Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

90km per uur bij smog = pesterij

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 90km per uur bij smog = pesterij

Oorspronkelijk geplaatst door frida Bekijk bericht
    Kortzichtigheid en egoïsme troef
    Naar mijn bescheiden mening vrees ik dat je hier spijkers met koppen slaat Frida, spijtig genoeg
    Groeten,
    Peter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peter238 Bekijk bericht
      Mag ik zo vrij zijn te vragen met welke wagen U rijdt ?
      Ik rijd zonder problemen 60 in vijfde... heb dan ook maar 5 versnellingen
      Hebt U er misschien een zesde ?
      Ik ben echt wel heel nieuwsgierig naar het merk en type van Uw "wagen"
      Groeten,
      Peter
      als zijn wagen zes versnellingen heeft dan moet hij zeker makkelijk in vijfde tegen 90km/h kunnen rijden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
        als zijn wagen zes versnellingen heeft dan moet hij zeker makkelijk in vijfde tegen 90km/h kunnen rijden
        Fantastisch
        Goed gezien... was gewoon eens nieuwsgierig wie op de door mij geplaatste "merkwaardige" stelling of vraag zou reageren
        Sta me toe te vermoeden dat U wat met wagens hebt of er toch wel wat van kent
        Groeten,
        Peter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frida Bekijk bericht
          Kortzichtigheid en egoïsme troef
          Ok, je post niet veel. Maar als je dan eens reageert, wil je dan ook duidelijk zijn op wie of wat je reageert . Of was het een algemene reactie op iedereen in dit draadje die NIET akkoord is met die 90 km/u smog maatregel of alleen tegen diegenen die een diesel hebben of alleen tegen diegenen die géén zesde versnelling hebben. 't Is niet helemaal duidelijk, zie je . Er zitten namelijk nogal wat gradaties tussen de standpunten en ze zijn zeker niet allemaal kortzichtig, er zitten zelfs veel waarheden tussen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
            met mijn corolla verso 2.0d rijd ik zelfs tegen 70km/h in vijfde aan
            Uw Toyota heeft dan ook 400CC, 19KW, 65Nm en 26PK meer voor ongeveer hetzelfde gewicht.
            Steek in uw Toyota eens een lichtere motor en zeg dan nog eens dat je even tevreden bent over de prestaties.
            En dan houden we nog geen rekening met de verhoudingen van de versnelligsbak. Er zijn wagens met 5 korte versnellingen en er zijn er met lange.
            bij de nissan 100nx 2.0 kon je ook makkelijk 120km/h rijden in tweede
            Natuurlijk kunt ge dat daar mee doen ... een 2.0 benzine met bijna dubbel zoveel PK's en 400 Kg minder kunt ge helemaal niet vergelijken met een klein dieselke.

Je moet geen appelen met peren vergelijken hé.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

nu weten we nog steeds niet met welke auto jij rijd en welke uitvoering
              zoals gezegd kan je makkelijk met elke nieuwe auto tegenwoordig makkelijk in 5de versnelling rijden tegen 90km/h
              mijn kameraad heeft een corolla stationwagen met een 1400cc diesel erin en daar gaat dat toch ook bij
              en die heeft wel minder pk's en kw en Nw minder dan onze verso
              idem met de auto van mijn schoonvader
              dat is een opel combo 1.4td
              Last edited by Gert1971; 3 januari 2009, 09:49.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peter238 Bekijk bericht
                Fantastisch
                Goed gezien... was gewoon eens nieuwsgierig wie op de door mij geplaatste "merkwaardige" stelling of vraag zou reageren
                Sta me toe te vermoeden dat U wat met wagens hebt of er toch wel wat van kent
                Groeten,
                Peter
                op mijn vorig werk hadden de onderhoudstechniekers een opel astra break met een zesversnellingsbak
                de werfleiders hadden een opel vectra break
                als magazijnverantwoordelijk reed ik tijdens de dag regelmatig met ofwel een astra rond ofwel met een vectra
                dat viel te zien welke ik eerst te pakken kreeg van een van de mannen (vooral smiddags pizza halen, voor heel de bende van de bureau, dat behoorde ook tot mijn taken )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Probeer het maar eens, 90 rijden. Leker relax!
                  En als je nadien kijkt naar je verbruik zal je het verschil wel merken.
                  Gisterenavond Antwerpen - Oostende op lege snelweg. Helemaal niet relaxt maar slaapverwekkend...
                  Maar je hebt wel gelijk wat het verbruik betreft. Bij 120...130 km/u ben ik op die rit gemiddeld 5,6 l/100 km kwijt. Nu 6 l/100 km! ('t Ja, als je 6de niet kunt gebruiken)
                  Goed hé voor het milieu!!! Met dank aan de leeghoofden die alles van Molièra & consoorten afweten maar niets van techniek, laat staan thermodynamica... O Ja, ze noemen zich politiekers!
                  Maar of het voor de luchtkwaliteit nu zo'n verschil gaat maken, dat weet ik niet.
                  Nope :-(
                  Sigaretten daarentegen...
                  http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/...-589BBBB65D74}

