Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Financieel onafhankelijk, wat is dat?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

Laat het me zo stellen:
    Spaarboekjes: helemaal akkoord, rendement is trouwens zo laag dat je de inflatie niet eens kan bijhouden tegenwoordig.

Ik ken de beurs (en sommige afgeleide producten), maar wil er niet de tijd in steken om elke dag te kopen of verkopen. Voorlopig hou ik het op fondsen. Recent heb ik het Fund saving plan van Keytrade ontdekt, en dat lijkt me wel wat om te sparen op langere termijn. Om er regelmatig geld uit the halen lijkt het niet echt geschikt.
    Ik volg de bijdrage hierboven, om te beseffen dat het aartsmoeilijk is beter te doen dan de algemene beurstrend.

Vastgoed ken ik behoorlijk goed, maar ik vind de risico's tegenwoordig véél te groot.

De woning recht tegenover mij wordt verhuurd. Op 4 jaar tijd zijn er nu al 6 huurders geweest, waarvan er één het huis gebruikte om te dealen, dan werd het bewoond door 3 gezinnen tegelijk, dan werd de tuin vol occasieauto's gezet...
    Steeds zagen we na een paar maanden de deurwaarders bij bosjes.
    De eigenaar wou er zijn pensioen mee aanvullen, maar dat is de laatste tijd alvast niet gelukt omdat het ofwel leeg staat, ofwel omdat er geen huur betaald wordt.

Ik wil niet zeggen dat het overal zo is, maar het inkomen is onzeker, en je bent allesbehalve vrij van zorgen en van regelmatige opnieuw investeren om je goed waardevast te houden. Daarom heb ik altijd gezegd: één hoop bakstenen is goed, twee is te veel.
    Uiteraard ben ik wel overtuigd dat je eigen woning een bijzonder goede investering is, en je zekerheid biedt.

Comment

Allez, laten we zeggen dat als je geen gemiddelde van 6% haalt dat je er dan geen verstand van hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
        Allez, laten we zeggen dat als je geen gemiddelde van 6% haalt dat je er dan geen verstand van hebt.
        Gemiddelde van 6% op wat?

Comment

Ik ben eigenlijk met m'n vorige post niet ontopic geweest, Wat is nu financieel onafhankelijk. Dus laat ik dat even eerst en vooral rechtzetten

Eigenlijk, financieel onafhankelijk ben je nooit meer. Geld heb je nodig, en jouw geld is eindig.
          Ik ben persoonlijk gelukkig als ik kan doen wat ik wil zonder iedere keer een maagzweer te moeten kweken over geld. Want let's face it, das ongeveer hoe dicht je kan komen bij financiële onafhankelijkheid als gewone sterveling.

Graag zou ik na een paar jaar/decennia hard werken in België (ik heb een bovengemiddeld betaalde job voor m'n leeftijd/diploma/functie) de boel hier achterlaten, naar een ander land gaan (is al aangehaald hier in het topic), en daar me settlen en iets rustiger aan doen. Als ik genoeg zou kunnen bijeenkrijgen om een huisje te kopen (in een goedkoper land dan België dus), zodat ik enkel hoef te werken om m'n eigen te voeden, dan denk ik dat je al een heel stuk op weg bent in je financiële onafhankelijkheid, verder dan de meesten.

Maarja, jong, vol ideëen, naief, dat soort dingen :-) waarschijnlijk zit ik binnen 40 jaar te vloeken dat ik op pensioen wil en dat het weer altijd slecht is in België. En ohja, heb ik geen geld voor een nieuwe Nikon.
          Beginner met een Nikon D60, 18-55, 55-200VR, 35 f1.8

Comment

Wat ik gek vind, ik vermoed dat jij (Tommie1) pakweg tien jaar ouder bent dan ik...jij en je vrienden denken nog aan een wereld die evengoed blijft draaien (figuurlijk gesproken) en waar je met hetzelfde consumtiepatroon wegkomt over 20-30 jaren, waar geld hebben om dat alles te bekostigen de hoofdzaak is.

Als ik met mijn vrienden het over later heb, dan is het eerder in de trant dat wij niet meer zullen kunnen wat onze ouders die nu op pensioen zijn of bijna op pensioen gaan kunnen, maar weten we gewoon dat we het met minder moeten gaan stellen.
            Sociale zekerheid gaat niet veel geven, investeringen blijven een raadsel (sorry, eender welke investering/beleggingen/whatever blijft een risico en je kan net zo goed naar de lottocijfers vragen (nouja, het is wat overdreven, maar het gaat erover dat niemand dat kan inschatten).
            We kunnen ons best doen, maar wij zetten meer in op consuminderen...zoals ik al zei, zorgen dat je een onderdak hebt, niet teveel aan energie moet betalen, en zeker niet zitten dromen van een pensioen vol vakanties over de hele wereld en een bejaardentehuis met tennisbaan en sauna (zoals die nu gezet worden naar het schijnt).
            Wij gaan er sowieso vanuit dat de kans groot is dat we 5 à 10 jaar langer zullen moeten werken.

