Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Ik rij 35.000 km per jaar, mijn vrouw op dit moment 3.000km per jaar.
    Als je telt hoe weinig km ze dan doet tijdens de winter ... dat is heel weinig.
    Maar toch staan ook op haar wagen winterbanden om volgende redenen :
    - ze mag net als ik kunnen genieten van een betere baanhouding tijdens de winter en dus een hogere veiligheid
    - die banden zijn spotgoedkoop vergeleken met ook maar één klein schuivertje ... voor het minste deukje ben je al snel duizend Euro of een veelvoud ervan kwijt
    - terwijl de winterbanden erop staan gaan ook de zomerbanden niet verslijten
    - op een ongeval staan geen km's, je kan zowel op 1 km pech hebben dan op 100.000 km, dus waarom een verschil maken in het verbeteren van de veiligheid

    En als uw set banden u 500€ kost, ge bent er dan tenminste 5 jaar verder mee ... of nog geen 100€ per jaar of één restaurantje per jaar minder.

    Sorry maar dit is wel volledig fout.
    Winterbanden hebben net de grootste invloef op ijs, ijzel, bevroren ondergrond, koude ondergrond (lager dan 7°C buitentemperatuur).
    En geloof niet altijd wat je leest van negatieve commentaar ... komt voor 99% van mensen die het zelf niet hebben.
    Enige correcte info is zelf uitproberen en vergelijken ... dan is de conclusie altijd 100% anders dan wat je net zelf vermeld hebt.
    Je weet dat je die winterbanden in principe maar 4 jaar mag gebruiken : dus met 6000 km. (4x1500 km.) op de "teller" mag je die dingen dus wegsmijten en nieuwe kopen... In mijn ogen blijven dat dure dingen.
    Er gewoon je koppeke bijhouden, en je rijstijl aanpassen is stukken goedkoper. Mochten die zomerbanden echt zo onveilig zijn, dan zou ik al lang een ongeval moeten gehad hebben. Ik rij nu al een dikke 24 jaar zonder, en de eerste "crash" tijdens de wintermaanden moet ik nog altijd meemaken.

    Heb er even die test van autogids bijgehaald :

    Aquaplaning (waterdiepte 7 mm.), zomerbanden : tussen de 98.7 (Bridgestone) en 85.8 km/h (Michelin), winterbanden tussen de 85.4 (Bridgestone) en 70.4 km./h (Nankang). Hoger is hier dus beter...
    Remmen van 100 km./h op nat wegdek : Zomerbanden : tussen 47.3 (Nokian) en 53.4 m. (Falken), winterbanden tussen de 61.2 (Semperit) en 68.6 m. (Hankook). Lager is hier dus beter...

    Ik dacht dat dat profiel van die winterbanden zo goed was op een nat wegdek, maar blijkbaar doet een zomerband het toch stukken beter...

    Ik denk dat mijn volgende banden waarschijnlijk Continentals Conti Premiumcontact 5 zullen worden (als ik ze ergens vind aan een redelijke prijs). Volgend jaar moet die 8 jaar oude dingen (toch achteraan) er dringend af...
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
      Nu met de gemiddelde wegwerpmaatschappij is dit geen probleem,
      weinig mensen rijden nog 100.000km met een zelfde wagen.
      daar hoor ik dan niet bij.
      ik heb er één gereden tot 275.000km
      één tot 324.000km
      en ik zit nu alweer op 215.000km

      Ruud
      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
        daar hoor ik dan niet bij.
        ik heb er één gereden tot 275.000km
        één tot 324.000km
        en ik zit nu alweer op 215.000km

        Ruud
        Mijn W123 ( mercedes 240TD ) had er meer dan 600.000 op de teller.Mijn W124 (300TD ) had er een 350.000op de teller tot een vrachtwagen besloot dat het genoeg was .De W203 ( c200cdi) had er 330.000 op de teller omdat ik met pensioen ging en hij te moeilijk was voor mijn vrouw ( ms patient) nu hebben we een B klasse die veel gemakkelijker is voor mijn vrouw met voorlopig 77.000 op de teller.