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...nelwegen.dhtml
                  Last edited by BlueInk; 3 januari 2009, 10:18.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
                    heu... bij lagere snelheid is er minder verbruik (aantal liters fossiele brandstof)en toch ook een mindere uitstoot (wat heeft die toerental er nou met te zien)
                    Toerental staat in verband met vermogen en koppel en heeft er dus wel mee te maken... Zie je fysica.
                    Hou je boordcomputer maar eens in het oog als je op (te) laag toerental en te hoge versnelling zit bij een (te) lage snelheid... Je verbruik stijgt spectaculair
                    Zie ook mijn vorige reactie naar het verbruik van mij propere dieselwagen

Comment

• Re: 90km per uur bij smog = pesterij

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      ...Er is trouwens geen rechtstreeks verband tussen het toerental van een wagen en het verbruik ervan. Als je 2000 tr/min doet aan 90km/h of aan 120 km/h, dan zal je normaal aan 120 km/h een hoger verbruik hebben : gewoon omdat het geleverde vermogen dan hoger is, omdat de weerstand, die de motor ondervindt, verhoogt. Aan 120 km/h is de rol-en luchtweerstand van de wagen gewoon een pak hoger...
                      Dan moet ik een wagen hebben die deze wetten met voeten treedt... Aan 90 km/u en aan 140 km/u verbruikt die exact evenveel... Nu eens goed, lang en diep nadenken en je vindt het antwoord wel...

Comment

Eventjes een bewijs uit het ongerijmde. Als ik mijn motor ontkoppel en aan 2000 toeren stationair laat draaien zou die dus evenveel verbruiken dan als ik in 6de 120 km/u in felle tegenwind met een zware aanhangwagen zou rijden? Ik vrees dat je fysica een beetje mank loopt .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                          Eventjes een bewijs uit het ongerijmde. Als ik mijn motor ontkoppel en aan 2000 toeren stationair laat draaien zou die dus evenveel verbruiken dan als ik in 6de 120 km/u in felle tegenwind met een zware aanhangwagen zou rijden? Ik vrees dat je fysica een beetje mank loopt .
                          nu snap ik waarom die stop-start systemen zo milieuvriendelijk en economisch zijn :-]
                          foto als spiegel of als venster?

Comment

Wat echter niets wegneemt van gans de discussie :

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                              Neen, dan verbruikt die veel meer.

Als je 100 km/u rijdt aan bijvoorbeeld 6l/100 km dan heb je 6 liter verbruikt op een uur maar heb je wel 100km gereden.
                              Als je de motor stationair laat draaien aan 2000 toeren dan heb je op een uur misschien maar 3 liter verbruikt maar ben je geen mm vooruit gegaan.
                              Het verbruik (altijd uitgedrukt in aantal liter per 100 km) bij stationair toerental is dus niet laag maar extreem hoog ... oneindig zelfs. Kijk maar eens naar uw verbruiksmeter als je die hebt, zet hem eens op nul (boordcomputer) ... blijf een minuut staan op stationair toerental en ga dan zien wat die aangeeft ... bij mij is dat dan 99,9 liter op een digitale meter of bij een analoge staat de naald op maximum.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Neen, dan verbruikt die veel meer.
                                Grapjas

Rij maar eens met of zonder zware aanhangwagen aan de zelfde snelheid, en zeg me als je verbruik 't zelfde is. Volgens bovenstaande redeneringen zou er dus geen verschil mogen zijn wegens 't zelfde toerental .

Comment

Working...
                                X