Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jagen is OK maar dit ...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Jagen is OK maar dit ...

Oorspronkelijk geplaatst door nomino Bekijk bericht
    Graag deze slogan van National Geographic, misschien gekend bij enkelen hier.

"Bescherm de dieren tegen de beesten"
    Predatoren nemen uit de natuur wat ze nodig hebben, zijn dat dan 'de beesten'?
    En dat gaat er ook niet zachtzinnig aan toe.
    Welk recht heeft een leeuw meer om een antilope te nuttigen dan een mens?
    Blinde discriminatie of groen gedachtengoed?
    D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
      1/ Een leeuw leeft volgens zijn instinct, een mens niet.
      2/ Een leeuw weet niet hoe hij een antilopen kan pijnloos doden.
      3/ Een leeuw heeft vlees nodig en alleen vlees. Een mens niet.
      4/ Een leeuw doodt alleen als hij honger heeft (of bedreigd is). Een mens soms recreatief.
      5/ Een leeuw kweekt geen 100 antilopes op zijn privédomein om die in het weekend wat te gaan afschieten met zijn zakenpartners.
      6/ Een leeuw zorgt ervoor dat de zwakkere antilopes sterven, zodat de antilopensoort sterker blijft/wordt.

Dat laatste zie ik trouwens als een probleem bij de mens op lange termijn. Zwakke genen leven generaties verder. Vroeger werd een homo sapiens met een zwakke conditie doodgebeten door een sabeltandtijger omdat ie te traag was. Alleen de sterke mannen en vrouwen overleefden en brachten op hun beurt dus sterke kinderen voort. Nu leven mensen met slechte gezondheid/conditie van een invaliditeitsuitkering omdat ze niet kunnen werken. In de VS is obesitas deel van de economie, het houdt de boel draaiende. Waarmee ik niet zeg dat morgen zwaarlijvige mensen aan de leeuwen moeten gegeven worden natuurlijk, voor ik dat naar mijn hoofd krijg. Ik bedoel gewoon: op lange termijn, het effect op de menselijke genpool is niet te ontkennen. Je hoeft daarvoor geen 58 boeken gelezen te hebben.

Dit geheel terzijde natuurlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
        ... 2/ Een leeuw weet niet hoe hij een antilopen kan pijnloos doden. ...
        Een goede kennis van mij zit in een elektrische rolstoel. Hij beweert dat de bekleding van zijn zitje van anti-lopen-leer is.
        Jagen kan dus wel degelijk nuttig zijn.
        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
          1/ Een leeuw leeft volgens zijn instinct, een mens niet.
          2/ Een leeuw weet niet hoe hij een antilopen kan pijnloos doden.
          3/ Een leeuw heeft vlees nodig en alleen vlees. Een mens niet.
          4/ Een leeuw doodt alleen als hij honger heeft (of bedreigd is). Een mens soms recreatief.
          5/ Een leeuw kweekt geen 100 antilopes op zijn privédomein om die in het weekend wat te gaan afschieten met zijn zakenpartners.
          6/ Een leeuw zorgt ervoor dat de zwakkere antilopes sterven, zodat de antilopensoort sterker blijft/wordt.

Dat laatste zie ik trouwens als een probleem bij de mens op lange termijn. Zwakke genen leven generaties verder. Vroeger werd een homo sapiens met een zwakke conditie doodgebeten door een sabeltandtijger omdat ie te traag was. Alleen de sterke mannen en vrouwen overleefden en brachten op hun beurt dus sterke kinderen voort. Nu leven mensen met slechte gezondheid/conditie van een invaliditeitsuitkering omdat ze niet kunnen werken. In de VS is obesitas deel van de economie, het houdt de boel draaiende. Waarmee ik niet zeg dat morgen zwaarlijvige mensen aan de leeuwen moeten gegeven worden natuurlijk, voor ik dat naar mijn hoofd krijg. Ik bedoel gewoon: op lange termijn, het effect op de menselijke genpool is niet te ontkennen. Je hoeft daarvoor geen 58 boeken gelezen te hebben.

Dit geheel terzijde natuurlijk.
          2: een mens kan dat wel
          3: bull****, hij heeft ook vegetatie nodig en haalt dat uit de ingewanden van prooidieren.
          5: moest hij het kunnen zou hij het zeker doen...
          Ik zie hier geen enkele reden waarom een mens geen antilope mag consumeren.
          Maw oogkleppenargumentatie.

