Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SEPA domiciliering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: SEPA domiciliering

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    En wanneer malafiden aan je rekening willen zitten, dan zullen ze er aan zitten, met of zonder die dom. of sepa.....zij daar maar zeker van.
    Kan misschien wel zo zijn, en daarom moeten we ze ineens maar een "carte blanche" geven ???
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • Re: SEPA domiciliering

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Kan misschien wel zo zijn, en daarom moeten we ze ineens maar een "carte blanche" geven ???
      Heb ik nergens geschreven hé nete .
      Groetjes

      Comment


      • Re: SEPA domiciliering

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Kan misschien wel zo zijn, en daarom moeten we ze ineens maar een "carte blanche" geven ???
        De SEPA domiciliëring is nog steeds geen carte blanche ... als dat correct en eerlijk gebruikt wordt is er geen probleem, het is pas bij "misbruik" en/of niet respecteren van de regels dat er iets verkeerd kan gaan.
        Net als met een overschrijvingsdocument, gaat vlot tot iemand er eentje invult met uw rekeningnummer als opdrachtgever en er een krabbel op zet dat op het uwe gelijkt (of zelfs helemaal niet).
        De bank zal de betaling altijd uitvoeren ... tot je klaagt dat er misbruik is.
        Met de vorige dom 80 kon misbruik ook, mijn moeder deed ooit een gift voor de kankerliga per telefoon als er een speciale uitzending was op tv ... een eenmalige gift dacht ze tot er iets later een dom 80 gestart was voor een regelmatige bijdrage.
        Die dom 80 hebben ze dus ook gewoon kunnen starten zonder enige handtekening of wat dan ook, het is niet het SEPA gebeuren dat misbruik in het leven geroepen heeft.
        Met die dom 80 hebben ze dus wat geld afgehaald voor "het goede doel" maar ze kon het geld niet terugvragen zonder te procederen, met een SEPA domiciliëring had het voldoende geweest om via online bankieren de terugbetaling te vorderen en enkele dagen later het geld terug te hebben zonder procederen ... SEPA had dus meer zekerheid geboden iets terug te hebben.
        SEPA zit nu vooral in het bolleke doordat het zoveel aangehaald wordt als gevaarlijk, maar uiteindelijk is het niet gevaarlijker dan vroeger en heb je zelf meer kans om te corrigeren.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: SEPA domiciliering

          Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
          Nee. De facturen blijven hetzelfde met/zonder domi.
          Straf ... bijna alle nutsbedrijven die ik ken geven een korting als je via dom betaalt.

          Een binnenkomende factuur wordt de dag zelf op de internetbanking ingevoerd met uitvoeringsdatum en klaar. geen extra kosten of kans op "vergeten".
          Ja ... heb jij pech dat je nooit op vakantie kan gaan en het geluk dat je nooit ziek wordt en in het ziekenhuis belandt en vooral dat je een heel goede postbode hebt dat alles in de juiste brievenbus steekt.

          Facturen via mail zijn dan weer te controleren aan de hand van afzender
          Dus jij gaat bij elke factuur dat je via mail ontvangt de headers volledig analyseren?
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: SEPA domiciliering

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            met een SEPA domiciliëring had het voldoende geweest om via online bankieren de terugbetaling te vorderen en enkele dagen later het geld terug te hebben zonder procederen
            Dit lees ik op seniorennet en het komt dan nog van iemand die tot voor een paar weken 100% SEPA fan was:

            Telenet heeft in de periode 2012-2013, van al de klanten waarvan ze een
            domicilie hadden, de bankrekeningnummers aan de banken gevraagd en gekregen en bij die klanten hebben ze een sepa-domiciliering geplaatst in 2013, en dit zonder iemand een vraag te stellen of op de hoogte te brengen.

            Er is een theorie en een praktijk Prima Vera.

            Ik wacht nu al een 3-tal weken op terugbetalingen
            ter waarde van ongeveer € 400.


            Da's dus al een inbreuk (laat terugbetalen) op een inbreuk (niet verwittigen). Maar ja, staat er niet ergens dat ze 30 dagen tijd hebben om terug te betalen ?

            Voor de zoveelste keer: men had nu de kans om een beter systeem op poten te zetten, en men heeft er een nog véél méér fout- en fraudegevoelig misbaksel van gemaakt.
            Last edited by nete; 6 maart 2014, 07:33.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • Re: SEPA domiciliering

              Telenet heeft in de periode 2012-2013, van al de klanten waarvan ze een
              domicilie hadden, de bankrekeningnummers aan de banken gevraagd en gekregen en bij die klanten hebben ze een sepa-domiciliering geplaatst in 2013, en dit zonder iemand een vraag te stellen of op de hoogte te brengen.
              Waarom zouden ze iets moeten opvragen dat ze al lang kenden en gebruikten ?

