Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Financieel onafhankelijk, wat is dat?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

Ik denk dat je met 3000 euro netto per maand (modale tweeverdieners) ook niet ver komt als je nog een huis moet afbetalen, 2 auto's hebt en zeker als je kinderen hebt...
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
      Ik denk dat je met 3000 euro netto per maand (modale tweeverdieners) ook niet ver komt als je nog een huis moet afbetalen, 2 auto's hebt en zeker als je kinderen hebt...
      'k denk het ook niet. Misschien kan dat wel voor een alleenstaande.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik ken wel niet veel alleenstaandes met 3000 euro netto.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Ik ken wel niet veel alleenstaandes met 3000 euro netto.
          Dat zou kunnen. Je kan ook niet iedereen kennen.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Hoeveel je nodig hebt, dat hangt allemaal af van je eigen keuzes die je maakt. Wil je een eigen huis, een auto, nieuwe snufjes dan kost dat geld en draait je leven ook een groot stuk rond dat geld. Want als je het niet hebt, heb je een zaak voor met je leningen.

Je kan er ook voor kiezen om dat allemaal niet te hebben en dan doet meer geld er minder toe. Dan leg je je prioriteiten elders. Dan ga je niet voor instant geluk van 5 minuten.

Je kan perfect rondkomen met 1000 euro per maand, alles hangt er van af hoe je je leven zelf inricht en wat je zelf wil. Alles extra is mooi meegenomen, maar het hoeft niet perse. Dat is voor mij financieel onafhankelijk zijn.
            https://www.tinicleemputfotografie.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
              Ik ben geestelijk onafhankelijk. Daar hecht ik net iets meer belang aan dan aan het
              financiële.
              Enfin, dat heeft mijn psychiater me toch verteld.

Mooi gezegd

Comment

"Geld maakt niet gelukkig, armoe ook niet"

"De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Ik vind het nog steeds verwonderlijk hoe weinig mensen hiermee bezig zijn.

De meeste loontrekkenden zullen een pensioen van 1200-1600 € bruto ontvangen.
                  Zonder extra spaarpot spring je dan niet ver.

Is er dan niemand die verder denkt, en nagaat wat mogelijk in je groepsverzekering zal vinden, of in je eigen spaarpot? En hoe wil je daarmee je maandelijks inkomen wat opkrikken?

Comment

Kompleet onmogelijk volgens mij hoor, dan eten je kinderen enkel nog droog brood en eet je zelf zo goed als niets meer vrees ik.

Als je de prijzen van een redelijke woning tegenwoordig ziet begin maar te lenen, hop 200K of 300k lening en elke maand een fortuin afbetalen, tel daar de vaste kosten bij op en van je 3000 Euro netto inkomen zal niets overblijven vrees ik.

Rondkomen met 1000 Euro ... no way zenne

Wij hebben drie kinderen en moeten ook ons huisje afbetalen, de auto van mijn vrouwtje is volledige betaald (ga ik echt niet voor lenen) en ik heb een firmawagen ... en dat scheelt een serieuze hap in je budget hoor, het is misschien geen zware BMW zoals ik zou willen, maar het is toch gemakkelijk hoor ... maar met 1000 Euro per maand rondkomen lukt totaal niet hoor, reken toch maar op 2000 tot 2500 per maand gewoon om de basis behoeftes te dekken (eten/drinken/rekeningen ... zonder de hypotheek hé)

Als jullie me nu allemaal gaan zeggen dat wij te duur leven laat ik mijn vrouwtje deze thread direct lezen

Je leeft maar één keer hoor, dus vergeet niet af en toe ook echt te leven
                    Hoeveel mensen beseffen op hun 60e ineens dat ze alleen maar gewerkt hebben en nooit echt plezier gehad hebben van hun zuur verdiende centjes ... ik wil ze geen eten geven in elk geval, zullen er enorm veel zijn.

Zorg voor een buffer op je spaarrekening van minstens 12 maanden inkomen ... dan zal je normaal gezien geen problemen hebben als er iets onverwacht op je af komt ... al de rest is voor het plezier van je familie en jezelf zeg ik altijd.
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

'k denk dat er hier toch zijn die een serieus verkeerd beeld hebben van wat de modale werknemer verdient en kan sparen hoor.
                      12 maandlonen als reserve op uw spaarboekje ???
                      Dus als ge met 2 werkt en allebei 1500 euro verdient netto (wat natuurlijk veeeeel te weinig is om van te leven ) moet ge over 36000 euro spaargeld beschikken waar ge nooit moet aankomen.
                      Hoeveel mensen werken er in de winkels (kleding, voeding, meubel, ...) ?
                      Wa denkt ge dat die verdienen, 1800 netto + maaltijdcheques en firmawagen of zo ??
                      Met 1200 a 1300 euro netto is het gedaan ze, that's it.