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
          daar hoor ik dan niet bij.
          ik heb er één gereden tot 275.000km
          één tot 324.000km
          en ik zit nu alweer op 215.000km

          Ruud

          Tjah, alles is relatief,

          onze mercedes staat op 230.000 en gaat niet weg.
          De Clio staat op 80.000 gaat weg.
          Broer rijdt er een chevrolet pickup (6.5liter) heeft 220.000km (beladen) gereden, gaat niet weg...

          Maar, daarentegen ken ik meer mensen die om de 30.000km (soms werkelijk per jaar) van auto wisselen...
          (en neen, geen rijke mensen daarom)
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
            ik zou niet weten wat startmotoren zoveel beter maakt?
            lijkt mij nog steeds enorm te slijten als het plots 10keer per rit moet starten ipv 1 keer.
            Ewel, dat vroeg ik me zojuist ook af.
            Wie het weet mag het zeggen.

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
              Mijn vrouw en ik hebben beide een stop/start systeem. Zij heeft een leasewagen, Audi A4 Avant, 2 liter TDi, 136PK, manuele 6-bak.
              Mijn Berlingo (2 maand oud, en "van mij") heeft een 1.6 HDI met 90PK en gerobotiseerde 6-bak.
              De ergonomie van het stop/start systeem bij de Audi is niet bijster (waarschijnlijk hetzelfde als bij andere handgeschakelde versies), je moet in neutraal staan, en de koppeling loslaten. Ik blijf meestal in versnelling aan een rood licht, dus treedt het systeem niet in werking. Het is ook vrij traag (reactietijd), waardoor het niet prettig werkt.
              Op de Berlingo stopt de motor wanneer je bijna stilstaat (met de voet op de rem), en hij start wanneer je het rempedaal loslaat. Heel aangenaam, ik zet het nooit af. Alleen wanneer ik in mijn nogal korte garagebox binnenrij zet ik het systeem even af, omdat ik bijna tegen de muur moet parkeren, en de motor anders een paar maal afslaat en start.
              Mijn huidig verbruik is 5.2 l/100km, had ik al ergens vermeld. Gezien het frontaal oppervlak en de 1400 kg leeggewicht mag dit toch erg laag genoemd worden.
              Ter info, als vuistregel mag je stellen dat een gemiddelde, warmgedraaide motor ongeveer 0,7 liter/uur verbruikt. Dat lijkt weinig, maar op een kort stadstraject, bv van hier (Vilvoorde) naar Brussel, sta je makkelijk 20min stil (de computer geeft de stoptijd aan, wordt gereset wanneer je de wagen start - met de sleutel, wel te verstaan). Stel dat ik dagelijks op en af zou rijden (zoals enkele 100.000den), dan bespaar ik met een stop/start ongeveer 200 min/week, of nog 9.000 min/jaar, ofte 150 uur. Aan 0.7 liter kom je aan een goede 100 liter. Of, plastisch uitgedrukt, stilstaand verbrand je twee tankbeurten per jaar. Of pakweg 150 euro.
              De slijtage van motor en startmotor door regelmatig te starten is bij moderne stop/start motoren niet echt een probleem meer. Enerzijds zijn de smeerolieën vandaag voorzien op erg korte afstanden, en dus veelvuldig starten, anderzijds zijn startmotoren sowieso robuust, en berekend op intensief gebruik in het geval van S/S techniek. Ook de accu is overbemeten (die van mij kan qua afmetingen wedijveren met een vrachtwagenbatterij ), en blijkbaar - maar dat heb ik niet gecheckt - geen klassieke vloeistofaccu, maar een AGM. En alternatoren zijn al lang meer dan krachtig genoeg, ze zijn nu gebouwd om vanaf stationair al voldoende laadstroom te leveren. Dat hebben de autoconstructeurs overgenomen van de scheepsmotorenjongens, waar deze karaktertrek al lang standaard is.
              Enig vraagteken wat mij betreft is de turbo: je hebt bv op de snelweg gereden, turbo draait op volle toeren. Je verlaat de snelweg, en beneden (of boven) aan de afrit sta je stil, motor stopt. Turbootje draait dan nog steeds snel, maar de oliedruk is weggevallen. Of is daar iets op gevonden?
              Oef.
              Ik rij sinds half augustus ook met een nieuwe wagen, standaard uitgerust met start/stopsysteem... ja dat moet nu eenmaal om de co2 waardes naar beneden te krijgen... Ik erger mij er mateloos aan, in die mate zelfs dat ik al de gewoonte heb om het vlak na het starten direct uit te zetten, jammergenoeg moet ik dat iedere keer doen... Heb al aan de dealer gevraagd om het softwarematig uit te schakelen maar dat kunnen ( of waarschijnlijk ook "mogen" ) ze niet...
              Eerlijkheidshalve moet ik er wel bijvertellen dat het een automaat is en dat het "systeem" op zich wel best goed werkt ( ivm handgeschakeld wat mijns inziens nog ergerlijker is ) maar toch is het vervelend bij bvb aanschuiven enzo... je zet dat dan toch direct uit.
              Mijn eerste bedenking was toen ik met dat S/S systeem kennis maakte was hoe lang gaat de startmotor en de turbo dat volhouden op die manier, kan gewoonweg niet gezond zijn, de dealer ontkende dit helemaal niet trouwens, binnen een jaartje of 2 -3 zullen ze wel meer weten ( en misschien wel wat meer werk hebben...)
              Het verbruik zal mischien ietsjes hoger liggen maar daar lig ik eigenlijk totaal niet wakker van, ik bol makkelijk 1100 km met een tank en dat met een 3L motor en best zware/grote wagen die toch wel wat pk's heeft, mijns inziens meer dan zuinig genoeg ivm het rijplezier.
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Í
                Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                Of de batterij nu van een vrachtwagen of van een zaklamp is, als ze niet kan bijladen door korte ritjes dan verslijt ze.
                je kan dan misschien 10 keer meer starten, maar het effect blijft hetzelfde...
                (je kan vergelijken: met een smax kan je 1000km rijden... met een tank van 80liter, met een clio kan je 800km rijden met een tank van 45liter, dus de smax is zuiniger? )

