Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SEPA domiciliering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: SEPA domiciliering

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Neen, blijven klagen over iets waar men NOOIT last van gehad heeft en NOOIT last van zal hebben is plezanter.
    En dat heeft niets te maken met gelijk krijgen, maar met correct zijn en de punten op de juiste manier aankondigen.

    Iedereen heeft het recht te klagen en iets niet / minder goed te vinden, maar de info moet wel volledig zijn en ook de voordelen moeten bekeken worden.
    Plus je moet eens een beetje minder selectief lezen (dus niet enkel lezen wat vanuit jouw gezichtspunt goed uitkomt).
    Ik schrijf dit in #339:
    Vandaar dat ik blijf zeggen: SEPA DOM's hebben alles om véél beter en veiliger te zijn dan de oude DOM's, maar helaas hebben een paar pipo's in Europa er een DRAAK van een regelgeving aangeplakt.

    Ik schrijf dit in #341:
    Met een witte lijst mogen van mij 5000 fraudeurs een ongeldig mandaat op mijn rekening openen, geen probleem, betalingen worden toch geweigerd door het feit dat mijn rekening dan op slot zit voor alles BEHALVE wat ik zelf wil. Er KAN dus geen misbruik zijn, tenzij die 5000 natuurlijk de hele bank hacken.

    En dit werkt, zopas zelf meegemaakt met de ene, zelfs GELDIGE DOM die ik ondertekend heb, maar waarvan de betaling geweigerd werd omdat de rekening op slot stond.
    De DOM staat dus ACTIEF, maar aan mijn geld konden ze niet. Da's toch nog wat anders qua beveiliging dan de rimram aan maatregelen om, indien nodig, de schade ACHTERAF te kunnen recupereren.
    Voor wie het nu nog niet doorheeft: met een zwarte lijst kan ik bepaalde DOM's weigeren, met een witte lijst kan ik alles weigeren BEHALVE wie ik als uitzonderingen wél toelaat.

    Dus als die "slimmerikken" in Europa elke bank verplichten om ZEKER een witte lijst als keuze aan te bieden, dan mag dit hele topic dicht, zelfs verwijderd worden, en open ik direct een paar DOM's.
    Last edited by nete; 8 januari 2015, 10:16.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • Re: SEPA domiciliering

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Die SEPA discussie is hier reeds lopende sinds mei 2012, en nog steeds zijn jullie er niet uit.....

      Nete, je klacht van 8mei 2012 bij het FOD is blijkbaar geen succes geweest, méér dan twee jaar zitten lullen over hetzelfde amai......

      Ga naar je bank en vraag uitleg over je eigen situatie, dan weet je het, manman wat een bende muggenzifters.
      Zeer waardevolle bijdrage, bedankt.

      Ik hoef niet naar de bank, ik ken mijn situatie perfect. Ik heb de bank eens gebeld en die man ging de optie van een witte lijst ginder voorleggen omdat hij ook begreep dat een witte lijst vrijwel alle mogelijke problemen VOORAF tegenhoudt.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • Re: SEPA domiciliering

        Deze week een brief gekregen van Electrabel met volgende tekst :

        "Nieuwe voorwaarden rond domiciliëring en factuur via e-mail
        Door een harmonisatie op Europees niveau werd uw domiciliëring omgezet naar het Europees model.
        Voor die omschakeling hoeft u niets te doen.
        Met deze nieuwe Europese domiciliëring krijgt u als consument meer controle over uw permanente betaalopdrachten.
        Indien u dat wenst krijgt u voortaan enkele dagen vooraf bericht via sms of e-mail over het bedrag dat van uw rekening zal gaan.
        Bij eventuele vergissingen kunt u uw automatische betaling herroepen tot 8 weken na betaling.
        De jaarlijkse korting van 10€ bij domiciliëring en de eenmalige korting van 5€ voor facturen via e-mail vervallen vanaf de voortzetting van uw contract".
        Dat is heel wat anders dan wat in #343 staat over het aanmaken van een SEPA domiciliëring.
        Electrabel heeft me niets gevraagd en laat me nu weten dat mijn domiciliëring is omgezet naar SEPA, en dat ik er niets voor hoef te doen.

