Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

90km per uur bij smog = pesterij

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: 90km per uur bij smog = pesterij

    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Man, man, man, wat een gezaag over die snelheidsbeperking. Net kleine kindjes die hun 120 per uur speeltje wordt afgepakt.

    Ik ben vandaag ook met 90 à 100 per uur van Lochristi naar Lier gereden. die 90 is wel vrij traag, maar zo'n drama is het nu ook weer niet.

    Wat ik me wel afvraag: ik rijd in 5de 90 per uur à 2000 toeren en in 6de 120 per uur à 2000 toeren. Waar bespaar ik nu op fijn stof uitstoot ?
    heu... bij lagere snelheid is er minder verbruik (aantal liters fossiele brandstof)en toch ook een mindere uitstoot (wat heeft die toerental er nou met te zien)

    Comment


    • #77
      Re: 90km per uur bij smog = pesterij

      Grappig, in Nederland is er nu ernstige smog omwille van ... het vuurwerk

      (oh ja, da's nog beter dan als 't veroorzaakt wordt door 1100 auto's in brand steken )

      We zullen wij wel braaf 90 rijden
      Last edited by hvr_oosterzele; 2 januari 2009, 00:24.

      Comment


      • #78
        Re: 90km per uur bij smog = pesterij

        Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
        heu... bij lagere snelheid is er minder verbruik (aantal liters fossiele brandstof)en toch ook een mindere uitstoot (wat heeft die toerental er nou met te zien)
        Natuurlijk heeft het toerental een invloed op je verbruik en uitstoot.
        Als je 120 doet in vijfde aan 3000 toeren of 90 in vijfde aan 2500 toeren dan verbruik je inderdaad iets minder, maar als je zou terugschakelen naar vierde en die 90 aan 3000 toeren (of zelfs meer) doet dan ga je heus niet zo'n winst meer maken hoor, integendeel.
        Neem eens een wagen met een boordcomputer waar je ook het actuele verbruik kan op aflezen. Aan 120 km/u in zesde heb je bijvoorbeeld 6,5l en in eerste aan 40 km/u kan dit oplopen tot 15l of meer. Wanneer stoot je het meeste uit denk je?
        Last edited by VerSeg; 2 januari 2009, 03:09.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #79
          Re: 90km per uur bij smog = pesterij

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Natuurlijk heeft het toerental een invloed op je verbruik en uitstoot.
          Als je 120 doet in vijfde aan 3000 toeren of 90 in vijfde aan 2500 toeren dan verbruik je inderdaad iets minder, maar als je zou terugschakelen naar vierde en die 90 aan 3000 toeren (of zelfs meer) doet dan ga je heus niet zo'n winst meer maken hoor, integendeel.
          Neem eens een wagen met een boordcomputer waar je ook het actuele verbruik kan op aflezen. Aan 120 km/u in zesde heb je bijvoorbeeld 6,5l en in eerste aan 40 km/u kan dit oplopen tot 15l of meer. Wanneer stoot je het meeste uit denk je?
          alwel.. rij dan 90 met een toerental van 2500 of 2000. Als iedereen een beetje zijn 'logisch verstand' zou gebruiken met oog op economisch en ecologisch rijden zouden we heel ver komen. Trouwens is die regel toch enkel geldig op autsnelwegen... dus ik kan enkel afleiden dat je toch op een autosnelweg niet om de twee minuten van 0 naar 90 vliegt. Trouwens is het bewezen aan de hand van normale files dat bij een lagere snelheid er minder verkeershinder is 'door' files omdat de snelheid lager ligt
          Zoals men zegt:
          Ieder beetje maakt een groot geheel.

          En wie er toch zijn laars aan lapt.. die moet maar op de blaren zitten. Das dan de tol van koppigheid die je betaalt.

          Comment


          • #80
            Re: 90km per uur bij smog = pesterij

            Het toerental heeft er alles mee te zien, het toerental is een van de meest bepalende factoren in het verbruik van een wagen waarop de bestuurder invloed heeft. Het toerental geeft, ongeacht je snelheid, aan hoeveel maal per minuut je de cilinders van je motor worden gevuld met brandstof.