OT. Waar heb ik dat nog gehoord, uw betoog in het tweede deel van uw post...
          In welk segment schat u zichzelf in
          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Wacht even. Je negeert 3 argumenten, op de andere 3 geef je niet één geldig tegenargument(*), en dan zeg je dat Caleido met oogkleppen kijkt? Hihi.

* 2 Dat een mens het wél kan heeft niets meer met het oorspronkelijk argument te maken.
            * 3 Het argument was dat mensen minder afhankelijk zijn van vlees dan leeuwen. Wat je wil bereiken met het argument dat leeuwen onrechtstreeks plantenmateriaal binnenkrijgen ontgaat me volledig.
            * 5 Ik lig plat van het lachen, maar overtuigend is het niet.
            Last edited by ThierryM; 2 december 2011, 11:37.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
              Wacht even. Je negeert 3 argumenten, op de andere 3 geef je niet één geldig tegenargument(*), en dan zeg je dat Caleido met oogkleppen kijkt? Hihi.

* 2 Dat een mens het wél kan heeft niets meer met het oorspronkelijk argument te maken.
              * 3 Het argument was dat mensen minder afhankelijk zijn van vlees dan leeuwen. Wat je wil bereiken met het argument dat leeuwen onrechtstreeks plantenmateriaal binnenkrijgen ontgaat me volledig.
              * 5 Ik lig plat van het lachen, maar overtuigend is het niet.
              2: dát zou jullie, groenen, wél moeten interesseren gezien dat er moord en brand geschreeuwd werd over hét dierenleed
              3: dat is gewoon weerleggen van een fout statement.
              5: dat vond ik ook een 'goei' om het belachelijke van dat statement aan te tonen. Moest je het niet begrijpen, slachtvee worden ook gekweekt door de mens. Waar zit hier het verschil, dood door de kogel of met een mes?
              Maar als ik jullie goed begrijp hebben leeuwen, (jacht)luipaarden,hyena's enz wel het recht op een lekker antilopenboutje en de mens niet, of zie ik dat verkeerd?
              Hier zal wel geen onderbouwd antwoord op komen, maar dat zijn we gewoon.
              D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                Een goede kennis van mij zit in een elektrische rolstoel. Hij beweert dat de bekleding van zijn zitje van anti-lopen-leer is.
                Jou 'kennende' neem ik aan dat dit een grap is? (Ik mis de dus helemaal zeker ben ik niet).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  Jou 'kennende' neem ik aan dat dit een grap is? (Ik mis de dus helemaal zeker ben ik niet).
                  ANTI--LOPEN--LEER. ---> rolstoel... Moeilijk hé
                  D90 - D70 - F80 + glas

Comment

ANTI--LOPEN--LEER. ---> rolstoel... Moeilijk hé
                    1 van de meest voorkomende grappen uitgevonden door de rolstoelers zelf.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Die leeuw doet dat "met zijn blote handen". De mens neemt een buis waar vuur en een kogel uit komt. Er zijn GEEN jagers die GEEN gebruik maken van hulpmiddelen (vuurkracht, stroppen, klemmen, harpoenen,...)
                      Dus is de strijd altijd ongelijk.
                      Er zullen weinig tweebenigen zijn die een antilope met blote handen te lijf zullen gaan denk ik . En als ze het al doen zullen ze ook wel een zwak exemplaar uitkiezen .
                      Wat natuurlijk niet wegneemt dat de mens zijn intellect (of noem het zijn domheid, zoals je wil) KAN gebruiken om te jagen. Dieren doen dat ook, maar hun hulpmiddelen zijn beperkt.
                      Zodra Homo Sapiens op de proppen kwam, was het natuurlijk evenwicht om zeep. En dus neemt hij (of toch een deel van zijn populatie) het recht in eigen handen om dat natuurlijk evenwicht naar eigen goeddunken nog meer om zeep te helpen... of wat meer uit onevenwicht te halen zoals zij althans beweren.
                      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                      Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        1 van de meest voorkomende grappen uitgevonden door de rolstoelers zelf.
                        grt,bouk.
                        en pas maar op met al die grappen ... straks wordt dit draadje nog gesloten.

greetz
                        Cheeta
                        Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                        flickr

Comment

Volgens mij is het eigenlijk simpel. Bij mensen die voor de lol doden zit een steekje los: het beschavingsgen is door de vorige generaties niet helemaal goed doorgegeven. Of: http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychopathie

Comment

Voila, Leonidas verwoordt perfect mijn gedacht. De kern van het probleem is "doden voor de lol".