        Comment


        • Re: SEPA domiciliering

          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Deze week een brief gekregen van Electrabel met volgende tekst :



          Dat is heel wat anders dan wat in #343 staat over het aanmaken van een SEPA domiciliëring.
          Electrabel heeft me niets gevraagd en laat me nu weten dat mijn domiciliëring is omgezet naar SEPA, en dat ik er niets voor hoef te doen.
          Dat was bij mij ook zo in 2012 en was de oorzaak van de start van dit topic. Maar voor bestaande oudere DOM's hebben ze dan weer een uitzondering gemaakt in dat "model-reglement": die omzetting naar een totaal ander contract moet NIET gemeld worden.
          Vreemd dat jij nu een brief krijgt, ik dacht dat alles moest omgezet zijn tegen april 2014. Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik er ooit een brief over gekregen heb.

          De laatste lijn van uw tekst is nog het beste (dat van de kortingen).
          Last edited by nete; 8 januari 2015, 11:57.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • Re: SEPA domiciliering

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Zeer waardevolle bijdrage, bedankt.
            Uw bijdrage is in elk geval waardevol, 348 antwoorden verder en nog steeds .......
            Ik ken mijn situatie ook perfect, en moesten er problemen zijn, geef ik dat gewoon in handen van DAS, mijn rechtsbijstand zal er wel voor zorgen dat alles in orde komt.

            Comment


            • Re: SEPA domiciliering

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Vreemd dat jij nu een brief krijgt, ik dacht dat alles moest omgezet zijn tegen april 2014. Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik er ooit een brief over gekregen heb.
              De laatste lijn van uw tekst is nog het beste (dat van de kortingen).
              De brief is gedateerd op 31 december 2014 en aangekomen op dinsdag 6 januari 2015.

              Comment


              • Re: SEPA domiciliering

                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                De brief is gedateerd op 31 december 2014 en aangekomen op dinsdag 6 januari 2015.
                Bizar.

                Intussen contact gehad met Keytradebank (nu enkel zwarte lijst).
                Ze gaan de vraag om ook een witte lijst aan te bieden aan de directie voorleggen, ze schrijven woordelijk: "U haalt uiteraard overtuigende argumenten aan."
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • Re: SEPA domiciliering

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  En dit werkt, zopas zelf meegemaakt met de ene, zelfs GELDIGE DOM die ik ondertekend heb, maar waarvan de betaling geweigerd werd omdat de rekening op slot stond.
                  De DOM staat dus ACTIEF, maar aan mijn geld konden ze niet. Da's toch nog wat anders qua beveiliging dan de rimram aan maatregelen om, indien nodig, de schade ACHTERAF te kunnen recupereren.
                  Maar in principe genereer je mogelijks niet recupereerbare kosten nog voor er ooit een betaling werd uitgevoerd.
                  Op het niet kunnen uitvoeren van een gerechtigde domiciliëring kan de schuldeisende bank (die van de leverancier) onkosten aanrekenen aan de rekeninghouder.
                  Je moet al veel geluk hebben dat ze die kosten niet aanrekenen, dit kan meer dan 25€ bedragen.

                  Voor de rest is het toch puur lachwekkend dat je een zelf gewilde domiciliëring geblokkeerd hebt.
                  Stel dat dit een leverancier is dat nogal snel tot afsluiting overgaat en het is een dom als je net op verlof bent ... kom je terug en mag je heractiveringskosten en een administratieve kost voor de rappel betalen.

                  Soit, één ding is nu 100% zeker ... met al je klagen en muggenziften heb je naar eigen zeggen al meer last en geloop gehad dan de mensen die nog nooit last hadden met een SEPA dom en zich niets aantrekken van heel deze heisa.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: SEPA domiciliering

                    Hoe is het in godsnaam mogelijk om alles te blijven verdraaien. Je maakt je kompleet belachelijk en mij uiteindelijk kwaad:

                    Ik heb ergens in oktober-november een DOM laten openen door CM mutualiteit voor betaling driemaandelijks van onze hospitalisatieverzekering, een DOM door mij ondertekend. Driemaandelijks kon enkel indien domiciliëring. Ik was uit het oog verloren dat die rekening voor SEPA DOM's sedert begin 2014 volledig geblokkeerd stond (ja: STOND).
                    Ik heb ze dus NIET achteraf geblokkeerd, ik was even vergeten dat ze dat wel was.
                    Verleden week schiet mij dat te binnen en ga ik eens kijken in mijn online bankieren. Wat blijkt: de DOM staat actief MAAR de betaling werd (terecht op dat moment) geweigerd. Ik heb onmiddellijk de rekening opengezet voor SEPA DOM's en CM gebeld: een vriendelijke dame vertelt me: helemaal geen probleem meneer, u krijgt binnenkort wel een brief en dan voer je de betaling alsnog uit per overschrijving. Dus helemaal geen geloop, geen boetes en geen contractbreuken.

