Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Winterbanden
Collapse
X
-
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtOm sneeuw te scheppen?"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
George Orwell
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk berichtNog efkes zandCanon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Mijn winterbanden liggen er al op sinds juni 2015.BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk berichtMijn winterbanden liggen er al op sinds juni 2015." In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk berichtMijn winterbanden liggen er al op sinds juni 2015.
Dat zijn geen winterbanden maar CrossClimate banden, kwestie van correcte beschrijving te gebruiken zoals Michelin dat zelf ook doet.
Zij maken op hun site ook duidelijk het verschil tussen CrossClimate, winterbanden en zomerbanden.
Als het tenminste (nog) de CrossClimate zijn dat er op liggen bij u (ben het niet opnieuw gaan opzoeken).Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Tiens, ik dacht dat ik met die CrossClimate banden met zo'n sneeuwvlokje op mocht rijden in landen die in de winter "winterbanden" verplichten.
Omdat ze gecertifieerd zijn als winterband.
Ze zullen misschien in Scandinavië of Siberië iets minder presteren dan "pure" winterbanden, maar ik heb vooral gedacht aan onze "winters", waar ze dan toch een stuk beter zullen presteren als zomerbanden. Plus, moest ik dan toch eens in de winter naar bv. Duitsland rijden, ben ik ook safe voor boetes.
Plus ik zit met geen stockage van nog eens 4 wielen met banden, bij mij thuis of ergens betalend.
Of heb ik me hier schromelijk vergist ? Anders is mijn zin in 3515 WEL juist hé.
En dat allemaal bij 28° dagtemperaturen.Last edited by nete; 9 september 2016, 08:55.BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk berichtTiens, ik dacht dat ik met die CrossClimate banden met zo'n sneeuwvlokje op mocht rijden in landen die in de winter "winterbanden" verplichten.
Omdat ze gecertifieerd zijn als winterband.
Ze zullen misschien in Scandinavië of Siberië iets minder presteren als "pure" winterbanden, maar ik heb vooral gedacht aan onze "winters", waar ze dan toch een stuk beter zullen presteren als zomerbanden. Plus, moest ik dan toch eens in de winter naar bv. Duitsland rijden, ben ik ook safe voor boetes.
Plus ik zit met geen stockage van nog eens 4 wielen met banden, bij mij thuis of ergens betalend.
Of heb ik me hier schromelijk vergist ? Anders is mijn zin in 3515 WEL juist hé.
En dat allemaal bij 28° dagtemperaturen.
De karakteristieken van een echte winterband zijn gewoon anders ... lees minder goed voor de zomer in ons geval.
Enige nadeel dat ik er zelf bij kan bedenken is dat men er het gans jaar mee rijdt en dus de slijtage van de zomerperiode de profieldiepte zal verminderen.
Maar het is een goede oplossing om de halfjaarlijkse wissel te voorkomen en voor 99% van onze winters zeker goed genoeg.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
CrossClimate dan toch niet zo goed volgens ADAC.
De Duitse automobielvereniging ADAC testte zeven alleseizoenbanden van verschillende fabrikanten en slechts twee van hen kregen de beoordeling "bevredigend": Michelin CrossClimate XL en Vredestein Quatrac 5.
Een ‘goed’ zat er echter niet in, want de Michelins stelden in de sneeuw teleur en de Vredesteins lieten bij droog en nat weer te wensen over.
Zomer- én winterbanden zijn beste keuze
De banden werden op een Volkswagen Golf GTI gemonteerd en moesten zich tijdens de test in alle weersomstandigheden bewijzen.
Maar geen enkele alleseizoenband kon de ADAC tevreden stellen.
Hun deskundigen raden dan ook aan om te blijven wisselen tussen zomer- en winterbanden.
"Alleen voor wie het zich kan veroorloven zijn auto onder extreme weersomstandigheden aan de kant te laten staan, kan alleseizoenbanden overwegen," aldus de ADAC.
