Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Eens heel dit topic lezen : er is er zelfs ene die beweert dat hij op sneeuw en vanaf 50 km./h stil staat op minder dan 5 m... Dat lukt zelfs niet op droge weg en tijdens de zomer op zomerbanden...
    Volgens mij moet dat lukken als de verse sneeuw een meter hoog ligt.

    Comment


    • Re: Winterbanden

      ach winterbanden...
      Ik rij al mijn hele leven zonder winterbanden. Die paar winterprikken die we hier krijgen vind ik niet de moeite waard om er dure banden voor te kopen.
      Met een aangepaste rijstijl moet het ook wel lukken.
      Groetjes,
      Dominic

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Eens heel dit topic lezen : er is er zelfs ene die beweert dat hij op sneeuw en vanaf 50 km./h stil staat op minder dan 5 m... Dat lukt zelfs niet op droge weg en tijdens de zomer op zomerbanden...
        Ik zeg gewoon dat ik sneller rij dan anderen die niet door de sneeuw durven rijden. De wegen die ik normaal doe, zijn allemaal in stad : je mag dus toch niet sneller dan 50 km./h... Jullie zijn degenen die zeggen dat je op zomerbanden enkel kan veilig rijden in sneeuw als je het aan 10 km./h doet...

        Voor mij zijn winterbanden gewoon te duur : ik weiger die uitgave te doen, voor iets wat ik niet nodig heb. Als het al 23 jaar lukt, dan zal dat nog wel 23 jaar lukken...

        En nog even dit : de maanden met het laagste aantal ongevallen in België zijn december, januari en februari, de maand met traditioneel het hoogste aantal ongevallen is juni...

        Polleke gij zijt mijne maat. Ik rij ook al van '87 zonder winterbanden. Sommige durven zelfs met winterbanden niet sneller dan 30km/h ook al zijn de wegen ijs en sneeuw vrij.
        Anderen met winterbanden denken dan weer dat ze met die banden kunnen rijden zoals ze in de zomer rijden met droogwegdek.
        Canon EOS 90D EFS 18-135

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Ik weet een ding, mensen die hebben willen ze niet meer kwijt, ik ben hier nog geen enkele bezitter van wintebanden tegengekomen die niet
          overtuigd is.

          Zelf heb ik voor mijn werk een paar jaar geleden tientallen malen tijdens de winter in Beieren (Duitsland) verbleven,
          eerst met sneeuwkettingen, daarna met winterbanden, eenmaal gebruikt wil je niets anders meer, zo simpel is het.

          Natuurlijk zitten wij hier in een land waar je je kan afvragen of het echt nodig is, en ik begrijp dat bepaalde mensen
          er geen Km genoeg voor doen om die meerkost te verantwoorden, maar één bluts kost je méér dan een stelletje winterbanden.

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Tja en ik heb mijn rijbewijs van 1972 samen met mijn eerste wagen...SO WHAT?...wordt dit de nieuwe referentie bron ?
            Die kerel die op 5m stil stond was ikke en dat doe ik nog eens als het moet.
            20cm aangevroren sneeuw met 'n 4X4 stopt redelijk snel. De sneeuw hoopt zich gewoon op voor de banden. Ook op droog wegdek ongelofelijk snel stil.
            De Rav 4 die ik toen had heeft voor mij de beste remmen die ik ooit gehad heb.

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
              ach winterbanden...
              Ik rij al mijn hele leven zonder winterbanden. Die paar winterprikken die we hier krijgen vind ik niet de moeite waard om er dure banden voor te kopen.
              Met een aangepaste rijstijl moet het ook wel lukken.
              Laat ons dan ook geen gordel meer dragen ... voor die paar keer in een leven dat je misschien crasht met je wagen, rij dan wat voorzichtiger.
              Een gemiddelde gezinswagen kost al snel 20.000€, vier winterbanden ervoor zo'n 400€ ... dus ja, wat noem je duur?
              En winterbanden zijn ook zonder sneeuw of ijzel goed ... onder de 7°C altijd beter dan zomerbanden, en zo'n dagen of nachten hebben we veel meer dan men denkt.
              Te veel mensen linken winterbanden enkel aan sneeuw of ijs.
              Last edited by VerSeg; 17 december 2012, 19:33.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Een gordel dragen, das iets heel anders.
                Als er iemand tegen je aansmakt, dan kan een gordel je leven redden. Of je al dan niet met winterbanden rijdt maakt dan niets uit.
                Ik ben maar een simpele werkmens en €400 is voor mij al veel geld, maar ik snap je punt wel.
                In de zomer rij ik heel anders dan in de winter, ik hou meer afstand, maak geen bruuske bewegingen en geef geen verkwistend gas. En daar heb ik al menig accident mee vermeden.

