geduld.

                        Als ik een aanpassing doe, dan krijg ik de melding "Uw aanvraag wordt zo snel mogelijk verwerkt/opgenomen in onze systemen" (of iets in die genre).
                        Meestal zie ik de aanpassing dan effectief iets daarna gebeuren, maar als die aanpassing in een WE of op een feestdag wordt aangevraagd kan het al eens wat langer duren voor ik dit kan zien in mijn online bankieren.
                        Al moet ik zeggen dat dit de laatste tijd ook vaak redelijk snel of zelfs onmiddellijk is.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: SEPA domiciliering

                          Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                          Niemand kan het toch normaal vinden dat je een SEPA kan activeren zonder daar de klant in te kennen (tenzij de EU politici).
                          De regelgeving zegt dat de klant eerst een akkoord moet geven aan een bedrijf alvorens een SEPA dom opgestart mag worden, als een bedrijf dat niet doet dan is dat bedrijf in fout en kan dit geschorst worden van de mogelijkheid om SEPA dom te gebruiken.
                          Dus in principe is de klant altijd op de hoogte alvorens een SEPA dom gestart wordt, zeker nu alles definitief is opgesteld.
                          Als een bedrijf onterecht een SEPA dom opstart en geld van uw rekening haalt, dan kan je klacht indienen en geld terugeisen ... indien het bedrijf niet kan aantonen over uw goedkeuring te beschikken, dan wordt de SEPA vernietigd en krijg jij altijd je geld terug (ook al is dat bedrijf fake of ondertussen failliet).
                          Met een simpele klik (of enkele keren klikken) binnen je online bankieren kan je trouwens elke betaling via DOM terugeisen en het bedrag moet door de bank terugbetaald worden zonder dat jij iets hoeft te bewijzen of als reden op te geven ... zolang het maar binnen een beperkte tijd gebeurt.

                          Vroeger kon ik ook zonder uw weten een betaling in uw naam uitvoeren, het was voldoende je naam en rekeningnummer te kennen en zelf een betaling aan te maken (of een dom) met eender welke handtekening ... de bank zou het altijd uitgevoerd hebben zolang jij niet klaagde dat het een vals document was en dat je van niets weet, dan moeten zij bewijzen dat jij wel getekend hebt.
                          Voordeel ten opzichte van vroeger is dat je nu zelf kan beslissen je geld terug te krijgen, zelfs kan jij bedrijven bedotten wat vroeger niet kon.
                          Je betaalt via dom, gebruikt de diensten en binnen twee weken vraag je geld terug via je online bankieren ... jij hebt je geld terug en je goederen gehad en het bedrijf kan beginnen procederen om hun geld wel te hebben.
                          Vroeger kon je geen uitgevoerde dom terugeisen zonder medewerking van het bedrijf dat incasseerde (uitgezonderd bankfraude).

                          Dus ja, het systeem is wat bizar opgesteld maar de veiligheid voor de klant is eigenlijk fors beter dan vroeger en als een SEPA dom verkeerd loopt is dat ofwel berust op een menselijke fout of op bedrieglijk opzet, hetgeen vroeger ook altijd kon.
                          Men moet niet alles zo zwart zien, er zijn ook nog positieve zaken aan deze nieuwe regeling.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: SEPA domiciliering

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            De regelgeving zegt dat de klant eerst een akkoord moet geven aan een bedrijf alvorens een SEPA dom opgestart mag worden, als een bedrijf dat niet doet dan is dat bedrijf in fout en kan dit geschorst worden van de mogelijkheid om SEPA dom te gebruiken.
                            Ik ga mij niet moe maken. Zie eerder.
                            bye, Maurice
                            https://on4bam.com/
                            Nikon D7500

                            Comment


                            • Re: SEPA domiciliering

                              VerSeg je bent onvermoeibaar
                              In ieder geval beste wensen voor 't nieuwe jaar.
                              Greetz,

                              Senn

                              Comment


                              • Re: SEPA domiciliering

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                De regelgeving zegt dat de klant eerst een akkoord moet geven aan een bedrijf alvorens een SEPA dom opgestart mag worden, als een bedrijf dat niet doet dan is dat bedrijf in fout en kan dit geschorst worden van de mogelijkheid om SEPA dom te gebruiken.
                                Dus in principe is de klant altijd op de hoogte alvorens een SEPA dom gestart wordt, zeker nu alles definitief is opgesteld.
                                Als een bedrijf onterecht een SEPA dom opstart en geld van uw rekening haalt, dan kan je klacht indienen en geld terugeisen ... indien het bedrijf niet kan aantonen over uw goedkeuring te beschikken, dan wordt de SEPA vernietigd en krijg jij altijd je geld terug (ook al is dat bedrijf fake of ondertussen failliet).
                                Met een simpele klik (of enkele keren klikken) binnen je online bankieren kan je trouwens elke betaling via DOM terugeisen en het bedrag moet door de bank terugbetaald worden zonder dat jij iets hoeft te bewijzen of als reden op te geven ... zolang het maar binnen een beperkte tijd gebeurt.

                                Vroeger kon ik ook zonder uw weten een betaling in uw naam uitvoeren, het was voldoende je naam en rekeningnummer te kennen en zelf een betaling aan te maken (of een dom) met eender welke handtekening ... de bank zou het altijd uitgevoerd hebben zolang jij niet klaagde dat het een vals document was en dat je van niets weet, dan moeten zij bewijzen dat jij wel getekend hebt.
                                Voordeel ten opzichte van vroeger is dat je nu zelf kan beslissen je geld terug te krijgen, zelfs kan jij bedrijven bedotten wat vroeger niet kon.
                                Je betaalt via dom, gebruikt de diensten en binnen twee weken vraag je geld terug via je online bankieren ... jij hebt je geld terug en je goederen gehad en het bedrijf kan beginnen procederen om hun geld wel te hebben.
                                Vroeger kon je geen uitgevoerde dom terugeisen zonder medewerking van het bedrijf dat incasseerde (uitgezonderd bankfraude).

                                Dus ja, het systeem is wat bizar opgesteld maar de veiligheid voor de klant is eigenlijk fors beter dan vroeger en als een SEPA dom verkeerd loopt is dat ofwel berust op een menselijke fout of op bedrieglijk opzet, hetgeen vroeger ook altijd kon.
                                Men moet niet alles zo zwart zien, er zijn ook nog positieve zaken aan deze nieuwe regeling.
                                Zeer goed gezegd !

                                Omdat een SEPA Direct Debit enkel kan aangemaakt worden na akkoord van de debiteur, vinden veel banken dat een witte lijst weinig zin heeft: het is extra werk voor de klant en als hij het vergeet worden de rekeningen ten onrechte niet betaald.
                                Een zwarte lijst (of een beperking van het bedrag) geeft de klant de mogelijkheid zijn bestaande mandaten te bewaken.

                                In elk geval wordt een Direct Debit terugbetaald na een aanvraag van de klant binnen de 8 weken.
                                Dit gebeurt automatisch door de clearing en behoeft geen goedkeuring van de crediteur.
                                Er is dus een grote bescherming ingebouwd voor de particuliere klant.

                                Beste wensen.
                                Last edited by palombian; 5 januari 2015, 21:56.

                                Comment

                                Working...
                                X