Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Financieel onafhankelijk, wat is dat?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Financieel onafhankelijk, wat is dat?

Volgens mij is niemand Financieel onafhankelijk hier in ons landje, probeer bv. maar eens te leven zonder bankrekening, je zal iedere maand nogal wat geloop hebben om je rekeningen te betalen, het zou goed kunnen dat je zelfs bij bepaalde instanties geen aansluiting, of lidmaatschap kan bekomen, probeer in dat geval ook maar eens op reis te gaan, in en uit veel landen mag je zelfs geen cash meenemen, of toch zeer beperkt.

De banken hebben ons op deze manier in handen, en dan kunnen we ook nog eens betalen voor allerhande verichtingen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Beste Poza,

Wat heeft je laatste antwoord nu met dit topic te maken.

Laat me je antwoorden:

Ja, ik doe overuren, en ik zit regelmatig voor mijn werk in het buitenland. Ik voel me hiervoor meer dan voldoende vergoed, en heb nog nooit het gevoel gehad uitgebuit te worden. De loonsverhogingen die ik tot nu kreeg waren meestal meer dan verwacht.

Als iedere bediende die niet meer op het onderste echelon staat zich strikt gaat houden aan zijn 38 uur per week, dan zullen we binnenkort naar China mogen gaan om werk te vinden voor nog veel minder loon, en meer dan 40 uur.

Ik denk dat jij veel te veel denkt aan je rechten, en te weinig aan je plichten.
      Ja, ik probeer om meer te doen dan strikt verwacht, en dit wordt sterk gewaardeerd. Hieruit put ik een heel stuk arbeidsvreugde, maar dat ken je waarschijnlijk niet.
      Mijn rechten en vreugde zijn niet in gevaar, dank je. Sta me echter toe nog eens plechtig te herhalen, al was het maar om 's lands welzijn gedaan, dat veel Belgische werknemers regelmatig overuren doen,... maar dat slechts een op drie (was niet voor niks in vetjes weergegeven) daarvoor een financiële compensatie of vakantiedagen krijgt.
      Ben jij die 1/3de?
      Zoals reeds gezegd zijn Belgen zelfs de Europese koplopers in gratis overuren. We gaan hier dus heel veel plaats hebben als jouw rest van de wereld naar China verhuist.
      Last edited by Poza; 8 februari 2011, 21:18. Reden: Laatste zin toegevoegd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
        Mijn rechten en vreugde zijn niet in gevaar, dank je. Sta me echter toe nog eens plechtig te herhalen, al was het maar om 's lands welzijn gedaan, dat veel Belgische werknemers regelmatig overuren doen,... maar dat slechts een op drie (was niet voor niks in vetjes weergegeven) daarvoor een financiële compensatie of vakantiedagen krijgt.
        Ben jij die 1/3de?
        Nee, als je bedoelt dat die uren geteld en dan uitbetaald worden, ja als ik naar mijn bonus kijk in goede jaren.

Worden de meeste bedienden niet betaald om een bepaalde job te doen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht

De banken hebben ons op deze manier in handen, en dan kunnen we ook nog eens betalen voor allerhande verichtingen.
          In verband hiermee heb ik sedert dit jaar op al mijn rekeningen in diverse banken de verzekering laten annuleren. Elk jaar gaan die mannen zo maar in je portemonnée en halen er uit wat hen past.
          Ik denk ook niet dat mijn erfgenamen zitten te wachten op een uitkering van de bank mocht ik overlijden in een ongeval.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Nee, als je bedoelt dat die uren geteld en dan uitbetaald worden, ja als ik naar mijn bonus kijk in goede jaren.

