Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SEPA domiciliering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: SEPA domiciliering

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Je hebt gelijk Nete, ikzelf heb je ganse verhaal maar in brokken en stukken gevolgd, en vond dat je verhaal
    toch wel deftig aan het kantelen was en ongeloofwaardig begon te worden vandaar mijn (misschien ongepaste opmerking) waarvoor sorry.
    Maar als ik dat nog kwijt mag, over dat blijven counteren, geef toe, met pakweg 30% van alle antwoorden blijf je zelf
    wel de grootste counteraar hé
    Ik ben efkes moeten gaan zitten
    Ik had gewoon beter een nieuw topic geopend, specifiek over de "lijsten" of het ontbreken van een keuze tussen beide (ik meen gezien te hebben dat Argenta enkel een witte lijst aanbiedt, ben wel niet zeker).
    Ik denk niet dat Verseg ver onder mijn percentage zal zitten hoor.
    Laat uw schoonzoon en schoonbroer dit topic misschien eens diagonaal lezen en laat hier eens weten welke keuze Dexia en KBC aanbieden qua blokkeringsmogelijkheden.
    Als er genoeg ruchtbaarheid komt worden ze ginderboven in Europa misschien wakker en verplichten ze de banken een keuze aan te bieden, want nog eens: morgen een WITTE lijst bij mijn bank, overmorgen ALLE weerkerende betalingen naar een SEPA DOM, wegens gemak en DAN ook veiligheid VOORAF.
    Ik heb sinds de start van dit topic ook nooit geschreven dat ik schade geleden heb of dat ik financiëel bedot ben geweest, het gaat me vooral om het principe.
    Als je dan tientallen keren opnieuw dezelfde repliek leest van één persoon: "ze mogen het reglement niet misbruiken, EN als ze het misbruiken dan kan je achteraf alles rechtzetten", tja dan ga ik een beetje steigeren. Zal wel de aard van het beestje zijn zeker
    En tenslotte zitten we hier op een forum om over zaken te discussiëren toch ?
    Last edited by nete; 11 januari 2015, 07:52.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • Re: SEPA domiciliering

      Gelijk hebben en gelijk krijgen is een ander verhaal.

      Om het eens over een ander boeg te smijten.
      Bij VW verkopen ze bepaalde modellen met een TSI moter in. Compact en krachtig is de slogan. In werkelijkheid is de moter volgens kenners totaal ondermaats ontworpen en er zouden problemen mee zijn tot en met. Toch hebben ze die moter blijven doorontwikkelen omdat er nu eenmaal veel geld gemoeid gaat met dergelijk project.
      Type gewoon eens "vw tsi engine reliability" in google en je ziet direct dat het geen leugen is doch zullen ze je bij VW alles ontkennen.

      Sterker nog, veel ratingsites die reviews schrijven over deze wagens spreken over het beste dat ooit gemaakt is. (maarja die rijden er dan ook maar 1 dag mee, en tis dan nog een nieuwen)

      Ik viseer hier VW niet specifiek want alle grote automerken zijn ziek in het zelfde bed.

      Moraal van het verhaal is dat je tegen die grote spelers niet opkan ook al heb je gelijk.
      En Dexia en KBC gaan wel aan de kant staan van het kapitaal, dont worry. Niet aan jouw kant. Jij bent het verbruiksproduct en dat is al zo van in de tijd voor kristus.
      Zij gaan geen extra inspanningen leveren om het aan te passen naar de wensen van de klant maar ze gaan het wel aanpassen naar het potentieel van de markt.

      En de huidige markt is er eentje van slechte betalers. Overconsumptie en alles betaald door de bank. In het buitenland zal het nog slechter zijn dan in Belgie vermoed ik.
      Dus hebben ze het sepa systeem er ook zo op ontworpen waarbij er veel zal gelobbyed zijn vanuit de financiele wereld, de man met de pet heeft daar geen brokken in de pap in te moeien.

      Dus ja je hebt een punt. Het kan beter.
      Ga je gelijk krijgen bij de banken? Ik denk het niet.
      Gaan ze aanpassingen doen? Da zal wel nog minstens 20 jaar duren.

