Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jagen is OK maar dit ...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Jagen is OK maar dit ...

Spijtig dat elke groep zichzelf met de meest uiteenlopende argumenten en vergelijkingen tot het uiterste wil verdedigen.

Jagen zit voor een stuk in de genen ingebakken. Als morgen onze moderne voedselvoorziening komt weg te vallen is jagen de meest directe manier om snel aan eten te komen en te overleven.
    Er zullen er weinig zijn die zich met landbouw in leven kunnen houden in dit klimaat (en hoeveel mensen bezitten nog de benodigde oppervlakte grond en kennis om dat te doen).

De eenzame jager met zijn hond, die met kennis van zaken door voldoende groot jachtgebied trekt in het juiste seizoen zal ik nooit scheef bezien. Een groep van 10 jagers en honden op een stukje bos van 1 hectare die uitgezette, of door voederen gelokte, fazanten gaan afschieten is toch al een andere categorie.

Ik wil niemand zijn stukje (wild) vlees afnemen, maar ik denk wel dat het duidelijk is dat er onnodig veel geconsumeerd wordt met alle gevolgen voor milieu en negatieve omstandigheden voor de dieren tot gevolg.
    Ben gisteren nog eens mee gaan wokken. Als je ziet hoe er daar door velen ronduit eten wordt verkwist vraag je je wel af waarom er zoveel vlees moet gekweekt of afgeschoten worden.
    Als iedereen beide standpunten wat in het achterhoofd houdt en zijn vleesverbruik wat mindert is dat al een grote stap vooruit denk ik

En ja, ik eet ook (met mate) vlees, maar ga dit na "Earthlings" toch drastisch terug schroeven.

Grtz,
    Kurt

Comment

Animalshots, het probleem met dergelijke filmpjes is dat men overal de uiterste en slechtste zaken gaat filmen en daar een soort propagandafilmpje mee maakt.
      Nu heb ik geen enkel probleem met het aan de kaak stellen van wantoestanden, ik ben er ook voorstander van dat dat soort praktijken wordt aangepakt. Maar, en daar schuilt een groot probleem, diezelfde propagandafilmpjes worden ook gebruikt om een hele industrie in een kwaad daglicht te stellen, terwijl de meeste (niet alle) vleesbedrijven hier in het westen gewoon op een correcte manier handelen.
      Ook de reclame ter promotie van 1 dag geen vlees eten... wanneer iedereen dat doet zal het aantal fokdieren niet zomaar met 1/7 gaan afnemen, ook al wil men ons dat heel graag laten geloven.
      Bij het jagen is het idem, ook hier worden de ergste wantoestanden aangehaald en met veel poeha tentoon gespreid om de volledige jacht in een kwaad daglicht te stellen.

Wat als wij nu eens hetzelfde doen en alle extreme acties van extremistische "dierenliefhebbers" gaan gebruiken om alle dierenliefhebbers in een kwaad daglicht te stellen? Bijvoorbeeld het zomaar vrijlaten van een massa nertsen in de vrije natuur... Welke overlevingskansen hebben die? En welke schade hebben ze aangericht voor ze uiteindelijk toch sterven?
      Bijvoorbeeld het in de fik steken van MacDonalds door het ALF? Welke financiële gevolgen heeft dat voor een groot aantal mensen? Werknemers worden tijdelijk werkloos en leven dus op kosten van de werkende mens, de groep MacDonalds krijgt er nog een pak gratis publiciteit bij, de dierenrechtenorganisaties krijgen een dreun en wellicht minder sympathie en steun...
      En wat te denken van de tegenstanders van de vossenjacht die een aantal jaren terug touwen gingen spannen in de bossen en velden om de paarden van de jagers ten val te brengen? Een paard op die manier ten val brengen betekent in veel gevallen dat het dier zal moeten worden afgemaakt, om nog maar te zwijgen over de ruiter/jager die in gevaar wordt gebracht.

Het is altijd oppassen met filmpjes die door, of in opdracht van, bepaalde groeperingen zijn gemaakt. Ze tonen enkel een eenzijdige waarheid, zonder enige nuance, en alles en iedereen die er ook maar in de verste verte iets mee te maken heeft wordt neergesabeld. Er is van geen enkele objectiviteit nog sprake.

