Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Parkeerboete...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Parkeerboete...

Ik ken dat steegje, heb er ook al gestaan, me van geen kwaad bewust. In het begin van dat steegje staat trouwens een wegwijzer richting Conijnsberg. Allen daarheen dus, en vermits het doodlopend is, parkeer je dan maar langs de zijkant in het gras waar er ruim plaats is.
    Eigenlijk moet ik Polleke_cgc gelijk geven: de boete is wettelijk wel terecht, maar ze komt over als een pestboete.

Er is volgens mij nog een verschil tussen de reglementen en de perceptie ter plaatse. Waarom wordt op vele wegen te snel gereden, omdat de perceptie is dat er sneller mag gereden worden dan wettelijk toegestaan. Op vele wegen staan er daarom borden met de maximum snelheid, terwijl die strikt genomen niet nodig zijn, omdat u dat hoort te weten wat daar de maximum snelheid is. Maar de toestand ter plaatse nodigt nu eenmaal uit tot sneller rijden.

De toestand aan de Conijnsberg nodigt uit tot parkeren. Dus zou ik het niet meer dan een daad van behoorlijk bestuur vinden dat de gemeente daar een parkeerverbodsbord zou zetten (in plaats van een uitnodigende wegwijzer). Zoals het nu is, kan de autobestuurder het gevoel hebben dat de boete ten onrechte is en dat het wel erg op pesterij en zakkenvullerij trekt. En dat kan toch nooit de bedoeling zijn. Of wel??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Maar datzelfde geldt voor dat parkeerverbodsbord dat je geplaatst wilde hebben.
      Er staat al een bord, er eentje onder of boven kan geen probleem zijn. Daarnaast wat kost zo'n bord, en wat kost het verbreden van een weg ???
      Groeten,

Polleke

Comment

Kan die restauranthouder op zijn eigen grond geen parking aanleggen ? Dat zou toch zijn klanten te goede komen. ( en zichzelf ook)
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
          Kan die restauranthouder op zijn eigen grond geen parking aanleggen ? Dat zou toch zijn klanten te goede komen. ( en zichzelf ook)
          Het is niet de restauranthouder z'n schuld dat ik die boete heb. Daar is al een behoorlijk grote parking. Maar afhankelijk van hoe de wagens gevuld zijn (niet iedereen komt daar met 5 man per wagen aan), kan het wel eens gebeuren dat er plaats te kort is hé.

Net als Control-Z was ik me ook niet bewust dat ik daar niet mocht parkeren. Als die politie bv wel briefjes tussen de autowissers had gestoken, van de auto's die er al voordien fout geparkeerd staan (en wat de politie dus niet verplicht is).
          Dan had ik mijn auto wel verplaatst zunne. Nu weet je van niets, maar mag je wel na 14 dagen 100€ opdokken...
          Groeten,

Polleke

Comment

Was maar een antwoord op het feit dat er nu bezoekers zullen zijn die zich daar geen 2de keer laten zien hé
            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
            George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Er staat al een bord, er eentje onder of boven kan geen probleem zijn. Daarnaast wat kost zo'n bord, en wat kost het verbreden van een weg ???
              Ja, hallo, je laat nu bewust of onbewust een gedeelte van het citaat weg, namelijk
              het kost geld, en ze verliezen de inkomsten van de parkeerboetes

Comment

Het is niet de restauranthouder z'n schuld dat ik die boete heb. Daar is al een behoorlijk grote parking. Maar afhankelijk van hoe de wagens gevuld zijn (niet iedereen komt daar met 5 man per wagen aan), kan het wel eens gebeuren dat er plaats te kort is hé.

Net als Control-Z was ik me ook niet bewust dat ik daar niet mocht parkeren. Als die politie bv wel briefjes tussen de autowissers had gestoken, van de auto's die er al voordien fout geparkeerd staan (en wat de politie dus niet verplicht is).
                Dan had ik mijn auto wel verplaatst zunne. Nu weet je van niets, maar mag je wel na 14 dagen 100€ opdokken...
                Misschien het rijbewijs tijdelijk maken, dan moet alvast iedereen elke 5 jaar het verkeersreglement terug leren.

Zoals eerder aangehaald, je mag blij zijn dat je wagen niet getakeld is.