                    Maar daardoor heb ik dus ontdekt dat de stomme SEPA regelgeving toelaat dat de banken mogen kiezen wat ze aanbieden. In mijn geval een zwarte lijst en GEEN witte.

                    Het enige wat dit "voorval" bewijst is dat een witte lijst oneindig véél méér beveiliging biedt VOORAF. Want dan zou ik gewoon mijn rekening kunnen dichtzetten voor ALLE bedrijven behalve CM, en dan mogen er zoveel onwettige DOM's aangemaakt worden als men wil, betalen doet mijn bank toch enkel voor CM.

                    Spijtig dat jij blijkbaar zelden of nooit KUNT of WILT lezen wat er in feite geschreven staat. De persoon in de bank had WEL oor naar mijn argumenten pro witte lijst en ging het doorspelen aan zijn directie, heel wat anders dan jouw constante eeuwige afbraakpolitiek.
                    Het zou mij plezieren moest je dit topic verder gerust laten en het niet steeds met uit context gerukte tussenkomsten komt teisteren. (en ik ben de enige niet die dat hier komt vertellen).
                    Last edited by nete; 8 januari 2015, 22:43.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • Re: SEPA domiciliering

                      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Spijtig dat jij blijkbaar zelden of nooit KUNT of WILT lezen wat er in feite geschreven staat.
                      Je maakt gewoon jezelf belachelijk nete door eveneens niet te lezen welk antwoord ik eigenlijk geef en dat is niet persoonlijk bedoeld.
                      Sorry maar je zit nu al het derde jaar op rij alle fora waar je actief op bent bijna dagelijks of toch wekelijks te bestoken met dezelfde zever over frauduleuze doms die aangemaakt zouden kunnen worden sinds SEPA actief is.
                      Je bent zelf nog NOOIT bedrogen geweest maar je blijft maar klagen over hetgeen je zelf nooit hebt kunnen ervaren.

                      En je blijft zelf maar negeren dat er geen enkel verschil is met de oude dom 80 op gebied van "fraude" en dat het nu eigenlijk minder gevaar inhoudt om geld kwijt te spelen.
                      Als vroeger iemand in uw naam dat papierke invulde en ondertekende, dan voerde uw bank dat ook uit want zoals je zelf elders aanhaalt zal de bank bijna nooit een handtekening nazien zolang de klant niet klaagt.
                      Bij die dom 80 kon je eveneens geen witte of zwarte lijst aanbrengen, hoogstens klagen nadat er misbruik had plaatsgevonden.

                      Ik heb al eerder aangekaart dat bij mijn moeder ooit een dom 80 gestart werd zonder haar weten, ze heeft die wel kunnen schrappen maar geld terugvragen was niet mogelijk of je zou moeten procederen wat uiteindelijk meer energie en geld gekost zou hebben dan wat ze kwijt was.
                      Met een SEPA dom zou ze één keer klikken op "terugvorderen" en ze zou het geld zonder meer terug gekregen hebben en mits het zonder geldig mandaat is zou haar eigen bank de SEPA dom geschrapt hebben.

                      Dat is net het belachelijke van heel het verhaal ... jij kaart het zo grote gevaar aan sinds SEPA bestaat, maar wil maar niet verstaan dat het vroeger ook niet mogelijk was met die lijsten te werken en er dus eigenlijk geen knijt veranderd is met die SEPA dom wat "mogelijke fraude" betreft.
                      Nu kan je zelf geen dom schrappen maar wel blokkeren en zelfs op leveranciernummer of naam van leverancier ... dus daarna kan die NOOIT meer een dom starten of iets innen, daar waar hij met de oude dom 80 doodleuk weer zelf een papiertje kon invullen en naar uw bank sturen.

                      Klopt dat je met die witte en zwarte lijsten meer instellingen zou kunnen maken wat keuzes betreft, dat ontken ik helemaal niet nete, enkel herhaal ik voor de zoveelste keer dat de "mogelijkheid tot fraude" helemaal niet ontstaan is door SEPA en dat je in tegenstelling van wat je laat blijken wel degelijk meer beschermd bent dan vroeger.

