Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Veel kilometers ga ik de volgende tijd niet rijden denk ik.
Ik wissel mijn wielen zelf, en ik was van plan om nieuwe zomerbanden te kopen.
Maar meer dan 2mm zit er nog zeker op, dus geen paniek.
Hier spreekt men om vanaf 2 mm toch naar de bandencentrale te gaan.
In theorie wel, maar in realiteit wordt 2 mm niet als dringend of noodzakelijk aanzien en is het dan een niet noodzakelijke verplaatsing.
Hier is men in de bandencentrales alvast enkel welkom indien minder dan 1,6 mm of bij een lekke band.
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Het ziet er naar uit dat ik tijd genoeg zal hebben om de banden van mijn auto te wisselen, vandaag was voorlopig mijn laatste werkdag, wanneer we terug beginnen te werken dat weet ik nog niet.
Vorige week heb ik deze aangekregen (besteld in de Lidl webshop): https://www.lidl-shop.be/nl-BE/PARKS...amp/p100286394
Die zal ik gebruiken voor de bandenwissel, maar het vastzetten van de bouten zal zoals altijd met de momentsleutel gebeuren (lichtjes vastzetten met de machine en daarna aantrekken met de momentsleutel).
Eén van de wielen is ondertussen wel in de bandencentrale vastgezet met een persluchtslagmoersleutel, ik ben benieuwd of de goedkope accuslagmoersleutel van de Lidl die bouten ook gemakkelijk los krijgt.
De andere heb ik zelf vastgezet, dat zal zeker geen probleem zijn om die los te krijgen.
En, heeft die Lidl slagmoersleutel goed gewerkt ?
David Leemans Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr
Ik heb de wielen nog niet gewisseld, dat doe ik in de loop van volgende week waarschijnlijk wel.
Onder normale omstandigheden rij ik al weinig met de auto, nu is dat nog veel minder geworden, om er één keer in de week mee naar de winkel te rijden maakt het eigenlijk niet echt uit welke banden er onder de auto steken.
Maar ik heb een paar YouTube reviews gezien van die slagmoersleutel en daar doet die het helemaal niet slecht, ik heb er dus wel vertrouwen in dat die er geen problemen mee heeft om de wielbouten van mijn auto los te krijgen.
Vooraleer ik zo'n apparaat koop zoek ik altijd eerst naar zo'n reviews, er zijn een aantal Youtubers die alle gereedschappen van Lidl en Aldi testen, en er zijn ook vergelijkende tests te vinden.
En voor die prijs kan je er ook niet veel verkeerd mee doen, de accu van de slagmoersleutel kan ik ook nog gebruiken in de slijpschijf en de graskantmaaier.
Voor de slijpschijf had ik nog een tweede 4Ah accu nodig, en die heb ik nu in de set van de slagmoersleutel, de kraskantmaaier heeft een 2Ah accu, en daar past de 4Ah accu ook in (de 2Ah accu van de kantenmaaier is te zwak voor de slijpschijf, die werkt wel maar ze is veel te snel leeg omdat ze dan te zwaar belast wordt).
Voorlopig liggen die nieuwe aanbiedingen niet in de Lidl winkels, maar je kan die wel via de webshop bestellen (dat is in deze omstandigheden eigenlijk nog handiger).
Hier spreekt men om vanaf 2 mm toch naar de bandencentrale te gaan.
In theorie wel, maar in realiteit wordt 2 mm niet als dringend of noodzakelijk aanzien en is het dan een niet noodzakelijke verplaatsing.
Hier is men in de bandencentrales alvast enkel welkom indien minder dan 1,6 mm of bij een lekke band.
Even op een paar punten gaan meten (met de schuifmaat van den Aldi), tussen 3,3 en 3,9mm.
Die 2 mm is wel het wettelijke minimum,en werkelijk ook HET MINIMUM.
Onder die 2 mm mag je wagen eigenlijk niet meer de baan op.
Met 2 mm is aquaplanning quasi zeker bij hevige regenval.Zeer gevaarlijke toestand.Zou beter wat meer 3 of 4 mm zijn.
Voor zij die geen schuifmaat hebben van den Aldi:in de groeven tussen je profieltekening van je band,zitten er op geregelde afstand dwarse blokjes.Die zijn 2 mm of zouden het moeten zijn.Als deze gelijk komen met de rest van de band,dan zit je dus aan 2 mm tekening. en is bandenwissel noodzakelijk.
Ik heb nieuwe banden gekocht, niet omwille van de groeven maar omdat de huidige 7 jaar worden, die hebben nog 3mm diepte.
Ik vernieuw mijn banden bij 5mm profieldiepte. Als er geen pluggen inzitten krijg ik er nog een paar € voor terug.
Ik zou nog liever rijden met banden van 7 jaar oud en 5 of 6 mm profieldieptediepte, dan met banden van 3 jaar oud en 3 mm profieldiepte.
Met slechts 3 mm zou ik niet meer durven rijden tijdens regenweer. Je moet maar eens door een grote plas rijden en beginnen te aquaplainen.
Ik rij voorlopig verder met de winterbanden, die hebben nog veel meer profiel en zijn de oudste en om die reden beter zo snel mogelijk op te rijden.
Tot 10 jaar geen paniek zolang er geen schade is vast te stellen (cfr Michelin).
De horrorverhalen komen van caravans die 20 jaar lang heel de winter stilstaan en de banden daardoor een afplatting krijgen.
Die zie je regelmatig aan de kant staan (of erger) op de weg naar het zuiden.
Comment