Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Financieel onafhankelijk, wat is dat?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

Ik heb me altijd voorgenomen dat één hoop bakstenen genoeg is.
    Een appartement hier of in Spanje verhuren vind ik dan weer een groot risico, en het neemt gewoon te veel tijd in beslag om.dat te beheren. Ikben doodsbang voor een huurder die niet betaalt, en dan je kot afbreekt. Bovendien stel ik,me vragen over het echte rendement als je alle belastingen en het onderhoud meerekent.
    Een nieuwe verwarmingsketel steken en je rendement van een jaar is weg, laat staan dat je de ramen of een dak mag vervangen.

Nee, ik zoek echt wel beleggingsfondsen, en dan liefst nog met lage in en uitstapkosten, en een goed rendement.

Comment

Het valt me op hoe groot de oogkleppen van de gemiddelde Vlaming zijn. De Vlaamse klei moet nog al krachtig zijn, dat iedereen er zo in vast zit.

Iedereen gaat uit van hetzelfde framework;
      - Onze belastingsgraad is officieel de hoogst van de wereld -> we moeten ons daar bij neerleggen
      - De files, het slechte weer, de werkdruk, ... je kan daar niks aan doen.
      - Onze pensioenen zijn de laagste van Europa -> we moeten ons daar bij neerleggen
      - Een huis moet je bouwen, en daar blijf je in wonen, want "verkopen is verarmen"
      - Investeren en sparen doe je in het binnenland
      - enz...

VLaanderen is een zakdoek groot. Durf over de grenzen heen te kijken, en durf ook over die grenzen heen te gaan.

Een Vlaming gaat hoogstens eens kijken over de grens, gaat zoeken naar één aspect waar we dat land mee overtreffen (indien men niks vindt dan helpt nog steeds de dooddoener "we hebben een goed sociaal stelsel"), gaat zijn kop terug in de grond steken, en verder werken.

Ik denk dat we genetisch gekweekt zijn om van ons te laten profiteren.

Dat velen enkel van een onbezorgd leven dromen, het verbaast me niet.
      http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Een appartement hier of in Spanje verhuren vind ik dan weer een groot risico, en het neemt gewoon te veel tijd in beslag om.dat te beheren. Ikben doodsbang voor een huurder die niet betaalt, en dan je kot afbreekt. Bovendien stel ik,me vragen over het echte rendement als je alle belastingen en het onderhoud meerekent.
        Een nieuwe verwarmingsketel steken en je rendement van een jaar is weg, laat staan dat je de ramen of een dak mag vervangen.

Nee, ik zoek echt wel beleggingsfondsen, en dan liefst nog met lage in en uitstapkosten, en een goed rendement.
        Persoonlijk ben ik ook niet zozeer om te investeren in het buitenland. Er zijn inderdaad een aantal addertjes onder de grond. Het is ver om het zelf te beheren en als je het dan in andermans handen geeft wordt je ook al bedrogen. Het is de eerste niet waarvan zijn eigendom verhuurd is zonder dat hij er iets van afwist. Op dat gebied zijn de Spanjaarden niet zo betrouwbaar. Ze beschouwen je als kapitalist in dergelijke omstandigheden en zitten met jou niet zoveel in. Een ander punt is dat het juist door de speculatie van de buitenlanders is dat eigendommen voor de Spanjaarden bijna niet bereikbaar zijn omwille van te duur. Ze zien dus liever je hielen als je tenen als het gaat om te inversteren.
        Maar hier is het investeren in vastgoed volgens mij toch momenteel de beste zaak. Als je er maar ééntje verhuurd is de administratieve rompslomp niet zo groot en als het in je directe omgeving is heb je dat nogal in de hand. Andere kant van de medaille, de zeer hoge aanschafprijs. Voor de prijs van één hier heb je er twee in Spanje.
        Conclusie : niks is momenteel renderend. Je cash houden en de kat uit de boom kijken tot er zich betere tijden voordoen. Ja..het zijn slechte tijden voor diegenen die een centje opzij hebben liggen. Maar daar ligt de modale Belg zeker niet wakker van, integendeel zou ik zeggen..
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
          Het valt me op hoe groot de oogkleppen van de gemiddelde Vlaming zijn. De Vlaamse klei moet nog al krachtig zijn, dat iedereen er zo in vast zit.

Iedereen gaat uit van hetzelfde framework;
          - Onze belastingsgraad is officieel de hoogst van de wereld -> we moeten ons daar bij neerleggen
          - De files, het slechte weer, de werkdruk, ... je kan daar niks aan doen.
          - Onze pensioenen zijn de laagste van Europa -> we moeten ons daar bij neerleggen
          - Een huis moet je bouwen, en daar blijf je in wonen, want "verkopen is verarmen"
          - Investeren en sparen doe je in het binnenland
          - enz...