                      Ik kan best begrijpen dat je die ontbrekende functies van witte/zwarte lijsten wil aankaarten of het verplicht goedkeuren van een dom door de klant via banksoftware als bijkomende beveiliging ... dat laatste heb ik trouwens zelf al enkele keren aangehaald, maar vermoedelijk was je te veel gefixeerd op andere punten om dit ook gelezen te hebben.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: SEPA domiciliering

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Je maakt je kompleet belachelijk en mij uiteindelijk kwaad:

                        Ik heb ergens in oktober-november een DOM laten openen door CM mutualiteit voor betaling driemaandelijks van onze hospitalisatieverzekering, een DOM door mij ondertekend. Driemaandelijks kon enkel indien domiciliëring. Ik was uit het oog verloren dat die rekening voor SEPA DOM's sedert begin 2014 volledig geblokkeerd stond (ja: STOND).
                        Ik heb ze dus NIET achteraf geblokkeerd, ik was even vergeten dat ze dat wel was.
                        Verleden week schiet mij dat te binnen en ga ik eens kijken in mijn online bankieren. Wat blijkt: de DOM staat actief MAAR de betaling werd (terecht op dat moment) geweigerd.
                        Als er hier nu één is die zich belachelijk maakt, dan bent U dat wel, je bent hier iedereen reeds een paar jaar de les aan het spellen over SEPA, en net U ......

                        Comment


                        • Re: SEPA domiciliering

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                          En je blijft zelf maar negeren dat er geen enkel verschil is met de oude dom 80 op gebied van "fraude" en dat het nu eigenlijk minder gevaar inhoudt om geld kwijt te spelen.
                          Als vroeger iemand in uw naam dat papierke invulde en ondertekende, dan voerde uw bank dat ook uit want zoals je zelf elders aanhaalt zal de bank bijna nooit een handtekening nazien zolang de klant niet klaagt.
                          Ik negeer helemaal niets omdat SEPA bijna 180° tegengesteld is aan de vroegere DOM's, qua structuur en regelgeving. Enkel het resultaat is hetzelfde en de bescherming is fel verbeterd ACHTERAF.
                          Maar ik had me kompleet verzoend met het idee omdat ik nu tenminste een slot kan zetten (dacht ik) op mijn rekening (behalve dan voor die CM DOM). Schitterend systeem ! Tot je dan moet constateren dat mijn bank enkel een zwarte lijst aanbied, enkel nuttig indien je "vodden" hebt met één of ander bedrijf om ze NADIEN te blokkeren.
                          Wat is er mis om te ijveren voor een betere "witte" lijst ?
                          Dus qua bescherming van de betaler zijn er veel "knijten" veranderd, ten goede, maar wel achteraf mocht er iets mislopen, maar de ultieme (een verplichting dat banken minstens een witte lijst moeten aanbieden) hebben die pipo's in Europa "vergeten".
                          En wat jij en demeyereg uitkramen over mij raakt mijn kouwe kleren niet hoor (behalve als je alles verdraait).
                          Ik weet dat er een heel aantal lezers hier en elders wél eens hun wenkbrauwen gefronst hebben en die hele zaak eens van dichterbij zijn gaan bekijken. Dat is voor mij voldoende, als die allemaal eens gaan pleiten in hun bank komt er misschien iets in beweging.
                          En een rekening VOORAF kunnen blokkeren voor alle DOM's die je niet wenst, sorry, dat vind ik geen "bijkomende" beveiliging maar een FUNDAMENTELE, die het systeem vrijwel perfect én waterdicht zou maken.
                          Last edited by nete; 10 januari 2015, 07:24.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • Re: SEPA domiciliering

                            maja je hebt ergens een punt hoor nete, en het is goed dat mensen kritisch zijn tov nieuwe regelgeving zeker als die niet koosher in elkaar zit.
                            veel mensen (99,99% van de bevolking) slikt alles dat ze aansmeren en komen dan achteraf klagen.
                            eigenlijk moeten die zaken vooraf goed doordacht worden.

                            het is duidelijk dat sepa gemaakt is vanuit het kapitalistisch idee "your money is mines" en dat is niet goed.
                            ze willen natuurlijk ervoor zorgen dat veel slechte betalers hun facturen voldoen en daar niet te veel kunnen over protesteren.

                            naargja, doe zoals ik en smijt sepa en heel die boel buiten en betaal via eenvoudig internetbanking. probleem opgelost.
                            en de firmas moeten maar hun factuur opsturen met de post en niet via dubieuze systemen zoals zoomit en ander brol want daar kunnen we ook nog een topic mee vullen inzake privacy etc ...

                            doe er gewoon niet aan mee en de kous is af.
                            zit je momenteel met sepas waar je niet vanaf geraakt? vraag medewerking aan de bank, willen ze niet meewerken sluit je gewoon de rekening en ga op een ander.

