Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SEPA domiciliering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: SEPA domiciliering

    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Als je de hele post had aangehaald ipv er weer een paar dingen uit te halen dan had je ineens het antwoord op je opmerkingen...
    Mijn Luminus rekening wordt betaald via Zoomit: één klikje. Ook op vakantie.
    Mijn Telenet rekening krijg ik via mail. Ook op vakantie.
    Mijn verzekeringen worden maandelijks betaald via een bestendige opdracht waar ik baas over ben (12 keer hetzelfde bedrag, daarna 1 keer aanpassen als bedrag verandert).
    Vrijwel alle andere rekeningen zijn eenmalige betalingen (allerlei belastingen bv.), waar je meestal méér dan een maand tijd hebt voor betaling.
    Ge verdraait het weer en hebt niet eens gereageerd op wat ik schreef.
    Ik haalde aan dat als je toch je rekening moet raadplegen op verlof om die betalingen uit te voeren (ontvangen via Zoomit, via mail of via post), dan blijft het nog altijd simpeler om gewoon af en toe de rekening eens te controleren op verdachte boekingen (moet je altijd doen uit voorzorg ook al heb je geen SEPA dom) dan u bezig te houden met die (deels) manuele betalingen.
    De kans dat je een onterechte SEPA dom tegen komt is duizenden keren kleiner dan dat je een zelf uit te voeren betaling tegenkomt waarbij ge u eventueel kunt vergissen van bedrag of referentie of wat dan ook.
    Dus ja, voor gemak en veiligheid kiezen gaat nog steeds in het voordeel van een dom.

    Ik heb me ooit één keer vergist van bedrag bij een manuele betaling, ik heb de bank gevraagd de betaling tegen te houden en dat heeft me exact 25€ gekost zonder zeker te zijn dat het geld terug zou komen want als het al bij de andere bank van de begunstigde was, dan konden ze er niets meer aan doen.
    Als ge een onterechte SEPA dom hebt en ge vraagt uw geld terug, dan kost u dat exact 0,0€ en ge hebt gegarandeerd uw geld terug als je dat tijdig doet binnen de gestelde termijn.
    En een factuur uit Zoomit betalen neemt wel meer in beslag dan één keer klikken.
    Je moet ten eerste aangelogd zijn in je banksoftware (privé), je moet Zoomit raadplegen, de betaling kiezen en aanduiden voor uitvoering en dan moet je ook nog ondertekenen met je digipass.
    Klopt dat het eenvoudiger is dan alles zelf invullen, maar het loopt ook vaak fout met niet beschikbare documenten, verkeerde documenten, status dat niet aangepast kan worden, oude documenten die terug verstuurd worden of wat dan ook.
    Misschien heb je het geluk dat het bij u tot nu toe goed liep, maar u kennende zal heel binnenkort weer een reeks geklaag volgen over Zoomit.
    Ik kan best begrijpen dat jij tot nu toe betere ervaringen hebt met Zoomit, maar wees maar zeker dat je ooit toch facturen zult ontvangen zonder enige rechtvaardiging.

    Edit: En die facturen in jouw Zoomit module van de bank, die plaatsen de bedrijven daar zelf in zonder controle van je bank ... dus daar kan ook in geplaatst worden wat de leveranciers maar willen en fouten kunnen dus evenzeer.
    Last edited by VerSeg; 8 maart 2014, 01:20.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: SEPA domiciliering

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Edit: En die facturen in jouw Zoomit module van de bank, die plaatsen de bedrijven daar zelf in zonder controle van je bank ... dus daar kan ook in geplaatst worden wat de leveranciers maar willen en fouten kunnen dus evenzeer.
      Maar ze kunnen geen geld afhalen. Een SEPA stellen ze zelf in (voorbeelden reeds gegeven, en ja, dat mag niet maar het gebeurt toch) en daarna halen ze af wat ze willen. Zoomit is als een factuur in je bus, die behandel je zoals je wil.

      Ik ga op de duur nog denken dat je persoonlijk voordeel hebt bij die SEPA klucht
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • Re: SEPA domiciliering

        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
        Maar ze kunnen geen geld afhalen. Een SEPA stellen ze zelf in (voorbeelden reeds gegeven, en ja, dat mag niet maar het gebeurt toch) en daarna halen ze af wat ze willen. Zoomit is als een factuur in je bus, die behandel je zoals je wil.
        Inderdaad. En hoe zit het met de "ZWARE" straffen die Europa geeft aan de massa overtreders van de SEPA richtlijn ? Zal wel evenzeer een dode letter blijven als een correcte toepassing van de reglementering.
        Last edited by nete; 8 maart 2014, 20:45.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • Re: SEPA domiciliering