              Als Telenet de betaling van een faktuur ontvangt via een domiciliering dan zien ze ook wel van welk rekeningnr. dat komt hoor. Van elke klant met dom. kenden ze dus al lang diens rekeningnr.

              Elke nationale domiciliëring werd omgezet in een Sepa dom. omdat dat nu eenmaal verplicht was want nationale domiciliëringen werden afgeschaft.

              PS. ' t is niet omdat je iets aanvaardt dat je er ook meteen fan van bent of andersom dat je enkel iets aanvaardt als je er ook fan van zou zijn.

              1) Je kan nog steeds een schuldeiser blokkeren bij je bank
              2) je kan een max. bedrag instellen bij je bank voor je betalingen aan een schuldeiser
              3) je kan nog steeds een betaling blokkeren bij je bank

              Wat betreft het recht om betalingen terug te vorderen en die 8 weken tijd dat men daarvoor heeft : dat is niet volledig juist, het is GEEN onvoorwaardelijk recht, het is wel degelijk aan 2 voorwaarden onderworpen : art. 38 WBD

              1° toen de transactie werd toegestaan, werd het precieze bedrag van de betalingstransactie niet gespecificeerd, en
              2° het bedrag van de betalingstransactie ligt hoger dan de betaler, op grond van zijn eerdere uitgavenpatroon, de voorwaarden van zijn raamcontract en relevante aspecten van de zaak, redelijkerwijs had kunnen verwachten.
              Last edited by Lalonde; 6 maart 2014, 09:16.

              Comment


              • Re: SEPA domiciliering

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Straf ... bijna alle nutsbedrijven die ik ken geven een korting als je via dom betaalt.

                Ja ... heb jij pech dat je nooit op vakantie kan gaan en het geluk dat je nooit ziek wordt en in het ziekenhuis belandt en vooral dat je een heel goede postbode hebt dat alles in de juiste brievenbus steekt.

                Dus jij gaat bij elke factuur dat je via mail ontvangt de headers volledig analyseren?

                Jij maakt het graag moeilijk blijkbaar of je denkt dat iedereen liegt.

                1. Mijn energieleverancier heeft dezelfde prijs voor domi en niet domi (zoals het hoort, ik heb het niet voor chantage).

                2. Een factuur moet binnen de 30 dagen betaald zijn en langer dan 4 weken ging ik nog nooit weg. Ziekenhuis? Ik woon niet alleen, de rest van het gezin kan ook betalingen doen. Verkeerde bus? Dan sturen ze maar een herinnering (nog niet gebeurd tot nu toe).

                3. Headers? niet nodiig. De bestemmeling is gewoon te zien, als daar het adres in staat dat ik hier gebruik dan is het fake. De bank kreeg een specifiek adres dat voor niets anders gebruikt wordt. Mailt men naar een ander e-mailadres dan klopt het niet.
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • Re: SEPA domiciliering

                  Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  Jij maakt het graag moeilijk blijkbaar of je denkt dat iedereen liegt.

                  1. Mijn energieleverancier heeft dezelfde prijs voor domi en niet domi (zoals het hoort, ik heb het niet voor chantage).

                  2. Een factuur moet binnen de 30 dagen betaald zijn en langer dan 4 weken ging ik nog nooit weg. Ziekenhuis? Ik woon niet alleen, de rest van het gezin kan ook betalingen doen. Verkeerde bus? Dan sturen ze maar een herinnering (nog niet gebeurd tot nu toe).

                  3. Headers? niet nodiig. De bestemmeling is gewoon te zien, als daar het adres in staat dat ik hier gebruik dan is het fake. De bank kreeg een specifiek adres dat voor niets anders gebruikt wordt. Mailt men naar een ander e-mailadres dan klopt het niet.
                  Plus: ik vraag zoveel mogelijk elektronische facturen (Telenet, Luminus, Beobank kredietkaart uitgaven...).
                  Plus ik neem mijn tablet mee op reis, en tegenwoordig heb je op veel plaatsen en/of hotels internet ter beschikking.
                  Plus er bestaat intussen een Keytrade app voor Android.
                  Plus ik gebruik waar mogelijk bestendige opdrachten.
                  Plus mijn buurman verzamelt mijn post en stuurt zonodig een SMS mocht er een dringende betaling tussen zitten. Hij mag gerust mijn facturen even bekijken hoor.
                  Plus ik moet me op reis geen zorgen maken dat er onwettige SEPA's op mijn geblokkeerde rekening zouden kunnen geopend worden.
                  Last edited by nete; 9 maart 2014, 22:36.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • Re: SEPA domiciliering