                Ik begrijp best dat er voor- en tegenstanders zijn van winterbanden.
                Ik ben meer een voorstander van een cursus defensief rijden of een slipcursus.
                Het probleem is dat de mensen hun wagen niet kennen en denken dat ze met winterbanden veilig zijn en dan maar gewoon rijden zoals in de zomer.
                Groetjes,
                Dominic

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                  Een gordel dragen, das iets heel anders.
                  Zolang dat mensen niet verplicht werden hem te dragen, zolang ging bijna niemand hem dragen of kopen (was een supplement in het begin).

                  Als er iemand tegen je aansmakt, dan kan een gordel je leven redden. Of je al dan niet met winterbanden rijdt maakt dan niets uit.
                  Als in de winter ene naar mij komt geschoven en ik kan door mijn winterbanden de impact verkleinen door al was het maar 5 km/u meer te kunnen afremmen of de impact voorkomen of naast een inzittende laten komen door beter te kunnen uitwijken ... dan geeft dat een héél groot verschil.

                  Ik ben maar een simpele werkmens en €400 is voor mij al veel geld, maar ik snap je punt wel.
                  Ik ook hoor en 400€ is ook voor mij veel, maar nog steeds minder dan een nieuwe auto of wat carrosseriewerk.

                  In de zomer rij ik heel anders dan in de winter, ik hou meer afstand, maak geen bruuske bewegingen en geef geen verkwistend gas. En daar heb ik al menig accident mee vermeden.
                  Volledig akkoord maar je bent niet alleen op de baan ... je moet soms ook uitwijken of remmen voor de stommiteiten van een ander.
                  En misschien is het voor u een uitzondering maar als ik meer afstand durf houden volgens de situatie, dan komt er alle twee minuten ene tussenwringen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Het gaat zelfs niet over voor -of tegenstander. Iemand die veel in winterse omstandigheden rijdt, of veel km. doet zou moeten zot zijn om ze niet te leggen.
                    Ik weiger om 400€ uit te geven aan kapitaal, dat meer dan de helft van de tijd gewoon daar maar ligt te liggen, voor met moeite 500 km. dat het ding nuttig zou kunnen zijn per jaar. Zelfs die vrijdag dat iedereen beter zou thuisblijven, heb ik exact 300 m. gereden door een sneeuwpapje van met moeite 2 cm. dik (en dat rond 8:30). Die sneeuw was dus al quasi gesmolten (want de temperatuur toen was een graad of 2). De rest van de weg had het zout zijn werk al gedaan, en was er op de weg al quasi geen sneeuw meer te bespeuren.
                    Daarnaast is het verschil tussen zomer -en winterbanden bij een temperatuur van 5°C en nat wegdek behoorlijk klein (bij 100 km./h scheelt de remweg dan 4 m.). Gewoon met banden rijden die voor de helft versleten zijn (dus van 8 naar 4 mm. profieldiepte) levert juist hetzelfde op (en die 4 mm. is perfect wettelijk...).
                    Op sommige sites zie je ook de 4x4x4-regel voor winterbanden verschijnen : op de 4 banden, min. 4 mm. profieldiepte, en max. 4 jaar gebruiken...(link). Ik vraag me af hoe ik winterbanden moet verslijten op 4 jaar tijd... Ik kan op dit ogenblik zelfs mijn zomerbanden niet verslijten op 7 jaar...
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Er zijn in bandencentrales occasiebanden zat.
                      Dat zijn banden van firmawagens die na 3-4 jaar teruggegaan zijn. Daar vind je makkelijk banden die hoogstens 2 jaar oud zijn, en nog meer dan 4mm hebben.
                      Rij daarmee een winter of 2 rond, en daarna laat je ze liggen in de zomer en tegen het einde van die zomer zijn ze op. Daarna koop je terug winterbandjes of all seasons. Zeker als je weinig km doet is dat een aanrader.
                      Mits wat creativiteit hoeft dat allemaal niet zo veel geld te kosten, en ben je wel veilig bezig.