Eerst en vooral: ik ben géén "groene", en er is ook géén groene partij in Vlaanderen.
                            Ik ben in eerste plaats een wetenschapper met een heel grote interesse in ecologie.

Maar als ik jullie goed begrijp hebben leeuwen, (jacht)luipaarden,hyena's enz wel het recht op een lekker antilopenboutje en de mens niet, of zie ik dat verkeerd?
                            De essentie is dat je dieren niet kunt beschuldigen van ander dierenleed, mensen wel. Je kunt een dier niet kwalijk nemen dat het niet ethisch handelt. Tot zover dat éne zinnetje.

Dierenleed bestaat jammer genoeg op vele niveaus: tijdens de jacht, maar ook in de vlees-industrie, ook bij huisdieren,... Dat is hier nergens tegengesproken, en dat moet op alle vlakken bestreden worden. Ik begrijp niet waarom je dat als argument blijft aanhalen.

Even volledig los van het aspect dierenleed: er blijkt voor jou dus geen onderscheid tussen dieren doden als "noodzakelijk kwaad" (voedingsindustrie; geneesmiddelenonderzoek) en dieren doden voor persoonlijk plezier. Dat is persoonlijk mijn grootste bezwaar tov de jacht: dat het iets recreatief is. Hobbymatig doden. Leven vernietigen, omdat dat toevallig een aantal primitieve instincten aanspreekt. Als het écht zou gaan om natuurbeheer, dan zou de jacht op een volledig andere manier kunnen werken.
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                              Voila, Leonidas verwoordt perfect mijn gedacht. De kern van het probleem is "doden voor de lol".

Eerst en vooral: ik ben géén "groene", en er is ook géén groene partij in Vlaanderen.
                              Ik ben in eerste plaats een wetenschapper met een heel grote interesse in ecologie.

De essentie is dat je dieren niet kunt beschuldigen van ander dierenleed, mensen wel. Je kunt een dier niet kwalijk nemen dat het niet ethisch handelt. Tot zover dat éne zinnetje.

Vertel dat maar aan de prooien.
                              Wie heeft er hier beweerd dat ik dat roofdieren kwalijk neem? Ik toon allen het verschil aan tussen het doden door een mens en een dier.

[Dierenleed bestaat jammer genoeg op vele niveaus: tijdens de jacht, maar ook in de vlees-industrie, ook bij huisdieren,... Dat is hier nergens tegengesproken, en dat moet op alle vlakken bestreden worden. Ik begrijp niet waarom je dat als argument blijft aanhalen.

Ik heb hier al meermaals gesteld dat ik tegen die excessen ben.ik verdedig hier de enkel en alleen de gereglementeerde jacht zonder excessen. Maar die zijn er overal, dat is eigen aan de mens, spijtig genoeg.

Even volledig los van het aspect dierenleed: er blijkt voor jou dus geen onderscheid tussen dieren doden als "noodzakelijk kwaad" (voedingsindustrie; geneesmiddelenonderzoek) en dieren doden voor persoonlijk plezier. Dat is persoonlijk mijn grootste bezwaar tov de jacht: dat het iets recreatief is. Hobbymatig doden. Leven vernietigen, omdat dat toevallig een aantal primitieve instincten aanspreekt. Als het écht zou gaan om natuurbeheer, dan zou de jacht op een volledig andere manier kunnen werken.
                              Associeer mij niet met voorstanders van proeven op dieren... Daar ben ik resoluut tegen! Nogmaals, voor de zoveelste keer en probeer alles te lezen in dit draadje, ik ben tegen het doden van dieren. Enkel en alleen als het voor consumptie dient vind ik het nuttig en aanvaardbaar. Op een gereglementeerde wijze dan.
                              En nogmaals waar zit het verschil als ik een dier schiet voor consumptie of dat een slachter dat doet met een mes of wat dan ook. ( graag een antwoord hierop)
                              een gereglementeerde jacht, beoefend door integere jagers, doet aan natuurbeheer hoe onwaarschijnlijk dat voor u ook mag klinken. En van die primitieve instincten profiteren honderdduizenden mensen die een stuk wild kunnen appreciëren. Zijn dat dan allemaal hypocrieten in uw ogen, want die mensen ondersteunen allemaal de jacht.
                              D90 - D70 - F80 + glas

Comment

...integere jagers...
                                Contradictio in terminis .
                                Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                                Oók wandelen met GPS?

Comment

Working...
                                X