Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Winterbanden
Collapse
X
-
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk berichtDie waarden zijn van veel te veel zaken afhankelijk. Bv. ook of dat wegdek asfalt of beton is, samenstelling banden, ... Vandaar dat ik niet de moeite heb genomen om ze op te geven.
Maar als ik je 30% bekijk, ben ik dus nog veel te braaf geweest in mijn beoordeling van winterbanden. Ik vond ze nog dubbel zo goed . Het is wel zo, dat hoe gladder het is, hoe groter het verschiil wordt tussen winter -en zomerbanden. Dus op ijs zorgen ze voor een groter verschil dan op sneeuw. En van 0.8 naar lager dan 0.1 (voor ijs dan) lijkt me die 8 à 10 redelijk te kloppen. Ik was dus wel fout in mijn "sneeuw", waar dat dus "ijs" moest zijn.
Ik hou ook liever rekening met een groter verschil, dan ben ik zeker veilig bezig ...
Nu ik weet dat het verschil maar 30% is, zijn die dingen zeker te duur .
Op echt nat ijs zal je niet zo makkelijk het verschil voelen tussen een wrijving van 0,1 of 0,13. Het blijft gewoon verschrikkelijk glad, en het betekent dat je op een helling van een 5-6 procent (met bv voorwielaandrijving) al niet meer vertrekken. Gaat die helling naar ca 10-12%, dan kunnen winterbanden het verschil betekenen tussen gestopt raken en doorglijden.
Op verse sneeuw is het verschil wel wat groter, omdat de lamellen in de sneeuw grijpen.
Op een nat wegdek bij koude temperaturen is het verschil dan weer minder opmerkelijk. Het gebeurt niet zo makkelijk dat je met een normale rijstijl echt die wrijving van 0,5 nodig hebt!
Op een droge weg zou je eigenlijk nooit echt nood mogen hebben aan winterbanden. Is dat toch zo, dan kan je beter op een circuit gaan rijden.
Comment
-
Re: Winterbanden
Het viel nogal mee met de winterprik. De laatste week 90-100 Km/u gereden op onderstaande wegen. In de bochten iets trager 60-70Km/u. De beperkende factor was op sommige ogenblikken vooral het zicht tijdens de sneeuwbuien.
Comment
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk berichtHet viel nogal mee met de winterprik. De laatste week 90-100 Km/u gereden op onderstaande wegen. In de bochten iets trager 60-70Km/u. De beperkende factor was op sommige ogenblikken vooral het zicht tijdens de sneeuwbuien.
Als er weinig verkeer is, heb ik dat op autostrades in D ook al op de sneeuw gedaan.
Ik hou dan zo'n 200m afstand, en dan lukt dat wel aan 90km/h.
Maar bij drukker verkeer lukt dat niet meer.
Comment
-
Re: Winterbanden
OK, ik moet toegeven dat het in Noorwegen was EN met spijkerbanden. Remmen gaat dan verbazend goed. Ook op de steil hellende straten in Tromso was er weinig probleem om omhoog te rijden of in het beneden rijden te stoppen voor de voorrangsbanen.
Ik vond wel dat de Toyota Avensis vorig jaar nog wat vaster op de baan lag dan de Yaris die we nu hadden.
Comment
-
Re: Winterbanden
Toch met de voetjes op de grond blijven: http://www.nieuwsblad.be/article/det...30311_00499590Minder glas dan vroeger, maar beter.
Comment
-
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk berichtBah...
Op echt nat ijs zal je niet zo makkelijk het verschil voelen tussen een wrijving van 0,1 of 0,13. Het blijft gewoon verschrikkelijk glad, en het betekent dat je op een helling van een 5-6 procent (met bv voorwielaandrijving) al niet meer vertrekken. Gaat die helling naar ca 10-12%, dan kunnen winterbanden het verschil betekenen tussen gestopt raken en doorglijden.
Op verse sneeuw is het verschil wel wat groter, omdat de lamellen in de sneeuw grijpen.
Op een nat wegdek bij koude temperaturen is het verschil dan weer minder opmerkelijk. Het gebeurt niet zo makkelijk dat je met een normale rijstijl echt die wrijving van 0,5 nodig hebt!
Op een droge weg zou je eigenlijk nooit echt nood mogen hebben aan winterbanden. Is dat toch zo, dan kan je beter op een circuit gaan rijden.
