Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Het is niet dat ik al die theorieën niet geloof hé, maar ik zie toch bvb. dat je bij kans op aquaplanning en/of remmen beter de beste banden vooraan hebt.
Voor uitwijkmaneuvers heb je beter de beste achteraan.
Blijkbaar gaan ze er van uit, of zijn er studies over gedaan, dat uitwijkmaneuvers meer voorkomen dan aquaplanning of remmen !?
Maar mij gaat het erom dat ik accidentloos parcours van 47 jaar afgelegd heb met de beste banden vooraan, daarom (misschien bijgeloof ?) ga ik mijn systeem nu niet meer veranderen.
Laat mij dan maar gerust met alle plezier die domme uil zijn, als ik verder accidentloos door het leven mag gaan.
Liever levende domme uil, dan dode.....
Als tijdens een deftig remmaneuver je achterkant begint te slippen, dan weet je echt niet waar je naar toe gaat.
En het is niet omdat je 47 jaar fout zat dat je dat niet kan en mag recht zetten hé.
Alleen idioten veranderen nooit van mening.
Allé, ik snap het niet. Je geeft toe te begrijpen waarom de beste banden achteraan moeten, maar toch wil je dat niet veranderen....
Ik heb al 49 jaar geen airbags of gordels nodig gehad, en toch wil ik geen auto zonder.
Maar neem nu eens het voorbeeld uit dit topic met 2 winterbanden (korte remafstand en betere grip in winter) en twee zomerbanden (langere remafstand en minder grip in winter).
Dat is nog een heel andere situatie dan met een set zomerbanden waarvan er twee wat meer versleten zijn dan de andere.
In sommige omstandigheden, in andere omstandigheden beter vooraan....
Dan ben ik maar uil en idioot er bij, maar dat wist je al denk ik .
En wat is een slechte band en een goeie ?
Juist eens gaan meten : na het wisselen voor/achter heb ik nu 7 mm vooraan en 5 mm achteraan.
Toch niet slecht na 25.000 km toch ?
Iets freqwenter wisselen Ivan, dan zal het verschil te verwaarlozen zijn.
Met profieldieptes van 7 en 5mm zal dat bootje zich gedragen zoals het hoort.
Iets freqwenter wisselen Ivan, dan zal het verschil te verwaarlozen zijn.
Met profieldieptes van 7 en 5mm zal dat bootje zich gedragen zoals het hoort.
Het was niet bootje maar 'schuitje' en daarvoor moet je ook nog het woordje 'zwalpend' zetten Geert 😉.
Kan zijn, maar men had het hier al een tijdje over banden, niet specifiek over zomer- of winterbanden.
Winterbanden had ik nog bij mijn vorige auto, maar nu heb ik die helemaal niet meer nodig.
Wij gaan niet meer weg met de auto tijdens de winter, en als er hier in ons belgiekske al eens een centimeterke sneeuw valt, dan blijven wij wel thuis .
En voor de normale winteromstandigheden zoals wij ze hier de laatste jaaaaaaren kennen (regen), heb ik door mijn rijstijl (aanpassing) ruim voldoende aan zomerbanden.
Ik denk dat dit argument perfect redelijk kan worden genoemd.
Voor de A3 heb ik ze liggen (op Al-velgen). Dus waarom niet ?
Voor de rest rij ik in België dus bijna geen kilometers meer. Heel die die discussie is zodanig afhankelijk van variabelen dat ze op de duur belachelijk wordt dus in die zin kan ik Djivan wel volgen.
Kan zijn, maar men had het hier al een tijdje over banden, niet specifiek over zomer- of winterbanden.
Winterbanden had ik nog bij mijn vorige auto, maar nu heb ik die helemaal niet meer nodig.
Wij gaan niet meer weg met de auto tijdens de winter, en als er hier in ons belgiekske al eens een centimeterke sneeuw valt, dan blijven wij wel thuis .
En voor de normale winteromstandigheden zoals wij ze hier de laatste jaaaaaaren kennen (regen), heb ik door mijn rijstijl (aanpassing) ruim voldoende aan zomerbanden.
