Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Parkeerboete...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Parkeerboete...

Als het gaat over bewijslast van een PV. Op www.wegcode.be (bij vraagbaak) kan je volgende tekst terugvinden :

Bevoegdheid van de politie
    Lokaal en federaal politiepersoneel is 24/24u en 7/7d bevoegd om overtredingen vast te stellen op het grondgebied van België. Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot het douanepersoneel dat enkel bevoegd is tijdens de uitoefening van de dienst.
    Als het politiepersoneel optreedt buiten de diensturen of in burgerkledij zal ze haar dienstkaart of legitimatiebewijs tonen. Na het tonen van hun dienstkaart, wordt je geacht hun aanwijzingen of bevelen op te volgen, net alsof het geüniformeerd personeel zou zijn, bijvoorbeeld: uw voertuig verplaatsen.
    Bevoegde personen mogen ook alleen handelen en vaststellingen verrichten.
    Sedert 10 mei 2006 is de benaming van de hulpagent gewijzigd in agent van politie en hebben deze personen ook een nationale bevoegdheid inzake verkeer.
    De bevoegde personen vindt u hier: Klik hier voor lijst

De bewijswaarde van het PV
    Bepaalde processen-verbaal hebben meer waarde dan een loutere inlichting. Dit is het geval voor PV’s inzake verkeer (*). Al wat een bevoegde persoon hoort, ziet, ruikt en voelt, kan hij verwoorden in een proces-verbaal. Als dit PV naar u wordt verzonden binnen de wettelijk voorziene termijn, dan hebben deze zintuigelijke vaststellingen een bijzondere bewijswaarde. Ze vormen het bewijs tot zolang de onjuistheid van de vermeldingen niet is aangetoond, m.a.w. zolang het tegenbewijs niet geleverd is!
    Het principe van een proces-verbaal tot bewijs van het tegendeel:
    In zulk geval is de rechter verplicht de vaststellingen en bevestigingen van de opsteller van het proces-verbaal voor waar aan te nemen tenzij het tegenovergestelde bewezen wordt. Hij kan dan niet de inhoud van het proces-verbaal naast zich neerleggen, het eenvoudig tegenspreken of in twijfel trekken. Het tegenbewijs moét geleverd zijn. De bewijslast wordt m.a.w. verlegd van het openbaar ministerie naar de beklaagde.

(*) Met "verkeer" bedoel ik niet enkel het verkeersreglement, maar ook de regels inzake de inschrijving, verzekering en technische regels en nog vele andere besluiten, héél ruim dus...

Opgelet ! Voor de meeste verkeersinbreuken geldt dat het PV binnen de 14 dagen moet verzonden worden. Let hier op het woordje "verzonden", dit is niet "bezorgd". De post kan immers vertraging oplopen.
    Indien het PV te laat of niet wordt verzonden, vervalt de bijzondere bewijswaarde, maar blijft wél het gelden als inlichting. De rechter kan dan volledig vrij oordelen over de zaak en toch een straf uitspreken of vrijspreken indien uw rechten van verdediging geschonden zouden zijn (bv 2 maanden te laat verzonden).

Vaststellingen door middel van (on)bemande toestellen, zogenaamde flitsauto’s of –palen
    De vaststelling en de meting door dergelijke toestellen zijn geen zintuiglijke waarnemingen die door de verbalisant werden gedaan. De bijzondere bewijswaarde is dan ook beperkt tot de vaststelling door de verbalisant dat het meettoestel een welbepaald resultaat, bijvoorbeeld een bepaalde snelheid, aangaf op het scherm. Enkel de resultaatsaflezing geldt dus tot bewijs van het tegendeel. Of het toestel deze snelheid juist heeft gemeten, wordt overgelaten aan de vrije beoordeling van de rechter. De bewijswaarde van de waarachtigheid van de aangegeven snelheid zal uiteraard wel groter worden naargelang het toestel vaker getest werd op zijn nauwkeurigheid en deugdelijke werking. Er is een onderscheid tussen bemand of onbemand: De resultaatsaflezing van gegevens opgeleverd door bemande camera’s bezit steeds bewijswaarde tot bewijs van het tegendeel, ongeacht om welke overtreding van de Wegverkeerswet of van haar uitvoeringsbesluiten het gaat. De resultaatsaflezing gesteund op materiële bewijsmiddelen (vb. foto’s) opgeleverd door onbemande camera’s zal daarentegen deze bijzondere bewijswaarde slechts bezitten voor zover het gaat om één van de overtredingen van de Wegverkeerswet of van haar uitvoeringsbesluiten die limitatief worden opgesomd in K.B. 18/12/2002 (zie: Klik hier voor lijst ).