Alles wat we dan toch meer kunnen doen dan verwacht, dat is mooi meegenomen, maar ik vrees dat zeker de generatie na mij (ik zit op een "overgangsgeneratie") een toekomst minder rooskleurig inziet en met twee voeten op de grond blijft staan. De babyboomers en de generatie erna hebben een prachtig leven gehad...de generaties daarna mogen zich daar niet aan gaan spiegelen.

Tip: op gebied van waarin investeren/beleggen kan niemand je helpen, niemand kan zeker zijn, niemand kan in de toekomst kijken. Je moet inzetten op wat jouw het meest ligt. Ben je niet voor immobiliën, blijf eraf, ben je niet voor hoog risico beleggingen, blijf eraf, maar een oplossing zonder mogelijk nadeel bestaat niet (je zou een nobelprijs krijgen daarvoor).
            Nogmaals, bereid je voor op consuminderen, het leven kan dan alleen maar meevallen. En nee, ik ben niet pessimistisch, ik ben er zeker van door verwachtingen in te tomen, ik later veel gelukkig zal zijn met wat ik wel zal hebben, dan andersom.
            Pluk de dag....om intussen al te beginnen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
              Wat ik gek vind, ik vermoed dat jij (Tommie1) pakweg tien jaar ouder bent dan ik...jij en je vrienden denken nog aan een wereld die evengoed blijft draaien (figuurlijk gesproken) en waar je met hetzelfde consumtiepatroon wegkomt over 20-30 jaren, waar geld hebben om dat alles te bekostigen de hoofdzaak is.

Als ik met mijn vrienden het over later heb, dan is het eerder in de trant dat wij niet meer zullen kunnen wat onze ouders die nu op pensioen zijn of bijna op pensioen gaan kunnen, maar weten we gewoon dat we het met minder moeten gaan stellen.
              Sociale zekerheid gaat niet veel geven, investeringen blijven een raadsel (sorry, eender welke investering/beleggingen/whatever blijft een risico en je kan net zo goed naar de lottocijfers vragen (nouja, het is wat overdreven, maar het gaat erover dat niemand dat kan inschatten).
              We kunnen ons best doen, maar wij zetten meer in op consuminderen...zoals ik al zei, zorgen dat je een onderdak hebt, niet teveel aan energie moet betalen, en zeker niet zitten dromen van een pensioen vol vakanties over de hele wereld en een bejaardentehuis met tennisbaan en sauna (zoals die nu gezet worden naar het schijnt).
              Wij gaan er sowieso vanuit dat de kans groot is dat we 5 à 10 jaar langer zullen moeten werken.

Alles wat we dan toch meer kunnen doen dan verwacht, dat is mooi meegenomen, maar ik vrees dat zeker de generatie na mij (ik zit op een "overgangsgeneratie") een toekomst minder rooskleurig inziet en met twee voeten op de grond blijft staan. De babyboomers en de generatie erna hebben een prachtig leven gehad...de generaties daarna mogen zich daar niet aan gaan spiegelen.

Tip: op gebied van waarin investeren/beleggen kan niemand je helpen, niemand kan zeker zijn, niemand kan in de toekomst kijken. Je moet inzetten op wat jouw het meest ligt. Ben je niet voor immobiliën, blijf eraf, ben je niet voor hoog risico beleggingen, blijf eraf, maar een oplossing zonder mogelijk nadeel bestaat niet (je zou een nobelprijs krijgen daarvoor).
              Nogmaals, bereid je voor op consuminderen, het leven kan dan alleen maar meevallen. En nee, ik ben niet pessimistisch, ik ben er zeker van door verwachtingen in te tomen, ik later veel gelukkig zal zijn met wat ik wel zal hebben, dan andersom.
              Pluk de dag....om intussen al te beginnen .
              Heb eens wat meer ambitie, Tink....
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Ik zit op Tram 4, en weet niet hoe oud jij juist bent.

Uiteraard is consuminderen belangrijk, maar net omdat pensioenen waarschijnlijk te laag zullen liggen wil ik nu denken aan mogelijkheden voor later.
                Als je op je 60e realiseert dat je met je pensioen nog geen pintje meer kan gaan drinken, dan is het een beetje laat om nog iets te doen...

