Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    Ja ik weet het,ik ben ook zo'n volmaakte chauffeur,maar schijnt het toch allemaal een beetje meer te relativeren.
    Where is the "Like" button?

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      't Zal wel gaan zeker ? Ik ben op 500.000km nog nooit geslipt.
      Ik heb mijn eerste anti-slipcursus gevolgd in Zandvoort in 1972.
      Super notex.

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        't Zal wel gaan zeker ? Ik ben op 500.000km nog nooit geslipt.
        Ik heb mijn eerste anti-slipcursus gevolgd in Zandvoort in 1972.
        In een ver verleden toen ABS verscheen, heb ik nogmaals 2 cursussen gevolgd op Terlaemen.
        Een jaar of 7 geleden nog eens in Puurs (en toen was er al ESP), maar dat was een lachertje.
        Niet dat het helpt tegen slippen, maar tot 2 auto's geleden kleefde er achteraan een sticker op mijn auto met de tekst "See you in Zolder".
        Als je op 500.000km nog nooit geslipt hebt ... dan heb je ook nog nooit die cursus kunnen benuttigen om een slip onder controle te krijgen.
        Dan weet je ook niet of die in echte omstandigheden ook effectief helpt.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Where is the "Like" button?
          Rechts onder.

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Bij mijn auto is er een display voorzien dat grafisch aangeeft welk van de
            vier continue aangedreven wielen de grip verliest, (wordt rood bij gebrek aan grip) is zelfs af te lezen in seconden
            hoe lang dat duurt, ook de stuurstand van de voorwielen wordt op dat scherm weergegeven.

            Foto van display van het web geplukt, deze van mij is hetzelfde maar dan ik Km.
            Last edited by Guest42; 5 december 2017, 09:06.

            Comment


            • Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Bij mijn auto is er een display voorzien dat grafisch aangeeft welk van de vier continue aangedreven wielen de grip verliest, (wordt rood bij gebrek aan grip) is zelfs af te lezen in seconden
              hoe lang dat duurt, ook de stuurstand van de voorwielen wordt op dat scherm weergegeven.[/IMG]
              Leuk gadget die display, maar heeft men de kans daar naar te kijken als men aan het slippen gaat?

              Ik dacht dat het interessant was om bij het rijden te kijken in de richting waar men naartoe wil.

              Uit interesse ...
              Geeft dat effectief de slip/grip weer of de tussenkomst van ESP?
              Kan je dat nadien nog raadplegen?
              Zie je dit constant?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Leuk gadget die display, maar heeft men de kans daar naar te kijken als men aan het slippen gaat?

                Ik dacht dat het interessant was om bij het rijden te kijken in de richting waar men naartoe wil.

                Uit interesse ...
                Geeft dat effectief de slip/grip weer of de tussenkomst van ESP?
                Kan je dat nadien nog raadplegen?
                Zie je dit constant?
                Geeft effectief het verlies aan grip weer Freddy, tussenkomst ESP gebeurt zoals
                bij ieder ESP systeem, als je het zou uit zetten, dan geeft hij ook de grip weer.
                Dat is een scherm waar je voor kan kiezen, je kan bv. op datzelfde scherm, het scherm
                staat boven op je dashboard, dus in je gezichtsveld.
                Je kan ook kiezen om je verbruik per minuut weet te geven onder vorm van een staafdiagram.
                Of je kan de verbruikshystoriek opvragen van de laatste rit of je A of B dagteller of ook het
                gemiddeld verbruik sinds die nieuw is enz. hoofdzakelijk meest info over je verbruik.
                Bedoeling van bovenstaand scherm is eigenlijk meer voor als je offroad zou gaan,
                stel je rijdt op een zandweg naar boven, dan kan je zien welk wiel of wielen tractie verliezen
                en waar op wordt ingegrepen.
                Zo heb je ook zicht op de stuurstand van je sturende wielen en weet je ook welk wiel de grip
                verliest, uitlezing is max 30 sec. en je kan het niet terug halen.
                Of stel, je staat met een of twee wielen op ijs en vertrekt, dan gaat het wiel of de wielen
                die slippen of waar ingegrepen wordt rood oplichten.
                Subaru is bij mijn weten zowat de enige gewone auto die met tractie op slechts één wiel nog vertrekt.
                Last edited by Guest42; 5 december 2017, 10:19.