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Inderdaad. En hoe zit het met de "ZWARE" straffen die Europa geeft aan de massa overtreders van de SEPA richtlijn ? Zal wel evenzeer een dode letter blijven als een correcte toepassing van de reglementering.
          Europa geeft geen straffen aan de overtreders, Europa legt al de lidstaten op zware sancties te voorzien.
          En sancties kunnen enkel opgelegd worden als mensen ook effectief een klacht indienen tegen de overtredingen, maar daar zit het grootste probleem net.
          Velen klagen maar weinigen doen er iets tegen, zo is dat met alles.
          Het is zoals wanneer de stroom uitvalt ... bijna niemand belt naar de maatschappij om de storing te melden, ze gaan ervan uit dat een ander dat wel zal doen.
          Dus ik zie graag de eerste hier komen dat effectief een klacht ingediend heeft voor misbruik van SEPA en er ook effectief verder mee gaat.
          Iemand een voorbeeld?
          En neen nete, klagen op een forum of eens een mail sturen naar hier en daar is geen "klacht", dat is hoogstens "klagen".
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: SEPA domiciliering

            Waar zou je een klacht moeten indienen ? Ik heb ongeveer iedereen aangeschreven, ombudsman incluis. (Herlees de eerste paar pagina's van dit topic eens).
            Na ongeveer 2 jaar had die zijn eindverslag klaar: alles loopt naar wens dus deze "case" wordt gesloten.
            Zelfs de pers krijg je niet warm: waarschijnlijk is het onderwerp niet "sexy" genoeg. Test-Aankoop idem.

            Nog iets: ik dacht ergens gelezen te hebben dat Mobistar wel al onterechte afhalingen gedaan had bij u (ik heb tenslotte geen financiële schade geleden), waarom dien jij geen klacht in ?
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • Re: SEPA domiciliering

              Ik ben niet van plan alle 290 berichten hier te herlezen, maar uit nieuwsgieringheid ben ik toch eens gaan zien naar de mogelijkheden van onze zichtrekening bij Record Bank.
              Omtrent die Sepa domiciliëringen zie een knop 'Overzicht blokkeringen', daaronder heb ik keuze tussen 'Blokkering op contractniveau, of op rekeningniveau, of op schuldeisersniveau'.
              Als ik het goed voor heb dan kan je elke sepa dom. toch gewoon op één van die niveaus blokkeren....... wat rest er dan nog van probleem ??????
              Of zie ik iets over het hoofd ?????
              Groetjes

              Comment


              • Re: SEPA domiciliering

                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Omtrent die Sepa domiciliëringen zie een knop 'Overzicht blokkeringen', daaronder heb ik keuze tussen 'Blokkering op contractniveau, of op rekeningniveau, of op schuldeisersniveau'.
                Als ik het goed voor heb dan kan je elke sepa dom. toch gewoon op één van die niveaus blokkeren....... wat rest er dan nog van probleem ??????
                Staat er nu iets geblokkeerd? Zo nee, dan kunnen "ze" nog steeds een SEPA op je rekening nemen (mag dat: nee, gebeurt het: ja). Zo ja, zit je safe.
                Heb je al SEPA's dan krijg je ze de eerste 3 jaar niet weg uit je overzicht.
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • Re: SEPA domiciliering

                  Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  Staat er nu iets geblokkeerd? Zo nee, dan kunnen "ze" nog steeds een SEPA op je rekening nemen (mag dat: nee, gebeurt het: ja). Zo ja, zit je safe.
                  Heb je al SEPA's dan krijg je ze de eerste 3 jaar niet weg uit je overzicht.
                  Ik weet niet of ik ze niet kan wegkrijgen, maar kan ik dan die sepa dom's die ik nu heb niet blokkeren ? Mocht ik dat willen natuurlijk.
                  Ik heb geen goesting om het te proberen, want ik ben tevreden met het systeem.
                  Maar ik ga dit toch eens navragen mocht ik nog eens persoonlijk naar de bank moeten gaan, ben benieuwd.
                  Groetjes

                  Comment


                  • Re: SEPA domiciliering

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Nog iets: ik dacht ergens gelezen te hebben dat Mobistar wel al onterechte afhalingen gedaan had bij u (ik heb tenslotte geen financiële schade geleden), waarom dien jij geen klacht in ?
                    Mobistar heeft me een paar keer onterechte bedragen aangerekend door een fout, maar dit heeft niets met Sepa te maken want ik heb daar al sinds 1997 een dom lopen.
                    Een verkeerde dienst aanrekenen moet je niet vergelijken met misbruik van Sepa.
                    Trouwens met een Sepa dom zou ik met enkele muiskliks mijn geld snel teruggekregen hebben als ik dat wou.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: SEPA domiciliering

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Als ik het goed voor heb dan kan je elke sepa dom. toch gewoon op één van die niveaus blokkeren....... wat rest er dan nog van probleem ??????
                      Of zie ik iets over het hoofd ?????
                      Het enige dat je over het hoofd ziet is ... nete.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: SEPA domiciliering

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Mobistar heeft me een paar keer onterechte bedragen aangerekend door een fout, maar dit heeft niets met Sepa te maken want ik heb daar al sinds 1997 een dom lopen.
                        Een verkeerde dienst aanrekenen moet je niet vergelijken met misbruik van Sepa.
                        Trouwens met een Sepa dom zou ik met enkele muiskliks mijn geld snel teruggekregen hebben als ik dat wou.
                        Mobistar heeft u verwittigt dat ze gingen overschakelen naar SEPA ?
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • Re: SEPA domiciliering

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Mobistar heeft u verwittigt dat ze gingen overschakelen naar SEPA ?
                          Waarom zou ik daar nu bezig mee moeten zijn?