Comment

Dus komen we weer op hetzelfde verhaal... twee agenten die niets beter te doen hadden, dan arme restaurantbezoekende mensen te verbaliseren, hebben zich flagrant misdragen. En hoe noemen we dat... "pestbelasting".
                  Wel, ik word misselijk van een dergelijke mentaliteit. Soms heb ik de indruk dat een mens niet beter verdiend dan opgeschreven te worden. 't Is gedorie lang geleden dat ik nog eens een boete uitgeschreven heb, maar er kunnen er niet genoeg uitgeschreven worden. Misschien komt er dan terug een beetje respect voor de politie.

En denk nu vooral niet dat ik de pestbelasting zelf nog niet aan de lijve ondervonden heb... als je door de collega's, van de bureau naast je, al drie keer geflitst bent bij het uitrijden van de bebouwde kom, op twee keer 200 meter en één keer 50 meter voor het bord "einde bebouwde kom", op een weg die zich leent om 90 te rijden, tegen 61,62 en 63 km/uur (omgezet naar 55,56,57 km/uur), denk ik dat je er over kan meepraten. Ik zaag er niet over. Ik zwans er wel eens over. Ik koester geen wrok en betaal gewoon en zit 's anderendaags met diezelfde mensen een tas koffie te drinken of een pint te pakken. Ik (of mijn vrouw) was in overtreding en daarmee uit.

Er is wel 1 groot verschil hé : in elk van die gevallen is de duur van de overtreding zeer beperkt, en heeft de politie geen tijd om het bewijs te verzamelen. Daarom heeft in die gevallen een PV een verhoogt bewijsrecht, en moet de "dader" bewijzen dat het onmogelijk kan gebeurd zijn.

Bij een fout tegen parkeren heeft de politie alle tijd om wel die bewijzen te verzamelen (in mijn geval bv. 3 uur). Dat hebben ze niet gedaan : van dergelijke bewijzen moeten ze melding maken in het PV (zoals dat bv. vermeld wordt als je geflitst wordt door een camera (bemand of onbemand).

Hier wordt er blijkbaar ook vanuit gegaan dat de constatatie van de politie 100% correct verlopen is. Waarom is dat zo ? zijn er bewijzen dat ze juist geweest is ? Je zou verwachten dat 3 uur voldoende is om 1 bewijs te verzamelen. Ik zie er geen...
                  De vaststelling is niet tijdgebonden. Het hoeft niet bewezen te worden dat je daar verkeerd geparkeerd stond tussen 20.00 uur en 23.00 uur. De vaststelling is evenzeer een momentopname, en het uur van deze momentopname staat vermeld op het proces-verbaal. Het kon goed zijn dat een uur nadien een tweede ploeg langskwam, en je voor dezelfde overtreding verbaliseert.

Politieagenten zijn beëdigde ambtenaren. Ik heb onlangs nog een discussie gehad bij ons op het bureel over vaststellingen van overtredingen. Bij parkeerovertredingen voegen de mensen van 't team verkeer voortaan altijd een foto bij. Ik zie daar 't nut niet van in. De loutere vaststelling is genoeg. De vaststellingen van overtredingen op het verkeersreglement gelden nu éénmaal tot het tegendeel bewezen is, en al goed...
                  Ik ga een simpel voorbeeldje geven... men betrapt iemand omdat hij met de gsm aan 't bellen is terwijl hij een wagen bestuurt. De wagen wordt aan de kant gezet, de identiteit van de man opgeschreven, maar hij zegt dat hij niet aan 't bellen was. Nu moet hij het bewijzen. Als de politie het moet bewijzen, dan wordt zijn gsm in beslag genomen, teneinde de nuttige gegevens die erin zitten, om aan te tonen dat hij een gesprek aan het voeren was, eruit te halen. En daar zit je dan een paar dagen zonder gsm...
                  Nog een voorbeeldje... een wagen rijdt het rode verkeerslicht voorbij. Een ploeg van de politie die aan de overkant van de straat staat, noteert de nummerplaat, en stelt proces-verbaal op. Hoe gaan zij bewijzen dat die man door het rode licht gereden is ? Ze hebben geen fotocamera in de hand, en dan nog... het licht, de wagen, de nummerplaat, moeten samen op de foto staan, dus vanuit een ideale situatie gemaakt.
                  Het bewijzen van de overtreding door de politie zou onwerkzaam zijn.