      Om nog een ander verhaal boven te halen is dat van paypal.
      Volledige kopersbescherming !!! Ik ben al van dag 1 klant bij paypal. Ik voelde al direct aan dat die mensen een groot en verfrissend idee hadden om te kunnen betalen over internet.
      Maar je had eens moeten zien welke impact dat had op internet bij verkopers!! (denk vooral aan de charlantans) Die waren niet gelukkig dat ze vanaf nu nog service moesten bieden ook zeg of dat de klant zijn geld zo kon terug eisen. Veel verkopers haakten af in het begin uit protest.
      Paypal ging nog verder en gaf de koper nog meer bescherming.
      Finaal is Paypal een wereldwijd succes geworden.

      Zo zie je maar dat een "state of mind" doorgedrukt kan worden vanuit de financiele wereld in het belang van de klant.

      Eens banken gaan inzien dat ze dat ook moeten doen met hun klanten ipv ze voor de zot te houden,.....

      Naargja, een oude boom kan je niet meer verplanten.

      Comment


      • Re: SEPA domiciliering

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Enkel het resultaat is hetzelfde en de bescherming is fel verbeterd ACHTERAF.
        De regelgeving dat de klant beter beschermd moet worden en meer rechten krijgt om te corrigeren bestaat al van in het begin en was een van de vereisten om met SEPA te mogen beginnen.

        enkel nuttig indien je "vodden" hebt met één of ander bedrijf om ze NADIEN te blokkeren.
        Inderdaad, je kan achteraf blokkeren maar vooral ook "terugvorderen" met enkele kliks ... vroeger kon je tegen fraude ook niets vooraf blokkeren en zelf helemaal niets terugvorderen, dus het blijft een 100% verbetering.

        Wat is er mis om te ijveren voor een betere "witte" lijst ?
        Niets en daar heb ik het ook helemaal niet over, lees nog maar eens goed al de reacties ... van dag één ben ik eveneens van mening dat de klant nog meer mogelijkheden moet kunnen krijgen.
        Ik ontken enkel dat de nieuwe vorm van DOM slechter is dan de oude zoals jij altijd aankondigt.

        Dus qua bescherming van de betaler zijn er veel "knijten" veranderd, ten goede, maar wel achteraf mocht er iets mislopen
        Inderdaad en dat zeg ik ondertussen ook al zeker honderd keer dat je "achteraf" geld kan recupereren, maar op simpel verzoek door eens te klikken in je banksoftware.
        Bij de oude dom 80 had je dat helemaal niet ... dus SEPA is op dat gebied niet slechter dan vroeger maar veel verbeterd want je krijgt een functie dat vroeger niet bestond.

        En wat jij en demeyereg uitkramen over mij raakt mijn kouwe kleren niet hoor (behalve als je alles verdraait).
        Jij blijft onze woorden altijd verdraaien nete ... ik ga al drie jaar akkoord met het feit dat een klant nog meer moet kunnen beslissen of een dom gestart kan worden, maar jij blijft overal verkondigen dat SEPA veel slechter is dan vroeger en dat is niet waar mits de controle over fraude nu bij jezelf ligt en je alles direct kan recupereren.
        Nu beslis jij als klant om geld terug te krijgen en niemand kan dit tegen houden ... vroeger was elke onrechtmatig afgehouden cent weg tot je ging procederen en maanden of jaren zat te lopen achter uw geld.

        Straf dat je nooit opkomt tegen papieren overschrijvingen ... als ik uw naam en rekeningnummer ken, dan kan ik zo een overschrijving maken met uw rekeningnummer als opdrachtgever, ik zet er een krabbel op en die betaling zal in 99,99% van de gevallen uitgevoerd worden want de bank kijkt die handtekening pas echt na als jij klaagt dat er een onterechte overschrijving gebeurd is vanaf je rekening ... jij kan dus pas "achteraf" iets ondernemen en kan nooit "vooraf" beletten dat zoiets gebeurt.
        Ja, ik weet het ... dat is fraude, net als een SEPA dom aanmaken zonder uw toelating ook fraude is.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: SEPA domiciliering