                ik zou niet weten wat startmotoren zoveel beter maakt?
                lijkt mij nog steeds enorm te slijten als het plots 10keer per rit moet starten ipv 1 keer.
                (op een testrit van een half uur, heb ik 6 keer een 'ongewilde' stop gehad met zo'n start/stop systeem).

                maar verder rijd ik nog steeds op zomerbanden
                Je kan een component ontwikkelen en testen voor 1000 starts, maar ook robuuster maken voor 100.000 starts.

                En de motor zal niet stil.vallen als de batterij onvoldoende geladen is.
                Ik rij nu 2 jaar met die start stop, en als ik een vervangauto heb, dan ben ik al verwonderd dat die niet stil valt...

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Í

                  Je kan een component ontwikkelen en testen voor 1000 starts, maar ook robuuster maken voor 100.000 starts.

                  En de motor zal niet stil.vallen als de batterij onvoldoende geladen is.
                  Ik rij nu 2 jaar met die start stop, en als ik een vervangauto heb, dan ben ik al verwonderd dat die niet stil valt...
                  Ik zeg niet dat de auto zal stilvallen, ik zeg dat de kans enorm vergroot dat de batterij sneller zal verslijten.
                  en ja je kan een component ontwikkelen dat het robuuster word, heeft meestal andere nadelen...
                  een 6.5liter blok met 150pk en 500nm koppel zal langer meegaan als een 1.2 3 cilinder met 120pk...
                  maar zie je het verschil?
                  om 100 keer meer starts te hebben zal er al wat meer doorontwikkeling zijn, niet?
                  It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Misschien zal iemand die enkel in de stad rijdt (en dus continu het S/S aanspreekt) zijn accu eerder moeten vervangen. Maar de gemiddelde chauffeur zal zijn accu even lang houden als met een conventioneel systeem.
                    De accu levert bij warme motor erg weinig startenergie (2 seconden bij pakweg 1000W, dus grootteorde 0.5 Wh). De bruikbare energieinhoud van een volle accu van 100Ah mag je nemen als 50% van 100Ah x 12V, hetzij 600Wh. Of, als we naar de alternator kijken, op stationair kan die zeker 10A leveren aan de accu (na aftrek van de andere verbruikers aan boord). Ik halveer die 10A om een extra marge te hebben. Dus heb je 5A x 12V= 60W. Om die 0.5Wh van een startcyclus te compenseren moet je 0.5Wh delen door 60W, voor het gemak doe ik er nog wat vanaf, 50W, of dus 0.01 uur, hetzij 36 seconden. QED!
                    De levensduur (laad/ontlaadcycli) van moderne accu's is ook veel hoger, en zo'n korte inspanning is geen zware aanslag op een correct gedimensioneerde accu.
                    Enkel de turbo lijkt me nog een vraagteken. Nu is het zo dat, wanneer je gewoon aanschuift in de file, je turbo niet echt meedraait. Ga je Johnny-gewijs een gaspedaal/uitlaatconcert ten beste geven, dan natuurlijk... heb je waarschijnlijk geen S/S!
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                      Ik rij sinds half augustus ook met een nieuwe wagen, standaard uitgerust met start/stopsysteem... ja dat moet nu eenmaal om de co2 waardes naar beneden te krijgen... Ik erger mij er mateloos aan, in die mate zelfs dat ik al de gewoonte heb om het vlak na het starten direct uit te zetten, jammergenoeg moet ik dat iedere keer doen... Heb al aan de dealer gevraagd om het softwarematig uit te schakelen maar dat kunnen ( of waarschijnlijk ook "mogen" ) ze niet...
