Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Verschillende keren tijdens de winter op vakantie geweest naar de Saas vallei, met een verblijf in Saas Grund (1.560 m) en nooit winterbanden nodig gehad.
Hadden wel altijd sneeuwkettingen bij voor het geval dat... maar die zijn nooit uit hun verpakking gekomen en heb ik ondertussen een tijd geleden gratis weggeven.
Maar ze zijn daar oa. in CH wel "iets" beter voorbereid en uitgerust om de wegen sneeuwvrij te maken en te houden dan in ons landje .
En mocht er werkelijk een pak sneeuw vallen, dan kom je toch niet weg, met of zonder sneeuwbanden.
Maar ik begrijp de mensen die winterbanden kopen, het geeft je een rustiger/veiliger gevoel hé als je naar die landen reist .
Vooral dat laatste én mijn zomerbanden gaan dan ook langer mee hé ...
Op mijn vorige wagen had ik 2 Michelin Crossclimates, maar die heb ik dus niet meer .
"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
George Orwell
En mocht er werkelijk een pak sneeuw vallen, dan kom je toch niet weg, met of zonder sneeuwbanden.
Maar ik begrijp de mensen die winterbanden kopen, het geeft je een rustiger/veiliger gevoel hé als je naar die landen reist .
Sorry maar het gaat toch wel verder dan een "gevoel".
In een meter sneeuw gaat men zoals u aankaart vermoedelijk met alles redelijk vast zitten, maar met beperkte sneeuwval zoals we in onze streken soms kennen is dat wel degelijk een groot verschil tegenover echte zomerbanden.
Ook bij koud weer onder de 7 °C zonder sneeuw is daar al voordeel aan.
De visie over meer "veiligheid" door winterbanden zit bij velen vaak verkeerd, velen aanzien dit vooral als hulpmiddel om beter te kunnen vertrekken (wat ook wel zo zal zijn), maar uiteindelijk heeft men geen (zwaar) ongeval door niet te kunnen vertrekken.
Het grootste voordeel aan betere grip in functie van "veiligheid" heeft men door beter te kunnen stoppen, beter de baan te houden in bochten en alles wat kan helpen om de veiligheid te verhogen is mooi meegenomen.
Klopt inderdaad dat het niet echt zo vaak gebeurt dat men het echt nodig heeft (of beseft), zeker niet om te kunnen vertrekken ... maar één keer wat korter kunnen stoppen of een bocht beter nemen is voldoende om het nut te kennen.
Maar ondertussen zijn er al wat alternatieven zoals de Cross Climates ... een gulden middenweg voor België.
Voorzichtig rijden moet natuurlijk nog steeds op de eerste plaats komen, de rest zijn hulpmiddelen zoals ook ABS, remassistentie, gordel, ... dit zijn.
En voor je het verkeerd gaat interpreteren, dat is niet om u tegen te spreken want ik heb deze reactie ook al aan velen anderen gegeven en is dus algemeen bedoeld.
Mocht het enkel een gevoel zijn, waarom zouden Leasings en vele bedrijven het gebruik van winterbanden dan verplichten en in bepaalde landen is het zelfs bij wet geregeld.
Ik ben al een 14 tal dagen aan het rondkijken en offertes vragen, sommige reageren zelfs niet, voor winterbanden. Ik weet als ik achter een merk ga durven vragen hier de nodige pro en contra's zullen opstaan. En dan nog de leverancier, wand er zijn er die overdrijven, heb al verschillen tot 300€. Afstand is geen bezwaar voor een correcte leverancier. Zonder TPMS en velgen (wand die heb ik) TPMS sensoren kan men die overplaatsen? Die ik heb op het extra setje ( zomerbanden ) ze zijn aan de binnenkant in de band gevulkaniseerd. Dus niet in het ventiel. Reset kan in de wagen vermits deze al ingelezen zijn. Kan het niet , dan komen er nieuwe sensoren in. En winterbanden , ja, omdat er landen zijn die dit vragen, ook geen MS ( DE) of crossclimate . De band waar ik naar kijk moet goed zijn in nat weer condities en gesmolten of aangereden sneeuw ( sneeuwkettingen?) De band waar ik nu op gevallen ben is de Dunlop wintersport 4D ROF of niet, velgen zijn geschikt voor de twee. Maat 205/45/17. Ik heb al de gekende testsites doorlopen zoals ADAC en ANWB welke mekaar wat tegenspreken, en weet ook dat de geteste banden ( afmetingen en samenstelling rubber kan verschillen ) ook het Belgisch label. De vernoemde band geeft volgens het Belgisch label een B als rem test op nat. En dan nog het productie element, week/maand/jaar daar de vernoemde band al een 3 tal jaren bestaat, wil ik geen wegleg banden ! Benieuwd naar de reacties, en schrijf en taal reacties, heb ik niets aan !
Jij weet dus of toerist een auto met voorwiel- of achterwielaandrijving had
Dat weet ik inderdaad niet, maar doet er niet veel toe.
Het is een regel dat de meeste bandenfabrikanten en bandencentrales aanraden om te volgen, bij mij blijkbaar ook verplicht door de leasing.
Omdat een achterwielslip heel wat moeilijker te corrigeren valt dan een voorwielslip verdient het aanbeveling de beste banden achter te monteren.