Comment

Je gebruikt nu terug die 2 voorbeelden waarover ik juist gezegd heb dat in die gevallen die manier van werken wel klopt : hier kan de politie het bewijs niet leveren, en dus is die vaststelling voldoende.

Met die 3 uur, heb ik het niet over de tijd ( van 21:00 tot 24:00 uur), wel over het feit dat ze 3 uur de tijd hadden om wel het bewijs te verzamelen, en dat zou dus moeten toegevoegd zijn aan het PV...

Met dergelijke boetes verliezen jullie juist het respect dat jullie zouden moeten verdienen. Ik denk dat ik in een aantal reacties hierboven (zie bv. post #10) al heb aangegeven dat ik wel respect heb, maar helaas niet in dit geval.
                    Groeten,

Polleke

Comment

Je gebruikt nu terug die 2 voorbeelden waarover ik juist gezegd heb dat in die gevallen die manier van werken wel klopt : hier kan de politie het bewijs niet leveren, en dus is die vaststelling voldoende.

Met die 3 uur, heb ik het niet over de tijd ( van 21:00 tot 24:00 uur), wel over het feit dat ze 3 uur de tijd hadden om wel het bewijs te verzamelen, en dat zou dus moeten toegevoegd zijn aan het PV...

Met dergelijke boetes verliezen jullie juist het respect dat jullie zouden moeten verdienen. Ik denk dat ik in een aantal reacties hierboven (zie bv. post #10) al heb aangegeven dat ik wel respect heb, maar helaas niet in dit geval.
                      Ik snap jou niet, je schrijft al zelf dat het te smal was. De politie heeft wel wat nuttigers te doen dan overbodige handelingen daar te verrichten.

Je vind het bovendien doodnormaal dat je de toegang tot andere mensen hun woning hinderd. Ik blijf erbij dat de politie daar zeer coulant is geweest. Wat zou jouw reactie zijn als je woning elke avond geblokkeerd wordt door een aantal auto's.

Comment

Dat het ook anders kan blijkt wel uit dit kaartje dat ik onder mijn ruitenwisser vond.

Voorkant

Achterkant

Mooi, he? Ihre Berliner Polizei. Dit was in 1985 maar omdat ik het zo mooi vind zit het nog steeds bij mijn autopapieren.

Sindsdien vele parkeerboetes gehad en meerdere keren weggesleept, vooral in het buitenland. Ook in minder terechte situaties, bijv. in Spanje, waar bij festiviteiten bijna alle auto's verkeerd staan geparkeerd maar jij als buitenlander er juist uit wordt gepikt en de auto's voor en achter jou gewoon blijven staan (en zonder bekeuring). Maar dat gebeurt hier omgekeerd in Amsterdam ook. Ik kan er niet wakker van liggen. Fout geweest: bon betalen. Geen bon gehad: mazzel gehad. Als je je hier voortdurend over loopt op te winden gaat het ten koste van je gezondheid en het gaat uiteindelijk toch niks veranderen.

Comment

Soms zijn boetes inderdaad twijfelachtig, soms terecht.
                          Maar als de omstandigheden twijfelachtig zijn, kan je dit vermelden op het daarvoor voorziene vakje van de pv die je krijgt.
                          Ik heb 2 jaar geleden een boete gekregen omdat ik op een invalide plek zou hebben gestaan. Voor die boete nooit een bordje op die plek gezien. Natuurlijk terug gegaan om te kijken. En ja, het bordje hangt er, maar zeer slecht aangegeven. Het was geheel onduidelijk over welke parkeerplek het nu ging. Ik heb mijn boete betaald, maar er bij gezet dat het totaal onduidelijk was dat ik er niet mocht staan. 14 dagen nadien waren de twee invalide plekjes mooi blauw geschilderd en was het duidelijk.
                          Dit maar om te zeggen, vermeld in je brief dat het een onduidelijke situatie is en dat blijkt weinig mensen dit weten (iedereen staat er), misschien wordt er dan wel iets aan gedaan om het duidelijker te maken.

