Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Ik kan alleen vaststellen dat ik in de 23 jaar dat ik rij, nog nooit problemen heb gehad om weg te rijden met mijn wagen (allemaal voor voorwielaandrijvers, en allemaal zonder winterbanden). Ik vind het heel logisch dat mensen die veel baan doen, hun wagen uitrusten zodat die zo veilig mogelijk is, maar als je tijdens de wintermaanden met moeite op de weg bent, dan zijn die dingen behoorlijk nutteloos.
    Of ABS en ESP op je zenuwen werken is afhankelijk van je rijstijl. Ik heb mijn ABS nog maar enkele keren gevoeld, maar een sportief bestuurder vloekt behoorlijk op dat ESP dat veel te vroeg tussenbeide komt.
    We zijn nu bijna half december, en ik heb nog maar amper gereden bij temperaturen lager dan 7 °C, en met moeite 1 km. op een iets gladdere weg dan normaal. Zelfs die vrijdag was het al sneeuwpap geworden, die helemaal niet glad was.

    Je moet als chauffeur je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden. En ook winterbanden slagen er niet in ervoor te zorgen dat je op ijs een "normale" grip krijgt. Het verschil is ergens een 30%, maar 30% van geen grip is nog altijd geen grip... De verantwoordelijkheid ligt voornamelijk bij de chauffeur. Sommigen vinden die veiligheidsitems bedoeld om net onveiliger te rijden, omdat het meer mogelijkheden biedt daarvoor. Nochtans zijn al die middelen niet bedoeld om daarmee sneller te gaan rijden, maar om bij "normaal" rijgedrag veiliger te rijden. Maar sommigen hebben blijkbaar moeite met die interpretatie.

    12 jaar rijden op dezelfde banden is trouwens niet verstandig, ook niet als je wagen altijd binnenstaat. Mijn continentals (achteraan) zijn nu 6.5 jaar oud (en bijna 90.000 km.), en zelfs dat merk je al behoorlijk, ondanks dat de profieldiept nog vlotjes 3 mm. bedraagt)... Maar over een half jaartje vliegen die dingen eraf.
    Last edited by polleke_cgc; 12 december 2012, 11:45.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Ik denk nog een metalenkooi te laten plaatsen in mijn wagen en dan nog een helm op mijn hoofd en ik kan er tegen.
      mvg FrançoisVM
      Canon 7D

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Mensen vinden zaken soms pas belangrijk als ze er zelf bij betrokken waren en er nadeel van ondervonden hebben.
        Inderdaad, wijze woorden VerSeg, heel wijze woorden zelfs...

        bij mij was dat zo'n 22 jaar geleden toen ik voor 't eerst met mijn eigenste wagentje "naar de sneeuw reed" en merkte dat je zonder winterbanden hopeloos verloren was.
        Achteraf heb ik ook de grote voordelen ervan op natte en koude ondergrond ontdekt en leren kennen; een verademing en opluchting tegelijk.
        Lekker doorrijden op de sneeuw terwijl de andere automobilisten zitten te vloeken en tieren achter hun stuur aan 20km/u en jou dan nog de middenvinger geven ook omdat je hen vlotjes voorbij zoeft.
        "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          De meesten die de kant in steken of vast zitten bij de eerste sneeuwval hebben dit voor nog voordat ze hun eigen straat of wijk uitgereden zijn ... dus zelfs bij verplaatsingen van 1km kan het nuttig zijn.

          Of het beu was dat sommigen abnormaal traag gingen rijden?

          Voor de regen zijn ze niet goed en beginnen ze te schuiven maar in de sneeuw zijn goede (winter)banden overbodig? Straffe redenering.
          Ik begin almaar meer te snappen waarom er zoveel uitglijden.

          En door minder UV-straling gaan ze beter de baan houden op regen en sneeuw?
          Ik pas mijn rijstijl aan naargelang de omstandigheden, sommige andere automobilisten vertrouwen bijna blindelings op de technologie die ervoor gemaakt is om een auto veiliger te maken, maar die wordt dan alleen maar veiliger als je de limieten van die nieuwe technologie niet gaat opzoeken.
          Al die hulpmiddelen op een moderne wagen zijn dus niet gemaakt om nog sneller te kunnen rijden, maar wel om in te kunnen grijpen als dat ooit eens nodig zou zijn als er iets mis gaat.

          Ik schrijf niet dat die banden beter zijn omdat ze weinig uv-straling hebben gezien, ik schrijf wel dat ze minder snel verduren dan banden die alle dagen in het zonlicht staan.
          Die banden zullen eerder last krijgen van "bulten" en scheuren.
          Ik rij jaarlijks veel meer kilometers door de regen dan door de sneeuw, daarom zijn banden die wat minder slecht zijn in de regen dan die Mabors een betere investering dan winterbanden.