Opgelet ! Bij bemande controles zijn bevoegde personen aanwezig die alle andere overtredingen eveneens kunnen vaststellen. Regelmatig komt het voor dat “geflitste” bestuurders terugkeren naar de plaats van controle. U vermijdt hierbij best overtredingen, zoals bv. doorlopende witte streep overschrijden of parkeerinbreuken. Sommigen gaan nog een stapje verder en remmen bruusk of claxonneren ter hoogte van de flitsauto. Voor dit alles kan je dus een extra PV krijgen (mét bijzondere bewijswaarde). Een verwittigd persoon…

Tegenbewijs door de bekeurde
    Het tegenbewijs kan door alle wettelijke bewijsmiddelen worden geleverd. Het tegenbewijs kan aldus worden geleverd door getuigen, geschriften, deskundigen, plaatsopnemingen en alle andere middelen, vermoedens inbegrepen. Maar een loutere ontkenning van de feiten zal niet volstaan om de bijzondere bewijswaarde van het proces-verbaal aan te tasten. De aangebrachte middelen kunnen slechts tegenbewijs vormen wanneer er sprake is van met elkaar overeenstemmende gegevens. Daarom ook kan een eenvoudige schriftelijke verklaring of één enkele getuigenis op zich evenmin volstaan.
    Het is daarom raadzaam dat je de nodige bewijsstukken bij je eventueel antwoordformulier of verhoor voegt. Schrijven “ik was op mijn werk en kan het dus niet gedaan hebben” is dus onvoldoende. Als je naar de rechtbank wenst te stappen, zorg dan voor een ijzersterk dossier, eventueel met bijstand van een advocaat.

Bekeuring in de vlucht (niet staande gehouden)
    Een bevoegd persoon hoeft u bovendien niet aan de kant te zetten. Het noteren van de nummerplaat is voldoende. Het proces-verbaal wordt dan naar de houder van de nummerplaat (opgevraagd via DIV) gezonden. Als dit een natuurlijke persoon betreft, bv. Janssens Jan, dan is er een wettelijk vermoeden dat hij de inbreuk(en) heeft gepleegd. Hij kan dit vermoeden weerleggen met elk middel, bv verblijf in buitenland d.m.v. vliegtuigticket of hotelvoucher.
    Als de houder van de nummerplaat een firma betreft, dan is de firma verplicht de bestuurder of gebruiker van het voertuig kenbaar te maken binnen een bepaalde termijn. Indien de firma deze verplichtingen niet nakomt, kan zij veroordeeld worden (zware straffen voorzien!)

Beëdigd persoon
    De bevoegde personen hebben een eed afgelegd. Aan hun vaststellingen wordt dan ook meer geloof gehecht. Een PV (= authentieke officiële akte) met valse inlichtingen kan leiden tot vervolging van de opsteller wegens "valsheid in geschrifte" ! De belanghebbende die van oordeel is dat het betreffende proces-verbaal vals is, kan ook steeds de bijzondere valsheidsprocedure voeren.
    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
      Het 3 meter doorgang laten heeft eigenlijk te maken met de doorgang voor hulpdiensten. Het niet vrijlaten van deze doorgang is mede daarom een overtreding van de tweede graad.
      Met dat principe ben ik het 100% eens.
      Alleen gaat het hier over een doodlopend steegje, waar verderop 3 huizen staan. Als daar zoveel overtredingen gebeuren, is het dan niet te taak van de gemeente om daar een bord te plaatsen verboden parkeren, zodat het 100% duidelijk is ?
      Nu komt dit gewoon over als een vorm van belasting voor de sukkelaars die het toch geprobeerd hebben. In mijn ogen kon iedereen nog passeren (dus ook met zwaar vervoer), en blijkbaar waren er meerdere van dit gedacht, want er stond een hele reeks geparkeerd. Het is niet zo dat aan de andere kant van dat wegje een muur stond, hé !!!
      Groeten,

Polleke

Comment

Het is inderdaad de taak van de politie om een "gevaarlijke" overtreding te laten ophouden. Het neemt echter de overtreding niet weg.
        De tijd van bonnetjes achter de wisser is voorbij. Onmiddelijke inning gebeurt voortaan door de post. U krijgt een afschrift aan, en een week of zo nadien een voorstel tot betaling van de boete.
        En nog iets. Een PV kan je bij de Politierechter aanvechten. Alleen met omgekeerde bewijslast : jij moet dus bewijzen dat je de overtreding niet begaan hebt.