VLaanderen is een zakdoek groot. Durf over de grenzen heen te kijken, en durf ook over die grenzen heen te gaan.

Een Vlaming gaat hoogstens eens kijken over de grens, gaat zoeken naar één aspect waar we dat land mee overtreffen (indien men niks vindt dan helpt nog steeds de dooddoener "we hebben een goed sociaal stelsel"), gaat zijn kop terug in de grond steken, en verder werken.

Ik denk dat we genetisch gekweekt zijn om van ons te laten profiteren.

Dat velen enkel van een onbezorgd leven dromen, het verbaast me niet.
          Ja, de Vlaming of Belg heeft inderdaad weinig of geen globetrotters mentaliteit. Dat zal zeker eigen zijn aan de kleine oppervlakte waarop we leven. Als wij 200km moeten rijden vinden we dat al veel. In andere werelddelen keert men zijn hand niet om voor 1K km.
          Een ander punt is dat ze de laatste jaren nog steeds massaal naar hier komen. De kassa's zijn tot nader order nog steeds toegankelijk en nog niet leeg.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Wel, ik geloof minder en minder in vastgoed.
            Eerst en vooral denk ik dat de prijzen op een termijn van 10 jaar gaan zakken. In Nederland is het al begonnen.
            Interestvoeten staan momenteel zeer laag. Wat gaat er gebeuren als die stijgen?

Momenteel zijn er twintigers die lenen op 30 jaar en dan tot 50% van hun inkomen in hun bakstenen steken. Daar zit dus geen rek meer op.
            Fiscaal is alleen je eigen eerste huis interessant. Een tweede huis wordt volgens mij binnenkort de volgende bron van inkomen die zwaarder belast wordt, en wat gaan een hoop verhuurders dan doen?

Je bent in België als verhuurder ook steeds de zwakste als je huurder niet betaalt. Het kost makkelijk een jaar om iemand er uit te laten zetten. En nadien verdwijnen die met de noorderzon. Een kei kan je niet villen.

Kijk, dit is mijn visie, en ik verwacht ook niet dat iedereen het met me eens is.
            Momenteel keren veel mensen zich af van aandelen, en ik vind ze betrekkelijk goedkoop.
            Obligaties brengen minder op dan de inflatie...
            Het probleem is dan nog de juiste fondsen te vinden om je geld goed te spreiden.

Comment

Je bent in België als verhuurder ook steeds de zwakste als je huurder niet betaalt. Het kost makkelijk een jaar om iemand er uit te laten zetten. En nadien verdwijnen die met de noorderzon. Een kei kan je niet villen.
              Daar heb je een punt. Mijn vrouw zit in de verhuur en ze kan ervan meespreken. Ze heeft jaar in, jaar uit een advocaat voor haar slechte betalers.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Grond....
                D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Moeilijk he...
                  Ik vraag naar fondsen, en er worden huize, appartementen en nu ook al grond aangeraden.

Er bestaan zelfs vastgoedfondsen, maar welke zijn goed?

Comment

Moeilijk he...
                    Ik vraag naar fondsen, en er worden huize, appartementen en nu ook al grond aangeraden.

We hebben het er nog over gehad op café vorige week. Naar aanleiding van een andere discussie hier heb ik nog eens zitten informeren over goud, omdat ik daar niet in geloofde en dat blijkt dus ook geen goede inverstering te zijn.

Er was een prof economie en die raadt momenteel trackers op groeimarkten aan.
                    http://financieel.infonu.nl/beleggen...eimarkten.html
                    Daar heb je de meeste kans op een deftig rendement en een beperkt risico, waarbij hij zelf toch wel vraagtekens zet bij China omwille van de politieke situatie.

-edit: wel goed informeren wat de taksen zijn in dat geval

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                      We hebben het er nog over gehad op café vorige week. Naar aanleiding van een andere discussie hier heb ik nog eens zitten informeren over goud, omdat ik daar niet in geloofde en dat blijkt dus ook geen goede inverstering te zijn.

Er was een prof economie en die raadt momenteel trackers op groeimarkten aan.
                      http://financieel.infonu.nl/beleggen...eimarkten.html
                      Daar heb je de meeste kans op een deftig rendement en een beperkt risico, waarbij hij zelf toch wel vraagtekens zet bij China omwille van de politieke situatie.

-edit: wel goed informeren wat de taksen zijn in dat geval
                      Het artikel waarnaar je verwijst is 5 jaar oud.... Van voor de crisis van 2008-2009 dus...