          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
          Om nog een ander verhaal boven te halen is dat van paypal.
          Volledige kopersbescherming !!! Ik ben al van dag 1 klant bij paypal. Ik voelde al direct aan dat die mensen een groot en verfrissend idee hadden om te kunnen betalen over internet.
          Maar je had eens moeten zien welke impact dat had op internet bij verkopers!! (denk vooral aan de charlantans) Die waren niet gelukkig dat ze vanaf nu nog service moesten bieden ook zeg of dat de klant zijn geld zo kon terug eisen. Veel verkopers haakten af in het begin uit protest.
          Paypal ging nog verder en gaf de koper nog meer bescherming.
          Finaal is Paypal een wereldwijd succes geworden.
          PayPal gebruik ik zelf al jaren en dat is een van de eenvoudigste betalingsmiddelen die er zijn en "redelijk" goed wat bescherming betreft.
          Maar PayPal is ook niet perfect.
          Als je bij PayPal aangeeft dat er geld van uw rekening gegaan is zonder uw toelating, dan krijg je daar heel snel reactie op en ook een terugbetaling (nete, ja "achteraf").
          Als je een conflict hebt met de verkoper en de goederen voldoen niet, dan kan je ook geld terugvorderen, maar dan verwijst PayPal u eerst naar de verkoper en moet de verkoper in de meeste gevallen de terugbetaling nog goedkeuren alvorens je geld terugziet.
          Hiervoor verwijs ik graag neer het conflict met Centralpoint waar het maanden geduurd heeft voordat ik mijn geld van een niet leverbaar product terugkreeg.
          Verder is er ook nog een klein ander addertje onder het gras ... je doet een bestelling en PayPal blokkeert het geld op uw VISA-kaart (logisch tot daar toe), pas als de verkoper het product verstuurt mag die in principe het bedrag ontvangen door dit te aanvaarden.
          Stel dat de verkoper het spel eerlijk speelt en het geld niet aanvaardt zolang er geen verzending is en de bestelling wordt geannuleerd met onderling overleg ... dan blijft dat geld 30 dagen geblokkeerd bij PayPal.
          De verkoper kan de blokkering niet vrijgeven, hij kan enkel ontvangen of een terugbetaling doen, maar als die niet wil ontvangen omdat hij niets levert dan zit jij toch wel mooi 30 dagen met een geblokkeerd bedrag.
          Is PayPal daarom slecht?
          Neen, maar het is ook niet perfect en als klant kan je enkel maar wachten in bepaalde gevallen en soms lang wachten.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: SEPA domiciliering

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Als je dan tientallen keren opnieuw dezelfde repliek leest van één persoon: "ze mogen het reglement niet misbruiken, EN als ze het misbruiken dan kan je achteraf alles rechtzetten", tja dan ga ik een beetje steigeren. Zal we de aard van het beestje zijn zeker
            Klopt 100% dat je pas "achteraf" kan corrigeren en dat een witte lijst extra beperkingen kan geven ... enkel moet je ook eens kijken hoe het vroeger was.
            Vroeger kon je fraude ook niet "vooraf" blokkeren en kon je helemaal nooit "zelf" corrigeren wat eventueel fout liep, dus met SEPA zijn we op dat gebied niet achteruit gegaan.
            Het enige dat ik aankaart in al de reacties is dat we niet slechter af zijn dan met dom 80 ... we hebben als klant veel meer mogelijkheden om zonder tussenkomst van derden ons geld terug te krijgen.
            Ja inderdaad "achteraf", maar toch beter "achteraf" dan "niet" zoals vroeger?
            Of klopt deze redenering niet?
            Last edited by VerSeg; 11 januari 2015, 02:05.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: SEPA domiciliering

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Klopt 100% dat je pas "achteraf" kan corrigeren en dat een witte lijst extra beperkingen kan geven ... enkel moet je ook eens kijken hoe het vroeger was.
              Vroeger kon je fraude ook niet "vooraf" blokkeren en kon je helemaal nooit "zelf" corrigeren wat eventueel fout liep, dus met SEPA zijn we op dat gebied niet achteruit gegaan.
              Het enige dat ik aankaart in al de reacties is dat we niet slechter af zijn dan met dom 80 ... we hebben als klant veel meer mogelijkheden om zonder tussenkomst van derden ons geld terug te krijgen.
              Ja inderdaad "achteraf", maar toch beter "achteraf" dan "niet" zoals vroeger?
              Of klopt deze redenering niet?
              De redenering klopt volledig, heb ik in #359 ook al min of meer zelf bevestigd. Maar ik blijf het triest vinden dat jij DE oplossing (witte lijst verplichten) om het systeem vrijwel perfect te maken, blijft afdoen als een "komma'tje" in de regelgeving dat voor jouw part gerust mag aangepast worden (al was het maar om nete een plezier te doen ). Enfin, zo komen je replieken alleszins toch over.
              Terwijl als er dat wel inzit voor mijn part honderden bedrijven of fraudeurs DOM's mogen aanmaken tegen de sterren op, aan mijn geld geraken ze VOORAF al niet, ik moet het dus helemaal niet gaan terugeisen achteraf. Ik vind dat geen kleine verbetering, ik vind dat een fundamentele eis.
              IN #355 schrijf je in feite zelf datgene wat een witte lijst VOORAF toelaat te doen:
              Nu kan je zelf geen dom schrappen maar wel blokkeren en zelfs op leveranciernummer of naam van leverancier ... dus daarna kan die NOOIT meer een dom starten of iets innen, daar waar hij met de oude dom 80 doodleuk weer zelf een papiertje kon invullen en naar uw bank sturen.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • Re: SEPA domiciliering

