Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
    Mijn ervaring met zo'n 65000 km per jaar:
    In de winter bij vriestemperaturen en op droog wegdek maakt het voor mij weinig uit winter -of zomerbanden, bij de huidige temperaturen (8-9 en meer graden) haat ik mijn winterbanden, wegligging is gewoon ondermaats!
    Het grootste effect zie je eigenlijk bij besneeuwde wegen, daar is het nut van een winterband onmiskenbaar bewezen. Iemand die het tegendeel beweert, liegt zichzelf iets voor.
    Bij de eerste sneeuw kon ik op de snelweg echt wel gewoon zonder risico 120 blijven rijden op de sneeuw, met zomerbanden is dit gewoon onmogelijk.
    120!, sorry, maar dat vind ik toch onverantwoord, zelfs met winterbanden. Snelheid aanpassen moet in winterse omstandigheden toch altijd de eerste reactie zijn.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
      120!, sorry, maar dat vind ik toch onverantwoord, zelfs met winterbanden. Snelheid aanpassen moet in winterse omstandigheden toch altijd de eerste reactie zijn.
      Denk je dat ik constant naar mijn teller zit te kijken? Ik reed gewoon op het gevoel wat voor mij veilig aanvoelde, toen ik naar de teller keek stond hij tot mijn verbazing tegen de 120.
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
        Die kerel die op 5m stil stond was ikke en dat doe ik nog eens als het moet.
        20cm aangevroren sneeuw met 'n 4X4 stopt redelijk snel. De sneeuw hoopt zich gewoon op voor de banden. Ook op droog wegdek ongelofelijk snel stil.
        De Rav 4 die ik toen had heeft voor mij de beste remmen die ik ooit gehad heb.
        T'is ondertussen duidelijk dat jij niet onder water moet zitten om te brobbelen.



        Een paar simpele berekeningen stellen dit duidelijk. http://www.timloto.org/download/pdf_...menhfdstk3.pdf

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Volgens de grafieken zat ik er niet ver naast...bedankt

          Tip: leer lezen

          Comment


          • Re: Winterbanden

            [QUOTE=w00ha;3743608]Volgens de grafieken zat ik er niet ver naast...bedankt

            Tip: leer lezen [/QUOTE

            dat valt dat wel mee, tenzij je op die overige meter een obstakel hebt

            grts
            je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
            www.korandoke.be

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
              Bij de eerste sneeuw kon ik op de snelweg echt wel gewoon zonder risico 120 blijven rijden op de sneeuw, met zomerbanden is dit gewoon onmogelijk.
              Maar 120km/u ?? Pfffff.... platte ! dan kom ik net uit mijn derde versnelling op een besneeuwde onderlaag.

              Nog een leuk filmpje voor de anti-winterbanden die-hards: http://www.youtube.com/watch?v=50UuzLmaJAM
              (maar dat zal wel allemaal in scene zijn gezet en allemaal gemonteerd zijn geweest zeker...)

              en ondertussen keuvelen ze hier rustig verder...
              "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Nog 13

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                  Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                  Volgens de grafieken zat ik er niet ver naast...bedankt

                  Tip: leer lezen
                  dat valt dat wel mee, tenzij je op die overige meter een obstakel hebt



                  grts
                  Tja, met grafieken op droog wegdek heb ik niets te maken.
                  Reactietijd nog veel minder, want ik stop als ik wil, wanneer ik test.

                  Ik had ook vermeld dat ik niet in iemand anders z'n spoor remde. maar op aangevroren sneeuw.
                  Dit geeft je 'n progressieve remkracht, omdat de sneeuw zich voor de band gaat ophopen.
                  Dat laatste werkt in mijn voordeel. Op een droog wegdek, had ik nooit zo snel kunnen stoppen en op ijs helemaal niet.
                  Met dat laatste blijkt niemand rekening te houden

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    mogen de Winterbanden er nu weer af...?
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      mogen de Winterbanden er nu weer af...?
                      grt,bouk.
                      Maart - april.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                        Maart - april.
                        OK...bedankt.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                          Tja, met grafieken op droog wegdek heb ik niets te maken.
                          Reactietijd nog veel minder, want ik stop als ik wil, wanneer ik test.

                          Ik had ook vermeld dat ik niet in iemand anders z'n spoor remde. maar op aangevroren sneeuw.
                          Dit geeft je 'n progressieve remkracht, omdat de sneeuw zich voor de band gaat ophopen.
                          Dat laatste werkt in mijn voordeel. Op een droog wegdek, had ik nooit zo snel kunnen stoppen en op ijs helemaal niet.
                          Met dat laatste blijkt niemand rekening te houden
                          Aangevroren sneeuw en ophopen voor je wielen ???? Dat lukt enkel met verse sneeuw. Als die eenmaal is aangevroren vormt die sneeuw een ijslaag, en mag je dat ophopen vergeten.
                          Daarbij : de kortste manier om te remmen is op zomerbanden bij normale temperaturen en op droog wegdek (en zonder ABS). Dat ophopen van die sneeuw voor je wielen slaagt er echt niet in om genoeg remkracht te ontwikkelen... Het is wel de enige situatie waarbij het blokkeren van de wielen zorgt voor een kortere remweg, maar niet overdrijven...
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Nog 12 ...

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              En dan heeft dit onderwerp alweer een nieuwjaar overleefd.

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Als de buiten temperatuur in Vlaanderen en Friesland op 1 januari 10°C is, of meer, beginnen we een topic over zomerbanden.
                                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                                Comment

                                Working...
                                X