Ik heb lang zonder winterbanden gereden, nu het tweede jaar met. En persoonlijk vind ik het verschil (in tegenstelling met wat ik vroeger dacht) spectaculair. Gewoon regenweer is al voldoende om het verschil duidelijk te merken. Je kan je rijstijl maar beperkt aanpassen, onvoorziene situaties zullen blijven bestaan. Mijn remafstand is gewoon merkelijk korter nu. Gezien er praktisch geen meerkost is zal ik de combinatie winter/zomerbanden blijven doen zolang er geen echt goed alternatief is.
Voor de rest rij ik in België dus bijna geen kilometers meer. Heel die die discussie is zodanig afhankelijk van variabelen dat ze op de duur belachelijk wordt dus in die zin kan ik Djivan wel volgen.
Het is bij velen overbodig ... tot ze toch eens uitglijden en dan gaan ze er wel kopen.
De meeste lichte schuiverkes gebeuren in de winter op 200 meter van het vertrekpunt, eerste bocht of eerste keer remmen en dan oei het is glad.
En geen enkele kras of deuk is goedkoper dan een set banden. [emoji1]
Maar wie zich kan permitteren om niet te moeten rijden onder de 7°C die heeft er inderdaad geen nodig.
En het klopt ook dat niet iedereen zonder winterbanden een ongeval heeft, da’s zoals zij die nooit een gordel dragen ... veel geluk. [emoji1]
Voor de A3 heb ik ze liggen (op Al-velgen). Dus waarom niet ?
Voor de rest rij ik in België dus bijna geen kilometers meer. Heel die die discussie is zodanig afhankelijk van variabelen dat ze op de duur belachelijk wordt dus in die zin kan ik Djivan wel volgen.
Dan kies je toch beter voor All Seasons. Die doen in de winter tegenwoordig niet veel onder voor Winterbanden, en in de zomer heb je een probleem met je rijstijl als je de limieten van die banden opzoekt.
Yep, net zoal het klopt dat niet iedereen mèt winterbanden geen ongeval heeft .
Over die gordels ga ik het maar niet hebben, dat is een vergelijking die niet opgaat, want een gordel dragen is wettelijk verplicht volgens artikel 35.1.1 van de wegcode.
Dat eerste klopt volledig, maar als de remafstand en baanhouding verbetert met gepaste banden, dan neemt het risico wel af.
Dat tweede, heel dit topic gaat niet over een wetgeving maar over een bewuste keuze om al dan niet een extra veiligheidsmaatregel te gaan gebruiken en het (potentieel) nut ervan in te zien ... in dit geval winterbanden en/of beste banden achter.
In België is daar nog geen verplichting toe en dat zal niet snel gebeuren ... tenzij men eens drie strenge winters op rij zou krijgen, er te veel ongevallen gebeuren of Europa de regelgeving zou veralgemenen.
U gaf aan in de winter niet te rijden bij bepaalde weersomstandigheden en daarom geen winterbanden nodig te hebben ... dan is dit topic voor u eigenlijk toch niet van toepassing?
Al helpen winterbanden ook zonder sneeuw.
Dat eerste klopt volledig, maar als de remafstand en baanhouding verbetert met gepaste banden, dan neemt het risico wel af.
Dat tweede, heel dit topic gaat niet over een wetgeving maar over een bewuste keuze om al dan niet een extra veiligheidsmaatregel te gaan gebruiken en het (potentieel) nut ervan in te zien ... in dit geval winterbanden en/of beste banden achter.
In België is daar nog geen verplichting toe en dat zal niet snel gebeuren ... tenzij men eens drie strenge winters op rij zou krijgen, er te veel ongevallen gebeuren of Europa de regelgeving zou veralgemenen.
U gaf aan in de winter niet te rijden bij bepaalde weersomstandigheden en daarom geen winterbanden nodig te hebben ... dan is dit topic voor u eigenlijk toch niet van toepassing?
Al helpen winterbanden ook zonder sneeuw.
Mijn uitleg volledig gewist.
Het heeft toch geen zin.
U heeft volkomen gelijk👍.
Comment