Om nu meteen te gaan zeggen dat alle politiemensen op niks trekken vind ik persoonlijk wel wat overdreven. Die mensen doen goed werk en ik ben blij dat ze er zijn.
                          Al kan ik me er soms ook aan ergeren als ze zelf verkeersregels aan hun laars lappen.

Comment

Als de vaststelling bij 't één voldoende is, dan moet ze bij 't ander ook voldoende zijn. Het verkeersreglement is zowat de meest complexe en dubbelzinnige wet van België. Ga je hem nog complexer maken ?
                            Ik snap de situatie, en ik begrijp je frustraties, wat ik al drie keer gezegd heb, maar het is en blijft een feit dat je een overtreding beging en er voor geverbaliseerd werd. 't Is misschien een onnozele overtreding, maar dat neemt de overtreding niet weg...
                            Alles gaat over grenzen... waar leg je de grens ? Iedereen heeft eigen grenzen, iedereen heeft ook een eigen gebied dat hij afschermt. Het is nooit prettig, zeker niet met de eindejaarsdagen in 't verschiet, dat je een boete moet betalen, maar... ik denk dat er gewoon niets anders opzit.

Comment

En was er nog wel een betaalparking in de buurt waar wel plaats was? Vermoedelijk niet, Boechout kennende, maar als je naar een grote stad gaat, dan vind je het vast niet zo erg om wat verder te stappen, om maar niet te moeten betalen. Waarom dan niet hier, om toch maar niet fout geparkeerd te staan.

Het feit dat je niet weet dat je er niet mag staan, betekent voor mij dat ze je rijbewijs mogen afnemen. Als je de wegcode niet eens kent, ben je het niet waard op de baan te komen. Sakker jij in je auto ook op anderen die de regels etc. niet meer kennen of er zich niet aan houden? Wel, dan heb je net op jezelf ook gesakkerd. Een voorrangsregel niet kennen of een parkeerregel niet kennen, dat blijft gelijk.

Dat de politie er vaak gaat 'schrijven', bewijst dat men graag regels aan zijn laars lapt, of het verkeersreglement niet kent, of interpreteert naar eigen wens en naar de situatie. Wetgeving is er niet om situationeel alles te gaan bekijken, maar om continue klaarheid te scheppen. Het zijn kritikasters die situationeel hun gelijk willen halen... Sorry, zo werkt het niet. Had ik door dat straatje gereden, en iedereen zijn spiegel eraf gereden... Waarop ga je je dan beroepen? Moest ik mijn spiegel dan maar inklappen, want ik zag toch dat ik niet door kon? Zie je, met een situationele benadering kom je nergens...

Je begaat een fout, ze wordt opgemerkt, je wordt geverbaliseerd...

Over mijn boete(s) heb ik nog geen moment gesakkerd. Tja, terecht opgemerkt door de politie dom, dat ik er toen niet over nadacht, ik zal maar betalen en ik ben ervan af.

Een tip: zulke postings horen op een blog thuis, niet op een forum. Zeker niet als je weet dat hier geen maatschappelijke discussies gevoerd mogen worden. Oeps, nu zondig je opnieuw tegen een regel, zal de RvB een boete opsturen volgende week? Hoe ga je dan reageren?

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                              [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                              Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Een betaalparking rond 21:15 s'avonds ? Zijn er nog steden waar je dan moet betalen ??? Arm belgië...

Ze moeten jou rijbewijs afnemen als jij er niet in slaagt door een weg te rijden van 2m30 breed, waar het rechts volledig vrij is... Dat betekent dat je onmogelijk door de praktische proef kan geraken.
                                Ik ben daarlangs moeten rijden om op die plek te kunnen parkeren (er stonden er al een hele serie hé). Moet van al die mensen dus hun rijbewijs worden afgepakt ?

Jullie kennen de situatie daar niet eens, en toch blazen jullie hoog van de toren. Er is 1 andere persoon bij die de situatie wel kent : die is vreemd genoeg veel milder, hé.

En Sannepoes : waar heb ik gezegd dat alle politiemensen op niets trekken ? Zou je mijn post #10 nog eens willen lezen ???
                                Last edited by polleke_cgc; 29 november 2008, 16:47.
                                Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                                X