                          Sinds 1997 had ik een dom en die dom heb ik ooit zelf goedgekeurd ... dus zonder verandering naar SEPA zou ik sowieso ook een dom gehad hebben.

                          En ja, in het begin had ik een andere visie hierover en dat was omdat in de overgangsperiode alles nog niet op punt stond in de banksoftware ... ik kon geen betaling terugvorderen of een SEPA dom blokkeren omdat de bank die functionaliteit nog niet voorzien had, maar dat is ondertussen opgelost en is ook een wettelijke verplichting voor alle banken dat de klant dit moet kunnen doen.
                          Dus ben ik realistisch genoeg om te zeggen dat een SEPA eigenlijk minder risico inhoudt op geld kwijtspelen dan ervoor ... je kan blokkeren en geld terugvragen en die tweede mogelijkheid bestond vroeger niet.

                          En ja, ik kan uw geld pikken uit uw portefeuille, ik kan uw banden plat steken, uw huis in brand steken ... ik kan veel slecht doen als ik dat wil maar gaat u daarom iedereen aanraden geen portefeuille meer te hebben, geen banden meer te hebben en vooral om zeker geen huis meer te bezitten?
                          Ge moet een beetje realistisch blijven hé ... of ga je iedereen beletten op verlof te gaan omdat het vliegtuig zou kunnen verdwijnen?

                          Edit: Ingekort
                          Last edited by VerSeg; 11 maart 2014, 23:06.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: SEPA domiciliering

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Waarom zou ik daar nu bezig mee moeten zijn?
                            Omdat dat nu net de inzet van heel deze thread is. Een firma mag alleen een SEPA instellen met akkoord van de klant. Ondertussen weten we dat dit NIET gebeurt. Oude domi's zijn omgezet zonder voorafgaande vraag en sporadisch worden nieuwe aangemaakt (voorbeelden werden ook al gegeven).
                            bye, Maurice
                            https://on4bam.com/
                            Nikon D7500

                            Comment


                            • Re: SEPA domiciliering

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Waarom zou ik daar nu bezig mee moeten zijn?
                              Omdat dat VERPLICHT is. Er moesten geen miljoenen DOM's opnieuw aangemaakt worden, maar de houders van de DOM's moesten wel ruim op voorhand verwittigd worden van de omschakeling, zodat ze desgewenst de Belgische DOM nog konden stopzetten EN VERWIJDEREN zonder 3 jaar nasleep in je PC banking (zoals Electrabel het bij mij gedaan heeft).

                              Het systeem is dus zelfs helemaal nog zo slecht niet, helaas wordt er door de spelers (firma's, banken) een kompleet zootje van gemaakt. Als morgen je eigen bank verplicht wordt om bij ELKE SEPA aanvraag de betreffende schuldenaar VOORAF expliciet te vragen of hij wel degelijk de opdracht gegeven heeft voor dat mandaat, en het pas NA AKKOORD van de klant te activeren, dan, ja dan ga ik hoogstwaarschijnlijk terug SEPA DOM's gebruiken.
                              Maar ik denk niet dat het nodig zal zijn, de banken trekken er zich toch geen ballen van aan.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • Re: SEPA domiciliering

                                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                                Omdat dat VERPLICHT is. Er moesten geen miljoenen DOM's opnieuw aangemaakt worden, maar de houders van de DOM's moesten wel ruim op voorhand verwittigd worden van de omschakeling, zodat ze desgewenst de Belgische DOM nog konden stopzetten EN VERWIJDEREN zonder 3 jaar nasleep in je PC banking (zoals Electrabel het bij mij gedaan heeft).
                                Je moet ook wat up to date blijven met je informatie.
                                Er was de verplichting om de klant te informeren, klopt.
                                Maar je moet ook lezen dat men deze regels vereenvoudigd heeft door al de klanten via de banken te verwittigen dat bestaande domiciliëringen zouden omgezet worden.
                                Deze versoepeling is er gekomen omdat klanten toch al een akkoord gegeven hadden voor de oude dom en om de omschakeling te versoepelen.
                                En al de banken hebben inderdaad hun klanten verwittigd dat de bestaande doms zouden overgezet worden.
                                Dit mocht een algemene melding zijn, niet verplicht voor elke dom apart.

                                Electrabel was in de pilootfase inderdaad wel wat te snel, maar was blijkbazr met akkoord van ...
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X