Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Financieel onafhankelijk, wat is dat?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Waar lees jij het woord diefstal?
    klopt..kapen is gewoon piraterij.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ikke niet.

De voorbeelden hierboven zijn mensen met een ongevraagde kwalificatie die zich schikken in hun Situatie.
      Als jij je diploma ingenieur had gehaald, zou je misschien wel meer dan het dubbele verdiend hebben dan wat je nu krijgt.
      Ongetwijfeld zou ik dan veel meer verdienen. En als je als ingenieur zelf een zaak opstart die zich richt op een bepaalde industriele niche waar je bijna een monopolie hebt, kan je eigenlijk ongebreideld verdienen.

Maar geld is ook niet alles als je geen tijd hebt om het op te doen.

En als je de eerste stapjes van je kindje niet ziet omdat je in vergadering zit, da's ook niet alles.

Het zijn niet enkel vrouwen die een evenwicht tussen prive en werk willen vinden.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Ik weet ongeveer wat de NMBS betaalt aan mensen zonder hoger diploma.
        Trouwens, er staat ook misschien in mijn zin....
        Ik heb wel mijn kandidaatsdiploma wat ongeveer overeenkomt met een bachelor.

Inclusief eindejaarspremie en vakantiegeld (gene vette) en maaltijdcheques, verdien ik ongeveer 2200 euro netto per maand (geen kinderen of vrouw ten laste, 12 jaar ancienniteit). Niet slecht voor iemand zonder echt hoger diploma. Ik ben vaak wel aan t werk als andere mensen thuis zijn.

Dan zwijgen we nog over gratis met de trein mogen rijden en 2 gratis treinritten naar Londen of Parijs per jaar.

Comment

Je maakt er hier een maatschappelijke discussie van. Sticht een partij en val het systeem aan, maar probeer ondertussen dit topic niet te kapen.
          Heel zwak om zo te reageren wanneer je een topic start en je het niet eens bent met de antwoorden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
            Heel zwak om zo te reageren wanneer je een topic start en je het niet eens bent met de antwoorden.
            Ga eens naar het starttopic kijken, en laat me dan weten welke ECHTE bijdrage Poza hier geleverd heeft?
            Welke vraag heeft hij beantwoord?

Comment

Ga eens naar het starttopic kijken, en laat me dan weten welke ECHTE bijdrage Poza hier geleverd heeft?
              Welke vraag heeft hij beantwoord?
              Je vastgoedvraag onder andere, met een gratis gouden tip.
              En lees ajb je subversieve beweringen zelf na: ik geef je ongelijk maar 1 keer aan. Daarmee moet je het doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                Ik ben vaak wel aan t werk als andere mensen thuis zijn.
                Vergis je niet: Belgen zijn de Europese koplopers in gratis overuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                  Een huis afbetalen is hetzelfde als maand een mooi sommetje geld in je spaarpot steken voor later. Je kan er wel niet aan, maar dat is maar best ook.
                  Ooit verkondigde iemand mij dat hij liever zelf elke maand het deel van zijn sociale bijdragen dat voor pensioen moet dienen in een eigen spaarpot zou steken. Wel mocht dit een optie worden, dan wordt het een ramp. Hoeveel mensen zouden dat ook wel doen ???
                  Maar eigenlijk was dat een volledig foute redenering, aangezien ons pensioenstelsel er één is dat op de solidariteit is gebaseerd, dwz dat diegenen die momenteel werken bijdragen voor diegenen die nu van een pensioeninkomen genieten. Hopelijk kan dat straks voor ons ook nog...
                  In elk geval beter dan de toestand in de VSA waar iedereen zichzelf privé moet verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid tegen premies waar we hier achterover van vallen. Laatst nog een nederlandse emigrante in NY gehoord met twee jobs: journaliste - correspondente voor verschillende dag- en weekbladen voor de VSA en als tweede job toeristische gids voor vooral buitenlanders. Door de crisis was het inkomen uit haar tweede job behoorlijk gedaald waardoor ze de verzekeringspremie tbv 20.000 $ (32jr oud) niet meer kon betalen. Ze was gelukkig nog in goede gezondheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                    Vergis je niet: Belgen zijn de Europese koplopers in gratis overuren.
                    Ik heb enkel betaalde onderuren.