                      Eerlijkheidshalve moet ik er wel bijvertellen dat het een automaat is en dat het "systeem" op zich wel best goed werkt ( ivm handgeschakeld wat mijns inziens nog ergerlijker is ) maar toch is het vervelend bij bvb aanschuiven enzo... je zet dat dan toch direct uit.
                      Mijn eerste bedenking was toen ik met dat S/S systeem kennis maakte was hoe lang gaat de startmotor en de turbo dat volhouden op die manier, kan gewoonweg niet gezond zijn, de dealer ontkende dit helemaal niet trouwens, binnen een jaartje of 2 -3 zullen ze wel meer weten ( en misschien wel wat meer werk hebben...)
                      Het verbruik zal mischien ietsjes hoger liggen maar daar lig ik eigenlijk totaal niet wakker van, ik bol makkelijk 1100 km met een tank en dat met een 3L motor en best zware/grote wagen die toch wel wat pk's heeft, mijns inziens meer dan zuinig genoeg ivm het rijplezier.

                      Ook ik heb een veertiental dagen een nieuwe wagen, en ik heb bewust niet gekozen voor het S/S systeem. Heb er ooit eens mee gereden en vond het in de stad (Brussel) verschrikkelijk irriterend. De dealer was ook van mening dat bij stadsverkeer het niet echt gezond was voor de auto. Ben trouwens afgestapt van een diesel en heb voor een benzine gekozen omdat ik nu ik thuis ben niet veel km meer doe. Ik benader trouwens het vermelde verbruik door het automerk met iets meer dan 0,2 l, wat ik niet echt slecht vind. Moet wel meegeven dat mijn C4 diesel toch wel minder verbruikte (zat gemiddeld aan 5.3l stad en snelweg samen).
                      even dit: mijn C4 was 7j oud, had 142.000km en de motor was stuk: kettingspanner stuk, waterpomp lekte, koppeling moest vervangen worden, een klep stuk en distributieriem was aan vervanging toe.....
                      Sony RX10 Mark IV
                      nog een fijne dag verder!
                      Guido

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                        even dit: mijn C4 was 7j oud, had 142.000km en de motor was stuk: kettingspanner stuk, waterpomp lekte, koppeling moest vervangen worden, een klep stuk en distributieriem was aan vervanging toe.....
                        Guido, als ik even mag......

                        Als ik dat zou voorkrijgen op 7 jaar kwam er geen enkele citroen meer in mijn buurt (dat is trouwens al altijd zo geweest ).
                        Je vergeet trouwens nog een aantal dingen te vermelden : de schijven bijvoorbeeld.
                        Komaan zeg : een Honda Civic model 2 van 1980 deed al veel beter qua betrouwbaarheid, maar die roestte op 7 jaar compleet weg.
                        Ik heb een Benz W123 300D gehad van meer dan 20 jaar oud, waterpomp vervangen ???? injectoren vervangen ????? nooit van gehoord, ook niet na 450.000 km. 4 van de 5 gloeikaarsen waren origineel.
                        De W124 200E van nu is 21 jaar, zelfde waterpomp, zelfde radiator, zelfde schijven, zelfde koppeling, zelfde injectoren, roest : geen, veringen : origineel en ik kan zo nog even doorgaan. De enige grote kost was een cilinderkoppakking (900€) en dat was dan nog mijn eigen schuld.
                        Het verschil in prijs zit echt wel ergens.