          Er is geen enkele wet die verbiedt om met 12 jaar oude banden rond te rijden (anders hadden ze mijn auto moeten afkeuren vorige week).
          Ik zie geregeld recentere auto's waarbij er helemaal geen profiel meer op de banden zit, dat is veel erger dan oudere banden die nog ruim aan de wettelijke norm voldoen wat de profieldiepte betreft.
          Ik ken de beperkingen van mijn auto, en ook van de banden die er onder liggen, en daar pas ik mijn rijstijl op aan naargelang de weersomstandigheden.

          Ik heb ook nooit ergens beweerd dat winterbanden niet beter zijn in winterse omstandigheden, maar ik rij zelf al 30 jaar met de auto en ben nog nooit van de baan geraakt doordat de baan koud was, of dat er sneeuw op lag.
          Op geen enkele van mijn auto's lagen ooit winterbanden (ik heb nooit met achterwielaandrijving gereden, als er sneeuw ligt dan zie ik er onderweg meer sukkelen met achterwielaandrijving dan met voorwielaandrijving).
          Als ik mijn auto al gebruik in zo'n slechte omstandigheden, dan is dat altijd op wegen waar je door het andere verkeer toch niet meer vooruit geraakt.
          De gemiddelde snelheid is dan zo laag dat ik voor niemand een obstakel vorm, tenzij voor iemand die uit het rijtje komt en over het middenste rijvak (van een drievaksweg waar je niet mag voorbijsteken) begint te rijden, en die dan een paar auto's verderop moeite moet doen om terug op het rechtse vak te komen. Wie is er dan de grooste risico's aan het nemen? Dan mag die nog winterbanden hebben, en alle anderen niet, toch is hij de persoon die de schuldige is als het mis gaat door zijn rijgedrag.

          Toen ik vorige week naar het werk reed kon ik trouwens op een drievaksweg zonder problemen zo'n 50km/h rijden, tot er een BMW voor kwam hangen.
          Het lag dus niet aan mij dat de hele rij toen maar tegen 25 km/h vooruit kwam...

          Vanmorgen was het misschien wel koud genoeg voor winterbanden, maar mijn auto stond binnen, ik ben op de fiets naar het werk gereden (en daar liggen ook geen winterbanden op, er zit zelfs bijna geen profiel op die Continental bandjes).
          Last edited by Black B@ndit; 12 december 2012, 17:24.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Er is inderdaad geen enkele wet die verbiedt om met oude banden rond te rijden, maar ikzelf doe het in elk geval niet. Elke constructeur raadt aan om banden max. een 6 jaar te gebruiken, en de banden te vervangen voordat ze die 1.6 mm. profiel bereikt hebben. Je kan wel zeggen dat ze voor hun eigen "commerce" spreken, maar het is gewoon veiliger...

            Voor de rest geef ik je 100% gelijk. Moest ik op wintersportvakantie gaan, of veel km. afleggen : ik zou niet twijfelen, maar in MIJN situatie zijn winterbanden een volledig overbodige investering...
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Ook de auto doet er veel toe.
              Met mijn nissan almera reed ik relatief veilig op sneeuw, en dit met de standaardbanden.
              Met mijn opel Insignia is het bijna onmogelijk om op sneeuw te rijden, en heb ik me winterbanden aangeschaft. Bij deze auto maakt het een reuzegroot verschil.

              Comment


              • Re: Winterbanden

                er is wel een verschil tussen zich aanpassen aan de weersomstandigheden of zich aanpassen aan de wagen die niet uitgerust is voor in winterse omstandigheden.

                grts
                je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                www.korandoke.be

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                  er is wel een verschil tussen zich aanpassen aan de weersomstandigheden of zich aanpassen aan de wagen die niet uitgerust is voor in winterse omstandigheden.

                  grts
                  Dus toch de chauffeur/bestuurder die de onveiligheid veroorzaakt???
                  perman
                  canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Ik zal mijn MB met winterbanden een tijdje in de garage laten staan,
                    heb er zo eentje besteld. KLIK moet mij wat warmer kleden
                    maar dat ding geeft niet om een beetje sneeuw of ijs.

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Ik zal mijn MB met winterbanden een tijdje in de garage laten staan,
                      heb er zo eentje besteld. KLIK moet mij wat warmer kleden
                      maar dat ding geeft niet om een beetje sneeuw of ijs.
                      Je zal dan voor de sneeuw wel aangepaste kledij moeten kopen. Lijkt mij wel een tof bakske.

