Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De beurzen kelderen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: De beurzen kelderen

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
    Ach, nu dat? Of ik al dan niet werknemer ben van een "Wroet vrouw" (uw beroep), was al naast uw kwestie over wie "aan het roer" hoort te staan.
    Zo gaan we er niet geraken.
    Nee, inderdaad, het wordt er niet beter op.

Comment

Geef die gewone werkmens maar een huis in plaats van een iPad. Feit is dat hij al 40 jaar steeds harder moet werken voor een steeds kleiner wordend deel van de koek. De lonen in Belgie stijgen wel, maar niet zo snel als de waarde van het geleverde werk. Ze maken nog slechts minder dan de helft uit van het bnp. Veel gaat naar investeerders om daarmee bellen te blazen op de beurs.
      En maar onbetaalde overuren maken. We zijn de Europeese koplopers.
      Komaan vent, zet eens een andere plaat op.
      Als je pensioensparen doet, of je hebt een extralegaal pensioen, dan krijg jij ook een deel van de koek. En dat zijn een hele hoop mensen.

Natuurlijk, als je zo kortzichtig bent vandaag alles uit te geven wat je gisteren verdiend hebt, dan deel je niet in dat deel van de koek. Allemaal keuzes die JE ZELF kan maken.

Ik denk dat jij nog leeft in het tijdperk dat de patron met zijn sigaar kwam kijken naar de arbeiders die patatten aan het planten waren.

En laat ons niet lachen met overuren hé. Als je dat niet wil doen, zoek dan een andere job.
      De tijd waar je van je 16de tot aan je pensioen bij dezelfde baas vast zat is voorbij.
      In ons bedrijf is er nog niemand slechter geworden van een paar overuren, integendeel!
      Maar een vertegenwoordiger die elke dag om 17h wil thuis zijn heeft duidelijk een verkeerde job gekozen, die kan geen resultaat halen, dat accepteert geen enkele klant

Maak zelf je keuzes en stop met azijn drinken en hem dan hier komen uitpissen.

Wat de beurzen betreft, ik snap er hoe langer hoe minder van. Vandaag vijf procent omhoog, morgen weer terug naar onder. Hoe kan een bedrijf nu ineens zo veel veranderen in waarde.
      Ik hou me voorlopig gedeisd, ik, verkoop niks, en begin ook. Iet te kopen, tot er meer duidelijkheid is over de Euro.
      En als ik teug wat actiever wordt zal het in kleine stapjes zijn, de illusie om op het laagste punt te kopen en op het hoogste te verkopen heb ik al opgegeven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Ja natuurlijk, maar dat doen we al eeuwen: zo ongeveer sinds we begonnen met koloniseren en onderdrukken van de rest van de wereld. Wat dat betreft hebben andere werelddelen meer reden tot klagen.

Hier lijkt het erop dat - zeker sinds het met het voetbal niets meer wordt - het klagen en jammeren tot Belgische volkssport nummer één verworden is. Nergens maak ik zo een zwartgallige bende mee als hier. Zelfs in Spanje met een werkloosheidpercentage van meer dan 20% zit er nog plezier in het leven...

Ik ben het hier mee eens. Ik ben pas terug uit Spanje en door een betrekkelijke kennis van de taal heb ik toch wel een aantal gesprekken gehad met mensen over die crisis die hen volgens de cijfers dieper treft dan ons. En ik zie toch ook nog steeds dat enthousiasme dat er bij ons al lang niet meer is, al staan wij er blijkbaar beter voor. Een jonge dienster vertelde mij dat ze van 7 tot 7 werkt in het hotel, ze heeft geen keuze wil ze haar job blijven behouden en ze doet het nog met een brede smile en volledige overgave. Je moet dit hier maar eens proberen voor mekaar te krijgen... Als je dan vertelt dat men bij ons in de horeca zelfs geen werkkrachten meer vindt die dit werk nog willen doen is het één en al verbazing.
        Maar wat ik ook heb gezien in dit etablissement waar ik al 5 jaar kom is dat alle minder goeie werkkrachten er definitief uit zijn. Alleen de allerbeste zijn er nog. En het loopt er opperbest. Gevolg van de crisis...
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Raar eigenlijk, hè, als je dit allemaal leest, dat we het hier met z'n allen nog nooit zo goed gehad hebben als nu? We hebben meerdere computers, een iPad en een iPhone, gaan meerdere keren per jaar op vakantie, hebben dure fotoapparatuur waar de profs zich niet voor zouden schamen, een leuke auto of twee voor de deur maar desondanks, ach, ach, ach, wat heeft de 'gewone werkmens' het toch moeilijk...
          "Klagers geen nood" zei grootmoe zaliger.
          Zelf gebruik ik de jaarwisseling als graadmeter voor onze vermeende armoede.
          Steeds weer wordt er voor miljoenen verknald en de lucht ingeschoten.
          En hier in Nederland is het echt niet de elite die zoveel vuurwerk koopt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

