Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onderzoek: 'Winterbanden hebben alleen nut als er sneeuw ligt'.
Als de temperatuur onder de 7 graden duikt, zijn winterbanden aan te bevelen, wordt vaak gezegd.
Niet waar, zo blijkt uit onderzoek van het Britse tijdschrift Tyrereview.
Winterbanden helpen alleen bij sneeuw.
In alle andere situaties zijn zomer- en all-seasonbanden beter.
Nu weten jullie het. ;-)
En blijkbaar als "beste koop" Michelin crossclimate Skitch, ik heb ergens gelezen dat het de enige AW band is
die toegelaten is waar winterbanden verplicht zijn.
Testje https://www.youtube.com/watch?v=wkzddUctCg0
En blijkbaar als "beste koop" Michelin crossclimate Skitch, ik heb ergens gelezen dat het de enige AW band is
die toegelaten is waar winterbanden verplicht zijn.
Testje
Niet echt een testje, maar een publiciteit. [emoji6]
En enkel bruikbaar als ze in de juiste bandenmaat bestaan ... wat zeker niet voor elke wagen het geval is.
Ik kan er alvast niet de juiste maat in vinden.
Voor regen geven ze zelf (Michelin) een score B op, met andere zomerbanden een A ... in België anders toch ook wel redelijk nuttig. [emoji1]
Ieders gebruik ligt uiteraard ook anders.
Rond de kerktoren draaien of 50.000km snelweg doen is een groot verschil.
En blijkbaar als "beste koop" Michelin crossclimate Skitch, ik heb ergens gelezen dat het de enige AW band is
die toegelaten is waar winterbanden verplicht zijn.
Testje https://www.youtube.com/watch?v=wkzddUctCg0
Is het geen optie om in functie van de buitent° met lagere bandenspanning te gaan rijden (grapje natuurlijk) ?
De juiste bandenspanning is zeer belangrijk.Een winterband die te hard staat is misschien nog slechter dan een zomerband.
Kijk maar naar de veldrit:altijd dat gedoe rond de bandenspanning,maar blijkbaar belangrijk.
En ik denk dat opapol wel wat ervaring heeft in offroad,en daar wordt de bandenspanning ook al eens verminderd om meer tractie te krijgen.
Meestal hebben ze hun eigen compressortje bij, waarmee zij terug kunnen oppompen eytc.
De Michelin-crossclimate heeft een sneeuwvlokje,dus OK voor winteromstandigheden.
Probleem vroeger was de bandenmaat,nu meer keuze maar nog altijd grenzen.
Maar met supersloffen gaan rijden in de winter is ook niet het ideale,vandaar de beperking in maten.
Maar met supersloffen gaan rijden in de winter is ook niet het ideale,vandaar de beperking in maten.
Banden moeten voldoen aan de specificaties waarmee het voertuig goedgekeurd is en vermeld op het gelijkvormigheidsattest.
Als daar een bepaalde breedte op staat, dan moet daaraan voldaan worden met de toegelaten afwijkingen.
En tenzij men een tweede set velgen koopt, dan moeten de banden ook nog op de velgen passen.
Buiten de maat is er ook nog de snelheidsindex en het toegelaten gewicht. [emoji6]
En blijkbaar als "beste koop" Michelin crossclimate Skitch, ik heb ergens gelezen dat het de enige AW band is
die toegelaten is waar winterbanden verplicht zijn.
Testje https://www.youtube.com/watch?v=wkzddUctCg0
Het filmpje laat alles zien behalve de remweg op sneeuw ! Dat is toch belangrijker dan de acceleratie.
Onderstaand filmpje strookt volgens mij meer met de waarheid en laat zien dat een all-weather op sneeuw beter is dan een zomerband, maar slechter dan een echte winterband.
Per 3 april 2020 gaat dit kanaal verder op het ANWB kanaal. Wil je geen autovideo meer missen? Abonneer je dan daar: http://bit.ly/ANWBYouTubeWinterbanden bi...
Banden moeten voldoen aan de specificaties waarmee het voertuig goedgekeurd is en vermeld op het gelijkvormigheidsattest.
Als daar een bepaalde breedte op staat, dan moet daaraan voldaan worden met de toegelaten afwijkingen.
En tenzij men een tweede set velgen koopt, dan moeten de banden ook nog op de velgen passen.
Buiten de maat is er ook nog de snelheidsindex en het toegelaten gewicht. [emoji6]
Voor winterbanden mag je een lagere snelheidsindex monteren dan er op het gelijkvormigheidsattest staat.
De enige verplichting is dan dat je een sticker van minimum 150mm diameter op je dashboard moet kleven.
Op deze sticker (in de vorm van een verkeersbord voor maximum snelheid) moet de maximum toegelaten snelheid van je winterbanden staan.
Beetje een rare wet want als je gelijkvormigheidsattest snelheidsindex "V" vermeld (240km/h) en je plaatst winterbanden met index "H" (210km/h), dan moet je een sticker met daarop 210km/h op je dashboard kleven.
Natuurlijk niemand die het doet, maar ze hebben die stickers wel op voorraad bij de bandencentrales.