Comment

Het artikel waarnaar je verwijst is 5 jaar oud.... Van voor de crisis van 2008-2009 dus...
                        Het ging mij vnl om het laatste zinnetje.

Een andere manier is aandelen van bedrijven uit deze markten aan te kopen op de Amerikaanse of Europese beurzen of via een tracker die de index van een groeimarkt volgt.
                        De groeimarkten kan je zelf uitzoeken. Die Braziliaanse tracker is de laatste tijd redelijk wat gestegen na een dipje gekend te hebben. China blijft ook nog een groeimarkt, zeker als je hun interne markt bekijkt, maar dat blijft een risico, niet in het minst als je kijkt naar de manier waarop ze de waarde van hun munt bepalen.

-edit: eigenlijk is dat het kopen van de Bel20 maar dan in een groeimarkt.

Comment

Moeilijk he...

Ik heb in 2010 ingezet op een tweetal fondsen op korte termijn, iets meer dan 2 1/2jaar looptijd. Het zijn aandelenkorven van een 30-tal aandelen die goed scoren op vlak van kwalitatief management, een solide langtermijnsvisie, een gezonde balans en een aantrekkelijk koerspotentieel van hun aandeel. Je hebt evenwel een bepekrt risico van 10%. Als het slecht gaat ben je max. 10% van je inzet kwijt, als het goed gaat ken je max. tot 35% meerwaarde gaan. Op het ene maak ik momenteel 12% en op het andere een goeie 7%. Dit lijkt dus momenteel in de goede richting te evolueren.
                          Als je natuurlijk een kapitaalsbescherming wil, zekerheid en voorspelbaarheid moet je naar het spaarboekje of de beleggingsverzekeringen gaan. Fondsen met kapitaalbescherming zijn een alternatief, maar door de lage rente van de dag van vandaag zal het zeer moeilijk zijn deze te vinden.
                          Als je dus van zekerheid houdt en niet van volatiliteit met aandelen die 's morgens +10 % noteren en 's avonds -15% moet je je content stellen met weinig de dag van vandaag.
                          Maar zoals hoger vernoemd is misschien grond een alternatief.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            ........ Mijn vrouw zit in de verhuur en ze kan ervan meespreken. Ze heeft jaar in, jaar uit een advocaat voor haar slechte betalers.
                            meen je dat nou...?
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

http://fondsenensicavs.skynetblogs.b...tefeuille.html

Ik heb ondertussen deze website gevonden.
                              Waar ik zeker wat geld ga insteken is Carmignac Patrimoine.
                              Grote sterkte van dit fonds is dat het in 2008 bijna niet gedaald is, en op een termijn van 10 jaar toch goed was voor een jaarlijks rendement van 8%.

De man die deze blog opgezet heeft focust vooral op fondsen die in elke willekeurige periode van 5 jaar winst oplevert, en in crisisperiodes niet naar beneden donderen.

Blijkbaar zijn er hier weinig die durven investeren, buiten in glasbakken.

Comment

http://fondsenensicavs.skynetblogs.b...tefeuille.html

Ik heb ondertussen deze website gevonden.
                                Waar ik zeker wat geld ga insteken is Carmignac Patrimoine.
                                Grote sterkte van dit fonds is dat het in 2008 bijna niet gedaald is, en op een termijn van 10 jaar toch goed was voor een jaarlijks rendement van 8%.

De man die deze blog opgezet heeft focust vooral op fondsen die in elke willekeurige periode van 5 jaar winst oplevert, en in crisisperiodes niet naar beneden donderen.

Blijkbaar zijn er hier weinig die durven investeren, buiten in glasbakken.
                                Tommie, als je dat op lange termijn ziet kan het volgens mij niet veel slechter meer gaan. Maar of het in de vastgoedsector zo zal blijven is een andere zaak. Ook eens zien of er in de kleine letterjes niet staat dat de uitgever ten allen tijde het contract kan verbreken als de intresten nog zouden dalen, wat natuurlijk bijna niet meer kan. Je krijgt dan wel je centen terug, maar je moet dan opnieuw gaan zoeken naar een ander middel. Dit was voor mij de frustratie die ik aan fondsen heb overgehouden.
                                En missschien ook eens kijken in de vastgoedsector die zich bezig houdt met serviceflats en rusthuizen. Ik weet niet of daarvan fondsen bestaan. Met de vergrijzing moet daar toch ook iets inzitten. En ik hoor ze hier dan al denken : "nu gaan ze al proberen geld te verdienen op de kap van de ouderen". Op dat gebied geen probleem, we zullen allemaal zo eindigen en het is beter dat ze acher ons nog iets kunnen verdienen. Dit is altijd goed voor iemand.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X