            Dit gekoppeld aan je versnelling, het gewicht van je wagen, belasting door elektrische verbruikers, etc bepaald het totale verbruik.

            De 90 Kmu-regel bij smog (het is op exact te zijn nu in wezen om reden van fijn stof!) is nonsens want je probeert een probleem op te lossen (dat je hooguit kan stabiliseren door deze actie) dat elders zijn oorzaak kent.
            Op een koude winterdag rijden niet opmerkelijk meer auto's dan op een milde lentedag (bij wijze van spreken) maar op een koude winterdag draaien wel aanzienlijk meer verwarmingsinstallaties overuren waardoor de CO2)uitstoot verhoogt.

            Als ze de impact van CO2 rond (grote) steden, die wordt uitgestoten door voertuigen, wilt aanpakken moet de overheid de kern van het probleem aanpakken. Men lanceert immers de 90 Kmu-regel naar aanleiding van ophoping van CO2 of fijn stof, maar men pakt geen serieuze maatregelen om de ophoping te voorkomen en in mijn boek is voorkomen nog altijd beter dan genezen.
            Als de overheid eens ter dege zou investeren in vernieuwing van de wegeninfrastructuur, verkeerslichten, verkeersborden, etc, ... dan zou de opeenhoping van CO2 veel minder geconcentreerd zijn en daarenboven zou de uitstoot véél lager liggen want mijn verbuik van A3 2.0D DSG ligt véél lager (en dan spreek ik van meer dan 1 liter) als ik zonder file van Hasselt naar Brussel kan karren (op +/- 45 min zonder de 120 Kmu ter overschreiden) dan wanneer ik op een normale weekdag tussen 07u en 09u naar kantoor moet en ipv van 45 min aan 120 Kmu minstens 75 min moet rijden tegen gemiddeld nog geen 50 Kmu waarbij ik daarenboven van die 75 min nog eens meer dan 20 min stilsta in de file en waarbij mij wagen in vrijloop ook 6 liter brandstof verbruikt zonder dat een rendement (rijden) oplevert. Dan houd ik nog geen eens rekening met het optrekken en afremmen dat hiermee gepaard gaat en zorgt voor extra nodeloos verbruik.
            Wat de overheid doet is slaan en zalven, ze slaat de mensen met de files en zalft de groenen door hen met een kluitje in het riet te sturen met hun smog-alarm.

            Laat mij hierbij even duidelijk maken dat ik niets heb tegen de 'groenen' op zich daar de natuur mij ook na aan het hart licht, maar het wordt tijd dat men eens realistisch begint om te springen met dit gedachtengoed.

            Comment


            • #81
              Re: 90km per uur bij smog = pesterij

              Van Huy naar Antwerpen gereden tegen 90....traag maar het voordeel was wel mijn verbruik
              "Bij 90km/h ipv 120km/h is er ongeveer 30% minder fijn stof uitstoot" voor dit alleen zou ik het aanraden, heb hier een oogontsteking opgelopen...denk door het fijn stof, maar ik ben geen dokter.
              Canon Powershot G3

              Comment


              • #82
                Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
                alwel.. rij dan 90 met een toerental van 2500 of 2000. Als iedereen een beetje zijn 'logisch verstand' zou gebruiken met oog op economisch en ecologisch rijden zouden we heel ver komen.
                Denk nu zelf eens logisch na ... dat toerental bepaal je niet zelf maar ligt vast met de specificaties van de wagen (tandwielen en zo in de versnellingsbak moest je het niet weten).
                Met mijn wagen kan ik tegen 90 onmogelijk in vijfde blijven rijden, ik moet terugschakelen naar vierde. Aan 90 rij ik dan in vierde aan een hoger toerental dan aan 120 in vijfde. In vijfde aan 90 versmacht ge de motor gewoon.
                Met de ene wagen kunt ge dat wel, met de andere niet.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #83
                  Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Denk nu zelf eens logisch na ... dat toerental bepaal je niet zelf maar ligt vast met de specificaties van de wagen (tandwielen en zo in de versnellingsbak moest je het niet weten).
                  Met mijn wagen kan ik tegen 90 onmogelijk in vijfde blijven rijden, ik moet terugschakelen naar vierde. Aan 90 rij ik dan in vierde aan een hoger toerental dan aan 120 in vijfde. In vijfde aan 90 versmacht ge de motor gewoon.
                  Met de ene wagen kunt ge dat wel, met de andere niet.
                  Om niet te zeggen: "met nen dikke moteur kunt ge dat wel". Of die zware motor dan weer goed is voor de uitstoot in een andere zaak