Op de technische controle kunnen ze er wel een opmerking voor geven.
Vanmorgen laten omwisselen. Op 20 minuten binnen en buiten zonder afspraak.
Heb mijn zomerbanden meegenomen want de garagist gaat verhuizen (neemt de garage over van die 2 broers die onlangs met hun Porsche verongelukt zijn in Wijnegem). "lichtmetalen velgen" wordt er steeds gezegd. Ik vond ze loodzwaar en ben blij dat ik ze niet zelf heb omgewisseld.
Voor winterbanden mag je een lagere snelheidsindex monteren dan er op het gelijkvormigheidsattest staat.
De enige verplichting is dan dat je een sticker van minimum 150mm diameter op je dashboard moet kleven.
Op deze sticker (in de vorm van een verkeersbord voor maximum snelheid) moet de maximum toegelaten snelheid van je winterbanden staan.
Beetje een rare wet want als je gelijkvormigheidsattest snelheidsindex "V" vermeld (240km/h) en je plaatst winterbanden met index "H" (210km/h), dan moet je een sticker met daarop 210km/h op je dashboard kleven.
Natuurlijk niemand die het doet, maar ze hebben die stickers wel op voorraad bij de bandencentrales.
Ik heb het nog niet meegemaakt, maar op de technische controle kunnen ze er wel een opmerking voor geven.
Dat klopt maar ik dacht met limieten (kan me vergissen).
Mag men bijvoorbeeld drie indexen lager zetten?
Die wet en stickers zijn anders ook wel een lachertje.
Onze vorige wagen kon volgens papieren maximum 197 km/u maar was gecertificeerd met dezelfde banden als eenzelfde wagen met een zwaardere motor en dus met banden die minstens 240 aan konden, winterbanden die 210 aan konden waren daarmee niet goed genoeg en er moest een stickertje geplakt worden (theoretisch in het zicht) niettegenstaande de wagen zo snel niet eens kon en men in België al niet meer dan 120 mag rijden ... laat staan bij glad wegdek.
Dat verandert ook regelmatig die regelgeving, de ene keer is het zo, later is het weer anders. [emoji6]
De snelheidsindex voor winterbanden, en de gebruiksregels daarvoor, zijn vastgelegd in de bepalingen van de Europese Unie (Richtlijn 92/23/EEG).
Volgens deze voorschriften kan er bij winterbanden een lagere snelheidsindex gebruikt worden dan door de fabrikant is aanbevolen, zolang deze niet lager is dan de Q-index (Q = 160 km/h). Als er onder de auto banden zijn gemonteerd met een lagere snelheidsindex, dan moet de markering zo geplaatst worden dat het voor de bestuurder zichtbaar is.
Wanneer je op het gelijkvormigheidsattest "V" hebt staan, mag je winterbanden met "Q" plaatsen. Dat zijn dan zelfs 6 indexen lager.
Snelheid
P 150 km/h
Q 160 km/h
R 170 km/h
S 180 km/h
T 190 km/h
U 200 km/h
H 210 km/h
V 240 km/h
W 270 km/h
De enige verplichting is dan dat je een sticker van minimum 150mm diameter op je dashboard moet kleven.
In het keuringstation van Erembodegem staan ze bekend om vrij streng (volgens enkele garages uit de buurt) te zijn.
Onze MB, putteke zomer op winterbanden (schande ik weet het) had een stickertje van max 5cmdiameter (geen 15cm dus) in de linkse bovenhoek van het raam...
Blanco gekeurd zonder enige bemerking erover...
Maar goed, dat was ook het jaar dat ze het gat van 25cm² in de bodem niet gezien hadden...
en dat ze ook niet gemerkt hebben dat de rechtse achterrem het helemaal niet meer deed...
en dat na 3 jaar opmerkingen over roestvorming, de wagen plots blanco gekeurd werd...
misschien toch niet zo streng dan ;-)
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Onze MB, putteke zomer op winterbanden (schande ik weet het) had een stickertje van max 5cmdiameter (geen 15cm dus) in de linkse bovenhoek van het raam...
Blanco gekeurd zonder enige bemerking erover...
Maar was de snelheidsindex lager dan wat het voor zomerbanden zou moeten zijn?
Anders is die sticker niet eens verplicht.
Zelf ook eens naar de TC geweest in juni met winterbanden en een sticker van nog geen 3 cm diameter ... geen probleem.
Was voor verkoop van de wagen en zomerbanden waren op, vandaar nog de winterbanden.
Maar was de snelheidsindex lager dan wat het voor zomerbanden zou moeten zijn?
Anders is die sticker niet eens verplicht.
Zelf ook eens naar de TC geweest in juni met winterbanden en een sticker van nog geen 3 cm diameter ... geen probleem.
Was voor verkoop van de wagen en zomerbanden waren op, vandaar nog de winterbanden.
Zomerbanden waren T (tot 190km/u)
Winterbanden waren S (tot 180km/u)
Dus volledig reglementair (want slechts 1 klasse lager).
Maar mijn punt was: die sticker hoeft (in een vrij streng keuringstation) geen 15cm te zijn... dat is verdorie al een serieuze blaft van een sticker...
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Comment