Nogmaals, ik ontken niet dat er wantoestanden zijn, ik ontken nog veel minder dat er tegen wantoestanden moet worden opgetreden... maar ik ontken wel ten stelligste dat elke jager een onmens is die er zijn plezier in schept een dier te laten afzien. Ik ontken evenzeer dat alle landbouwers hun koeien schoppen en slaan (al zijn er die het doen).
      Ik kan het dus gewoon niet hebben dat hele groepen worden geschoffeerd omwille van een aantal extreme gevallen.
      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Animalshot Bekijk bericht
        Spijtig dat elke groep zichzelf met de meest uiteenlopende argumenten en vergelijkingen tot het uiterste wil verdedigen.

Jagen zit voor een stuk in de genen ingebakken. Als morgen onze moderne voedselvoorziening komt weg te vallen is jagen de meest directe manier om snel aan eten te komen en te overleven.
        Er zullen er weinig zijn die zich met landbouw in leven kunnen houden in dit klimaat (en hoeveel mensen bezitten nog de benodigde oppervlakte grond en kennis om dat te doen).
        fout, we waren aaseters en verzamelaars. Op basis van de werktuigen is de wetenschap het daarover eens.
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
          Animalshots, het probleem met dergelijke filmpjes is dat men overal de uiterste en slechtste zaken gaat filmen en daar een soort propagandafilmpje mee maakt.
          Nu heb ik geen enkel probleem met het aan de kaak stellen van wantoestanden, ik ben er ook voorstander van dat dat soort praktijken wordt aangepakt. Maar, en daar schuilt een groot probleem, diezelfde propagandafilmpjes worden ook gebruikt om een hele industrie in een kwaad daglicht te stellen, terwijl de meeste (niet alle) vleesbedrijven hier in het westen gewoon op een correcte manier handelen.
          Ook de reclame ter promotie van 1 dag geen vlees eten... wanneer iedereen dat doet zal het aantal fokdieren niet zomaar met 1/7 gaan afnemen, ook al wil men ons dat heel graag laten geloven.
          Bij het jagen is het idem, ook hier worden de ergste wantoestanden aangehaald en met veel poeha tentoon gespreid om de volledige jacht in een kwaad daglicht te stellen.

Ik kan het dus gewoon niet hebben dat hele groepen worden geschoffeerd omwille van een aantal extreme gevallen.
          Ik laat zeker nergens vallen dat het allemaal dezelfde zijn.
          1 filmpje maakt zeker geen statement als zijnde dat het overal zo gesteld is.

Eén dag geen vlees eten is een onzinnige promotie imo. Zowel voor - als tegenstanders van jacht en vlees consumptie in het algemeen kunnen ontkennen dat er gewoon onnodig veel vlees gegeten wordt met alle gevolgen vandien.

Daarom dat ik zei dat iedereen beter eens met beide standpunten in het achterhoofd zijn consumptie bekijkt ipv halsstarrig zijn eigen visie te promoten of te verdedigen. Uiteindelijk is er altijd wel een tegenargument en kan je blijven discussiëren zonder iets te (willen) veranderen.

Grtz,
          Kurt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            fout, we waren aaseters en verzamelaars. Op basis van de werktuigen is de wetenschap het daarover eens.
            Net zoals veel van die 'wetenschappers en geschiedkundigen' het erover eens zijn dat er meer dan 6000 jaar geen beschaving was en we alleen oerkreten konden uitstoten Al was het alleen maar om het scheppingsverhaal en de grondvesten van hun geloof niet onderuit te halen.
            Maar goed, ieder gelooft natuurlijk wat hij wil en beslist hoeveel info hij tegenover elkaar wil zetten en objectief te benaderen.

Maar dan gaan we weer een heel andere kant op dan het starttopic aanhaalt.

Grtz,
            Kurt

Comment

Ik laat zeker nergens vallen dat het allemaal dezelfde zijn.
              1 filmpje maakt zeker geen statement als zijnde dat het overal zo gesteld is.

Eén dag geen vlees eten is een onzinnige promotie imo. Zowel voor - als tegenstanders van jacht en vlees consumptie in het algemeen kunnen ontkennen dat er gewoon onnodig veel vlees gegeten wordt met alle gevolgen vandien.

Daarom dat ik zei dat iedereen beter eens met beide standpunten in het achterhoofd zijn consumptie bekijkt ipv halsstarrig zijn eigen visie te promoten of te verdedigen. Uiteindelijk is er altijd wel een tegenargument en kan je blijven discussiëren zonder iets te (willen) veranderen.