                  Ik dacht vandaag dat het misschien geen slecht idee is om te spelen op de goodwill van de mensen: vraag via de media gewoon om wat langzamer op te trekken, aan een lager toerental te rijden en op deze dagen het openbaar vervoer wat meer te gebruiken (dat dan natuurlijk wel niet op zondagsdienst moet draaien, want dan jaag je weer meer mensen naar de wagen ). Misschien gaat er maar een goede 50% van de bevolking hier gehoor aan zal geven, maar dat zal misschien ook meer effect hebben...

                  Die 90kmh regel is er gewoon vanwege de hoge visibiliteit, maar brengt weinig aarde aan de dijk. Het is ook wel opmerkelijk dat de "ideale" snelheid bij sterke vervuiling van land tot land verschilt: in Frankrijk is dit 110kmh, in Belgie is dit 90kmh...

                  Een ander vraagje: hoeveel vrachtwagens zijn met een partikelfilter uitgerust?
                  ---
                  Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                  http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

                  Comment


                  • #84
                    Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                    Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht

                    Bron?
                    Ik weet het niet meer, het heeft in de pers gestaan. De officiele reactie was dat de regel van kracht bleef om de bevolking bewust te maken dat er vervuiling was.


                    En 120kmh vind ik op autosnelwegen al traag genoeg, 90 vind ik gewoon ridicuul, maar ja de vlaming is een brave ja-knikker he...

                    Ik heb trouwens gelezen dat die koude temperaturen in combinatie met turbo-motoren het vermogen vergroten... Ideaal weer dus om eens goed "door te trekken"

                    Mijn groot probleem is dat deze regel in de toekomst waarschijnlijk meer en meer zal worden toegepast (gepast of niet), en dat ik eigenlijk voorstander ben van hogere snelheidsbeperkingen, niet van lagere.

                    Ik denk ook niet dat de gemiddelde lease-rijder wakker ligt van het verbruik van z'n wagen. Op werkdagen is de autorit in feite ook tijdsverlies, dus als die zonder reden verlengd wordt, dan is dat een extra ergernis en de zoveelste inperking van de (subjectieve) vrijheid. Niets verbiedt om de mensen die wakker liggen van hun uitstoot of verbruik om het hele jaar door 90kmh te rijden (of nog lager: 75kmh). Ikzelf lig net wakker van mijn verbruik (hoewel ik zelf betaal aan de pomp) en rijd in Duitsland steevast 180-190 waar toegelaten... Ik denk wel dat mijn moderne, gezonde wagen minder fijn stof uitstoot dan pakweg een Golf II 1.6d. Ik vind dat het dus mijn recht is om sneller te mogen rijden dan een dergelijke Golf II 1.6d (tenslotte heb ik bij de aankoop reeds betaald voor de uitstootverbetering van mijn wagen).
                    ---
                    Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                    http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

                    Comment


                    • #85
                      Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                      Kortzichtigheid en egoïsme troef

                      Comment


                      • #86
                        Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Denk nu zelf eens logisch na ... dat toerental bepaal je niet zelf maar ligt vast met de specificaties van de wagen (tandwielen en zo in de versnellingsbak moest je het niet weten).
                        Met mijn wagen kan ik tegen 90 onmogelijk in vijfde blijven rijden, ik moet terugschakelen naar vierde. Aan 90 rij ik dan in vierde aan een hoger toerental dan aan 120 in vijfde. In vijfde aan 90 versmacht ge de motor gewoon.
                        Met de ene wagen kunt ge dat wel, met de andere niet.
                        ik weet niet met wat voor auto jij rijd maar als je auto 90km/h constante snelheid niet aan kan, dan is je motor op of scheelt er iets met je rijgedrag
                        met mijn corolla verso 2.0d rijd ik zelfs tegen 70km/h in vijfde aan
                        als je wilt snel versnellen ,dan schakel je een versnelling lager, om eenmaal terug op snelheid terug een versnelling hoger te schakelen
                        ik heb genoeg ook op de baan gezeten om goed te weten dat je makkelijk met elke auto tegen 90km/h constante snelheid te rijden in 5de versnelling
                        dit zowel met dieselauto's als met benzine auto's

