Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Theoretisch heeft een band na 5 jaar het beste gehad.Fabricatiedatum vind je op de flank van de band.
Interessant te weten als je soms banden kunt kopen aan dumpingprijzen.Meestal zitten die over de vijf jaar.
Souplesse van het rubber neemt af en kans op lekrijden vergroot.
Die 2 mm is wel het wettelijke minimum,en werkelijk ook HET MINIMUM.
Onder die 2 mm mag je wagen eigenlijk niet meer de baan op.
Met 2 mm is aquaplanning quasi zeker bij hevige regenval.Zeer gevaarlijke toestand.Zou beter wat meer 3 of 4 mm zijn.
In België is de wettelijke minimum voor personenwagens 1,6 mm, ook al is dat inderdaad weinig.
Had u een afspraak voor uw seizoenswissel? Indien u geen melding krijgt op uw dashboard en uw winterband nog een profieldiepte van minstens 1,6 mm heeft, wordt dit momenteel niet als urgent of prioritair gezien. Wij vragen u vriendelijk om uw afspraak te verplaatsen tot na de isolatieperiode.
Ik heb vandaag de banden gewisseld, ondertussen heb ik ook de Parkside slagmoersleutel van de Lidl ( https://www.lidl-shop.be/nl-BE/PARKS...amp/p100286394 ) getest en die werkt heel goed, alle bouten gingen heel gemakkelijk los (dus ook de vier die in de bandencentrale vastgezet waren).
Net probleemloos afspraak kunnen maken voor begin volgende week, wissel winterbanden. Geen sprake van minimum profieldiepte; de banden zijn sowieso pas 1 seizoen gebruikt.
Zomervelgen gewisseld en volgende week komen er nieuwe banden op. Afspraak maken was geen probleem.
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Ik heb vandaag de banden gewisseld, ondertussen heb ik ook de Parkside slagmoersleutel van de Lidl ( https://www.lidl-shop.be/nl-BE/PARKS...amp/p100286394 ) getest en die werkt heel goed, alle bouten gingen heel gemakkelijk los (dus ook de vier die in de bandencentrale vastgezet waren).
Ik heb ene van de HUBO op perslucht, werkt ook goed. Ik hoef de bouten achteraf niet manueel aan te spannen. Gewoon met het pistool is voldoende.
Ik heb ene van de HUBO op perslucht, werkt ook goed. Ik hoef de bouten achteraf niet manueel aan te spannen. Gewoon met het pistool is voldoende.
Het probleem is niet dat de bouten niet vast genoeg kunnen aangedraaid worden met die slagmoersleutel, het probleem is dat ze daarmee meestal vaster worden aangedraaid dan wat de autofabrikant opgeeft voor die wielbouten (of moeren).
Daarom zet ik ze lichtjes vast met de slagmoersleutel en draai ik ze met de momentsleutel verder vast.
Op die manier vallen de wielen er niet af terwijl ik aan het rijden ben, krijg ik ze onderweg los als dat ooit nodig is, en ben ik er ook zeker van dat de schroefdraad nooit beschadigd wordt.
In de bandencentrale moet alles snel gaan (time is money), daarom draaien ze de wielbouten zo vast mogelijk met de slagmoersleutel (perslucht, elektrisch of met accu, dat maakt niet veel uit, ze zijn allemaal veel sterker dan dat de bouten of moeren werkelijk aangedraaid moeten worden).
Als in de handleiding van de auto vermeld wordt met welk koppel de bouten of moeren moeten worden aangedraaid, dan respecteer ik dat ook.
Toen ik nog met de motor reed deed ik alle onderhoud en reparaties zelf (buiten het synchroniseren van de carburators), toen had ik altijd een werkplaatshandboek bij de hand waarin voor alle kritische bouten en moeren ook het aandraaikoppel was vermeld.
Als ik bijvoorbeeld de volledige achter ophanging uit elkaar gehaald had om alle lagers na te zien en opnieuw in te vetten dan voelde ik mij toch een stuk veiliger als alles op de correcte manier aangedraaid was.
Ik had werkplaatshandboeken voor de Suzuki GSX 550E, GSX 600F, Bandit 1200, en ook voor de Saab 99/900, voor de Bosch injectie van de Saab 900 EMS en nog een boek over LPG installaties.
Heel juist Bart. Sinds ik ooit eens in een no-mans-land een band van mijn Patrol kapot reed was ik behoorlijk blij dat ik een eind buis bij had. Anders had ik die bouten nooit los gekregen
Comment