Hallo, realitycheck

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tini Bekijk bericht
                        Hoeveel je nodig hebt, dat hangt allemaal af van je eigen keuzes die je maakt. Wil je een eigen huis, een auto, nieuwe snufjes dan kost dat geld en draait je leven ook een groot stuk rond dat geld. Want als je het niet hebt, heb je een zaak voor met je leningen.
                        Dat is een hele mooie ingesteldheid, maar een eigen (afbetaald) huis hebben lijkt mij toch een noodzaak om enige vorm van onafhankelijkheid te behouden. Als je heel je leven moet huren, en er komt een financiële tegenslag (bijv. ziekte) waardoor je relatief vroeg moet stoppen met werken, dan kunnen er toch problemen komen.

Ik zal al blij zijn als ik ooit een huis kan bezitten. Dat zal voor de komende generaties steeds moeilijker worden. Als ik zie op welk budget mijn ouders hun huis gebouwd hebben (in '93), daar kun je nu enkel nog een stukje grond voor kopen.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                          Dat is een hele mooie ingesteldheid, maar een eigen (afbetaald) huis hebben lijkt mij toch een noodzaak om enige vorm van onafhankelijkheid te behouden. Als je heel je leven moet huren, en er komt een financiële tegenslag (bijv. ziekte) waardoor je relatief vroeg moet stoppen met werken, dan kunnen er toch problemen komen.
                          Maar dat heb je toch als je ziek wordt en je hebt een lening lopen? Ik hoef echt geen eigen huis, ik wil zo weinig mogelijk bezit. Dus ja, ik kom gemakkelijk rond met wat ik heb per maand. Het duurste dat ik heb is mijn nikon, die ik dan ook nog eens tweedehands op de kop kon tikken Ik leef graag sober. Als ik vriendinnen soms bezig hoor, over schoenen van 200 euro enzo, dan ben ik blij met mijn schoenen van de tweedehandswinkel want ik heb daarvoor niet moeten bezuinigen. Als ze dan stuk zijn, is dat niet zo'n ramp denk ik dan. Ik maak er een sport van om zoveel mogelijk goedkoop te kopen, gewoon omdat ik dat leuk vind. Rommelmarktjes en kringloopwinkels afschuimen op zoek naar schatten
                          Dat bedoel ik dus met dat alles er van af hangt, wat je eigen ingesteldheid is en verwachtingen zijn.

Comment

Ja, maar de dag dat je lening afbetaald is heb je wel een vorm van zekerheid die je niet hebt als je geen huis bezit hé, ook al heb je nergens/nooit een lening lopen. Maar ik heb alle respect voor je manier van denken hoor. Het is zelfs bewonderenswaardig in deze tijden van extreem materialisme
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Een huis afbetalen is hetzelfde als maand een mooi sommetje geld in je spaarpot steken voor later. Je kan er wel niet aan, maar dat is maar best ook.
                              Ooit verkondigde iemand mij dat hij liever zelf elke maand het deel van zijn sociale bijdragen dat voor pensioen moet dienen in een eigen spaarpot zou steken. Wel mocht dit een optie worden, dan wordt het een ramp. Hoeveel mensen zouden dat ook wel doen ???
                              Maar eigenlijk was dat een volledig foute redenering, aangezien ons pensioenstelsel er één is dat op de solidariteit is gebaseerd, dwz dat diegenen die momenteel werken bijdragen voor diegenen die nu van een pensioeninkomen genieten. Hopelijk kan dat straks voor ons ook nog...
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik heb voor mijn eerste huis ongeveer de helft betaald van wat de gemiddelde Belg nu op zijn spaarboekje heeft staan. Let wel, dat huis had geen dubbel ramen, nog geen badkamer - het enige toilet stond in de tuin-,... en geen centrale verwarming. Ik had voor dat geld ook ne dikke bak kunnen kopen, maar dan was ik nu ne suggelaar.Tegnwoordig produceert de gemiddelde Belg per capita echter maar liefst 4600 euro aan meerwaarden per maand. Hij is dus veel rijker dan ik, indien hij voor zijn werk eerlijk word betaald.

Comment

Working...
                                X