Het gaat over een parkeerboete, waarbij de exacte situatie 100% van belang is. Als ik dus wegrijd, kan ik geen bewijs meer leveren dat die politie verkeerd gemeten zou hebben bv.

Doordat de politie mij dus niet meedeelt (door zo'n briefje bv.) dat ik een overtreding heb begaan, kan ik dus geen bewijs leveren dat het PV onjuist is.
        Is de mogelijkheid tot het leveren van het tegenbewijs geen fundamenteel recht ? De politie heeft me dit recht ontnomen. Ik kan dus door hun manier van werken niet naar de Politierechtbank gaan om het tegenbewijs te leveren. Ze verplichten je op deze manier dus om die boete te betalen (t'is het een of het ander hé).
        Volgens mij is een dergelijk PV dus niet rechtgeldig.

Of waar zit de fout in mijn redenering ???
        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Alleen gaat het hier over een doodlopend steegje, waar verderop 3 huizen staan. Als daar zoveel overtredingen gebeuren, is het dan niet te taak van de gemeente om daar een bord te plaatsen verboden parkeren, zodat het 100% duidelijk is ?
          Nu komt dit gewoon over als een vorm van belasting voor de sukkelaars die het toch geprobeerd hebben. In mijn ogen kon iedereen nog passeren (dus ook met zwaar vervoer), en blijkbaar waren er meerdere van dit gedacht, want er stond een hele reeks geparkeerd. Het is niet zo dat aan de andere kant van dat wegje een muur stond, hé !!!
          Nee, het is niet de taak van de gemeente om een bord te plaatsen. Er zijn nu eenmaal regels, en die zouden moeten volstaan.

Zoals al gezegd... hoe frustrerend het ook kan overkomen, de overtreding blijft. Persoonlijk heb ik ook lak aan de handelswijze waarbij overtreders, die kunnen aangetroffen worden, in de vlucht geverbaliseerd worden.
          Bekijk het echter aan de positieve kant... nu is je avond pas verpest na het eten.

Comment

wel eens over gedacht om de weg te verbreden en wat minder gras. is mogelijkk een taak voor de restauranthouder om dat eens aan te kaarten bij de gemeente........
            det serveert en eet wat rustiger denk ik zo.
            Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lichtschrijver Bekijk bericht
              wel eens over gedacht om de weg te verbreden en wat minder gras. is mogelijkk een taak voor de restauranthouder om dat eens aan te kaarten bij de gemeente........
              Mooi, maar dat zal de gemeente ook niet doen hé : het kost geld, en ze verliezen de inkomsten van de parkeerboetes...
              Groeten,

Polleke

Comment

En nog iets. Een PV kan je bij de Politierechter aanvechten. Alleen met omgekeerde bewijslast : jij moet dus bewijzen dat je de overtreding niet begaan hebt.

Het gaat over een parkeerboete, waarbij de exacte situatie 100% van belang is. Als ik dus wegrijd, kan ik geen bewijs meer leveren dat die politie verkeerd gemeten zou hebben bv.

Doordat de politie mij dus niet meedeelt (door zo'n briefje bv.) dat ik een overtreding heb begaan, kan ik dus geen bewijs leveren dat het PV onjuist is.
                Is de mogelijkheid tot het leveren van het tegenbewijs geen fundamenteel recht ? De politie heeft me dit recht ontnomen. Ik kan dus door hun manier van werken niet naar de Politierechtbank gaan om het tegenbewijs te leveren. Ze verplichten je op deze manier dus om die boete te betalen (t'is het een of het ander hé).
                Volgens mij is een dergelijk PV dus niet rechtgeldig.

