Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

90km per uur bij smog = pesterij

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

    Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
    dus als ik het goed begrijp heb jij een wagen met een 1400cc die meer dan 1500kg weegt
    die ben ik om eerlijk te zijn nog niet tegen gekomen
    Is helemaal niet zo gek hoor. VW Tiguan, 1.4 TSI. Weegt 1521kg. En zo zijn er vast nog wel meer in het VAG gamma.

    Overigens is een wagen die geen 90 km/h in z'n 5 kan rijden wel een vreemd beestje. Zelfs mijn oude saab 9-3 schakelde ik bij 70 door naar de 5 (en mijn huidige golf schakel ik naar de 6 bij 70 ongeveer - ja, ook benzine, 1.4TSI motor).

    Comment


    • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

      Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
      Is helemaal niet zo gek hoor. VW Tiguan, 1.4 TSI. Weegt 1521kg. En zo zijn er vast nog wel meer in het VAG gamma.

      Overigens is een wagen die geen 90 km/h in z'n 5 kan rijden wel een vreemd beestje. Zelfs mijn oude saab 9-3 schakelde ik bij 70 door naar de 5 (en mijn huidige golf schakel ik naar de 6 bij 70 ongeveer - ja, ook benzine, 1.4TSI motor).
      Heeft een turbo, niet ?
      Maar of een te laag toerental en een te grote kracht geen invloed heeft op de krukas... dat betwijfel ik. Iedere keer hernemen in 5de versnelling vanuit 30km/h zou ik niet echt aanraden. (Of de auto het nu kan of niet...) (Zo kan je evengoed in 2de vertrekken en doorschakelen naar 4de, ik twijfel er zelfs niet aan of je auto het kan !!!, maar waarom doe je het niet ?)
      Waarom heef hij dan 6 versnellingen ? En gaan ze al naar 7 en 8 versnellingen ?
      Omdat de huidige motoren een beperkt nuttig toerental hebben. (komt door de kleine cilinderinhoud) En omdat ze hierdoor het verbruik naar beneden kunnen halen.
      Een dooddoener voor alle nieuwe modellen is het gewicht, van een auto. Dit gewicht is nu eenmaal gemiddeld toegenomen door veiligheidsvoorzieningen, en als je een lichte auto hebt ben je in het nadeel betreffende veiligheid. Rij maar een tussen 2 vrachtwagens en je begrijpt wat ik bedoel. Als het gemiddelde gewicht van een auto met 300 kg zou afnemen, dat zou veel meer betekenen dan de 90km/h regel. Ik denk zelfs dat de wegenbelasting in Nederland gebaseerd is op het gewicht... i.p.v. vermogen.
      Last edited by Dirk007; 4 januari 2009, 21:50.