                    Nog vergeten:

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    vooral dat je een heel goede postbode hebt dat alles in de juiste brievenbus steekt.
                    Ja we hebben een goede (vaste) postbode. De vorige ook trouwens.
                    Verkeerde bus? geen probleem, we kennen onze buren en die zullen eventueel verkeerd afgeleverde post wel bij ons komen droppen (omgekeerd ook trouwens, net als pakjes aannemen e.d.).
                    bye, Maurice
                    https://on4bam.com/
                    Nikon D7500

                    Comment


                    • Re: SEPA domiciliering

                      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Plus ik neem mijn tablet mee op reis, en tegenwoordig heb je op veel plaatsen en/of hotels internet ter beschikking.
                      Plus ik moet me op reis geen zorgen maken dat er onwettige SEPA's op mijn geblokkeerde rekening zouden kunnen geopend worden.
                      Als ge dan toch op verlof rondloopt met uw tablet ... dan kunt ge evengoed uw rekening ne keer om de zoveel dagen nakijken dan u bezig te houden met facturen en betalingen uit te voeren.
                      De moeite lijkt me net iets minder ... hoeveel keer krijg je per jaar een factuur en hoeveel keer krijg je per jaar een onrechtmatige betaling via dom?
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: SEPA domiciliering

                        Ik beslis wanneer ik naar mijn rekeningen kijk net zoals ikzelf beslis WANNEER ik mijn rekeningen BETAAL en ik betaal mijn rekeningen ALTIJD STIPT OP TIJD, meer zelfs ik betaal meestal weken voor de vervaldag.

                        Comment


                        • Re: SEPA domiciliering

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Als ge dan toch op verlof rondloopt met uw tablet ... dan kunt ge evengoed uw rekening ne keer om de zoveel dagen nakijken dan u bezig te houden met facturen en betalingen uit te voeren.
                          De moeite lijkt me net iets minder ... hoeveel keer krijg je per jaar een factuur en hoeveel keer krijg je per jaar een onrechtmatige betaling via dom?
                          Als je de hele post had aangehaald ipv er weer een paar dingen uit te halen dan had je ineens het antwoord op je opmerkingen...
                          Mijn Luminus rekening wordt betaald via Zoomit: één klikje. Ook op vakantie.
                          Mijn Telenet rekening krijg ik via mail. Ook op vakantie.
                          Mijn verzekeringen worden maandelijks betaald via een bestendige opdracht waar ik baas over ben (12 keer hetzelfde bedrag, daarna 1 keer aanpassen als bedrag verandert).
                          Vrijwel alle andere rekeningen zijn eenmalige betalingen (allerlei belastingen bv.), waar je meestal méér dan een maand tijd hebt voor betaling.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • Re: SEPA domiciliering

                            Nete: ben jij content van Zoomit?
                            Ik krijg mijn loonfiches van werkgever al via Zoomit en gaat zeer vlot, denk dat ik mijn betalingen (telefoon/internet/electr./gas/...) ook via Zoomit ga uitvoeren.

                            Senn

                            Comment


                            • Re: SEPA domiciliering

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                              Nete: ben jij content van Zoomit?
                              Ik krijg mijn loonfiches van werkgever al via Zoomit en gaat zeer vlot, denk dat ik mijn betalingen (telefoon/internet/electr./gas/...) ook via Zoomit ga uitvoeren.

                              Senn
                              Tot hiertoe geen problemen met Zoomit.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • Re: SEPA domiciliering

                                Ik betaal(de) met dom. nu met sepa, ook met Zoomit, soms met gewone overschrijving, soms met visa, soms met paypal en ja...... soms zelfs, al is het uitzonderlijk, met cash geld .
                                Tot op heden nog met niks problemen gehad en mocht het er ooit van komen dan laat ik het hier weten .
                                Ooit eens een berichtje gekregen dat er verdachte 'bewegingen' rond mijn visakaart(nummer) werden vastgesteld.
                                Kaart onmiddellijk laten blokkeren en een nieuwe aangevraagd (gratis) en klaar was kees.
                                Ik maak wel dat er nooit een groot bedrag op onze zichtrekening staat, dan kunnen ze ook met weinig aan de haal gaan.
                                Groetjes

                                Comment

                                Working...
                                X