Ook als men slechts twee nieuwe banden laat plaatsen (zelfde type), dan zou men die in principe ook achteraan moeten zetten, tenzij de slijtage van de andere zo miniem is dat het minder dan 1 mm is.
Wat veiligheid betreft is het beter met 4 banden met dezelfde grip, zeker wat zomer- en winterbanden betreft.
Wat gebruikservaring betreft zullen de meesten wel de voorkeur geven aan winterbanden op ten minste de aandrijvende wielen want beter kunnen vertrekken is interessanter dan correct kunnen remmen of sturen.
Dat weet ik inderdaad niet, maar doet er niet veel toe.
Het is een regel dat de meeste bandenfabrikanten en bandencentrales aanraden om te volgen, bij mij blijkbaar ook verplicht door de leasing.
Omdat een achterwielslip heel wat moeilijker te corrigeren valt dan een voorwielslip verdient het aanbeveling de beste banden achter te monteren.
Ook als men slechts twee nieuwe banden laat plaatsen (zelfde type), dan zou men die in principe ook achteraan moeten zetten, tenzij de slijtage van de andere zo miniem is dat het minder dan 1 mm is.
Wat veiligheid betreft is het beter met 4 banden met dezelfde grip, zeker wat zomer- en winterbanden betreft.
Vorige en huidige wagen, voorwielaandrijving.
Vorige wagen: logica volgens mijzelf : crossclimates vooraan omdat bij eventuele helling en sneeuw mijn wagen niet vast zou zitten of van links naar recht s zou zwalpen . Indien achteraan uitbreken zou ik met gas geven corrigeren ( let wel, mijn logica), de bandencentrale dacht er anders over, maar ja ...
Nu : alle 4, geen compromissen meer !
"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
George Orwell
Vorige en huidige wagen, voorwielaandrijving.
Vorige wagen: logica volgens mijzelf : crossclimates vooraan omdat bij eventuele helling en sneeuw mijn wagen niet vast zou zitten of van links naar recht s zou zwalpen . Indien achteraan uitbreken zou ik met gas geven corrigeren ( let wel, mijn logica), de bandencentrale dacht er anders over, maar ja ...
Nu : alle 4, geen compromissen meer !
Met voorwielaandrijving ga je echt een auto die achteraan uit breekt niet corrigeren door gas te geven. Vergeet het, dat lukt echt niet.
Volledig akkoord dat de beste banden altijd achteraan moeten staan.
Met slechte banden achteraan gaat je wagen oversturen, maw je gat breekt uit, en dat krijg je vrijwel niet gecorrigeerd (ESP zal proberen). Resultaat, je staat achterstevoren op de weg, al dan niet tegen een vangrail of in de gracht.
Met slechte voorbanden krijg je onderstuur, maw je wagen schuift over de voorwielen, dan is de natuurlijke reactie dat mensen iets vertragen, en wat bijsturen. Meestal komt het dan wel goed.
Dan doe ik het al heel mijn leven verkeerd.
Ik liet onlangs nog voor we vertrokken op reis de achterste vooraan en de voorste achteraan plaatsen.
Dat gewoon omdat na 25.000 km die trekkende/sturende voorbanden reeds iets verder afgesleten waren dan mijn meelopende achterbanden.
De beste, ttz. met het diepst profile liggen bij mij altijd vooraan.
En men vond en vindt dat in mijn bandencentrale reeds meer dan 40 jaar heel logisch.
Kennen die er dan niks van, vraag ik mij af !?!?
Ik leer graag bij.
Hier gaan steevast elke 15.000 Km de voorste naar achter en omgekeerd, is wel een continue vier wiel aangedreven auto
die zo reeds iets langer met een set banden doet, en ik verslijt die het liefst zo gelijk mogelijk, bij 2,5 mm profieldiepte worden
ze zowiezo vervangen.
Toerist had het over Zwitserland en Noord-Italië.
Daarom had ik het over Zwitserland.
U heeft het over beperkte sneeuwval in onze streken.
Toch een redelijk groot verschil niet .
Klopt, maar in beide gevallen is het wel meer dan een “gevoel”. [emoji1]
Dan doe ik het al heel mijn leven verkeerd.
Ik liet onlangs nog voor we vertrokken op reis de achterste vooraan en de voorste achteraan plaatsen.
Dat gewoon omdat na 25.000 km die trekkende/sturende voorbanden reeds iets verder afgesleten waren dan mijn meelopende achterbanden.
De beste, ttz. met het diepst profile liggen bij mij altijd vooraan.
En men vond en vindt dat in mijn bandencentrale reeds meer dan 40 jaar heel logisch.
Kennen die er dan niks van, vraag ik mij af !?!?
Ik leer graag bij.
Dan komt het omdat u het verschil in profiel kleiner houdt dan 1 mm.
Het is ofwel op tijd wisselen om gelijk te slijten ofwel de beste achteraan.
Om de 25.000 is eigenlijk te laat.
Op dat laatste ... er zijn overal charlatans die enkel op verkoop uit zijn en gewoon doen wat de klant vraagt.
En zoals overal zullen sommigen ook gewoon een andere mening hebben.
Comment