Ik heb ook al geïnvesteerd in lager energieverbruik en ik besef prima dat we wat langer mogen werken, maar net daarom is het belangrijk om wat zekerheden in te bouwen.

Pluk de dag: zeker en vast, je leeft maar één keer, maar ik wil morgen de dag ook nog kunnen plukken. En dat hoeft echt niet in de grootste luxe te zijn hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Gek dat je dat zegt, toen ik een aantal jaren geleden ambitie heb laten varen, ben ik een pak gelukkiger geworden.
                  Het is natuurlijk ook niet zo zwart-wit, ik heb niet alle ambitie laten varen hé, alleen de ambitie die "negatief" werkte en alleen maar voor stress zorgde, en ik ben ook bezig met de toekomst en wil die verzekeren (al is het maar voor de kinderen)...in de praktijk wed ik ook op meerdere paarden.
                  Enerzijds heel letterlijk door het spaarpotje voor later op verschillende manieren te beleggen/investeren/sparen, anderzijds door naast sparen ook te wedden op consuminderen (nouja, ik moet me ook niet heiliger voordoen dan de paus , maar we werken eraan) en bijstellen van verwachtingen en nu ook niet vergeten te genieten (van kleine en grote dingen).

Ps: DUs mijn tips voor tommie: mijn tip zoals in bovenstaande, niet doen wat je niet ligt, en gewoon wedden op verschillende paarden. Nooit in één ding je geld voor de toekomst stoppen (maar dat wist je al wel, hé).
                  Last edited by Tink; 11 februari 2011, 17:12.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Niets met ambitie te maken, dat is de harde realiteit. Gesprekken met leeftijdsgenoten (+/-25 à 28 jaar) bevestigen dat gevoel. Een huis kopen wordt steeds moeilijker, en het gaat er niet makkelijker op worden. De "oudere" generatie schijnt niet te beseffen hoeveel luxe ze hebben.

Mijn partner en ik zijn beiden hoog opgeleid, hebben geen kinderen ten laste, werken voltijds en sparen elke maand een flinke som.
                    Toch is dat niet genoeg om op korte termijn een (afgewerkt) huisje te kopen. Ik mag er niet aan denken hoe moeilijk het gaat worden voor de generaties die na ons komen.
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
                      Gek dat je dat zegt, toen ik een aantal jaren geleden ambitie heb laten varen, ben ik een pak gelukkiger geworden.
                      Het is natuurlijk ook niet zo zwart-wit, ik heb niet alle ambitie laten varen hé, alleen de ambitie die "negatief" werkte en alleen maar voor stress zorgde, en ik ben ook bezig met de toekomst en wil die verzekeren (al is het maar voor de kinderen)...in de praktijk wed ik ook op meerdere paarden.
                      Enerzijds heel letterlijk door het spaarpotje voor later op verschillende manieren te beleggen/investeren/sparen, anderzijds door naast sparen ook te wedden op consuminderen (nouja, ik moet me ook niet heiliger voordoen dan de paus , maar we werken eraan) en bijstellen van verwachtingen en nu ook niet vergeten te genieten (van kleine en grote dingen).

Ps: DUs mijn tips voor tommie: mijn tip zoals in bovenstaande, niet doen wat je niet ligt, en gewoon wedden op verschillende paarden. Nooit in één ding je geld voor de toekomst stoppen (maar dat wist je al wel, hé).
                      Als iedereen gaat consuminderen krijg je een negatieve spiraal en gaan de beleggingen erop achteruit. Het is een raar beestje die economie. Als iedereen meer gaat consumeren volgen er investeringen en uitbreidingen tot op het punt dat de markt verzadigd is en gaat ook alles weer achteruit.
                      Er dreigt een tekort aan Orval bier. Het beste is dus blijven verder doen, waardoor de prijs alleen maar gaat stijgen. Jammer voor de mensen die een Orval lusten en het niet kunnen betalen.

Terug on-topic, financieel onafhankelijk zijn is enkel mogelijk als dakloze, zoals reeds eerder gezegd trouwens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                        Als iedereen gaat consuminderen krijg je een negatieve spiraal en gaan de beleggingen erop achteruit. Het is een raar beestje die economie. Als iedereen meer gaat consumeren volgen er investeringen en uitbreidingen tot op het punt dat de markt verzadigd is en gaat ook alles weer achteruit.
                        Effe een zeer negatieve brainstorm...
                        Nu investeren, op tijd je geld eruit halen en investeren in iets tastbaar (een eigen huis en een lap grond met wat dieren), de economie gaat binnen dit en x jaren toch wel eens gigantisch instorten en dan is het tijd voor consuminderen en kan je gelukkig ook terugvallen op die "tastbare" investeringen???