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Jij blijft onze woorden altijd verdraaien nete ... ik ga al drie jaar akkoord met het feit dat een klant nog meer moet kunnen beslissen of een dom gestart kan worden, maar jij blijft overal verkondigen dat SEPA veel slechter is dan vroeger en dat is niet waar mits de controle over fraude nu bij jezelf ligt en je alles direct kan recupereren.
                Nu beslis jij als klant om geld terug te krijgen en niemand kan dit tegen houden ... vroeger was elke onrechtmatig afgehouden cent weg tot je ging procederen en maanden of jaren zat te lopen achter uw geld.
                Die "beslissingsmacht" moeten hebben om zelf een DOM te creëren is met zo'n witte lijst totaal overbodig geworden. Want die lijst voldoet perfect aan mijn vraag waarmee ik dit topic gestart heb: IK beslis wie er in komt, beter gezegd wie er betaald wordt. Al zouden er 100 DOM's staan blinken op mijn rekening, enkel de ene of enkelen die IK toelating geef kunnen aan mijn geld. Dus heel de rimram van terugeisen van geld wordt ook grotendeels overbodig, alleszins voor "ongeldige" mandaten want die kunnen niet uit zichzelf actief geraken mits ik mijn rekening blokkeer voor alles behalve de uitzonderingen die ik ZELF bepaal.
                Ik geeft toe: het vraagt enige aandacht, want ik moet dan handmatig, nadat een DOM aangemaakt wordt door de bank, die DOM ook handmatig in mijn witte lijst zetten, anders blijft hij, zelfs met mijn akkoord voor de aanmaak ervan, geblokkeerd staan.
                Maar de ENORME meerwaarde om zo'n witte lijst te kunnen hanteren lijk je niet te willen begrijpen, het blijft voor jou blijkbaar een akkefietje of wat muggenziften.
                Last edited by nete; 12 januari 2015, 07:32.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • Re: SEPA domiciliering

                  Naargja, Verseg heeft ook wel een punt wat de papieren overschrijving betreft.

                  En het punt dat paypal ook niet 100% waterdicht is klopt ook maar je moet het wel nuanceren.
                  Nu je het punt aanhaalt herrinner ik me dat ik het zelf ondervonden heb dat een verkoper uit italie met mijn kl..... aan het rammelen was en "het geld" (30 euro +-) heeft toen ook wel enkele weken vast gezeten. Finaal heb ik het wel terug gehad. Voorval is wel al een paar jaar geleden waardoor ik het al vergeten was.

                  Comment


                  • Re: SEPA domiciliering

                    Nete, dit zal u interesseren.

                    Het is belangrijk om niet te vergeten dat uw huidige
                    schuldenaren GEEN nieuwe mandaten hoeven te
                    ondertekenen.
                    Alle Belgische domiciliëringsmandaten die ondertekend zijn
                    vóór 1 april 2010 kunnen zonder voorwaarden rechtmatig
                    gemigreerd worden.




                    Dis is maar informatief omdat ik het document per toeval tegen kwam, ik geef hierbij geen oordeel op de inhoud.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: SEPA domiciliering

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Nete, dit zal u interesseren.

                      Het is belangrijk om niet te vergeten dat uw huidige
                      schuldenaren GEEN nieuwe mandaten hoeven te
                      ondertekenen.
                      Alle Belgische domiciliëringsmandaten die ondertekend zijn
                      vóór 1 april 2010 kunnen zonder voorwaarden rechtmatig
                      gemigreerd worden.