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Paul, ik rij al erg lang met citroentjes (en ook een aantal andere, oa een Maserati Biturbo, BMW 1502, Rover SD Turbo...) En ik heb nooit dergelijke problemen gehad. Ik herinner me in de jaren '80 een massale betoging in Stuttgart, taxichauffeurs van heel Duitsland die allemaal miserie hadden met hun 190D, lossende voorruiten, versnellingsbakken waarvan de bediening het liet afweten, electrische spullen die niet werkten...
                          Dat is geen reden om een merk te veroordelen. Mijn vorige Berlingo (2de hands gekocht) heeft kort na elkaar een defecte startmotor en dito alternator gehad. De starter is vervangen door een "échange standard", ik heb die en het werk betaald. Maar toen de alternator het opgaf (een maand of zo later) is << (Citroën horizontaal...) tussengekomen, beide onderdelen met coulance 50% (ook de alternator was een ruilexemplaar), volledige kabelbundels vervangen (zonder kost), en al het werk, ook dat van de starter, voor rekening van >> (Citroën horizontaal in de andere richting). Mijn garagisten en ik zijn goede kennissen, maar ze hebben niets speciaals gedaan, het initiatief kwam van <> (...). De wagen was toen 8 jaar oud, van garantie (en eigenlijk ook coulance) kon geen sprake meer zijn.
                          Ik vind de houding van de constructeur veel relevanter dan een defect. Ik kan >< (hehe) alleen maar feliciteren met hun aanpak.
                          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                            Ook ik heb een veertiental dagen een nieuwe wagen, en ik heb bewust niet gekozen voor het S/S systeem. Heb er ooit eens mee gereden en vond het in de stad (Brussel) verschrikkelijk irriterend. De dealer was ook van mening dat bij stadsverkeer het niet echt gezond was voor de auto. Ben trouwens afgestapt van een diesel en heb voor een benzine gekozen omdat ik nu ik thuis ben niet veel km meer doe. Ik benader trouwens het vermelde verbruik door het automerk met iets meer dan 0,2 l, wat ik niet echt slecht vind. Moet wel meegeven dat mijn C4 diesel toch wel minder verbruikte (zat gemiddeld aan 5.3l stad en snelweg samen).
                            even dit: mijn C4 was 7j oud, had 142.000km en de motor was stuk: kettingspanner stuk, waterpomp lekte, koppeling moest vervangen worden, een klep stuk en distributieriem was aan vervanging toe.....
                            Dat verbruik moet je wel op de juiste manier vergelijken : men vergeet veelal dat 1 l. diesel ongeveer 13% meer "warmte" bevat dan 1 l. benzine. Dus een benzinemotor die 13% meer verbruikt, heeft eigenlijk hetzelfde rendement als de dieselmotor. Meestal is een diesel nog zuiniger dan die 13% verschil, maar het verbruik van een diesel en benzine 1 op 1 vergelijken mag je dus eigenlijk niet doen.
                            Eigenlijk zou diesel dus 13% duurder moeten zijn dan benzine, maar dat is dus niet het geval...
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Het verschil in prijs zit echt wel ergens
                              Ja en neen. Met een Benz van nu ga je dat ook niet meer doen. 20 jaar geleden werden die auto's ontworpen voor zolang mee te gaan, nu niet meer.

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                                Ja en neen. Met een Benz van nu ga je dat ook niet meer doen. 20 jaar geleden werden die auto's ontworpen voor zolang mee te gaan, nu niet meer.
                                20 jaar terug had een 3L diesel +- 130pk nu zitten die aan het dubbele .Mijn 240TD had 72pk voor een hele zware wagen reed fantactisch maar kan je met de huidige niet vergelijken .Vering ziet ook meer af tegenwoordig vroeger was serie 70 of serie 60 laag profiel n nu zie je de band bijna niet meer en de putten zijn er zeker niet kleiner op geworden dit geld voor alle merken .Maar geen van mijn benzen heeft mij tot al hier toe (in meer dan 30 jaar) nog niet laten staan.

                                Comment

                                Working...
                                X