      Comment


      • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        PS aan welk toerental draait je motor aan 90 km/h in 5e ??? En wat gebeurt er juist als je die snelheid aanhoudt (of toch een poging doet tot) : stil vallen, trillen, ... ???
        Zoals eerder al aangehaald ... het is natuurlijk mogelijk om in vijfde te blijven maar je versmacht de motor gewoon, je hoort en voelt gewoon dat die niet vlot draait en moeite heeft om het aan te kunnen. Op een volledig vlakke baan en bergaf valt het dan nog even te doen maar het minste bergop is het gedaan.
        Probleem is dat hij redelijke lange versnellingen heeft, met een iets kortere boite zou dat veel vlotter lopen. Ze steken natuurlijk uit besparing in de 1.6 dezelfde boite als de 1.8 en da's volgens mij al fout.
        Het zijn de fabricanten die op vraag van vooral bedrijven dezelfde wagens willen aanbieden om in een lagere onkostenschaal te vallen met allerlei taksen.
        Ze bouwen een auto in 1.8, 2.0 en 2.2 en dan komt er de vraag om nog goedkoper te kunnen bollen ... fabricanten spelen daarop in en ze maken dezelfde wagen dan nog eens met een 1.5 of 1.6 motor met weinig PK's ... voorbeelden genoeg te vinden.
        Die wagens zijn dan voor die motor eigenlijk te zwaar (of de motor te licht).
        Zo'n wagens zijn nog ideaal voor mensen die er de zondag eens mee naar de bakker en de kerk rijden en voor kleine ritten (of langere als je tijd genoeg hebt) maar mensen die de ganse dag op de baan zijn kennen hierbij onvoldoende comfort.
        Op een snelweg waar 90 gereden wordt kan men tijdens de werkweek niet continu 90 doen, het is eens 90, dan weer even 80 en dan weer 90, even invoegen om ene in te halen ... rijden is niet continu schoon rechtdoor. Awel in vijfde is dat met die wagen niet te doen. Die draait niet vlot, je zit gewoon op een te laag toerental om op de juiste kracht te zitten. Het is moeilijk om dit te beschrijven, iemand dat veel op de baan is en dezelfde ervaring al eens opgedaan heeft snapt wel wat ik bedoel.
        Een tunnel inrijden in vijfde, er uitkomen aan 90 ... verplicht terug te schakelen of je zakt in snelheid.
        Als je naar Luxemburg rijdt bijvoorbeeld via de oude baan dan kom je op een bepaald moment op plaatsen waar het al wat meer bergop gaat ... awel daar kan ik zelfs niet tegen 120 rijden in vijfde, de wagen vertraagt omdat hij het niet meer aankan ... terugschakelen naar vierde is dan verplicht om in een hoger toerental te komen. En ik spreek niet van 17% bergop hé.
        Ervoor had ik het oudere model met een 1.8 en ook 90pk en daarmee had ik helemaal niet dit probleem, die kon dat gewoon aan omdat het koppel hoger was. Je kon daar redelijk schakelarm mee rijden maar met deze is het alle twee minuten schakelen.
        Tegen 130 à 140 rijdt die dan weer perfect maar dat moogt ge u hier niet al te veel meer riskeren.
        Spijtig want voor de rest een goede wagen.
        Mvg,
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

          Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
          Is helemaal niet zo gek hoor. VW Tiguan, 1.4 TSI. Weegt 1521kg. En zo zijn er vast nog wel meer in het VAG gamma.