Comment

• Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                      Ik heb enkel betaalde onderuren.
                      Veel Belgische werknemers doet regelmatig overuren maar slechts een op drie krijgt daarvoor een financiële compensatie of vakantiedagen.
                      Sommige krijgen wel zogezegde voordelen in natura,... maar dat is dan - je weet het - een gsm-abonnement of een smartphone.
                      Professionele mails worden vaak thuis gelezen en beantwoord, om tijdens de werkuren niet overstelpt te worden. Een sanctie omdat u uw mails van het werk niet leest, kan zelfs bekrachtigd worden door een arbeidsrechtbank, indien dat zou leiden tot een ernstig nadeel voor het bedrijf.
                      Je overuren moeten echter worden vergoed tegen een overloon van 50 procent op gewone werkdagen, en 100% op andere dagen.
                      Als werknemer mag je bovendien niet langer dan 50 uur per week en 11 uur per dag werken. Indien je zenuwen er finaal onderdoor gaan moeten onze sociale voorzieningen daar namelijk voor opdraaien. Dat is zoveel oneerlijker als je voor die overuren geen sociale lasten hebt betaald.
                      Indien je die 50 uren per uitzondering toch hebt overschreden, houdt de de wetgever uitdrukkelijk vol dat je de 'interne overurengrens van 65 uren' niet mag overschrijden, zonder eerst inhaalrust te nemen.
                      Enkel op sectoraal niveau kan per grote utzondering voor welbepaalde gevallen de interne overurengrens worden opgetrokken tot maximum 130 uren.

Waarom zeg ik dit: Met je gezondheid spelen op eventuele kosten van de maatschappij, is niet mooi. Depressies door overwerk kosten ons een pak duiten. Bovendien pik je uren van mensen die noodgedwongen in de wervingsreserve zitten, met een dopgeld dat hun verplicht ook in 't zwart te werken.
                      Last edited by Poza; 8 februari 2011, 13:01. Reden: Laatste zin toegevoegd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        klopt..kapen is gewoon piraterij.
                        grt,bouk.
                        Ik stel voor dat je dan terzake reageert. Ik had naar post 9 verwezen, waar de ts meent te mogen bepalen wat diefstal is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                          Veel Belgische werknemers doet regelmatig overuren maar slechts een op drie krijgt daarvoor een financiële compensatie of vakantiedagen.
                          Sommige krijgen wel zogezegde voordelen in natura,... maar dat is dan - je weet het - een gsm-abonnement of een smartphone.
                          Professionele mails worden vaak thuis gelezen en beantwoord, om tijdens de werkuren niet overstelpt te worden. Een sanctie omdat u uw mails van het werk niet leest, kan zelfs bekrachtigd worden door een arbeidsrechtbank, indien dat zou leiden tot een ernstig nadeel voor het bedrijf.
                          Je overuren moeten echter worden vergoed tegen een overloon van 50 procent op gewone werkdagen, en 100% op andere dagen.
                          Als werknemer mag je bovendien niet langer dan 50 uur per week en 11 uur per dag werken. Indien je zenuwen er finaal onderdoor gaan moeten onze sociale voorzieningen daar namelijk voor opdraaien. Dat is zoveel oneerlijker als je voor die overuren geen sociale lasten hebt betaald.
                          Indien je die 50 uren per uitzondering toch hebt overschreden, houdt de de wetgever uitdrukkelijk vol dat je de 'interne overurengrens van 65 uren' niet mag overschrijden, zonder eerst inhaalrust te nemen.
                          Enkel op sectoraal niveau kan per grote utzondering voor welbepaalde gevallen de interne overurengrens worden opgetrokken tot maximum 130 uren.