Wat de beurzen betreft, ik snap er hoe langer hoe minder van. Vandaag vijf procent omhoog, morgen weer terug naar onder. Hoe kan een bedrijf nu ineens zo veel veranderen in waarde.
            Ik hou me voorlopig gedeisd, ik, verkoop niks, en begin ook. Iet te kopen, tot er meer duidelijkheid is over de Euro.
            En als ik teug wat actiever wordt zal het in kleine stapjes zijn, de illusie om op het laagste punt te kopen en op het hoogste te verkopen heb ik al opgegeven.
            Ook mijn idee, de boel eerst nog wat laten verder modderen en dan zien. Het laagste punt kan blijkbaar niemand meer bepalen. Termen als : steun - dead cat bounces en dergelijke doen mij de dag van vandaag lachen.
            Deze morgen was het weer al kommer en kwel bij de financials en na de middag haalden ze meer dan hun verlies van de morgen terug.
            Ik denk dat de job van beursanalist ondertussen ook niet veel meer betekent...
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
              "Klagers geen nood" zei grootmoe zaliger.
              Zelf gebruik ik de jaarwisseling als graadmeter voor onze vermeende armoede.
              Steeds weer wordt er voor miljoenen verknald en de lucht ingeschoten.
              En hier in Nederland is het echt niet de elite die zoveel vuurwerk koopt.
              :
              Dit noemt men dan geld opblazen.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Maak zelf je keuzes en stop met azijn drinken en hem dan hier komen uitpissen.
                Ik had het over geheel België, wat die overuren betreft. Dat van werkgever veranderen slaat dus nergens op.
                En die 15-17 % armen die geen extralegaal pensioen kunnen aanleggen omdat ze niet eens over een badkamer of tv beschikken, zwijg stil van een ipad, dat zijn er maar 10% in Vlaanderen. Veel beter dan in de VS, dus - hoewel het hier ook gaat over met kinderen- maar nog steeds, en dus, een rijkste regio onwaardig.
                Jobs inpikken door een record aan gratis overuren te kloppen, en dan foeteren op degene die maar al te graag ook iets zouden verdienen: schaam u.
                Veel grote bedrijven kiezen er trouwens voor hun venootschapsbelasting in Luxemburg of Madeira te betalen. Dus daar heb ge zelf ook niks aan zolang ge niet naar daar verhuist.

Comment

Ik had het over geheel België, wat die overuren betreft. Dat van werkgever veranderen slaat dus nergens op.
                  En die 15-17 % armen die geen extralegaal pensioen kunnen aanleggen omdat ze niet eens over een badkamer of tv beschikken, zwijg stil van een ipad, dat zijn er maar 10% in Vlaanderen. Veel beter dan in de VS, dus - hoewel het hier ook gaat over met kinderen- maar nog steeds, en dus, een rijkste regio onwaardig.
                  Jobs inpikken door een record aan gratis overuren te kloppen, en dan foeteren op degene die maar al te graag ook iets zouden verdienen: schaam u.
                  Veel grote bedrijven kiezen er trouwens voor hun venootschapsbelasting in Luxemburg of Madeira te betalen. Dus daar heb ge zelf ook niks aan zolang ge niet naar daar verhuist.
                  Zo is dat.

Ik ga weer, en nogmaals sorry, de grens over.
                  En ik ga er ook nog een Godwin-netje bovenop doen.
                  Als ze in Duitsland nog ene zot kunnen vinden die al die armen kan opjutten en
                  achter zich kan krijgen dan zal het stinken.

