Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SEPA domiciliering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: SEPA domiciliering

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Nete,
    Hier heb je volkomen gelijk en dat is in feite iets wat iedereen nu al steeds heeft gezegd serdert het opstarten van dit topic.
    Controleer, verifieer en lees grondig datgene wat je aangeboden krijgt ter ondertekening of ter betaling.
    Je moet het dan wel eerst aangeboden krijgen hé, dat aanbieden blijkt helemaal niet nodig (in THEORIE wél natuurlijk).
    Last edited by nete; 11 februari 2014, 07:57.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • Re: SEPA domiciliering

      Ik lees hier in nr 251 "1) Een bedrijf mag geen SEPA dom opstarten zonder geldig mandaat..."

      In november vorig jaar heb ik al mijn domiciliëringen stopgezet via mijn Homebank.

      Op 31/1/2014 ontvang ik een betalingsherinnering van Waterlink (TMVW) ivm een onbetaalde faktuur van 17/11/2013 (!) Die faktuur heb ik nooit gezien. Ik betaal ze dus nu meteen en laat dat toch eens weten aan de klantendienst van Waterlink, bevestigend dat ik die faktuur niet heb ontvangen.

      10 dagen later krijg ik een mail waarin staat:
      "We hebben uw betaling goed ontvangen, waarvoor onze dank. Onze excuses voor het ontvangen van een herinneringsbrief. Er liep is mis met uw domiciliëring waardoor het bedrag niet automatisch van uw rekening werd gehouden.
      Wij hebben onze gegevens aangepast zodat de betalingen terug via uw domiciliëring verlopen.
      "

      Meteen stuur ik een mail terug: "Ik wil geen domiciliëring maar wel gewoon mijn facturen thuis ontvangen en zelf betalen. Daarom ook had ik mijn bestaande domiciliëring bij mijn bank stopgezet.
      Ik wil helemaal niet in het SEPA domiciliërings systeem instappen."

      Op 11/2 ontvang via mail antwoord: "Wij hebben uw domiciliering verwijderd uit ons systeem"

      Op 14/2 ontvang ik brief gedateerd 11/2 (!) : "Bevestiging mandaat Europese domiciliëring... Mandaat referentie xxx schuldeiser TMVW.. etc.... Standaard worden de tussentijdse fakturen niet op papier verzonden.."...

      Goed bezig!

      Comment


      • Re: SEPA domiciliering

        Loopt er nu eigenlijk wel IETS juist in dat SEPA gedrocht ?

        Wat die man op Seniorennet ergens van een "ingewijde van een grootbank" te horen kreeg klopt dus: TOTALE WILLEKEUR.

        Maar je hebt gelijk Verseg: volgens "het reglement" mag het niet.

        Als IEDEREEN nu eens een paar maanden zijn rekeningen zelf betaalde en alle rekeningen blokkeerde voor dat SEPA gedoe, dan zou er misschien iets veranderen.
        Last edited by nete; 15 februari 2014, 00:27.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • Re: SEPA domiciliering

          Hier nog zo een grap met SEPA domiciliëring:
          Niet zo lang geleden merkte ik dat mijn contractnummer bij Belgacom veranderd was, na controle bleek dat Belgacom plots een oud contract gebruikte voor mijn huidig gebruik (we zijn +- jaar geleden verhuisd, vandaar).
          Wij naar de Belgacom winkel en verhaal gedaan, geen probleem ze zouden onmiddellijk het contract aanpassen zodat we het juist contract terug hadden.
          En raad eens bij volgende vervaldag factuur: JA GODVER....ME ineens had ik een SEPA domiciliëring voor dat contract zonder er mij hierover iets gevraagd was, ik naar Belgacom gebeld en me kwaad gemaakt ... probleem was snel opgelost en SEPA domiciliëring verdween ineens weer.

          Om lang verhaal kort te maken: bij die grote spelers (BELGACOM, TELENET, ELECTRABEL, ...) smeren ze je gewoon een SEPA domiciliëring aan zonder je het weet, het is natuurlijk in hun voordeel want eenmaal akkoord* zijn zij heer en meester.

          * denk dat zij er van uitgaan dat de meeste klanten het niet echt snappen en éénmaal betaald via SEPA ben je stilzwijgend akkoord ...