Grtz,
              Kurt
              Niet mijn hele stukje sloeg op jou hoor, al kan het misschien wel zo lijken.
              Ik had het vooral tegen jou als ik over die filmpjes sprak, omwille van onderstaande uitspraak die je deed

En ja, ik eet ook (met mate) vlees, maar ga dit na "Earthlings" toch drastisch terug schroeven.
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Niet mijn hele stukje sloeg op jou hoor, al kan het misschien wel zo lijken.
                Ik had het vooral tegen jou als ik over die filmpjes sprak, omwille van onderstaande uitspraak die je deed
                Ook al zou dit een extreem uit verhouding getrokken visie zijn, die toestanden zijn er nu eenmaal ook. Als dit dan een positieve impact heeft op mijn eigen gedrag speelt het geen rol of het veel voorkomend is of niet.
                Voor mij heeft dit dus nut gehad zonder dat ik iedereen in die industrie nu over dezelfde kam ga scheren hoor. Ik weet goed genoeg dat het ook anders en beter gebeurt.
                Maar dat doet geen afbreuk aan de essentie van de zaak voor mij.

En ik nam het niet persoonlijk op hoor

Grtz,
                Kurt

Comment

Hoe jij dergelijke filmpjes bekijkt en ermee omgaat is natuurlijk persoonlijk.
                  Ik zeg enkel dat ze (op den duur) gebruikt worden om iedereen over dezelfde kam te gaan scheren en dat ze weinig objectief zijn, laat staan representatief voor een hele groep.

Filmpjes en verhalen over "fotografen" die allesbehalve proper te werk gaan, elkaar bijna de kop inslaan, mensen wegdrummen en dergelijke, zorgen er ook voor dat tegenwoordig veel mensen iemand met een groot toestel en dito objectief, een beetje scheef gaan bekijken en je ze al op voorhand ziet denken "Die moet niet denken dat ik een beetje plaats voor hem maak"...

Snap je? De meest wilde verhalen en de meest extreme beelden geven een compleet vertekend beeld over iets of iemand. En veel mensen hebben niet de gave, wil of mogelijkheid om iets op een objectieve manier te gaan bekijken.

Comment

Na de verhalen hier over hoe gevaarlijk loslopend wild voor het autoverkeer en wandelaars wel is en over de zin en onzin van de jacht toch graag een persoonlijk verhaal over hoe gevaarlijk de jacht wel is!!!
                    Eentje waar gebeurd.

Wij zijn wandelaars. Als het kan gaan we er op uit om de benen te strekken en de geest leeg te maken in de natuur (ja, ook landbouwgebied valt daar onder want "de natuur" bestaat eigenlijk niet meer in Vlaanderen).

Een zondagnamiddag, ver buiten het jachtseizoen.
                    We lopen langs een veldweg. Links weides, rechts een maïsveld.
                    Aan de overkant van de weide: man met hond en jachtgeweer over de schouder geplooid. Wellicht op zoek naar wild(e paddestoelen) of zo.
                    Hond ziet groot konijn. Zet de achtervolging in. Man klapt geweer dicht om..., maar veel te laat. Konijn stormt de weide over en rent voor zijn leven. Steekt, met de hond op de hielen, zo'n 100m voor ons de veldweg over en verdwijnt in het maïsveld...
                    om er 30 seconden later in volle snelheid weer uit te stormen... ter hoogte van waar wij lopen.
                    Konijn botst aan 1000 per uur tegen man (ik!) ter hoogte van de knie. Man valt om. Konijn en hond en man rot geschrokken.
                    Suf konijn en hond zetten hun weg voort.
                    Man STROMPELT voort. Resultaat van botsing: meniscus gescheurd en maanden buiten wandel-strijd.
                    Ga met zo'n verhaal maar eens naar de dokter!!! Die moet er hard om lachen... en velen met hem.
                    't Is nu min-of-meer genezen maar ik blijf er bij: DE JACHT IS LEVENSGEVAARLIJK VOOR DE SOORTGENOTEN VAN DE JAGER.

"Jagen is OK"?

Helaas... geen foto's .

P.S.: Wie mijn verhaal kent, weet nu ook wie er achter VIM schuil gaat .
                    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                    Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                      ......

