Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SEPA domiciliering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: SEPA domiciliering

    Gevolggevende op deze discussie heb ik al mijn SEPA mandaten buitengegooid, het is een schande dat wij als consument er zo ingeluisd worden.
    Krijg nu maandelijks mooi mijn facturen zoals vroeger ... is wat meer werk maar dat neem ik er graag bij.

    Comment


    • Re: SEPA domiciliering

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Je zal het al na 12 maanden moeten doen (terugbetaling zonder geldig mandaat (dus zonder uw handtekening) tot 13 maanden dacht ik toch.
      Klopt, ik heb ergens een 3 als 8 gelezen, vandaar het misverstand.
      Nadeel is dat een bestaande DOM80 dat gemigreerd wordt naar een SEPA NOOIT een ongeldig mandaat kan zijn. (Nu net de officiële definitieve tekst gevonden)

      Dus een niet ontvangen kennisgeving geeft u geen enkel recht om niet te betalen.
      Men kan het wel toepassen voor een nieuw gestarte SEPA domiciliëring zonder geldig mandaat.
      Ze moeten klanten wel informeren, maar het niet leveren van de info is geen reden tot betwisting.

      Procedure voor de migratie van de Belgische domiciliëring (DOM’80)


      De laatste versie van dit document bevat op pagina 23 wel een zeer duidelijke tekst welke al onze gissingen van tafel veegt.

      de schuldeiser heeft de juridische zekerheid dat de domiciliëringsberichten die dateren van vóór de overstap naar SEPA, geldig blijven;
      Last edited by VerSeg; 21 augustus 2013, 18:33.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: SEPA domiciliering

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Ze moeten klanten wel informeren, maar het niet leveren van de info is geen reden tot betwisting.

        Waar staat dat juist ?
        Want op blz 27 staat dan weer dit:

        Verantwoordelijkheden van de schuldeiser
        • Mandatenbeheer
        o de schuldeiser deelt aan de schuldenaar mee dat hij gebruik wenst te maken van de Europese domiciliëring;
        o het ter ondertekening aanbieden van het mandaat aan de schuldenaar;

        Heel dat reglement en de toepassing ervan is een zodanig wespennest dat er eigenlijk maar één logische conclusie is: alle dom's buiten !
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • Re: SEPA domiciliering

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Waar staat dat juist ?
          Want op blz 27 staat dan weer dit:

          Verantwoordelijkheden van de schuldeiser
          • Mandatenbeheer
          o de schuldeiser deelt aan de schuldenaar mee dat hij gebruik wenst te maken van de Europese domiciliëring;
          o het ter ondertekening aanbieden van het mandaat aan de schuldenaar;

          Heel dat reglement en de toepassing ervan is een zodanig wespennest dat er eigenlijk maar één logische conclusie is: alle dom's buiten !
          Ik heb ondertussen heel wat documenten zitten opzoeken op dezelfde site en andere en overal staat dat er enkel bij een nieuwe SEPA of een aanpassing van de SEPA een nieuwe handtekening nodig is op een nieuw mandaat.
          Een migratie wordt niet aanzien als een aanpassing.

          Komt er op neer dat zoals ik vroeger al eens aanhaalde de bestaande akkoorden van DOM80 geldig blijven bij een migratie.
          Het is de leveranciers, zoals je kan lezen, juridisch gegarandeerd dat huidige DOM80 geldig blijven bij een migratie naar SEPA.

          En eerlijk gezegd vind ik dat min of meer ook normaal of men zou 30 miljoen domiciliëringen opnieuw moeten laten aanmaken.
          Hoe het beheer van SEPA gedaan wordt blijf ik nog steeds niet goed vinden, ik wil die zelf kunnen stoppen zoals vroeger maar daar kunnen we naar fluiten vrees ik.
          Blokkeren kan wel maar verwijderen niet.

          Pagina 27 is algemeen voor SEPA domiciliëringen (nieuwe of aanpassingen) maar de migratieovereenkomsten staan daar buiten in een andere rubriek apart vermeld.
          Last edited by VerSeg; 21 augustus 2013, 20:11.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: SEPA domiciliering

            Ik heb hier bijna geen domiciliëringen, en die SEPA zal er echt niet voor zorgen dat er zullen bijkomen... Ik heb er een 4-tal, maar als SEPA er door komt vanaf midden februari 2014, zullen het er waarschijnlijk 0 worden...
            Toch nog even dit meegeven: als je na het lezen van dit topic niet al te gelukkig bent met de "SEPA-soep" dan is het misschien NU het moment om alle resterende DOM80 domiciliëringen buiten te gooien en NIET te wachten tot in februari 2014, want dan is het onherroepelijk te laat, dan zijn ze verplicht allemaal overgezet naar SEPA.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • Re: SEPA domiciliering

              Paypal en SEPA
              'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

              Comment


              • Re: SEPA domiciliering

                Nete, dit is iets dat iedereen ten goede zal komen denk ik :

                Bij de overstap van de nationale naar de Europese domiciliëringen blijven al uw rechten gelden. Vanaf 1 februari 2014, zal u zelfs nog meer bescherming genieten: zo heeft u bijvoorbeeld de mogelijkheid om zelf een maximumbedrag en een maximale periodiciteit (maandelijks, trimestrieel,...) voor uw domiciliëringen te bepalen. U kunt ook vanaf dan zelf beslissen welke leveranciers domiciliëringen op uw rekening mogen opstarten.

                Maar ook een iets minder naar uw goesting denk ik :

                Alle lopende mandaten (domiciliëringsberichten) blijven geldig. Op verzoek van de schuldeiser kan uw bestaand mandaat worden overgedragen naar het nieuwe Europese domiciliëringssysteem zonder dat u enige administratieve formaliteiten hoeft te vervullen. Als er ingrijpende wijzigingen zijn, zal uw schuldeiser/leverancier u informeren en indien nodig vragen een nieuw mandaat te ondertekenen.