          Overigens is een wagen die geen 90 km/h in z'n 5 kan rijden wel een vreemd beestje. Zelfs mijn oude saab 9-3 schakelde ik bij 70 door naar de 5 (en mijn huidige golf schakel ik naar de 6 bij 70 ongeveer - ja, ook benzine, 1.4TSI motor).
          Die TSI is wel een buitenbeentje hé : 2 turbo's (allé :1 compressor en een turbo), 160 pk bij 5800 tr/min en belangrijker 240Nm vanaf 1500 tr/min.
          De "light"-versie zonder compressor nog altijd 122 pk bij 5000 tr/min en 200 Nm bij 1500 tr/min.
          Met zo'n motortje kan je inderdaad "op koppel" rijden.
          Last edited by polleke_cgc; 5 januari 2009, 00:19.
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Zoals eerder al aangehaald ... het is natuurlijk mogelijk om in vijfde te blijven maar je versmacht de motor gewoon, je hoort en voelt gewoon dat die niet vlot draait en moeite heeft om het aan te kunnen. Op een volledig vlakke baan en bergaf valt het dan nog even te doen maar het minste bergop is het gedaan.
            Probleem is dat hij redelijke lange versnellingen heeft, met een iets kortere boite zou dat veel vlotter lopen. Ze steken natuurlijk uit besparing in de 1.6 dezelfde boite als de 1.8 en da's volgens mij al fout.
            Het zijn de fabricanten die op vraag van vooral bedrijven dezelfde wagens willen aanbieden om in een lagere onkostenschaal te vallen met allerlei taksen.
            Ze bouwen een auto in 1.8, 2.0 en 2.2 en dan komt er de vraag om nog goedkoper te kunnen bollen ... fabricanten spelen daarop in en ze maken dezelfde wagen dan nog eens met een 1.5 of 1.6 motor met weinig PK's ... voorbeelden genoeg te vinden.
            Die wagens zijn dan voor die motor eigenlijk te zwaar (of de motor te licht).
            Zo'n wagens zijn nog ideaal voor mensen die er de zondag eens mee naar de bakker en de kerk rijden en voor kleine ritten (of langere als je tijd genoeg hebt) maar mensen die de ganse dag op de baan zijn kennen hierbij onvoldoende comfort.
            Op een snelweg waar 90 gereden wordt kan men tijdens de werkweek niet continu 90 doen, het is eens 90, dan weer even 80 en dan weer 90, even invoegen om ene in te halen ... rijden is niet continu schoon rechtdoor. Awel in vijfde is dat met die wagen niet te doen. Die draait niet vlot, je zit gewoon op een te laag toerental om op de juiste kracht te zitten. Het is moeilijk om dit te beschrijven, iemand dat veel op de baan is en dezelfde ervaring al eens opgedaan heeft snapt wel wat ik bedoel.
            Een tunnel inrijden in vijfde, er uitkomen aan 90 ... verplicht terug te schakelen of je zakt in snelheid.
            Als je naar Luxemburg rijdt bijvoorbeeld via de oude baan dan kom je op een bepaald moment op plaatsen waar het al wat meer bergop gaat ... awel daar kan ik zelfs niet tegen 120 rijden in vijfde, de wagen vertraagt omdat hij het niet meer aankan ... terugschakelen naar vierde is dan verplicht om in een hoger toerental te komen. En ik spreek niet van 17% bergop hé.
            Ervoor had ik het oudere model met een 1.8 en ook 90pk en daarmee had ik helemaal niet dit probleem, die kon dat gewoon aan omdat het koppel hoger was. Je kon daar redelijk schakelarm mee rijden maar met deze is het alle twee minuten schakelen.
            Tegen 130 à 140 rijdt die dan weer perfect maar dat moogt ge u hier niet al te veel meer riskeren.
            Spijtig want voor de rest een goede wagen.
            Mvg,
            Dus inderdaad een veel te lange versnellingsbak voor een motor met te weinig koppel...
            Met de huidige CO2 normen zullen we dergelijke auto's wel meer en meer tegenkomen, want die combinatie is de enige manier om het verbruik te drukken (als je er op de juiste manier mee omgaat : en dat betekent effectief meer schakelen (met die 6, 7 of 8-bak...).
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Dus inderdaad een veel te lange versnellingsbak voor een motor met te weinig koppel...
              Met de huidige CO2 normen zullen we dergelijke auto's wel meer en meer tegenkomen, want die combinatie is de enige manier om het verbruik te drukken (als je er op de juiste manier mee omgaat : en dat betekent effectief meer schakelen (met die 6, 7 of 8-bak...).
              Ik vrees inderdaad dat we nog slechte tijden tegemoet gaan ... al zal die 6, 7 of 8 versnellingen wel snel zorgen voor meer automatische versnellingsbakken wat dan weer een ander negatief effect heeft.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                Wat is asociaal rijgedrag...
                Ik die beslis 120 te rijden bij 90km/h smoglimiet, of de moraalridder die op het uiterst linkse rijvak tegen 89 de 'overtreders' tracht te blokkeren?

                Ik heb me er alvast weinig van aangetrokken en me aan m'n gewoonlijke doch blijkbaar politiek incorrecte 140km/h gehouden. Geen probleem, ik heb een boompje geplant.

                Comment


                • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kult Bekijk bericht
                  Wat is asociaal rijgedrag...
                  Ik die beslis 120 te rijden bij 90km/h smoglimiet, of de moraalridder die op het uiterst linkse rijvak tegen 89 de 'overtreders' tracht te blokkeren?
                  Eigenlijk beiden ... maar het is niet aan de anderen u een lesje te leren, dat doet de politie wel.

                  Ik heb me er alvast weinig van aangetrokken en me aan m'n gewoonlijke doch blijkbaar politiek incorrecte 140km/h gehouden. Geen probleem, ik heb een boompje geplant.
                  Bahhh ... als je ergens geflitst werd zal je dat boompje binnenkort goed kunnen gebruiken ... hopelijk groeien er Eurokes aan.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kult Bekijk bericht
                    Wat is asociaal rijgedrag...
                    Ik die beslis 120 te rijden bij 90km/h smoglimiet, of de moraalridder die op het uiterst linkse rijvak tegen 89 de 'overtreders' tracht te blokkeren?
                    Beide.

