Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Winterbanden
Collapse
X
-
-
Re: Winterbanden
Ik heb gisteren de winterbanden terug onder mijn auto gezet, maar vorige winter heb ik ze eigenlijk niet nodig gehad...http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk berichtIk heb gisteren de winterbanden terug onder mijn auto gezet, maar vorige winter heb ik ze eigenlijk niet nodig gehad...
Er zijn ook vorige winter heel veel momenten geweest waarop het minder dan 7°C was en aan de grond, waar banden zich bevinden, is het dan nog kouder.
Maar mensen zien uiteraard meer nut als er sneeuw ligt. [emoji848]Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk berichtDOT 3215
5jr oud dus
Comment
-
Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk berichtDus de laatste winter dat ze nog de kwaliteiten van een winterband hebben.
Banden die slecht gestockeerd werden tijdens de zomer kunnen er veel sneller aan zijn dan anderen die wel correct gestockeerd worden.
Verder moet men ook zien tegenover welke zomerband men het vergelijk maakt.
Een correct bewaarde winterband met 6 mm profiel en 6 jaar oud zal nog steeds beter zijn dan een zomerband met 2 mm profiel.
Uiteraard, als men gaat vergelijken met een splinternieuwe identieke band ... dan zal er een verschil zijn.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk berichtIk heb gisteren de winterbanden terug onder mijn auto gezet, maar vorige winter heb ik ze eigenlijk niet nodig gehad...
Comment
-
Re: Winterbanden
Hier ook vierseizoensbanden. Die liggen er af fabriek al op (Ford Kuga). Enige nadeel (voorlopig) is dat ze wat meer lawaai maken. Ze gaan nu de 2de winter in.
JajaVoorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com
Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!
Comment
-
Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk berichtEnige nadeel (voorlopig) is dat ze wat meer lawaai maken.
Gelukkig dus niet echt veel sneeuwdagen hier waarop ook de extra profieldiepte meer nut heeft.
Uiteraard in kost is sneller vervangen niet duurder omdat men anders ook twee sets banden heeft. [emoji6]Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtEn dat ze bijna dubbel zo rap slijten doordat er permanent mee gereden wordt, het aantal winterseizoenen dat ze voldoende extra profieldiepte hebben neemt dus af.
Gelukkig dus niet echt veel sneeuwdagen hier waarop ook de extra profieldiepte meer nut heeft.
Uiteraard in kost is sneller vervangen niet duurder omdat men anders ook twee sets banden heeft. [emoji6]
Je moet er dan de bandenwissels (2x per jaar) en de stockagekosten bijtellen.
De volgende keer dat er nieuwe banden onder mijn auto moeten dan zal dat niet zijn omdat ze versleten zijn, maar wel omdat ze te oud worden.
Daarom zal het de volgende keer ook één set worden waarmee ik het hele jaar kan blijven rijden.
Anders moet ik 8 banden die nog ruim voldoende profiel hebben (maar die te oud zijn) en 8 bandenspanningssensors laten vervangen op één jaar tijd (die sensors zullen tegen dan ook wel te oud zijn om ze nog te laten zitten, want het batterijtje zal dan wel bijna leeg zijn).
Ik ga niet op wintersport, en voor de meeste winters die we hier krijgen zijn die all-season banden eigenlijk wel voldoende, zeker omdat ik de auto maar heel weinig gebruik.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk berichtAls je zoals heel wat automobilisten de banden laat omwisselen in een bandencentrale, en als je die banden daar dan ook nog laat stockeren, dan zijn twee bandensets een heel stuk duurder dan één set waarmee je het hele jaar mee voort kan.
Je moet er dan de bandenwissels (2x per jaar) en de stockagekosten bijtellen.
Een 50€ per jaar uitsparen om met 50.000€ (voorbeeld) te spelen is anders ook wat gek. [emoji848]
Maar zomerbanden en vierseizoensbanden met 40.000km zijn voor een normale bestuurder in de zomer nog goed genoeg, zelfs met 2 à 3 mm resterende profieldiepte.
In de winter is dat echter onvoldoende en zeker mocht er ook eens wat sneeuw vallen (moet niet veel zijn), dan moet je die niet volledig versleten banden toch sneller gaan vervangen.
We hebben uiteraard een paar redelijk zachte winters gehad, maar dat is geen garantie dat het zo blijft.
En ieders situatie is ook anders, wie niet verplicht buiten moet die kan zijn wagen op die dagen uiteraard ook laten staan. [emoji6]Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Re: Winterbanden
de originele banden heb ik op 65000 km vervangen door all-season banden
de originele banden waren erg gevoelig voor spoorvorming, de all-season banden nauwelijks, ze zijn nu aan vervanging toe maar er staat intussen wel 174000 km op de teller
er is geen twijfel wat de volgende banden gaan worden.