                Dit is de laatste info dat op de site te vinden is.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: SEPA domiciliering

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Als er ingrijpende wijzigingen zijn, zal uw schuldeiser/leverancier u informeren en indien nodig vragen een nieuw mandaat te ondertekenen.
                  Daar zit het probleem. De regelgeving is wel OK maar de uitvoering niet.
                  Mijn moeder heeft een dom van Electrabel die zonder boe of ba omgezet is naar SEPA (dus zonder verwittiging). Fout van Electrabel EN volhens mij ook van de bank want je moet verwittigd worden.
                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

                  Comment


                  • Re: SEPA domiciliering

                    Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                    Daar zit het probleem. De regelgeving is wel OK maar de uitvoering niet.
                    Mijn moeder heeft een dom van Electrabel die zonder boe of ba omgezet is naar SEPA (dus zonder verwittiging). Fout van Electrabel EN volhens mij ook van de bank want je moet verwittigd worden.
                    Het blijft een mysterie wat de juiste regelgeving is maar volgens de bank hebben ze geen fouten gemaakt.
                    Elke DOM moet overgezet worden naar een SEPA en dit kan een leverancier doen zonder de klant vooraf om toelating te vragen.
                    Enkel als dit samengaat met ingrijpende veranderingen (extra kosten doordat tegelijk ook een abo aangepast werd) moet de schuldeiser opnieuw een akkoord van de klant krijgen.
                    Ik weet het ... op de site stond eerder duidelijk dat men wel moet verwittigen.

                    Ook zou een leverancier met SEPA twee weken vooraf de klant moeten verwittigen dat ze een betaling gaan aanbieden ... Mobistar volgt dit alvast niet want het geld is 6 dagen na ontvangen van factuur al van de rekening gegaan.
                    Bizar dat op de site waar SEPA mooi uitgelegd wordt net alle dergelijke documenten plots verdwenen zijn.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: SEPA domiciliering

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Het blijft een mysterie wat de juiste regelgeving is maar volgens de bank hebben ze geen fouten gemaakt.
                      Elke DOM moet overgezet worden naar een SEPA en dit kan een leverancier doen zonder de klant vooraf om toelating te vragen.
                      Enkel als dit samengaat met ingrijpende veranderingen (extra kosten doordat tegelijk ook een abo aangepast werd) moet de schuldeiser opnieuw een akkoord van de klant krijgen.
                      Ik weet het ... op de site stond eerder duidelijk dat men wel moet verwittigen.

                      Ook zou een leverancier met SEPA twee weken vooraf de klant moeten verwittigen dat ze een betaling gaan aanbieden ... Mobistar volgt dit alvast niet want het geld is 6 dagen na ontvangen van factuur al van de rekening gegaan.
                      Bizar dat op de site waar SEPA mooi uitgelegd wordt net alle dergelijke documenten plots verdwenen zijn.
                      Allez bedankt om nog wat meer argumenten contra aan te brengen.

                      Betreft dat verwittigen: vermits quasi iedereen er tegen zondigt is de oplossing eenvoudig: ze halen het gewoon uit het reglement. Zo "bizar" is dat dus niet hé.
                      Trouwens, indien ze wel zouden verwittigen MET een link naar het "reglement", vermoed ik een zondvloed van opzeggingen van de klanten.
                      Ze weten dus pertinent zeker wel waarom ze dat reglement continu zitten "verkrachten".
                      Als er een beetje te veel terugbetalingen geëist worden volgens hun zin, kan je al raden wat er zal gebeuren...
                      Last edited by nete; 15 september 2013, 18:02.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • Re: SEPA domiciliering

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        U kunt ook vanaf dan zelf beslissen welke leveranciers domiciliëringen op uw rekening mogen opstarten.
                        Wat voor zever is dat nu weer. Allemaal mooi in theorie, maar als de uitvoerders (banken, leveranciers) er vierkant hun voeten aan vegen dan werkt het ook.

                        Vermits IK en IK alleen een SEPA kan laten opstarten (via een door mij gehandtekende aanvraag, of is dat ook al uit het "reglement" verdwenen ?), hoe kan een leverancier er dan eventueel zomaar één opstarten als ik hem niet geblokkeerd heb ?

                        Die SEPA klucht wordt hoe langer hoe gekker.
                        Last edited by nete; 15 september 2013, 21:21.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • Re: SEPA domiciliering

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Als er een beetje te veel terugbetalingen geëist worden volgens hun zin, kan je al raden wat er zal gebeuren...
                          Gelezen op forum Spaargids: voor bedrijven is het blijkbaar al zover:

                          voor B2B is het nog anders

                          http://www.europeanpaymentscouncil.e...ebit_(b2b_sdd)


                          In the SDD B2B Scheme the payer (a business) is not entitled to obtain a refund of an authorised transaction.
                          Last edited by nete; 20 september 2013, 15:29.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • Re: SEPA domiciliering

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            404 error
                            bye, Maurice
                            https://on4bam.com/
                            Nikon D7500

                            Comment


                            • Re: SEPA domiciliering

                              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                              404 error
                              Klein beetje moeite doen hé.

                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Re: SEPA domiciliering

                                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                                Gelezen op forum Spaargids: voor bedrijven is het blijkbaar al zover:

                                voor B2B is het nog anders

                                http://www.europeanpaymentscouncil.eu/c ... t_(b2b_sdd)

                                In the SDD B2B Scheme the payer (a business) is not entitled to obtain a refund of an authorised transaction.
                                En hoe staat het voor het oude systeem vermeld?
                                Kwestie van te vergelijken met werkelijke teksten.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X