          Echt spijtig die gang van zaken want vroegere domiciliëring was geen slecht systeem: je kon het zelf zeer snel stilleggen/aanpassen/... nu met de SEPA heb je niets meer te zeggen over je eigen geld.

          Comment


          • Re: SEPA domiciliering

            En nu afwachten tot de echte schurken dit godsgeschenk ontdekken: ze hoeven enkel je rekeningnummer te weten om naar hartelust SEPA mandaten te openen en dan snel als de noorderzon te verdwijnen (met uw centen).
            Hopelijk gebeurt dat massaal, want als de banken wat veel moeten terugbetalen en zijzelf het niet meer kunnen recupereren, dan, ja dan zal er wel iets wijzigen.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • Re: SEPA domiciliering

              Nog eentje. Telenet was trouwens de eerste die bij ons zijn domi kwijt was nadat ze die aangemaakt hadden zonder enige berichtgeving toen ze de kabel overnamen. Het is niet omdat de vorige kabelboer (intergem) een domi had dat de overnemer dat in alle stilte moet (laten) aanmaken.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • Re: SEPA domiciliering

                Komt er dus in de "echte wereld", dus niet de theoretische van velen hier, op neer dat ALLE bedrijven die uw rekeningnummer ooit vastgekregen hebben, naar hartelust SEPA mandaten kunnen aanmaken, de banken controleren blijkbaar TOTAAL NIKS.

                Dus alle weken controleren of er geen illegale mandaten aangemaakt zijn, liever dan (tijdelijk) je rekeningen te blokkeren tot dat stupiede reglement aangepast wordt

                Helaas zal dat maar gebeuren als er MASSAAL protest en blokkeringen zouden komen, maar gezien de Belgen hun inertie qua bankzaken ongetwijfeld een utopie.

                Nu, ik heb er geen zorgen meer over, hier staat alles geblokkeerd.
                Last edited by nete; 3 maart 2014, 13:22.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • Re: SEPA domiciliering

                  Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  Nog eentje. Telenet was trouwens de eerste die bij ons zijn domi kwijt was nadat ze die aangemaakt hadden zonder enige berichtgeving toen ze de kabel overnamen. Het is niet omdat de vorige kabelboer (intergem) een domi had dat de overnemer dat in alle stilte moet (laten) aanmaken.
                  Als een bedrijf een ander bedrijf met klanten overneemt, dan is daar normaal altijd een berichtgeving geweest dat het bedrijf overgenomen wordt en voortaan behaard zal worden door xyz ... als je niet akkoord gaat met de overname heb je altijd de kans dit op te zeggen.
                  Als er dan een betalingsovereenkomst was, dan wordt die inderdaad mee overgenomen omdat je die betalingsovereenkomst afgesloten hebt op het bestaand en blijvend product/contract.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: SEPA domiciliering

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Komt er dus in de "echte wereld", dus niet de theoretische van velen hier, op neer dat ALLE bedrijven die uw rekeningnummer ooit vastgekregen hebben, naar hartelust SEPA mandaten kunnen aanmaken, de banken controleren blijkbaar TOTAAL NIKS.
                    En mensen die naar hartenlust blijven klagen over zaken die ze zelf niet voor hebben.

                    Ik was deze week plots 32€ kwijt via PayPal voor een betaling dat ik niet deed.
                    Enkele jaren een product gekocht (geen abo) en nu plots ging hetzelfde bedrag van de rekening met als melding "vernieuwing product".
                    Heb direct mijn geld terug gekregen via PayPal maar dat wil dus zeggen dat als je niets nakijkt je altijd bedrogen kan worden.
                    Dat is nu eenmaal het leven ... nakijken of alles in orde is.
                    Ik kijk ook elke dag of mijn wagen er nog staat want met misbruik kan die ook plots weg zijn ... dat wil niet zeggen dat je paranoia moet zijn.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: SEPA domiciliering