                            Comment


                            • Re: SEPA domiciliering

                              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                              maja je hebt ergens een punt hoor nete, en het is goed dat mensen kritisch zijn tov nieuwe regelgeving zeker als die niet koosher in elkaar zit.
                              veel mensen (99,99% van de bevolking) slikt alles dat ze aansmeren en komen dan achteraf klagen.
                              eigenlijk moeten die zaken vooraf goed doordacht worden.

                              doe zoals ik en smijt sepa en heel die boel buiten en betaal via eenvoudig internetbanking. probleem opgelost.
                              Ik weet het xafke, maar lezen wat er staat is voor sommigen hier al te veel gevraagd.

                              Ik heb in 2012 SEPA DOM's echt "buitengesmeten" toen willekeur van de bedrijven een beetje de regel was. Er is nogal wat verbeterd aan de regelgeving, daarom heb ik uiteindelijk toch een SEPA DOM getekend omdat ik liever 4 keer 150 euro betaal dan in de kerstperiode 600 euro te moeten ophoesten.
                              Blijkt dat een blokkage van je rekening perfekt werkt (was ik even uit het oog verloren, dus DOM staat er maar betaling ging niet door). Resultaat: ik zet mijn rekening open en bel de schuldseiser om af te spreken hoe we mijn fout gaan oplossen voor die eerste vervaldag.
                              Maar nu staat mijn rekening wagenwijd open voor alle mogelijke DOM's en dat geeft mij nog altijd een onbehaaglijk gevoel, ook al is de kans op misbruiken waarschijnlijk vrij gering, maar ze bestaat en kan via een kleine aanpassing (witte lijst) 100% perfekt dichtgemetseld worden.
                              Als dat resterende probleem opwerpen in een forum door een paar mensen gecatalogeerd wordt als klagen om te klagen, of je belachelijk maken, dan is dat maar zo.
                              Dat ik in feite al voor 95% gekanteld ben pro SEPA zien ze gewoon niet (of willen ze niet zien om te kunnen blijven counteren).
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • Re: SEPA domiciliering

                                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                                Ik weet het xafke, maar lezen wat er staat is voor sommigen hier al te veel gevraagd.

                                Ik heb in 2012 SEPA DOM's echt "buitengesmeten" toen willekeur van de bedrijven een beetje de regel was. Er is nogal wat verbeterd aan de regelgeving, daarom heb ik uiteindelijk toch een SEPA DOM getekend omdat ik liever 4 keer 150 euro betaal dan in de kerstperiode 600 euro te moeten ophoesten.
                                Blijkt dat een blokkage van je rekening perfekt werkt (was ik even uit het oog verloren, dus DOM staat er maar betaling ging niet door). Resultaat: ik zet mijn rekening open en bel de schuldseiser om af te spreken hoe we mijn fout gaan oplossen voor die eerste vervaldag.
                                Maar nu staat mijn rekening wagenwijd open voor alle mogelijke DOM's en dat geeft mij nog altijd een onbehaaglijk gevoel, ook al is de kans op misbruiken waarschijnlijk vrij gering, maar ze bestaat en kan via een kleine aanpassing (witte lijst) 100% perfekt dichtgemetseld worden.
                                Als dat resterende probleem opwerpen in een forum door een paar mensen gecatalogeerd wordt als klagen om te klagen, of je belachelijk maken, dan is dat maar zo.
                                Dat ik in feite al voor 95% gekanteld ben pro SEPA zien ze gewoon niet (of willen ze niet zien om te kunnen blijven counteren).
                                Je hebt gelijk Nete, ikzelf heb je ganse verhaal maar in brokken en stukken gevolgd, en vond dat je verhaal
                                toch wel deftig aan het kantelen was en ongeloofwaardig begon te worden vandaar mijn (misschien ongepaste opmerking) waarvoor sorry.
                                Maar als ik dat nog kwijt mag, over dat blijven counteren, geef toe, met pakweg 30% van alle antwoorden blijf je zelf
                                wel de grootste counteraar hé
                                Het ganse SEPA verhaal is opgelegd door Europa, en dat dat van dag één niet perfect op poten staat is normaal
                                denk ik, mijn schoonzoon is software ontwikkelaar bij Dexia, en mijn schoonbroer is hoger kaderlid in de KBC toren Gent.
                                Naar hun zeggen, zijn daar eigenlijk weinig echte problemen mee geweest, toch tenminste niet bij de gewone mens.
                                Moest je weten wat de problemen zijn met wanbetalers die vanalles op krediet kopen, dat is andere koek voor de banken.
                                SEPA is voor een stuk bedoeld om ook dat probleem niet volledig ten laste van de bank te leggen.

                                Comment

                                Working...
                                X