Dus nog altijd op zomerbanden, en met voorwielaandrijving. Ik denk dat ik toen ergens een 50 km./h reed... Die Mercedes zal wel op zomerbanden gereden hebben, maar zo'n zaken heb ik met voorwielaandrijving nog nooit meegemaakt. Gewoon je achterkant laten uitbreken door wat op te trekken (op een rechte baan).
Het artikeltje dan Leopard dus gepost heeft is ook veelzeggend : dus steeds meer winterbanden, maar ook steeds meer ongelukken... Blijkbaar blijft men geloven dat er niets meer kan misgaan als je winterbanden hebt.Groeten,
Polleke
Comment
-
Re: Winterbanden
Heb mijn zomerbanden iets te vlug gemonteerd. Heb net effe met de wagen gereden op binnenwegen ... levensgevaarlijk ! Ik kon amper gasgeven of remmen en de auto gaat alle kanten op. Met winterbanden kun je ook wegglijden maar je kan tenminste op een deftige snelheid rijden. En al een ongelukje voor mijn ogen gezien, bij een t-kruispunt komt daar een dame al glijdend tegen een wagen die gewoon zijn weg volgde. Zonder al te veel erg, maar wordt zeker een dure rekening voor de dame want zij was in fout.Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
Mijn bird foto's en urbex foto's
Comment
-
Re: Winterbanden
5cm sneeuw en gans België ligt (nogmaals) plat...
629km file door "amper" 5cm sneeuw, dat lijkt eerder een belachelijke scene uit een goedkope sciencefiction film.
Winterbanden? Nee, die zijn in België compleet nutteloos en overbodig!
ik voel mij nu heel eventjes Oostenrijkse: whoehahahahahahaha.... ROFLOL"De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.
Comment
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk berichtDie Mercedes zal wel op zomerbanden gereden hebben, maar zo'n zaken heb ik met voorwielaandrijving nog nooit meegemaakt. Gewoon je achterkant laten uitbreken door wat op te trekken (op een rechte baan).
Voor die paar dagen dat het per jaar wat glad is ... daarvoor gaan we toch niet zoeken naar de minpuntjes van een achterwielaandrijving zeker?
Op al de andere dagen van het jaar is die achterwielaandrijving wel een groot rijplezier en gaat die minder snel doorslippen bij het optrekken dan een voorwielaandrijving.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Re: Winterbanden
Vanavond ook op de baan gemoeten op weg naar huis. Het was een echte ijspiste op bepaalde binnenwegen. Aan 20-30/uur ging het wel nog als je uiteraard niet moest remmen, zelfs met winterbanden. De wagen corrigeert mooi met de tractie controlesystemen, maar remmen.., vergeet dat dus maar...Leeft en LAAT LEVEN !
Comment
-
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk berichtVanavond ook op de baan gemoeten op weg naar huis. Het was een echte ijspiste op bepaalde binnenwegen. Aan 20-30/uur ging het wel nog als je uiteraard niet moest remmen, zelfs met winterbanden. De wagen corrigeert mooi met de tractie controlesystemen, maar remmen.., vergeet dat dus maar...
Deze ochtend geen probleem met remmen of rijden...
wat ik me wel afvraag,
waarom worden mensen die traag rijden in dit weer altijd kwaad als je ze (vrij veilig) voorbij steekt...
vandaag 2 maal een mooie middelvinger gekregen omdat ik tegen 40per uur iemand inhaalde (die met moeite 15per uur haalt)...It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Comment
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht............
Op al de andere dagen van het jaar is die achterwielaandrijving wel een groot rijplezier en gaat die minder snel doorslippen bij het optrekken dan een voorwielaandrijving.
dus snap ik dat doorslip verhaal niet zo..?
grt,bouk.wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290
Comment
-
Re: Winterbanden
Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk berichtals de motor voorin zit, heb je daar toch meer druk op de banden dan achter.
dus snap ik dat doorslip verhaal niet zo..?
grt,bouk.
welke beweging maakt een auto die optrekt?
de snuit gaat omhoog: minder druk/gewicht op de voorwielen, en meer druk achteraan.
maar bij sneeuw is dat ook het nadeel,
het initiele gewicht mist achteraan, dus gemakkelijker slippen...It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Comment
Comment