                    Mvg.
                    Robert
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                    Comment


                    • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                      Vrijdag van Leuven naar Brugge gereden aan +/- 90 km/h, 10 minuten langer over gedaan dan normaal... Waarom dan al die heisa?
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                        Snow today and 400km traffic..
                        That'll make more smog! woo.

                        90kph is fast by comparison

                        Comment


                        • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                          We kunnen dit draadje nu bevriezen tot aan het volgende smogalarm.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kult Bekijk bericht
                            Wat is asociaal rijgedrag...
                            Ik die beslis 120 te rijden bij 90km/h smoglimiet, of de moraalridder die op het uiterst linkse rijvak tegen 89 de 'overtreders' tracht te blokkeren?

                            Ik heb me er alvast weinig van aangetrokken en me aan m'n gewoonlijke doch blijkbaar politiek incorrecte 140km/h gehouden. Geen probleem, ik heb een boompje geplant.
                            Respect

                            Als ik 200kmh rijd, geladen en met fietsen vanachter op, haal ik zo'n 9.1l/100km. Er worden in Belgie wagens verkocht die een hoger normverbruik hebben

                            Ik zal de koppelcurve van mijn wagen eens opzoeken, misschien kan ik een heel jaar door minder vervuilen zonder mijn snelheid te moeten aanpassen.
                            ---
                            Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                            http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

                            Comment


                            • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                              Heeft een turbo, niet ?
                              Turbo en compressor.

                              Iedere keer hernemen in 5de versnelling vanuit 30km/h zou ik niet echt aanraden. (Of de auto het nu kan of niet...)
                              Wie heeft het nu over 30? De opmerking was dat er een wagen was die niet 90 kon rijden in z'n 5.
                              Omdat de huidige motoren een beperkt nuttig toerental hebben. (komt door de kleine cilinderinhoud) En omdat ze hierdoor het verbruik naar beneden kunnen halen.
                              Kijk maar eens goed naar de koppelkromme van deze 1.4 TSI blokjes... die zijn verrassend snel op hoog koppel. Ik verwachtte ook dat het naaimachientjes waren met een koppel dat pas bij hoge toerentallen okay was maar dat is dus niet zo. Kijk maar eens naar de golf 1.4 TSI met compressor: 160 pk bij 5800tpm en een maximaal koppel van 240Nm bij... 1500 tpm (!). Het resultaat is een heel zuinig lopend blokje (zolang het niet echt hoeft te werken tenminste) met een enorme souplesse.

                              Als het gemiddelde gewicht van een auto met 300 kg zou afnemen, dat zou veel meer betekenen dan de 90km/h regel. Ik denk zelfs dat de wegenbelasting in Nederland gebaseerd is op het gewicht... i.p.v. vermogen.
                              De wegenbelasting is idd gebaseerd op gewicht, maar dat heeft niet veel te maken met milieu. Wel alles met wegbelasting en slijtage. De BPM is wel afhankelijk van de milieubelasting en wordt gedifferentieerd naar CO2 uitstoot - helaas wel relatief t.o.v. de grootte van de wagen. Dat laatste is natuurlijk een misser van jewelste. Bijvoorbeeld: de VW fox 1.4 heeft een uitstoot van 161g/km en krijgt daarmee een D label en een opslag op de BPM, maar een BMW 525i met een uitstoot van 176g/km krijgt een B label met korting op de BPM. Go figure

                              Comment


                              • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                al zal die 6, 7 of 8 versnellingen wel snel zorgen voor meer automatische versnellingsbakken wat dan weer een ander negatief effect heeft.
                                Die moderne automatische bakken zijn in de dagelijkse praktijk zuiniger in gebruik dan je met je handbakje schakelt, domweg doordat er steeds meer versnellingen beschikbaar zijn en je de motor daarmee op een optimaler toerental laat draaien. Kijk maar eens naar de DSG bakken van VW gekoppeld aan 7 verschillende verzetten.... die dingen zijn zuiniger dan de handgeschakelde varianten met 6 verzetten.

                                Comment

                                Working...
                                X