Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
De auto's waar volgens de foto's 2 tot 6 mensen achteraan staan tegen te duwen, zijn toevallZg allemaal BMW, Mercedes en Audi.
zelf hebben we 24 jaar met BMW gereden, eerste zonder deftige tractiecontrole en die lieten we met dergelijk weer gewoon staan mits verplaatsingen uitstelbaar waren.
Met de twee laatste (14 jaar) met tractiecontrole en ook winterbanden ... geen enkele keer vastgezeten of in problemen gekomen door tractie of slippen.
Vastgereden Renaultjes, Peugeotjes, Opeltjes of Citroentjes heeft men niet kunnen (of willen) fotograferen.
Zal dan wel zijn zeker want die zie ik evengoed vaststaan of sukkelen als anderen, of dacht u dat dat allemaal perfecte chauffeurs zijn die een wagen ook zonder correcte banden perfect op de baan kunnen houden?
Maar ja, het is plezanter bepaalde merken in het vizier te brengen.
zelf hebben we 24 jaar met BMW gereden, eerste zonder deftige tractiecontrole en die lieten we met dergelijk weer gewoon staan mits verplaatsingen uitstelbaar waren.
Met de twee laatste (14 jaar) met tractiecontrole en ook winterbanden ... geen enkele keer vastgezeten of in problemen gekomen door tractie of slippen.
Zal dan wel zijn zeker want die zie ik evengoed vaststaan of sukkelen als anderen, of dacht u dat dat allemaal perfecte chauffeurs zijn die een wagen ook zonder correcte banden perfect op de baan kunnen houden?
Maar ja, het is plezanter bepaalde merken in het vizier te brengen.
Ik heb nu mijn eerste Bmw (3 GT), met al die toeters en bellen, en moet eerlijk toegeven, het is mijn eerste auto die zo goed in de sneeuw gereden heeft vandaag, dan welke auto ik hiervoor had. Ik mag echt gas geven, bochten nemen, de electronica grijpt zo snel in dat ik nauwelijks reakties voel. Stukken beter dan mijn Passat CC met allemaal dezelfde hulpmiddelen. Zo slecht zijn die wagens zeker niet (meer?) Maar als ik op het laagste nieuws de foto's zie, waren het eerder "petjes" Bmw, 3 series van een jaar of 10 oud, met zeer brede banden. (sorry voor de uitdrukking, you know what i mean)
Overigens, de enigste die ik op het werk met véél moeite zag vertrekken, was een Opel Astra ;-)
Quattro, een stel goede winterbanden en gezond boereverstand , dan is er echt geen vuiltje aan de lucht.
Grootste probleem gisteren op de baan waren steevast weer de mensen die echt met een pak in de broek achter hun stuur zitten en die ga je er met geen enkele regelgeving of andere verplichting er uit krijgen. Beste zou zijn dat die mensen gewoonweg niet op de baan gaan want het zijn zij die 90% van de files in dergelijke omstandigheden veroorzaken , maar niet iedereen kan zomaar forfait geven op zijn werk.... Nu voor de keren dat dit in Belgie gebeurd maak ik me daar echt niet druk in. Gisterenavond heb ik van kantoor naar huis er 75 minuten over gedaan , da's exact 3 keer langer dan in normale omstandigheden dus viel het nog best mee. Ik heb er wel een stuk of 7-8 ingehaald waar het echt sneller tevoet zou zijn gegaan , anders was ik nog niet thuis denk ik...
Ik heb nu mijn eerste Bmw (3 GT), met al die toeters en bellen, en moet eerlijk toegeven, het is mijn eerste auto die zo goed in de sneeuw gereden heeft vandaag, dan welke auto ik hiervoor had
Klopt, iedereen heeft nog steeds het idee dat BMW's of Mercedessen een ramp zijn op de baan , m'n compagnon heeft een 530GT en da's verbazingwekkend hoe baanvast die wagen is met winterbanden in omstandigheden zoals gisteren.
Veel van de problemen die je idd ziet met ( oudere) BMW's zijn er dan ook met brede zomer johnyvelgen .... Met de huidige met gepast schoeisel moet je echt al gek doen...
De media en de realiteit is vaak anders hoor ... veel journalisten zetten graag bepaalde merken in een slecht daglicht, net als bij ongevallen met voorkeur voor merken als BMW, Audi, Mercedes, ....
Men kan met een foto niet weten waarom die in de gracht steken ... versleten of slechte banden, wat te snel gereden, wat onnozel gedaan, verkeerd geschakeld, paniekreactie of zelfs gewon niet kunnen rijden of opzij gesmeten voor een andere gek.
Langs de andere kant als men vandaag alle foto's in de kranten bekijkt, dan ziet men ook redelijk wat voorwiel aangedreven wagens ergens vast steken.
Trouwens ... men kan eveneens aan de voorkant van een wagen niet altijd zien of het een achterwiel aangedreven auto is of een vierwiel aangedreven versie.
Het grootste probleem is dat het hier veel te weinig sneeuwt om er aan te wennen.
Enkele jaren geleden hebben we zo eens weken sneeuw gehad ... de eerste dagen zat iedereen vast, daarna nam dat fors af omdat mensen eraan wennen en ermee leren omgaan.
