Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Parkeerboete...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Parkeerboete...

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Ik had een parkeerplaats gevonden...
    Dat was geen parkeerplaats. Per definitie is een parkeerplaats een plek waar je mag parkeren. Waar jij stond mocht je blijkbaar niet parkeren, dus was het geen parkeerplaats.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
      Het kon goed zijn dat een uur nadien een tweede ploeg langskwam, en je voor dezelfde overtreding verbaliseert.
      Daar ben ik het dus niet mee eens. Je kan geen tweemaal voor hetzelfde misdrijf gestraft worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ludovicus Bekijk bericht
        Daar ben ik het dus niet mee eens. Je kan geen tweemaal voor hetzelfde misdrijf gestraft worden.
        Het is geen misdrijf maar een overtreding. Je zult 'm wellicht niet hoeven te betalen maar dat wil niet zeggen dat het tweede PV niet uitgeschreven wordt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Het is geen misdrijf maar een overtreding. Je zult 'm wellicht niet hoeven te betalen maar dat wil niet zeggen dat het tweede PV niet uitgeschreven wordt...
          Niet juist. "Misdrijf" is de algemene term. Misdrijven worden onderverdeeld in misdaden, wanbedrijven en overtredingen (art. 1 Belgisch Strafwetboek).

Comment

Zo zal het vermoedelijk gaan...

Comment

Dus had de wagen eigenlijk moeten getakeld worden om het misdrijf te laten ophouden...

Comment

Niet juist. "Misdrijf" is de algemene term. Misdrijven worden onderverdeeld in misdaden, wanbedrijven en overtredingen (art. 1 Belgisch Strafwetboek).
                Je hebt gelijk, in BE.

De term "misdrijf" is in het Belgisch strafrecht een overkoepelende term voor alle gedragingen die in strijd zijn met de strafwet. Er zijn, wettelijk vastgelegd, drie soorten misdrijven, ingedeeld op basis van de straffen die op dat misdrijf staan
                In het Nederlandse strafrecht is een misdrijf is een relatief zwaar strafbaar feit. Minder zware strafbare feiten heten een overtreding.
                Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Misdrijf

Comment

Juist. In BE. Het misdrijf werd begaan in België en dit is BELGIUMdigital

Voor onze Nederlandse vrienden : no offence!

Comment

Voor onze Nederlandse vrienden : no offence!
                    Nee nee, natuurlijk. Ik ben hier te gast en stel me daarom nederig op.

Ik wilde alleen maar aangeven waardoor ik op mijn antwoord kwam. Beide wetsystemen kennen zou ook een beetje teveel van het goede zijn.

Ben wel benieuwd hoe dat in de praktijk werkt. Kan ik vanuit NL naar FR rijden met 160 km/u, 10 keer geflitst worden en toch maar 1 keer veroordeeld worden voor te hard rijden?

Comment

• Re: Parkeerboete...

Kan ik vanuit NL naar FR rijden met 160 km/u, 10 keer geflitst worden en toch maar 1 keer veroordeeld worden voor te hard rijden?
                      Als je kan bewijzen dat het om een "voortdurend misdrijf" gaat, maar dat zal in praktijk ondoenbaar zijn. De delictuele toestand moet ononderbroken gehandhaafd worden. Je zou dit kunnen aanvoeren als binnen een afstand van enkele honderden meters tweemaal geflitst wordt maar niet als je een keer in Antwerpen en een keer in Luik geflitst wordt...

...maar we zijn nu wel erg off-topic vrees ik. Of kan dit in chit-chat?

Comment

Ben wel benieuwd hoe dat in de praktijk werkt. Kan ik vanuit NL naar FR rijden met 160 km/u, 10 keer geflitst worden en toch maar 1 keer veroordeeld worden voor te hard rijden?
                        Nee, tuurlijk niet, omdat dat op 10 verschillende plaatsen zou zijn.
                        Had de TS z'n wagen 10 keer op een andere plaats gezet, dan had hij ook 10 overtredingen kunnen krijgen... (en waarschijnlijk nog harder geroepen)

Mvg,
                        Frederic

Comment

Als je kan bewijzen dat het om een "voortdurend misdrijf" gaat, maar dat zal in praktijk ondoenbaar zijn. De delictuele toestand moet ononderbroken gehandhaafd worden. Je zou dit kunnen aanvoeren als binnen een afstand van enkele honderden meters tweemaal geflitst wordt maar niet als je een keer in Antwerpen en een keer in Luik geflitst wordt...

...maar we zijn nu wel erg off-topic vrees ik. Of kan dit in chit-chat?
                          De voortdurende misdrijven zijn strafrechtelijk of bij bijzondere wet bepaald. Verkeersinbreuken, horen daar, bij mijn weten, niet bij.
                          Last edited by FestinaLente; 30 november 2008, 20:44.

Comment

Of kan dit in chit-chat?
                            Chit Chat IS off-topic.

Als ik van NL naar FR wil, kom ik of over Luik, of over Antwerpen. Dwars door het land rijden via beide steden is dan natuurlijk wel vragen om moeilijkheden. Je verliest ook een hoop tijd en dan moet je nog harder rijden om die weer in te halen.

Stel ik zet mijn auto bij een parkeermeter in Brussel. Ik krijg na twee uur al een bon omdat ik niet betaald had. Kan ik de auto dan dus twee weken straffeloos laten staan?

EDIT: FestinaLente heeft dit dus inmiddels al beantwoord.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                              De voortdurende misdrijven zijn strafrechtelijk of bij bijzondere wet bepaald. Verkeersinbreuken, horen daar, bij mijn weten, niet bij.
                              Bijzondere wetten kunnen inderdaad bepaalde misdrijven uitdrukkelijk kwalificeren als voortdurend of voortgezet misdrijf. Maar voor misdrijven die door de wet niet als dusdanig gekwalificeerd worden kan de rechter dit nog altijd doen. De rechter zal echter nagaan of er "eenheid van opzet" was. In het geval dat ons hier bezighoudt (verscheidene snelheidsovertredingen tijdens eenzelfde traject) zal hij hiertoe niet geneigd zijn en eerder spreken van "meerdaadse samenloop". Hij kan dan meerdere straffen opleggen of straffen cumuleren tot 1 zwaardere straf.

Comment

Maar ondertussen heeft nog niemand de TS gelijk gegeven, waarop hij eigenlijk aan het wachten is...

Zal nog een tijdje mogen wachten :-) ik ga het ook niet doen!

Comment

Working...
                                X