En dan hebben ze het niet alleen over sneeuw en ijs in de winter.
Ook ’s zomers niet
Ook in de zomer worden alleseizoenbanden niet aangeraden. "Door de warmte verandert de rubbersamenstelling. Een alleseizoenband kan nooit in beide uitersten goed zijn."
Al wordt het aanbod alleseizoenbanden in het algemeen langzaamaan beter.
In een vergelijkbare test in 2014 deelde de ADAC enkel "voldoende" en "slecht" uit.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtCrossClimate dan toch niet zo goed volgens ADAC.
De Duitse automobielvereniging ADAC testte zeven alleseizoenbanden van verschillende fabrikanten en slechts twee van hen kregen de beoordeling "bevredigend": Michelin CrossClimate XL en Vredestein Quatrac 5.
Een ‘goed’ zat er echter niet in, want de Michelins stelden in de sneeuw teleur en de Vredesteins lieten bij droog en nat weer te wensen over.
Zomer- én winterbanden zijn beste keuze
De banden werden op een Volkswagen Golf GTI gemonteerd en moesten zich tijdens de test in alle weersomstandigheden bewijzen.
Maar geen enkele alleseizoenband kon de ADAC tevreden stellen.
Hun deskundigen raden dan ook aan om te blijven wisselen tussen zomer- en winterbanden.
"Alleen voor wie het zich kan veroorloven zijn auto onder extreme weersomstandigheden aan de kant te laten staan, kan alleseizoenbanden overwegen," aldus de ADAC.
En dan hebben ze het niet alleen over sneeuw en ijs in de winter.
Ook ’s zomers niet
Ook in de zomer worden alleseizoenbanden niet aangeraden. "Door de warmte verandert de rubbersamenstelling. Een alleseizoenband kan nooit in beide uitersten goed zijn."
Al wordt het aanbod alleseizoenbanden in het algemeen langzaamaan beter.
In een vergelijkbare test in 2014 deelde de ADAC enkel "voldoende" en "slecht" uit.
Thuisblijven bij extreme winterse omstandigheden, en wat trager rijden bij extreme regenval, dat is wat ik ga doen. Bovendien heb ik de laatste jaren niet zo veel meer gemerkt van die extreme omstandigheden, hetzij regen hetzij winterse.
En als we dan toch eens per ongeluk de baan op zouden moeten bij extreme winterse omstandigheden, dan bellen we wel een taxi voor die ene keer, zal nog altijd veel voordeliger zijn.
Bovendien ben je noch met alleseizoenbanden, noch met winterbanden, zeker dat je niet gaat slippen.
Als de taxi gaat slippen, dan hebben wij alvast geen kosten .Last edited by Guest17; 27 september 2016, 10:35.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk berichtThuisblijven bij extreme winterse omstandighedenPanasonic Lumix FZ2000
Comment
-
Ik heb nergens beweerd dat afzonderlijke winter- en zomerbanden niet beter zouden zijn. Indien dat niet zo was, dan hadden echte winterbanden geen reden van bestaan meer.
Maar met mijn cross-climate banden hoef ik, als ik toch eens in de winter de Duitse grens zou oversteken, geen serieuze boete te vrezen, en voor onze herfstige winters zijn ze ruim voldoende en, denk ik, toch een pak beter dan een pure zomerband in de winter.
Iedereen zijn keuze natuurlijk, maar ik voel me toch veiliger (en ik ga zeker niet niet extremer rijden door die banden) met een band die een deftig compromis biedt tussen winter en zomer dan 12 maanden met zomerbanden te gaan rijden.BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk berichtIk heb nergens beweerd dat afzonderlijke winter- en zomerbanden niet beter zouden zijn.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtBeweert iemand van ADAC het tegendeel?
Ik ben in elk geval zéér tevreden van mijn Michelins.BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
Comment
Comment