Re: Winterbanden
Waarom niet ... éérste ding dat men leert tijdens een rijopleiding is voor elke rit de staat van uw voertuig nakijken, met als punt 1 de banden.
Misschien wat overdreven, maar een regelmatige controle lijkt me geen overbodige luxe.
De controle van de bandendruk wordt op recente wagens wel mits een technisch hulpmiddel mee in de gaten gehouden en met lekke banden vertrekken is dan niet echt mogelijk zonder het te weten, maar dat belet niet dat een band andere schade of abnormale slijtage kan hebben
Vergeet ook niet dat, hoe het ook op het werk geregeld is, de eventuele boetes voor niet in orde zijn van een voertuig of het veroorzaken van ongevallen door gebrekkig onderhoud bij wet nog steeds ten laste van de chauffeur zijn ... het is de chauffeur die de eindverantwoordelijkheid draagt om met een voertuig te rijden.
Inderdaad, hij is supergek en een gevaar op de baan om al maanden met een wagen te rijden zonder naar de banden te kijken.
Een voorzichtige chauffeur kijkt regelmatig de druk en staat van zijn banden na, of laat dat doen als zijn pollen omgekeerd staan.
Welke regel ontheft je als bestuurder van de veiligheidsvoorschriften om met een wagen te rijden?
Ik controleer zelfs mijn banden als ik de bandencentrale verlaat en zeker de dag nadien want het is niet de eerste keer dat een nieuw ventiel of dergelijke wat lucht verliest of een band scheeftrekt (bobbel).
Nog nooit een nieuwe band gehad waar op dag één een spijker in stak, waar een scheur in optreedt door een borduur, steen of diepe put te raken?
Die houden geen rekening met de ouderdom van een band hoor.
Daar valt helemaal niet mee te lachen.
Uit een bocht vliegen of een klapband krijgen omdat de bandendruk of staat van de banden niet goed is, dat duurt ook maar één seconde.
Oorspronkelijk geplaatst door Djivan
Bekijk bericht
Misschien wat overdreven, maar een regelmatige controle lijkt me geen overbodige luxe.
De controle van de bandendruk wordt op recente wagens wel mits een technisch hulpmiddel mee in de gaten gehouden en met lekke banden vertrekken is dan niet echt mogelijk zonder het te weten, maar dat belet niet dat een band andere schade of abnormale slijtage kan hebben
Vergeet ook niet dat, hoe het ook op het werk geregeld is, de eventuele boetes voor niet in orde zijn van een voertuig of het veroorzaken van ongevallen door gebrekkig onderhoud bij wet nog steeds ten laste van de chauffeur zijn ... het is de chauffeur die de eindverantwoordelijkheid draagt om met een voertuig te rijden.
Zo gek is hij niet .
Zelfs ondanks deze melding van de ietwat te slappe banden ondervond ik niks aan de wegligging, maar ik ben dan ook een voorzichtig chauffeur.
En bij Colruyt hoef je zelfs niet eens je banden zelf te controleren.
Ik controleer zelfs mijn banden als ik de bandencentrale verlaat en zeker de dag nadien want het is niet de eerste keer dat een nieuw ventiel of dergelijke wat lucht verliest of een band scheeftrekt (bobbel).
Maar ik begrijp het, hij zal wel een slechte chauffeur zijn, want hij houdt zijn banden niet in de gaten wanneer hij een nieuwe wagen heeft .
Die houden geen rekening met de ouderdom van een band hoor.
Maar toch bedankt om me voor vandaag mijn portie lachplezier te hebben bezorgd.
Gelukkig vergt het terug op de negeerlijst zetten maar een paar seconden.
Moderator Note: ...knip...
Comment