Of waar zit de fout in mijn redenering ???
                Wat is het verschil tussen een parkeerboete, een boete voor door het rode licht rijden, een boete voor gsm-gebruik aan 't stuur, een boete voor verkeerd inhalen of een boete voor geen voorrang verlenen ?
                Telkens stelt de verbalisant vast. Het is aan u om het tegendeel te bewijzen. U staat er nu niet meer... hoe ga je dan 't tegendeel bewijzen ?

Comment

Mooi, maar dat zal de gemeente ook niet doen hé : het kost geld, en ze verliezen de inkomsten van de parkeerboetes...
                  ze zouden er toch zijn om de burger te dienen?????
                  Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn

Comment

Als het gaat over bewijslast van een PV. Op www.wegcode.be (bij vraagbaak) kan je volgende tekst terugvinden :
                    KNIP
                    Je kan hier nu nog met 1001 wetteksten aandraven, je was en blijft in fout, en dat verandert niks aan de situatie. De gevolgen hadden veel erger kunnen zijn...

Mvg,
                    Frederic

Comment

Je beging een fout en daar kon je een boete voor krijgen ... die agent heeft dat gewoon toegepast.
                      Ze zijn niet verplicht een papierke onder de ruitenwisser te steken, ze zijn niet verplicht naar u op zoek te gaan, ze zijn niet verplicht te zeggen dat dit 's avonds geen kwaad kan en ze zijn niet verplicht dit binnen de 10 dagen op te sturen.
                      Pech voor u dus.
                      Volgende keer 10 minuten vroeger vertrekken en iets meer te voet gaan.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Soms akkoord dat je ze nodig hebt, en terecht ,want zonder recht is de wereld zoek. En in fout is in fout.
                        Ik sta geparkeerd in een wei, aan de overkant is een voetgangerspad. proces : ik belemmer de voetgangers die langs de kant van de wei willen gaan. ?????
                        Last edited by Guest13; 29 november 2008, 10:04.

Comment

Hey juppekes

Nee, het is niet de taak van de gemeente om een bord te plaatsen. Er zijn nu eenmaal regels, en die zouden moeten volstaan.

.
                          En denk je dat de meeste automobilisten daar in dat smal doodlopend steegje met maar drie huizen s'avonds om 21u daar iets zou van aantrekken
                          Bootjes

Comment

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je niet weggetakeld bent. Als er een gevaar is dat de hulpdiensten niet zouden doorkunnen lijkt het mij een verplichting deze asap vrij te maken i.p.v. gewoon boetes te schrijven.

Wat als er iets later een hulpdienst niet doorkan en daardoor iemand sterft? Mijns inziens is de betrokken agent dan mede verantwoordelijk.

Comment

Wat is het verschil tussen een parkeerboete, een boete voor door het rode licht rijden, een boete voor gsm-gebruik aan 't stuur, een boete voor verkeerd inhalen of een boete voor geen voorrang verlenen ?
                              Telkens stelt de verbalisant vast. Het is aan u om het tegendeel te bewijzen. U staat er nu niet meer... hoe ga je dan 't tegendeel bewijzen ?
                              Er is wel 1 groot verschil hé : in elk van die gevallen is de duur van de overtreding zeer beperkt, en heeft de politie geen tijd om het bewijs te verzamelen. Daarom heeft in die gevallen een PV een verhoogt bewijsrecht, en moet de "dader" bewijzen dat het onmogelijk kan gebeurd zijn.

Bij een fout tegen parkeren heeft de politie alle tijd om wel die bewijzen te verzamelen (in mijn geval bv. 3 uur). Dat hebben ze niet gedaan : van dergelijke bewijzen moeten ze melding maken in het PV (zoals dat bv. vermeld wordt als je geflitst wordt door een camera (bemand of onbemand).

Hier wordt er blijkbaar ook vanuit gegaan dat de constatatie van de politie 100% correct verlopen is. Waarom is dat zo ? zijn er bewijzen dat ze juist geweest is ? Je zou verwachten dat 3 uur voldoende is om 1 bewijs te verzamelen. Ik zie er geen...
                              Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lichtschrijver Bekijk bericht
                                Maar datzelfde geldt voor dat parkeerverbodsbord dat je geplaatst wilde hebben.

Comment

Working...
                                X