Ben ook niet alleen in dit soort denken.
                  Meer dan 25 jaar geleden werd me dit ooit gezegd door een "bezorgde" burgervader
                  van een respectabele Limburgse gemeente niet zo ver van gelegen van Hasselt.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                    Ik ben het hier mee eens. Ik ben pas terug uit Spanje en door een betrekkelijke kennis van de taal heb ik toch wel een aantal gesprekken gehad met mensen over die crisis die hen volgens de cijfers dieper treft dan ons. En ik zie toch ook nog steeds dat enthousiasme dat er bij ons al lang niet meer is, al staan wij er blijkbaar beter voor. Een jonge dienster vertelde mij dat ze van 7 tot 7 werkt in het hotel, ze heeft geen keuze wil ze haar job blijven behouden en ze doet het nog met een brede smile en volledige overgave. Je moet dit hier maar eens proberen voor mekaar te krijgen... Als je dan vertelt dat men bij ons in de horeca zelfs geen werkkrachten meer vindt die dit werk nog willen doen is het één en al verbazing.
                    Maar wat ik ook heb gezien in dit etablissement waar ik al 5 jaar kom is dat alle minder goeie werkkrachten er definitief uit zijn. Alleen de allerbeste zijn er nog. En het loopt er opperbest. Gevolg van de crisis...
                    Uitbuiting dus Pol.

Pol, in Anderlecht rijden er gasten rond met een BWM van 80.000 euro en die hebben
                    nog nooit één klop gedaan...

Als de horeca geen personeel kan vinden dan moeten ze maar stoppen met hun zaak he.
                    Dan heeft de horeca ook geen meerwaarde voor de werkgelegenheid.
                    Nu wordt het precies andersom voorgesteld.
                    Die willen niks liever dan het personeel inschrijven voor een paar uren en de rest in het zwart.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Uitbuiting dus Pol.

Pol, in Anderlecht rijden er gasten rond met een BWM van 80.000 euro en die hebben
                      nog nooit één klop gedaan...

Als de horeca geen personeel kan vinden dan moeten ze maar stoppen met hun zaak he.
                      Dan heeft de horeca ook geen meerwaarde voor de werkgelegenheid.
                      Nu wordt het precies andersom voorgesteld.
                      Die willen niks liever dan het personeel inschrijven voor een paar uren en de rest in het zwart.
                      Ik had mij verwacht aan die reactie van uitbuiting Theo. Uitbuiting, dit is een woord dat men te gemakkelijk gebruikt vanuit onze eigen bekrompen visie in een land waar het al jaren goed gaat (ging), waar de sociale verworvenheden als een plicht worden beschouwd, maar niet meer als een recht. Wij zijn luxepaarden vergeleken met die mensen ginder. Ik heb ermee gesproken en heb het goed begrepen.
                      Je stelling als zou de Horeca moeten stoppen als ze geen meerwaarde meer betekent voor de werkgelegenheid is nogal kortzichtig. Heeft horeca dan geen enkele sociale en culturele meerwaarde te bieden misschien.
                      De zaak waarover ik het hier had in Spanje (Hotel) heeft omwille van de crisis moeten kiezen, ofwel was het sluiten, ofwel was het snoeien in de lonen of afdanken van personeel. Wat is dan het beste ..? De klanten kwamen (komen) niet meer als vroeger. Die categorie van mensen die hun spaarcenten met een ordentelijke intrest "zagen" groeien zijn er niet meer, en dat waren er heel wat. De gevolgen zijn te zien en te voelen...
                      Zeer kort door de bocht Theo..., je verrast mij..
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

[QUOTE]
                        Ik had mij verwacht aan die reactie van uitbuiting Theo. Uitbuiting, dit is een woord dat men te gemakkelijk gebruikt vanuit onze eigen bekrompen visie in een land waar het al jaren goed gaat (ging), waar de sociale verworvenheden als een plicht worden beschouwd, maar niet meer als een recht. Wij zijn luxepaarden vergeleken met die mensen ginder. Ik heb ermee gesproken en heb het goed begrepen.
                        12 hr werken voor minder loon gaat toch al sterk in de richting van uitbuiting. Sociale verworvenheden zijn er niet voor niets gekomen. Dat zou jij als iemand uit de witte sector toch wel moeten weten.

Je stelling als zou de Horeca moeten stoppen als ze geen meerwaarde meer betekent voor de werkgelegenheid is nogal kortzichtig. Heeft horeca dan geen enkele sociale en culturele meerwaarde te bieden misschien.
                        Klopt, maar dan enkel voor het overblijvende cliënteel. De werkende mens zal geen tijd meer hebben om op café te gaan, of te moe.

