Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
aha bedankt voor de uitleg.
had vroeger een baal cement voorin in mijn VW kever liggen voor een betere wegligging (motor achterin hè).
grt,bouk.
Kever ken ik wel, maar niet echt technisch,
maar als je te veel gewicht achteraan hebt, en te weinig vooraan,
dan komt volgens mij je stuurgedrag in gevaar...
tegenwoordig zijn auto's met achterwielaandrijving en motor voorin beter gemaakt (betere gewichtsverdeling blijkbaar)
wat zou moeten maken dat huidige achterwielaandrijving minder problemen zou moeten veroorzaken als vroeger...
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
tegenwoordig zijn auto's met achterwielaandrijving en motor voorin beter gemaakt (betere gewichtsverdeling blijkbaar)
wat zou moeten maken dat huidige achterwielaandrijving minder problemen zou moeten veroorzaken als vroeger...
Daarom heeft BMW de startbatterij in de kofferbak gezet. Maar nog steeds kunnen we lachen met BMW-chauffeurs die zelfs met winterbanden niet normaal kunnen vertrekken in 5 cm verse sneeuw.
Daarom heeft BMW de startbatterij in de kofferbak gezet. Maar nog steeds kunnen we lachen met BMW-chauffeurs die zelfs met winterbanden niet normaal kunnen vertrekken in 5 cm verse sneeuw.
Volgens bepaalde artikels is de gewichtsverdeling 50:50 voor/achteras.
De 50:50-aslastverdeling in de BMW 3 Reeks Berline.
Een consequente gewichtsbesparing op de juiste plaatsen en de achterwielaandrijving zorgen voor een evenwichtige lastverdeling tussen de twee assen.
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Om 6u deze ochtend was er al meer dan 1000km file. Het zal wel aan al die smeerlappen gelegen hebben die winterbanden gestoken hebben zeker! Ze zeiden ook dat alle tunnels in Brussel afgesloten waren. Ik ben maar te voet gaan werken om vast te stellen dat er geen kat op de baan was. Er is gewoon niemand in Brussel geraakt denk ik De bussen hebben wel steile hellingen vermeden.
Vind ik toch wel een verwarrende stelling. Waarom zou je achteraan gewicht moeten hebben bij het vertrekken, als je voorwielaandrijving hebt ?
kort en cru gesteld:
voorwielaandrijving:
gewicht zit vooraan -> Auto trekt op -> voorkant verliest druk -> Meer druk achteraan -> minder grip op aangedreven wielen
Achterwielaandrijving:
gewicht zit (best case 50:50 anders vooraan) -> Auto trekt op -> voorkant verliest druk -> Meer druk achteraan -> meer grip op aangedreven wielen
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
als de motor voorin zit, heb je daar toch meer druk op de banden dan achter.
dus snap ik dat doorslip verhaal niet zo..?
grt,bouk.
Zoals Koeno aanhaalt.
Een voorwielaandrijving slipt in het algemeen sneller door dan achterwielaandrijving en de logica is normaal.
Bij snel optrekken heft het voorste zich waardoor de druk afneemt, achteraan neemt de druk op de wielen net toe.
Bij een defige wagen heb je een perfecte 50/50 verhouding bij de gewichtverdeling, dus in stilstand heeft zowel de voorkant als de achterkant eenzelfde belasting en bij optrekken krijgt het achterste al snel het voordeel.
Daarom heeft BMW de startbatterij in de kofferbak gezet. Maar nog steeds kunnen we lachen met BMW-chauffeurs die zelfs met winterbanden niet normaal kunnen vertrekken in 5 cm verse sneeuw.
Dan ligt dat niet aan die BMW maar aan de chauffeur ... geef die eender welke voorwielaandrijver en ge ziet hem tegen 5 km/u met de neus tegen de voorruit en het zweet op het voorhoofd.
En die batterij steekt niet altijd achteraan ... dat hangt af van de eventuele opties dat je neemt en het type motor.
Je kan dus een 3-reeks tegenkomen met een batterij vooraan en een andere met een batterij achteraan.
Dan ligt dat niet aan die BMW maar aan de chauffeur ... geef die eender welke voorwielaandrijver en ge ziet hem tegen 5 km/u met de neus tegen de voorruit en het zweet op het voorhoofd.
En die batterij steekt niet altijd achteraan ... dat hangt af van de eventuele opties dat je neemt en het type motor.
Je kan dus een 3-reeks tegenkomen met een batterij vooraan en een andere met een batterij achteraan.
En toch had ik gisteren met mijn golfje helemaal geen probleem om te rijden, terwijl een mercedes C-klasse break gewoon door wat gas te geven bijna dwars op de weg stond.
Het voordeel van voorwielaandrijving is veeleer dat die zichzelf rechttrekt (dus gewoon gas blijven geven), terwijl achterwielaandrijving een auto verder in de mizerie duwt, als die zijdelings begint te gaan. En ook ESP kan dat "probleem" niet volledig oplossen.
Een sportief bestuurder heet dat een levendig weggedrag, maar de modale burger kan veel makkelijker een voorwielaandrijver in bedwang houden. Zeker op glad wegdek.
Het klopt dat een voorwielaandrijver bij fel optrekken minder grip heeft op die voorwielen. Alleen kan je in dergelijk weer niet fel optrekken, en zorgt dat meer gewicht op de voortrein nu voor meer grip.
Daarom heeft BMW de startbatterij in de kofferbak gezet. Maar nog steeds kunnen we lachen met BMW-chauffeurs die zelfs met winterbanden niet normaal kunnen vertrekken in 5 cm verse sneeuw.
Dat heeft enkel te maken met het feit dat ze het tractiecontrolesysteem niet begrijpen. Bij BMW moet je de DSC (dynamic control system) gedeeltelijk uitschakelen bij dergelijk weer zodat je in DTC (Dynamic traction control) rijdt. Dit is een deelfunctie van de DSC. Deze ingreep kan je met een knopje op het dasbord bedienen. Dit beantwoort aan de vraag naar meer tractie op de achterwielen die anders geneutraliseerd wordt door de DSC. Dus dit heeft helemaal niks te maken met BMW maar wel met de chauffeur.
Ik heb deze morgen op verschillende hellingen gestaan en ben gemakkelijk, met wel wat slip (gecontroleerde) op de achterwielen, kunnen naar boven rijden.
Dit zou eigenlijk een taak van de rijopleidingen moeten zijn. Mensen hun eigen wagen leren gebruiken, maar dat doen ze blijkbaar niet.
Comment