                      Dis is maar informatief omdat ik het document per toeval tegen kwam, ik geef hierbij geen oordeel op de inhoud.
                      Interesseert mij helemaal niet meer, zijn tenslotte nu vijgen na Pasen.
                      Ik blijf het erg vinden dat wat ik schrijf in #366 steevast als een detailke van niemandal wordt afgedaan.
                      Nochtans zou het van een systeem dat volgestouwd zit met vanalles en nog wat om ACHTERAF eventuele misbruiken recht te zetten (inderdaad al véél beter dan vroeger), een systeem maken dat zo goed als waterdicht is voor eventuele fraude.
                      Het verschil met een verplichte witte lijst als keuze is zo enorm fundamenteel dat voor mij het hele systeem qua geloofwaardigheid ermee staat of valt.
                      Ik heb nu één SEPA DOM, daarvoor staat mijn rekening helaas open voor ALLE mogelijke onwettige mandaten die zouden aangemaakt kunnen worden. Kleine kans dat het gebeurt maar de kans is er, dank zij één of andere pipo in Europa die het nodig vond om de banken de keuze te laten ipv twee lijsten te verplichten. DAT zou pas consumentenbescherming zijn, VOORAF en ACHTERAF.
                      Met een witte lijst zou ik meerdere mandaten openen (zeer handig) en blijft mijn rekening potdicht voor ALLE andere mandaten die ik niet zelf gevraagd heb.
                      Als je dat blijft afdoen als een kommaatje in het hele verhaal, mij goed hoor.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • Re: SEPA domiciliering

                        Waar kan ik op dit moment popcorn kopen, en een Cola zerooke graag....

                        Hier nog nooit miserie gehand met domicilieringen, en ik geloof niet dat er bedrijven zijn die doelbewust de rekeningen van hun klanten plunderen omdat het kan.

                        Comment


                        • Re: SEPA domiciliering

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          een Cola zerooke graag....
                          Voor de enkele keren dat ik een cola drink: geef me dan toch maar de echte...
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • Re: SEPA domiciliering

                            Ga er eens ene drinken met Verseg, en kom dan samen hier je conclusies zetten.

                            Comment


                            • Re: SEPA domiciliering

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Interesseert mij helemaal niet meer, zijn tenslotte nu vijgen na Pasen.
                              Ik blijf het erg vinden dat wat ik schrijf in #366 steevast als een detailke van niemandal wordt afgedaan.
                              Nochtans zou het van een systeem dat volgestouwd zit met vanalles en nog wat om ACHTERAF eventuele misbruiken recht te zetten (inderdaad al véél beter dan vroeger), een systeem maken dat zo goed als waterdicht is voor eventuele fraude.
                              Het verschil met een verplichte witte lijst als keuze is zo enorm fundamenteel dat voor mij het hele systeem qua geloofwaardigheid ermee staat of valt.
                              Ik heb nu één SEPA DOM, daarvoor staat mijn rekening helaas open voor ALLE mogelijke onwettige mandaten die zouden aangemaakt kunnen worden. Kleine kans dat het gebeurt maar de kans is er, dank zij één of andere pipo in Europa die het nodig vond om de banken de keuze te laten ipv twee lijsten te verplichten. DAT zou pas consumentenbescherming zijn, VOORAF en ACHTERAF.
                              Met een witte lijst zou ik meerdere mandaten openen (zeer handig) en blijft mijn rekening potdicht voor ALLE andere mandaten die ik niet zelf gevraagd heb.
                              Als je dat blijft afdoen als een kommaatje in het hele verhaal, mij goed hoor.
                              Man man man ... wat ben je weer vriendelijk en beleefd, ik ga je gewoon negeren in plaats van u informatie te geven.
                              Het is duidelijk dat je enkel uit bent op commentaar geven en niet open staat voor het ontvangen van informatie.

                              Ik had er nog zo bij gezet "Dit is maar informatief omdat ik het document per toeval tegen kwam, ik geef hierbij geen oordeel op de inhoud." om zeker geen reacties uit te lokken, maar dergelijke zinnen negeer ja maar al te graag om voor de 12.000 keer hetzelfde neer te pennen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Re: SEPA domiciliering

                                GIPHY is the platform that animates your world. Find the GIFs, Clips, and Stickers that make your conversations more positive, more expressive, and more you.

                                .........

                                Comment

                                Working...
                                X