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Als een bedrijf een ander bedrijf met klanten overneemt, dan is daar normaal altijd een berichtgeving geweest dat het bedrijf overgenomen wordt en voortaan behaard zal worden door xyz ... als je niet akkoord gaat met de overname heb je altijd de kans dit op te zeggen.
                      Als er dan een betalingsovereenkomst was, dan wordt die inderdaad mee overgenomen omdat je die betalingsovereenkomst afgesloten hebt op het bestaand en blijvend product/contract.
                      Ze hadden niet het recht die domi aan te maken (het was een nieuw nummer). Ze moeten minstens de klant verwittigen. Nu goed, De domi werd per direct geannuleerd en de eerstvolgende betaling zat er een brief bij dat om een hun "onbekende reden" de betaling door de bank geweigerd werd. Vanaf dan gewoon zelf betalen met internetbankieren net als de rest.
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • Re: SEPA domiciliering

                        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                        Vanaf dan gewoon zelf betalen met internetbankieren net als de rest.
                        Betalen jullie dan nergens "extra" zonder die dom?
                        Er zijn toch redelijk wat bedrijven die een korting toekennen als je via dom betaalt, ik denk dan maar aan nutsvoorzieningen en het voordeel per jaar kan toch direct wat oplopen.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: SEPA domiciliering

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Betalen jullie dan nergens "extra" zonder die dom?
                          Er zijn toch redelijk wat bedrijven die een korting toekennen als je via dom betaalt, ik denk dan maar aan nutsvoorzieningen en het voordeel per jaar kan toch direct wat oplopen.
                          Als dat de prijs is die ik moet betalen om van mijn rekeningen GEEN lekke zeef te maken voor iedereen die mijn rekeningnummer ooit heeft te pakken gekregen, dan heb ik dat er voor over.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • Re: SEPA domiciliering

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Betalen jullie dan nergens "extra" zonder die dom?
                            Nee. De facturen blijven hetzelfde met/zonder domi.
                            Een binnenkomende factuur wordt de dag zelf op de internetbanking ingevoerd met uitvoeringsdatum en klaar. geen extra kosten of kans op "vergeten".

                            Bedrijven moeten sowieso geen "volmacht" hebben op mijn rekening.
                            bye, Maurice
                            https://on4bam.com/
                            Nikon D7500

                            Comment


                            • Re: SEPA domiciliering

                              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                              Nee. De facturen blijven hetzelfde met/zonder domi.
                              Een binnenkomende factuur wordt de dag zelf op de internetbanking ingevoerd met uitvoeringsdatum en klaar. geen extra kosten of kans op "vergeten".

                              Bedrijven moeten sowieso geen "volmacht" hebben op mijn rekening.
                              Toen ik nog bij Electrabel aangesloten was, kreeg ik toch een korting van 10 euro/jaar bij domiciliëring van mijn facturen.
                              Niet dat dit zo'n fantastische korting is, maar je kreeg het toch.
                              En wanneer malafiden aan je rekening willen zitten, dan zullen ze er aan zitten, met of zonder die dom. of sepa.....zij daar maar zeker van.

                              Nu zou je van elke factuur die je ontvangt eerst moeten controleren of het rekeningnummer dat er op vermeld is wel degelijk van die firma is, want de truc van het onderscheppen van facturen waarbij het originele rekeningnummer dan vervangen wordt door een klevertje met een ander rekeningnummer wordt ook van langs om meer toegepast ......... En wanneer ze de factuur scannen, het rekeningnr. vervangen en opnieuw printen, dan heb je helemaal geen aanwijzing van fraude meer.
                              Dus moet je van elke factuur die je krijgt eerst naar de afzender bellen om te checken of het wel hun rekeningnummer is....... ?????

                              Groetjes
                              Last edited by Guest17; 4 maart 2014, 09:05.

                              Comment


                              • Re: SEPA domiciliering

                                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                                Toen ik nog bij Electrabel aangesloten was, kreeg ik toch een korting van 10 euro/jaar bij domiciliëring van mijn facturen.
                                Met de tarieven van Electrabel kon die 10 Euro er natuurlijk wel af

                                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                                Dus moet je van elke factuur die je krijgt eerst naar de afzender bellen om te checken of het wel hun rekeningnummer is....... ?????
                                Voor de vaste facturen staan de afzenders in de lijst van de netbanking, veranderd er een rek. nr dan is het logisch om dat eerst te controleren natuurlijk. Facturen via mail zijn dan weer te controleren aan de hand van afzender (en in mijn geval ook het adres waar de mail naartoe gestuurd werd).
                                bye, Maurice
                                https://on4bam.com/
                                Nikon D7500

                                Comment

                                Working...
                                X