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Er zijn in bandencentrales occasiebanden zat.
                        Dat zijn banden van firmawagens die na 3-4 jaar teruggegaan zijn. Daar vind je makkelijk banden die hoogstens 2 jaar oud zijn, en nog meer dan 4mm hebben.
                        Rij daarmee een winter of 2 rond, en daarna laat je ze liggen in de zomer en tegen het einde van die zomer zijn ze op. Daarna koop je terug winterbandjes of all seasons. Zeker als je weinig km doet is dat een aanrader.
                        Mits wat creativiteit hoeft dat allemaal niet zo veel geld te kosten, en ben je wel veilig bezig.
                        Winterbanden in de zomer... Goed bezig... Winterbanden kan je misschien 4 maanden/jaar nodig hebben in België en dan gaan we nog 8 maanden onveilig rijden...
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Winterbanden in de zomer... Goed bezig... Winterbanden kan je misschien 4 maanden/jaar nodig hebben in België en dan gaan we nog 8 maanden onveilig rijden...
                          Winterbanden in de zomer zijn veel veiliger dan zomerbanden in de winter.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Het gaat zelfs niet over voor -of tegenstander. Iemand die veel in winterse omstandigheden rijdt, of veel km. doet zou moeten zot zijn om ze niet te leggen.
                            Ik weiger om 400€ uit te geven aan kapitaal, dat meer dan de helft van de tijd gewoon daar maar ligt te liggen, voor met moeite 500 km. dat het ding nuttig zou kunnen zijn per jaar. Zelfs die vrijdag dat iedereen beter zou thuisblijven, heb ik exact 300 m. gereden door een sneeuwpapje van met moeite 2 cm. dik (en dat rond 8:30). Die sneeuw was dus al quasi gesmolten (want de temperatuur toen was een graad of 2). De rest van de weg had het zout zijn werk al gedaan, en was er op de weg al quasi geen sneeuw meer te bespeuren.
                            Daarnaast is het verschil tussen zomer -en winterbanden bij een temperatuur van 5°C en nat wegdek behoorlijk klein (bij 100 km./h scheelt de remweg dan 4 m.). Gewoon met banden rijden die voor de helft versleten zijn (dus van 8 naar 4 mm. profieldiepte) levert juist hetzelfde op (en die 4 mm. is perfect wettelijk...).
                            Op sommige sites zie je ook de 4x4x4-regel voor winterbanden verschijnen : op de 4 banden, min. 4 mm. profieldiepte, en max. 4 jaar gebruiken...(link). Ik vraag me af hoe ik winterbanden moet verslijten op 4 jaar tijd... Ik kan op dit ogenblik zelfs mijn zomerbanden niet verslijten op 7 jaar...
                            Van die vier jaar geloof ik in elk geval niks. Die van mij liggen er voor de vierde keer op en die zijn nog in perfecte conditie. Ze worden wel na de winter grondig opgekuisd en met een voedende gel ingewreven. Nadien worden ze in speciale tassen bewaard in de garage waar ook de centrale verwarming staat. Ik zie in elk geval geen verschil met in het begin. Maar ik kan wel aanvaarden dat ze vlugger zullen slijten door de zachtere gom. En 4 mm profieldiepte is mijns inziens qua veiligheid ook best aanvaardbaar.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Winterbanden in de zomer zijn veel veiliger dan zomerbanden in de winter.
                              Daar kan ik inkomen. Maar ze mogen dan best wel al wat slijtage vertonen.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Mijn ervaring met zo'n 65000 km per jaar:
                                In de winter bij vriestemperaturen en op droog wegdek maakt het voor mij weinig uit winter -of zomerbanden, bij de huidige temperaturen (8-9 en meer graden) haat ik mijn winterbanden, wegligging is gewoon ondermaats!
                                Het grootste effect zie je eigenlijk bij besneeuwde wegen, daar is het nut van een winterband onmiskenbaar bewezen. Iemand die het tegendeel beweert, liegt zichzelf iets voor.
                                Bij de eerste sneeuw kon ik op de snelweg echt wel gewoon zonder risico 120 blijven rijden op de sneeuw, met zomerbanden is dit gewoon onmogelijk.
                                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                                Comment

                                Working...
                                X