De zaak waarover ik het hier had in Spanje (Hotel) heeft omwille van de crisis moeten kiezen, ofwel was het sluiten, ofwel was het snoeien in de lonen of afdanken van personeel. Wat is dan het beste ..? De klanten kwamen (komen) niet meer als vroeger. Die categorie van mensen die hun spaarcenten met een ordentelijke intrest "zagen" groeien zijn er niet meer, en dat waren er heel wat. De gevolgen zijn te zien en te voelen...

Als ik je goed begrijp gaat jouw bezorgdheid meer naar de klanten dan naar het pesoneel uit?
                        Zullen we dan maar dadelijk het "ancien régime" herinvoeren?
                        En dat de interesten niet meer groeien is zeker niet de verantwoordelijkheid van de werkende mens, maar de "geldhandelaren".
                        En die 12 hr werkende mens met daarbij een lager loon, heeft geen hotel nodig, zal het zich niet meer kunnen veroorloven en dan zal de horeca sector nog meer reden van klagen hebben.
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Ik snap dat van die uitbuiting niet.
                          Er zijn in België genoeg jobs te vinden waar je niet uitgebuit wordt.

Een voorbeeldje:
                          mijn zoon wou een vakantiejob en ging in Juli naar een interimkantoor.
                          In het eerste kantoor werd hem een job binnen de 7km van huis aangeboden als magazijnier. 2 ploegen 6-14 of 14-22h, betaald aan 13€ per uur.
                          GEEN OVERUREN. En hij zweet wel een beetje, maar komt zeker niet uitgeput thuis.
                          Geen enkel diploma is vereist, je moet alleen tot 100 kunnen tellen.

Is dat een situatie waar je uitgebuit wordt?
                          Voor diezelfde job zoeken ze bijna permanent mensen, maar als er 10 nieuwe starten, dan blijven er na 4 weken nog 2-3 over. De rest is dan plotseling ziek, of ....

Mijn conclusie: als je zelf je lot een beetje in handen neemt, dan laat je je niet uitbuiten.

Mijn dochter wou in een café gaan werken als vakantiejob. Ik heb het haar afgeraden omdat ik weet dat het enorm zwaar is als je geen ervaring hebt, en er regelmatig gesjoemeld wordt met uren, zwartwerk etc.

Comment

Als een Spanjaard zegt dat hij van 07:00 tot 19:00 of van 08:30 tot 20:30 werkt, vergeet hij er vaak bij te zeggen dat hij voor de lunch (zo tussen 13:00 en 17:00 uur) naar huis gaat. Die uren tellen natuurlijk niet mee als werktijd.

Nu weet ik natuurlijk niet of dat hier het geval is, maar voor de meeste Spanjaarden geldt dit wel. Vrijwel alle winkels zijn die tijd ook dicht. Wel weet ik dat dit vaak niet opgaat voor o.a. Zuid-Amerikanen die bijv. in de horeca werkzaam zijn of voor mensen in de bouw, vaak afkomstig uit Oost-Europa.

Bedrijven kunnen ook in Spanje forse boetes krijgen als de werktijden overschreden worden - zelfs (of juist?) in deze moeilijke tijden.

Comment

De zaak waarover ik het hier had in Spanje (Hotel) heeft omwille van de crisis moeten kiezen, ofwel was het sluiten, ofwel was het snoeien in de lonen of afdanken van personeel. Wat is dan het beste ..? De klanten kwamen (komen) niet meer als vroeger.
                              Het personeel hoeft voor mijn part niet te worden betaald zolang de klant niet betaalt. Maar dan zou ik hem ook enkel sociaal bedienen indien hij niet kan betalen, of indien de klant een culturele meerwaarde biedt.

Comment

Mijn conclusie: als je zelf je lot een beetje in handen neemt, dan laat je je niet uitbuiten.
                                De lonen in België maken nog slechts 49% uit van het bbp. De gemiddelde Belg heeft zijn lot dus minder in handen dan vroeger. Het gemiddelde van ALLE Belgen.
                                Dat is waarschijnlijk dat van die uitbuiting die je niet snapt, als je zelf de uitzondering bent, en geen statistieken leest.
                                Er zijn in België minder jobs te vinden waar je niet harder wordt uitgebuit dan 40 jaar geleden. Toen kwamen lotgenoten zelf nog op voor hun gezamelijke rechten. Tegenwoordig moet ik dat ook nog voor hun doen.

Comment

Working...
                                X