Worden de meeste bedienden niet betaald om een bepaalde job te doen?
            Vroeger dikker dan nu. Ik zei reeds dat het werknemersdeel van de koek de laatste 35 jaar geleidelijk maar aanzienlijk is afgenomen, en dat sinds een paar jaar minder dan de helft van ons bruto nationaal product naar lonen gaat. Aandeelhouders en premiejagers eisen steeds meer geld om op de beurs zeepbellen te blazen - Belgie kent namelijk geen vermogensbelasting zoals in Frankrijk, waar die trouwens ook niet zo hoog is als de belasting op werk. Met andere woorden: We presteren aantoonbaar veel meer, verdienen ten koste van onze levenskwaliteit echter slechts iets meer. En daarvan gaat steeds meer naar zieken die de zogenaamde Rat Race niet konden volgen.
            Opnieuw verwijzend naar je reactie in post 9, laat ik hierbij opmerken dat een half miljoen Belgen jaarlijks ne dikke pre trekken in de primaire arbeidsongeschiktheid, terwijl de langdurig zieken solidair moeten zijn met hun bestaansminimum, omdat hun werk werd gelijkgeschakeld met nooit gewerkt, of die sinds de laatste belastingherziening hun invaliditeitsaftrek met de stille trom hebben moeten inleveren, terwijl stapels geeiste bewijzen dat hun geamputeerde benen niet terug zijn aangegroeid, ostentatief in de papiermand worden gekieperd en de krukken onder hun lijf worden vandaan gestampt. Onbetaalde overuren en uitzichtloos gerakker verminderen niet alleen de arbeidsvreugde, maar leiden steeds meer tot depressies zonder volledig herstel, en waarvoor de anderen nog harder moeten werken om die te betalen.
            Finncieel afhankelijk zijn we natuurlijk vooral van de yanks die naar eigen inzicht oliedollars drukken, en die Bagdad met chemische napalm bestoken, of met weleenswaar kleine nucleaire wapens, als bijvoorbeeld ene Sadam dreigt euro's te aanvaarden. ... en vervolgens - dat geheel terzijde- CIA Agent Provocateur Bin Laden van Afrika naar Afganistan overvliegen omdat daar een belangrijker pijpleiding is gepland.
            Last edited by Poza; 9 februari 2011, 14:17. Reden: Wikipedialink toegevoegd en opnieuw naar post 9 verwezen

Comment

Bedankt!
              Nu heb ik het helemaal begrepen.

Ik ben ondertussen zo depressief geworden van alles wat fout gaat, en van anderen die nog rijker worden van mijn arbeid, dat ik morgen met een trechter op mijn kop naar de psychiater ga.

En daarna ga ik me wat laten verzorgen in een of ander ziekenhuis om dan tot aan mijn pensioengerechtigde leeftijd te genieten van de ziekteverzekering.
              Poza, ik hoop dat je nog wat betaalde overuren gaat doen zodat je genoeg SZ betaalt om de uitkeringen nog wat te verhogen.

Comment

Bedankt!
                Nu heb ik het helemaal begrepen.

Ik ben ondertussen zo depressief geworden van alles wat fout gaat, en van anderen die nog rijker worden van mijn arbeid, dat ik morgen met een trechter op mijn kop naar de psychiater ga.

En daarna ga ik me wat laten verzorgen in een of ander ziekenhuis om dan tot aan mijn pensioengerechtigde leeftijd te genieten van de ziekteverzekering.
                Poza, ik hoop dat je nog wat betaalde overuren gaat doen zodat je genoeg SZ betaalt om de uitkeringen nog wat te verhogen.
                Van de ziekteverzekering kan je enkel genieten in de primaire arbeidsongeschiktheid. En het geld gaat ook niet naar degene die overuren doen. Lees het anders nog eens na.
                En trouw voortaan een financieel onafhankelijke, om te weten wat dat is. Zorg dat ze een van de 25 bedrijven heeft die van de vier miljard notionele intrestaftrek kan genieten.
                De 200 miljoen die volgens de Christelijke Mutaliteiten nodig is om de paar (kijk ff het rziv jaarverslag na voor het juiste aantal en hun ziekte) overgebleven erkende invaliden een menswaardig bestaan te gunnen zal er zonder jouw overuren ook wel komen.
                Een psydinges kost 60 euro voor twintig minuten, en dient om de maatschappij te beschermen tegen mensen met een trechter op hun kop. Je geld zal echter vooral naar de opleg voor medicatie gaan en de rechtzaken om erkend te blijven. Tegenwoordig worden die in groepjes van twintig publiekelijk afgewezen omdat ze zich geen goede advocaat kunnen veroorloven. Neem ook een eigen arts mee naar het gerechtelijk expertenonderzoek, want daar zit ook de tegenpartij die niet door controleartsen van de ziekkenkas kan tegengesproken worden zonder dat voor hun de poppetjes aan het dansen gaan. Je arts krijgt dan wel bezoek om zijn voorschrijfgedrag te temperen, maar zolang die niet veel patienten heeft die teveel colestorol hebben is dat geen enkel probleem, als je maar betaalt.
                De controles van het half miljoen prijzige primair arbeidsongeschikten daarentegen, zijn zoals elke verkouden Belg weet, een lachertje.
                Als je vind dat iemand geen krukken nodig heeft kan je dat m.i. op een andere manier duidelijk maken dan door er tegen te schoppen, of door je een oproep voor gisteren te sturen op de zoveelste verdieping in een gebouw zonder lift. Maar ja, je bent nu eenmaal crapule... de lux.
                Last edited by Poza; 10 februari 2011, 03:44.