                        Comment


                        • #87
                          Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                          Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                          ik weet niet met wat voor auto jij rijd maar als je auto 90km/h constante snelheid niet aan kan, dan is je motor op of scheelt er iets met je rijgedrag
                          met mijn corolla verso 2.0d rijd ik zelfs tegen 70km/h in vijfde aan
                          als je wilt snel versnellen ,dan schakel je een versnelling lager, om eenmaal terug op snelheid terug een versnelling hoger te schakelen
                          ik heb genoeg ook op de baan gezeten om goed te weten dat je makkelijk met elke auto tegen 90km/h constante snelheid te rijden in 5de versnelling
                          dit zowel met dieselauto's als met benzine auto's
                          Een 2.0d is geen gemiddeld genomen kleine cilinderinhoud en dan nog een Diesel... Probeer eens met een 1.2 benzine
                          ---
                          Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                          http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

                          Comment


                          • #88
                            Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fieldmarshall Bekijk bericht
                            Een 2.0d is geen gemiddeld genomen kleine cilinderinhoud en dan nog een Diesel... Probeer eens met een 1.2 benzine
                            Mijn vader is wat dat betreft volledig "gaga" : hij rijdt met een renault modus 1.2 16V : aan 60 km/h zit hij al in vijfde. En dat gaat zonder schokken en zonder problemen...

                            Oorspronkelijk geplaatst door grafix Bekijk bericht
                            waarbij ik daarenboven van die 75 min nog eens meer dan 20 min stilsta in de file en waarbij mij wagen in vrijloop ook 6 liter brandstof verbruikt zonder dat een rendement (rijden) oplevert.
                            Een auto verbruikt tegen vrijloop zowat 0.6 à max. 1 l per uur. In 20 minuten kan je dus onmogelijk 6 l. erdoor jagen in vrijloop...

                            Er is trouwens geen rechtstreeks verband tussen het toerental van een wagen en het verbruik ervan. Als je 2000 tr/min doet aan 90km/h of aan 120 km/h, dan zal je normaal aan 120 km/h een hoger verbruik hebben : gewoon omdat het geleverde vermogen dan hoger is, omdat de weerstand, die de motor ondervindt, verhoogt. Aan 120 km/h is de rol-en luchtweerstand van de wagen gewoon een pak hoger...
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #89
                              Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fieldmarshall Bekijk bericht
                              Een 2.0d is geen gemiddeld genomen kleine cilinderinhoud en dan nog een Diesel... Probeer eens met een 1.2 benzine
                              die moet dat zeker aankunnen,nog sterker dat gaat daar makkelijker bij dan bij een diesel dikwijls
                              ik heb een tijdje met een mitsubishi colt 1.3 gereden en dat gaat zonder problemen
                              dit omdat een benzine nu eenmaal een hoger toerental heeft bij een zelfde snelheid tov een diesel
                              ik heb een drietal nissan 100nx gehad en daar ging dat ook zonder problemen mee (2x 1.6 en 1x 2.0liter)
                              bij de nissan 100nx 2.0 kon je ook makkelijk 120km/h rijden in tweede

                              Comment


                              • #90
                                Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Met mijn wagen kan ik tegen 90 onmogelijk in vijfde blijven rijden, ik moet terugschakelen naar vierde. Aan 90 rij ik dan in vierde aan een hoger toerental dan aan 120 in vijfde. In vijfde aan 90 versmacht ge de motor gewoon.
                                Met de ene wagen kunt ge dat wel, met de andere niet.
                                Mag ik zo vrij zijn te vragen met welke wagen U rijdt ?
                                Ik rijd zonder problemen 60 in vijfde... heb dan ook maar 5 versnellingen
                                Hebt U er misschien een zesde ?
                                Ik ben echt wel heel nieuwsgierig naar het merk en type van Uw "wagen"
                                Groeten,
                                Peter

                                Comment

                                Working...
                                X