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Ze testen die ook naast andere soft SUV's.
                  Heb je ook van die testen met een BMW X3, een Audi Quattro of een Range Rover?

                  Je kan zo veel vinden, dit is voor mij alvast meer een test van banden dan van de auto....

                  Audi Quattro (Automobile Model), AWD, Subaru (Automobile Company), Audi (Automobile Make), Four-wheel Drive (Mass Transportation System), Audi (Automobile Company), Auto Show (Event), Model (Profession), Automobile (TV Genre), jorik, jorik revazov, audi fan, fan quattro, subaru, imreza, audi 100, audi a6

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Er staat wel GEWONE auto's.
                    Anderzijds heb je wel gelijk ivm. de banden.Die wagens zouden met dezelfde banden moeten uitgerust zijn.
                    Op het moment dat je een brug kunt blokkeren,is het ook een ander verhaal.
                    Een Range of Discouvery zijn eigenlijk geen gewone auto's meer.Ik heb eens de kans gekregen ermee te gaan rijden op een testparcours van Landrover in de pure blubber,door beken ,modderige klim,afdalingen,passages op slechts twee diagonale wielen etc.en het is ongelooflijk wat die wagens kunnen. En ze stonden dan nog niet op echte terreinbanden.Dat alles zonder een krimp te geven.(Was wel met een instructeur erbij die op de middenconsole op allerlei knoopjes zat te drukken,om de wagen toch maar in beweging te kunnen houden, ondanks mijn klungelige offroad techniek:lees onbestaand).Had wel wat mijn twijfels over al die electronica om bruggen te blokkeren,differentielen aan en uit zetten etc.Je zou eerder iets mechanisch verwachten,maar het werkte wel.
                    Vond in eerste instantie die stand van de wielen wat belachelijk.Maar ik kan je verzekeren dat in een modderige weide,waar je wagen alle kanten op gaat,je het niet meer bijhoudt met al je stuurcorrecties hoe je wielen staan,en dan dat ding toch heel handig is.
                    Spijtig dat die wagens in het dagelijks verkeer maar max. 5% van hun potentieel gebruiken,maar daar zal een garage niet van wakker liggen zeker.
                    Inderdaad Subaru is een wat minder gekend merk,dat toch wel wat ondergewaardeerd wordt.
                    Vroeger wat design betreft,misschien een wat lelijk eendje,maar nu veel verbeterd.Trouwens de meeste wagens van dat type beginnen allemaal op mekaar te lijken.(voor mij althans)

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Ze testen die ook naast andere soft SUV's.
                      Heb je ook van die testen met een BMW X3, een Audi Quattro of een Range Rover?
                      U kennende ga je straks vergelijken met een Leopard Tommie.

                      Voordeel bij Subaru is dat je niet minstens 10.000€ méér hoeft te betalen dan bij de opties zoals BMW Audi en Mercedes vier wiel aandrijving.
                      Bij Subaru zit AWD standaard op al hun auto's.
                      Wij rijden momenteel met onze zevende Subaru een tijd stonden er hier drie, in 2007 kocht ik een nieuwe Mercedes C 220 cdi. Nog nooit geen slechtere auto gehad, heb er ook maar vier jaar mee gereden.
                      Nu terug Subaru t'is maar waarvan je tevreden bent zeker, ik had aan die Mercedes op vier jaar tijd véél méér problemen dan aan al onze Subaru's samen.
                      Enige kost die ik op meer dan 20 jaar Subaru heb gehad was één keer een waterpompje en een temperatuursensor.
                      Bij de Mercedes pinkermodule (700€) roetfilter, EGR (1.600€) lekkende injector, turbo enz. en dat op 140.000 Km.....
                      Bovendien was het een achtertrekker en viel niets mee aan te vangen als het glad was.
                      Mijn Subaru Forester had 500.000 Km op de teller zonder maar één mankement.
                      Last edited by Guest42; 5 december 2017, 20:01.