Alle achterwiel aangedreven wagens verplichten om winterbanden te plaatsen is goed, maar dat betekent dat zij met zo'n weer ook korter kunnen stoppen dan de voorwiel aangedreven wagens met zomerbanden ... dus die ook maar meteen verplichten?
Het is allemaal niet zo eenvoudig om een ideale oplossing te vinden waar iedereen mee kan leven, dit topic bewijst het al.
En met welke merken verplaatsen die journalisten zich ......
En men moet hier ook niet neerkijken op al die Renault/Peugeot/Opel rijders, mits winterbanden én aangepast rijgedrag, komt men al een stuk verder , trouwens met zomerbanden en aangepast rijgedrag ben ik ook nog nooit in problemen geraakt .
"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
George Orwell
De juiste banden, en de durf om toch een beetje gas te geven zijn de 2 bepalende factoren.
De reden waarom voorwielaandrijving toch wat voordeel heeft is dat een voorwielaangedreven auto doorgaans wat meer gewicht heeft de vooras. Als daar dan goede banden op liggen, dan is de kans alvast wat groter om nog een bergske op te geraken.
En met welke merken verplaatsen die journalisten zich ......
Het is dan nog niet omdat ze zich "verplaatsen", dat ze dit op een deftige manier doen hé ... daar zitten ook cowboys tussen net als men er overtal wel tegen komt.
En men moet hier ook niet neerkijken op al die Renault/Peugeot/Opel rijders, mits winterbanden én aangepast rijgedrag, komt men al een stuk verder , trouwens met zomerbanden en aangepast rijgedrag ben ik ook nog nooit in problemen geraakt .
Klopt, maar met aangepast schoeisel komt men er nog veel eenvoudiger en veiliger ... mits gelijkaardig voorzichtig rijgedrag natuurlijk.
De drie merken dat je aanhaalt zijn merken die hier ooit ook gepasseerd zijn ... verschil is dat het dan de voorwielen zijn die doorslippen en als dat op een bergop is, dan blijft men eveneens staan.
En geraakt men er op met een voorwiel aangedreven wagen, dan ook met de meeste (recente) BMW's omdat de verdeling van het gewicht 50/50 is en de achterwielen evenveel druk krijgen als de voorste.
Bij vertrekken wordt het gewicht van de wagen wat naar achteren getrokken ... een voorwielaandrijving krijgt dan minder druk op de wielen, een achterwiel net meer druk, wat ten goede komt om te kunnen vertrekken.
Met slechte banden en/of chauffeurs komt men natuurlijk nergens.
De juiste banden, en de durf om toch een beetje gas te geven zijn de 2 bepalende factoren.
De reden waarom voorwielaandrijving toch wat voordeel heeft is dat een voorwielaangedreven auto doorgaans wat meer gewicht heeft de vooras. Als daar dan goede banden op liggen, dan is de kans alvast wat groter om nog een bergske op te geraken.
Bij de meeste BMW's is de gewichtsverdeling zo goed als 50/50.
Bij vertrekken wordt de druk achteraan vergroot en vooraan verminderd (alle wagens) ... dan komt het voordeel van de meeste druk op de banden altijd op de achterwielen toe (wagens met goede gewichtsverdeling).
Ik zeg niet dat alle wagens een perfecte 50/50 verhouding hebben hé.
Een grote fout dat mensen doen is net als met ABS ... ze zien ESP ingrijpen en laten alles los, dan kan dat systeem niet meer correct ingrijpen want dat heeft remkracht nodig (ABS) of aandrijving (ESP).
Uw eerste zin klopt dan volledig.
Vergeet niet dat de meeste voortrekkers eerder een gewichtsverdeling 65-35 hebben (in lege toestand) dan de ideale 50/50 van BMW.
Van mijn huidige auto ken ik de gewichten niet, maar mijn VW PASSAT van 1984 was 750kg-450kg leeg. En als je naar kleine lichte autootjes kijgt, dan kan het verschil nog groter zijn.
ABS=altijd blijven sturen,altijd blijven stoppen.
Ik ben geen BMW -fan,maar in één van mijn cursussen was BMW sponsor blijkbaar en reden wij met nieuwe 3-reeks.Na een paar uur mochten we eens met een 323i rijden,maar een oude versie.De koekendoos genaamd.Wie dat recht kon houden,kon alle wagens rechthouden volgens de instructeur.Ik kan maar alleen beamen dat die nieuwe 3-reeks een enorme vooruitgang gemaakt had wat wegligging betreft tov. van die oude 323I.Alles werd zonder rijhulpsystemen gedaan.
Waar vroeger het ontbreken van een asbak achteraan in de wagen in een autotest een groot gebrek was,maar BMW's vlot met hun kont de gracht in vlogen,was dit normaal en werd afgedaan als het typisch BMW-gedrag.(Autotijdschriften moeten ook leven van sponsors.)
Gelukkig heeft BMW toch op dat gebied een enorme vooruitgang geboekt.
Wat gas durven geven:ESP grijpt tegenwoordig ook in op het motorvermogen,dus dat wordt wel wat getemperd als het nodig is,ook al geef je plankgas.
Comment