Waarom zeg ik dit: Met je gezondheid spelen op eventuele kosten van de maatschappij, is niet mooi. Depressies door overwerk kosten ons een pak duiten.
                          Laat me hier even goed om lachen. Ik ben zelfstandige moeten worden omdat ik door de staat verplicht werd. Ja, de staat (en de vakbond) laat me niet toe bij te verdienen. Overuren worden belast dat het geen zin heeft er veel te doen, werken in het weekend idem dito. Nee, de overheid heeft me gedwongen om geen werknemer meer te zijn maar als zelfstandige aan de slag te gaan.
                          Wij staan dan ook zelf in voor onze verzekeringen etc terwijl we nog steeds sociale bijdragen betalen om er later geen pensioen van te krijgen. Ga ik hier de klagende zelfstandige uithangen? Nee, ik ben financieel onafhankelijk daar ik alles regel zoals ik het zelf wil met het aantal werkuren die ik zelf kan bepalen zonder een belerend vingertje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                            Laat me hier even goed om lachen. Ik ben zelfstandige moeten worden omdat ik door de staat verplicht werd. Ja, de staat (en de vakbond) laat me niet toe bij te verdienen. Overuren worden belast dat het geen zin heeft er veel te doen, werken in het weekend idem dito. Nee, de overheid heeft me gedwongen om geen werknemer meer te zijn maar als zelfstandige aan de slag te gaan.
                            Die hoge belasting is er niet alleen om het inpikken van andermans werkplaats te ontmoedigen, maar vooral om de 40 miljard aan sociale en fiscale fraude te compenseren. Zelfstandigen hebben echter inderdaad meer mogelijkheden dan bijvoorbeeld staatsbedienden om die situatie te verergen.
                            Met die 40 miljard opgevorderd hoef je zelfs geen - GEEN!- personenbelasting meer te heffen. Dan spreek ik niet eens van boetes.

Comment

Beste Poza,

Wat heeft je laatste antwoord nu met dit topic te maken.

Laat me je antwoorden:

Ja, ik doe overuren, en ik zit regelmatig voor mijn werk in het buitenland. Ik voel me hiervoor meer dan voldoende vergoed, en heb nog nooit het gevoel gehad uitgebuit te worden. De loonsverhogingen die ik tot nu kreeg waren meestal meer dan verwacht.

Als iedere bediende die niet meer op het onderste echelon staat zich strikt gaat houden aan zijn 38 uur per week, dan zullen we binnenkort naar China mogen gaan om werk te vinden voor nog veel minder loon, en meer dan 40 uur.

Ik denk dat jij veel te veel denkt aan je rechten, en te weinig aan je plichten.
                              Ja, ik probeer om meer te doen dan strikt verwacht, en dit wordt sterk gewaardeerd. Hieruit put ik een heel stuk arbeidsvreugde, maar dat ken je waarschijnlijk niet.

Comment

Ja, ik doe overuren, en ik zit regelmatig voor mijn werk in het buitenland. Ik voel me hiervoor meer dan voldoende vergoed, en heb nog nooit het gevoel gehad uitgebuit te worden. De loonsverhogingen die ik tot nu kreeg waren meestal meer dan verwacht.
                                ...
                                Ik denk dat jij veel te veel denkt aan je rechten, en te weinig aan je plichten.
                                Ja, ik probeer om meer te doen dan strikt verwacht, en dit wordt sterk gewaardeerd. Hieruit put ik een heel stuk arbeidsvreugde, maar dat ken je waarschijnlijk niet.
                                Met zo'n plichtsbesef en arbeidsvreugde lijkt mij financiële onafhankelijkheid het laatste dat je nodig hebt.
                                Last edited by Jazzer; 8 februari 2011, 18:45.
                                Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Working...
                                X