Comment
-
Re: Winterbanden
Hier net een mooi artikel wat volgens mij de volledige waarheid weergeeft.
Rijden met winterbanden of all season-banden: wat kies je best?
Velen hebben de afgelopen weken de wissel van zomer- naar winterbanden gemaakt. Maar is die switch wel noodzakelijk? Echte winters kennen we immers nauwelijks in ons land. Daarenboven bieden verschillende bandenfabrikanten ook zogenaamde all season-banden aan. Zijn deze vierseizoensbanden de gulden middenweg of haal je nog altijd best je winterbanden van stal?
Beginnen doen we met iets heel voor de hand liggend: zomerbanden in de winter zijn echt geen goed idee. Je remafstand is niet alleen in de sneeuw een pak langer (zowat het dubbele vergeleken met een winterband, de helft meer in vergelijking met all season-banden), zelfs bij 10 graden op een nat wegdek is er een merkbaar verschil. Je auto op aangepast schoeisel zetten voor de donkerste maanden van het jaar is dus zeker geen slecht idee.
Winterbanden
Winterbanden danken hun uitstekende werking in koude, natte omstandigheden aan het type rubber waar zij uit bestaan. Die speciale mix van rubber en silicium in combinatie met de speciale, diepere groeven in de band zorgt voor betere remprestaties, maar ook voor extra grip. Hierdoor sta je niet alleen sneller stil, maar kom je ook beter vooruit in winterse omstandigheden, onder de temperatuur van 7 graden.
Die goede winterse prestaties komen natuurlijk met een kostprijs. Zo ligt het verbruik van winterbanden iets hoger en zijn de remprestaties op droog wegdek bij 10 graden slechter dan die van zomerbanden. En dan hebben we het nog niet over het echte kostenplaatje gehad: mobiliteitsorganisatie Touring schat de totale kost van de combinatie winter-zomerbanden (4 jaar, 20.000 kilometer per jaar, wissel en stockage) op 1.640 euro.
All season-banden
Dan komen vierseizoensbanden met 480 euro een pak beter uit de berekening van Touring. Deze banden hebben dan weer het nadeel dat het verbruik van jouw wagen nog hoger zal liggen dan bij winterbanden. Bovendien slijten de banden sneller. Je zal dus geen twee keer per jaar bij de bandencentrale langs moeten voor een wissel, maar nieuwe banden om de twee jaar is zeker geen overbodige luxe. Bovendien presteren all season-banden uiteraard niet zoals winterbanden in koude omstandigheden. Bij 10 graden op nat wegdek presteren ze iets slechter, op droog wegdek net beter. Maar in de sneeuw liggen hun prestaties mijlenver achter op die van de winterband.
Conclusie
Is de wissel zomer-winterbanden dan nog noodzakelijk voor jou? Dat hangt erg af van jouw rijprofiel. Wie veel kilometers aflegt en vooral ’s ochtends en ’s avonds pendelt, wanneer de temperatuur laag ligt en het al eens durft te ijzelen, is het zeker een goed idee. Want de winters mogen dan wel warmer worden, op die momenten ligt de temperatuur steevast onder de 7 graden. Ook bij iets hogere temperaturen presteren winterbanden in de regen beter dan all season-banden. En dat het in ons land in de winter geregeld regent, kan niemand ontkennen.
Wij zouden winterbanden dan ook aanraden voor wie regelmatig in de wagen stapt. All season-banden vormen een goed en vooral goedkoop alternatief voor wie de auto niet vaak gebruikt en een gelimiteerd budget heeft, maar laten we eerlijk zijn: veiligheid is iets waar je liever niet op bespaart.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door Josca Bekijk berichtde originele banden heb ik op 65000 km vervangen door all-season banden
de originele banden waren erg gevoelig voor spoorvorming, de all-season banden nauwelijks, ze zijn nu aan vervanging toe maar er staat intussen wel 174000 km op de teller
er is geen twijfel wat de volgende banden gaan worden.
Dat betekent anders ook wel dat je wel veel km doet, dan lijkt het mij niet ideaal om zoveel km met dezelfde banden te doen want dan was de profieldiepte vorige winter zeker ook al niet meer voldoende om het echt veilig te houden.
Wettelijk misschien nog net in orde, maar technisch gezien (profieldiepte) zal dat heel anders zijn.
Geld primeert toch niet op veiligheid met zoveel km?
Wat (zoals je noemt) spoorvorming betreft, dat hangt af van de tekening van de band en is bij de ene wagen beter te voelen dan de andere, op zich niets te maken met al dan niet zomerbanden, vierseizoensbanden of winterbanden te maken.
Een band met een andere tekening lost dit meestal op en vaak hoe breder de band, hoe meer men het kan voelen.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
Comment