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Het grootste nut van winterbanden is de aanzienlijke verkorting van de remafstand. Dit geeft je een grotere marge, maar dat wil niet zeggen dat je je rijgedrag niet moet aanpassen aan de weersomstandigheden.
                        Bij de moderne wagens zijn er immers stabiliteit controlesystemen die de bestuurder helpen de wagen te sturen naar waar hij dat zou willen. Dit door bvb. bij een achterwiel doelgericht de tractie één of ander voorwiel af te remmen om over- of onderstuur teniet te doen. Bij sommige wagens wordt bovendien ook nog de motorkracht gereduceerd tot de controle is teruggekeerd. De dwarse stabiliteit is hier dus gegarandeerd.
                        Belangrijker dus is het ABS-systeem dat samen met een goeie grip (bvb. winterbanden in de winter) ervoor moet zorgen dat je remafstand aanzienlijk wordt ingekort, op voorwaarde echter dat dit systeem goed wordt bediend. Het heeft bvb. geen zin om het rempedaal te lossen vooraleer de wagen tot volledige stilstand is gekomen. Teveel mensen hebben nog leren remmen van toen ABS nog niet bestond en zo al pompend de remafstand proberen korter te maken. Het ingebouwde ABS (antiblokkeersysteem) doet dit veel efficiënter maar doet dat enkel als je kordaat en hard op het rempedaal gaat staan tot de wagen volledig tot stilstand is gekomen.
                        Dus wat ben je dus met winterbanden als je niet weet hoe je ABS efficiënt moet gebruiken.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                          Het grootste nut van winterbanden is de aanzienlijke verkorting van de remafstand. Dit geeft je een grotere marge, maar dat wil niet zeggen dat je je rijgedrag niet moet aanpassen aan de weersomstandigheden.
                          Bij de moderne wagens zijn er immers stabiliteit controlesystemen die de bestuurder helpen de wagen te sturen naar waar hij dat zou willen. Dit door bvb. bij een achterwiel doelgericht de tractie één of ander voorwiel af te remmen om over- of onderstuur teniet te doen. Bij sommige wagens wordt bovendien ook nog de motorkracht gereduceerd tot de controle is teruggekeerd. De dwarse stabiliteit is hier dus gegarandeerd.
                          Belangrijker dus is het ABS-systeem dat samen met een goeie grip (bvb. winterbanden in de winter) ervoor moet zorgen dat je remafstand aanzienlijk wordt ingekort, op voorwaarde echter dat dit systeem goed wordt bediend. Het heeft bvb. geen zin om het rempedaal te lossen vooraleer de wagen tot volledige stilstand is gekomen. Teveel mensen hebben nog leren remmen van toen ABS nog niet bestond en zo al pompend de remafstand proberen korter te maken. Het ingebouwde ABS (antiblokkeersysteem) doet dit veel efficiënter maar doet dat enkel als je kordaat en hard op het rempedaal gaat staan tot de wagen volledig tot stilstand is gekomen.
                          Dus wat ben je dus met winterbanden als je niet weet hoe je ABS efficiënt moet gebruiken.
                          Kan je aanvullen door:
                          -> Lager in toeren te rijden.
                          -> Niet belachelijk bruusk aan je stuur snokken, of belachelijk bruut op het rempedaal/gaspedaal stampen...

                          de gemiddelde winterband gebruiker hier, geeft al lang toe dat aangepast rijgedrag nog steeds nodig is.
                          Spijtig dat de gemiddelde zomerband gebruiker dat nog niet doorheeft
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Er is inderdaad geen enkele wet die verbiedt om met oude banden rond te rijden, maar ikzelf doe het in elk geval niet. Elke constructeur raadt aan om banden max. een 6 jaar te gebruiken, en de banden te vervangen voordat ze die 1.6 mm. profiel bereikt hebben. Je kan wel zeggen dat ze voor hun eigen "commerce" spreken, maar het is gewoon veiliger...
                            Inderdaad Polleke, hier gaan ze er bij een profieldiepte van 3 à 4mm reeds af, dat is een 50.000 Km of bij mijn zomerbanden 3 jaar, en winterbanden 4 jaar.

                            Als zomerbanden steeds Michelin energy saver 205/60 R16 96V en als winterbanden Michelin Alpin 205/60 R16 96H.

                            Zelfs als ik een nieuwe wagen koop, is de eis dat deze wordt geleverd met Michelin banden, mischien één van mijn vreemde trekjes.

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                              Kan je aanvullen door:
                              -> Lager in toeren te rijden.
                              -> Niet belachelijk bruusk aan je stuur snokken, of belachelijk bruut op het rempedaal/gaspedaal stampen...

                              de gemiddelde winterband gebruiker hier, geeft al lang toe dat aangepast rijgedrag nog steeds nodig is.
                              Spijtig dat de gemiddelde zomerband gebruiker dat nog niet doorheeft
                              Een zomerband gebruiker heeft zeker door dat aangepast rijgedrag nodig is : dat is de enige manier om op zomerbanden veilig te rijden in winterse omstandigheden. En met winterbanden is dat evengoed het geval. Ook op winterbanden sta je op een veel grotere afstand stil bij glad wegdek, dan met zomerbanden op droog wegdek... Maar dat laatste is iets wat sommige winterbandgebruikers dan niet door hebben...
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Leuk dat je gewoon bevestigd wat ik zeg.
                                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                                Comment

                                Working...
                                X