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Nee, een leopard heeft niks met auto's te maken...

                        Ik geloof U best wat betrouwbaarheid betreft, 2007 was een periode waarin Merc door een kwaliteitshel gegaan is.
                        Japanners scoren wat dat betreft bijna altijd beter.

                        Persoonlijk ben ik niet overtuigd van de nood aan 4WD op een personenwagen waarmee je op straat rijdt.
                        Nog nooit nodig gehad, wel al geslipt, maar nooit een ongeval gehad door dat slippen.
                        Dat slippen had ook niks met tractie te maken. Een ijsplek in een bocht, daar helpt 4WD ook niet meer. En als je moet remmen op een olieplek, dan kan je alleen bidden.

                        Ik ben geen fan van SUV's, maar als ik er een zou kopen, dan zeker met 4WD. Niks zo belachelijk als vastrijden met een 2WD "Jeep".

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Subaru is bij mijn weten zowat de enige gewone auto die met tractie op slechts één wiel nog vertrekt.
                          https://youtu.be/kRniF4JQN2U
                          Bedankt voor uw toelichting van het display.
                          Wat de tractie betreft ... toch niet de enige.

                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Persoonlijk ben ik niet overtuigd van de nood aan 4WD op een personenwagen waarmee je op straat rijdt.
                            .../...
                            Dat slippen had ook niks met tractie te maken. Een ijsplek in een bocht, daar helpt 4WD ook niet meer. En als je moet remmen op een olieplek, dan kan je alleen bidden.
                            Awel dat klopt niet altijd volledig.
                            Wagens met ESP gaan wielen afzonderlijk afremmen om zo goed mogelijk de baan te kunnen houden, wat een 2x4 niet kan en een 4x4 wel is ook de tractie verdelen over de verschillende wielen.
                            Dat "kan" een verschil maken tussen beiden.
                            Natuurlijk als er volledig geen grip meer is of omdat men veel te hard door de bocht gaat, dan helpt niets meer.
                            Bij remmen niet natuurlijk.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Awel dat klopt niet altijd volledig.
                              Wagens met ESP gaan wielen afzonderlijk afremmen om zo goed mogelijk de baan te kunnen houden, wat een 2x4 niet kan en een 4x4 wel is ook de tractie verdelen over de verschillende wielen.
                              Dat "kan" een verschil maken tussen beiden.
                              Natuurlijk als er volledig geen grip meer is of omdat men veel te hard door de bocht gaat, dan helpt niets meer.
                              Bij remmen niet natuurlijk.
                              Wat ik ook ervaar bij vier wiel tractie is dat deze veel minder banden slijt, voorste gaan bij iedere oliewissel
                              ( om de 15.000 Km) naar achter en omgekeerd, en maken door de krachtverdeling heel wat minder sleet.
                              Met zomerbanden haal ik gemakkelijk +60.000 Km.

                              Comment


                              • Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Met zomerbanden haal ik gemakkelijk +60.000 Km.
                                Natuurlijk ook afhankelijk van wat soort wegen men meestal doet.
                                Veel snelweg doet in principe ook minder slijten dan veel bochtwerk.

                                Zelf al een paar keer meer dan dat gehaald met een voorwielaandrijving, wel bijna altijd snelweg.

                                Maar in elk geval, 60.000 is niet mis en velen halen niet eens de helft.

                                En met permanente 4x4 ook geen doorslippende banden bij wat sneller vertrekken, vooral op nat wegdek.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X