P.S.: Wie mijn verhaal kent, weet nu ook wie er achter VIM schuil gaat .
                      tja...al meer dan honderd jaar.
                      ___
                      wel een leuk (niet voor jou natuurlijk) verhaal.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Hoe jij dergelijke filmpjes bekijkt en ermee omgaat is natuurlijk persoonlijk.
                        Ik zeg enkel dat ze (op den duur) gebruikt worden om iedereen over dezelfde kam te gaan scheren en dat ze weinig objectief zijn, laat staan representatief voor een hele groep.

Kan idd dat effect of doel hebben. Maar ze niet tonen is ook éénzijdig en misleidend (alles is ok, er zijn geen wantoestanden).

Snap je? De meest wilde verhalen en de meest extreme beelden geven een compleet vertekend beeld over iets of iemand. En veel mensen hebben niet de gave, wil of mogelijkheid om iets op een objectieve manier te gaan bekijken.

Volledig mee eens. Vandaar dat ik ook probeer om steeds (vrij) objectief te antwoorden met respect voor ieders standpunt of keuze en niet probeer te verzanden in een welles-nietes discussie.
                        Natuurlijk heb ik ook mijn eigen, subjectieve mening over bepaalde zaken. Maar die probeer ik niet op te dringen (behalve af en toe thuis )

Grtz,
                        Kurt
                        Last edited by Kurrrt; 3 december 2011, 11:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          tja... wel een leuk (niet voor jou natuurlijk) verhaal.
                          grt,bouk.
                          Oh, maar ik kan er ook om lachen hoor ! 't Is vooral bedoeld als "grappige" afwisseling tussen de "ernstige" tussenkomsten. Maar 't blijft waar gebeurd!
                          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                          Oók wandelen met GPS?

Comment

Volledig mee eens. Vandaar dat ik ook probeer om steeds (vrij) objectief te antwoorden met respect voor ieders standpunt of keuze en niet probeer te verzanden in een welles-nietes discussie.
                            Natuurlijk heb ik ook mijn eigen, subjectieve mening over bepaalde zaken. Maar die probeer ik niet op te dringen (behalve af en toe thuis )
                            waarom in de MOD kleur...?
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              waarom in de MOD kleur...?
                              grt,bouk.
                              Omdat ik daar niet speciaal over nagedacht heb en mijn quoten niet 100% gelukt was zoals ik wou

Aangepast naar een andere kleur ondertussen (die niet echt duidelijk is zie ik )

Comment

Wat als wij nu eens hetzelfde doen en alle extreme acties van extremistische "dierenliefhebbers" gaan gebruiken om alle dierenliefhebbers in een kwaad daglicht te stellen? Bijvoorbeeld het zomaar vrijlaten van een massa nertsen in de vrije natuur... Welke overlevingskansen hebben die? En welke schade hebben ze aangericht voor ze uiteindelijk toch sterven?
                                Bijvoorbeeld het in de fik steken van MacDonalds door het ALF? Welke financiële gevolgen heeft dat voor een groot aantal mensen? Werknemers worden tijdelijk werkloos en leven dus op kosten van de werkende mens, de groep MacDonalds krijgt er nog een pak gratis publiciteit bij, de dierenrechtenorganisaties krijgen een dreun en wellicht minder sympathie en steun...
                                En wat te denken van de tegenstanders van de vossenjacht die een aantal jaren terug touwen gingen spannen in de bossen en velden om de paarden van de jagers ten val te brengen? Een paard op die manier ten val brengen betekent in veel gevallen dat het dier zal moeten worden afgemaakt, om nog maar te zwijgen over de ruiter/jager die in gevaar wordt gebracht.

Het is altijd oppassen met filmpjes die door, of in opdracht van, bepaalde groeperingen zijn gemaakt. Ze tonen enkel een eenzijdige waarheid, zonder enige nuance, en alles en iedereen die er ook maar in de verste verte iets mee te maken heeft wordt neergesabeld. Er is van geen enkele objectiviteit nog sprake.

Nogmaals, ik ontken niet dat er wantoestanden zijn, ik ontken nog veel minder dat er tegen wantoestanden moet worden opgetreden... maar ik ontken wel ten stelligste dat elke jager een onmens is die er zijn plezier in schept een dier te laten afzien. Ik ontken evenzeer dat alle landbouwers hun koeien schoppen en slaan (al zijn er die het doen).

Eindelijk.... iemand met een nuchtere kijk op de dingen
                                D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Working...
                                X