Comment

En als dat belachelijk bedrag de arbeidsvreugde bederft, het kan minder:
                  - 108 000 Belgische kinderen hebben een invalide gezinshoofd.
                  - 38% van de invaliden met gezinslast krijgt een minimumuitkering van 150 euro onder de armoedegrens.
                  - Die 150 euro vergt een budget van slechts 33 miljoen.

Comment

@mods
                    Doe hier maar een slotje op. Poza misbruikt dit topic om een maatschappelijke discussie te starten die NIETS met het starttopic te maken heeft.

@Poza: je snapt het ook niet als ik een ironische reactie geef hé.

Comment

Het is zonder meer duidelijk dat je enkel met je eigen financiele onafhankelijkheid begaan bent. Dat hoort niet thuis in een publiek forum.

Comment

@mods
                        Doe hier maar een slotje op. Poza misbruikt dit topic om een maatschappelijke discussie te starten die NIETS met het starttopic te maken heeft.

@Poza: je snapt het ook niet als ik een ironische reactie geef hé.
                        U bent door dit topic te starten zelf een maatschappelijke discussie begonnen, maar gunt een ander niet daar zijn opvattingen over te geven. De antwoorden die u niet bevallen van Poza hebben wel degelijk te maken met de vraag: 'Financieel onafhankelijk, wat is dat?'

Comment

Het gaat mij in dit topic over de manier waarop je uit spaargeld een inkomen kan halen.

Ik denk dat een groot aantal loontrekkenden uit de privesector en vrijwel alle zelfstandigen met dit probleem worden geconfronteerd.
                          Binnen een heel tijdje verwacht ik op pensioen te gaan, en een maandelijks inkomen te zien dat een heel stuk onder mijn nettoloon zal liggen. Ik heb inderdaad het geluk dat ik een groepsverzekering heb, en mijn situatie me toelaat om wat opzij te leggen. Mag dat? Ik denk dat ik er hard genoeg voor werk, en genoeg belastingen betaal,om me daar niet schuldig over te moeten voeleb.

Wat argumenten over ziekteuitkeringen en invaliditeit hierbij komen doen is mij een raadsel.
                          Maar misschien ben ik de domme hier.

Comment

Het is zonder meer duidelijk dat je enkel met je eigen financiele onafhankelijkheid begaan bent. Dat hoort niet thuis in een publiek forum.
                            En waarom niet?
                            Ben ik de enige hier met vooruitzichten op spaargeld, en die daar later wat extra comfort wil uit halen?

Comment

Het gaat mij in dit topic over de manier waarop je uit spaargeld een inkomen kan halen.
                              Oh, zeg dat dan.
                              De fyscale vrijstelling van Belgische spaarboekjes zijn tegen de Europese regels, en ik mag je zo'n een boekje dus niet aanraden. Je zou trouwens verlies maken.
                              Een goede investering verdubelt om de zeven jaar in waarde, en kan je enkel doen door tegen de trend in te gaan waar je kennis van de markt zit. Ik heb niet de indruk dat je die hebt van de vastgoedmarkt. Maar van wat dan wel?
                              Laat iets wetem.
                              Efin, zoals je misschien hebt gemerkt ben ik voorstander om het in ieder geval een beeje etisch te houden: Dus niet investeren in de oorlogsindustrie, bijvoorbeeld.
                              Last edited by Poza; 11 februari 2011, 09:14.

Comment

blablabla... en kan je enkel doen door tegen de trend in te gaan waar je kennis van de markt zit. ...blablabla
                                Excu-me-wadde? Tot binnen 20 jaar!

Sinds de begindagen van de beurs zijn "go with the flow" en "never bet against the market" regels als het ware voor investeerders. Enkel degene met insider info en enkelingen die zowat OP de beursvloer staan kunnen standvastig op korte termijn tegen de trend traden en er winst uit halen.

Om het met een populair voorbeeld te doen:
                                Janaury 2007: iPhone slaat in als een BOM, Apple stock zat al jaren in de lift. had je dan ingekocht aan ~95$ dan had je nu per aandeel ~355$ of 260$ winst (272%).

Je gaat toch ook niet tegen in de wind plassen...
                                Beginner met een Nikon D60, 18-55, 55-200VR, 35 f1.8

Comment

Working...
                                X