Tommie stelt hier ook de vraag van 1miljoen hé. Gaat de economie ooit gigantisch instorten? Zoals ie nu draait, dat gaan we nooit kunnen houden, al is het maar omdat de huidige economie gebaseerd is op gigantisch veel pas ontgonnen grondstoffen...iets wat met de stijgende bevolkingsgroei de aarde gewoon niet kan blijven trekken.
                        Nieuwe principes kunnen ons redden (cradle to cradle en dat soort nieuwe ideeën)...enfin, ik ben geen econoom en niet helemaal thuis.
                        Maar dit is wel de reden waarom tommie nooit een eenduidig antwoord kan krijgen, niemand weet wat de beste investering gaat zijn op lange termijn (de topictitel is wel financiële onafhankelijkheid, maar hij wil vooral weten op welke manier hij ervoor kan zorgen dat hij later niet al te veel geldzorgen heeft). Ieder moet zijn eigen gokje wagen, je kan enkel wat brainstormen over wat "kan" gebeuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          wil er niet de tijd in steken om elke dag te kopen of verkopen.
                          Daartegen kan ook niet genoeg gewaarschuwd worden. Tegenwoordig kan je op het internet te gemakkelijk op de dagmarkt 'spelen': kopen met geld dat je niet hebt,... om te verkopen alvorens te betalen.
                          In de States vallen bij deze rage veel slachtoffers. Dat gaat van zelfmoord tot het euthanaseren van ganse gezinnen.
                          Last edited by Poza; 14 februari 2011, 10:46. Reden: Uitleg over de term day trading.

Comment

Ik wil mijn oud topic nog eens omhoog duwen, maar met een ander vraagje.

Er zijn in België een paar duizend verschillende fondsen te koop. Hoe kies je daar de juiste uit?
                            Waar vind je goede info?

Zeg me zeker niet dat ik,te rade moet gaan bij mijn bank. Mijn Dexia bankier verkoopt alleen maar Dexia fondsen, en die lijken allemaal slechter te presteren dan hun vergelijkbare concurrenten.

Vroeger zat er elke 3 maand een Fondsenbijlage bij De Standaard, maar die heb ik al een tijdje niet gezien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Ik wil mijn oud topic nog eens omhoog duwen, maar met een ander vraagje.

Er zijn in België een paar duizend verschillende fondsen te koop. Hoe kies je daar de juiste uit?
                              Waar vind je goede info?

Zeg me zeker niet dat ik,te rade moet gaan bij mijn bank. Mijn Dexia bankier verkoopt alleen maar Dexia fondsen, en die lijken allemaal slechter te presteren dan hun vergelijkbare concurrenten.

Vroeger zat er elke 3 maand een Fondsenbijlage bij De Standaard, maar die heb ik al een tijdje niet gezien.

In het huidige klimaat, denk ik dat alleen vastgoed een bepaalde garantie inhoudt.
                              Is het enige waar de politiek niet direct vat op heeft.
                              Al de rest wordt gestuurd door politieke spelletjes en/of door de banken, maar ook daar heeft de politiek serieus wat in de pap te brokken. Hand en spandiensten noemt men dat.
                              Als je bekijkt hoe ze jaren aan een stuk zowat elke regel van gezond economisch beleid aan hun laars gelapt hebben....
                              Dus, je gaat misschien wel goede info vinden, maar dat zal enkel zijn om het af te raden
                              D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Het is koffiedik kijken. En absoluut geen vertrouwen schenken in de banken.
                                Had in het verleden enkele fondsen die vrij goed opbrachten. Toen opeens (2010)de intresten van de meeste producten fel daalden, werden de contracten van al die fondsen bij de eerstvolgende intrestvervaldag opgezegd. De reden kan u wel raden zeker. Dit staat uiteraard in kleine lettertjes in hun contracten. Dus banken hebben steeds gelijk.
                                Misschien even gaan kijken naar Spanje waar de prijzen van het vastgoed met soms 50%gezakt zijn. Als je nog jong bent kan je indien niet genoeg spaarcenten misschien een lening aangaan waarop je niet te veel maandelijks moet afbetalen. Ondertussen je eigendom gnder proberen te verhuren en er later misschien zelf ingaan of terug verkopen voor een ander in de hoop dat de prijzen tegen dan weer in de hoogte zijn gegaan.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X