Re: Nieuw type EVF
Ik blijf het wel amusant vinden hoe veranderingen telkens weer onthaald worden op hoongelach,scepticisme ja.Vooral sommige argumenten zijn hilarisch en tonen aan dat de diepere grond van weerzin gewoon gebaseerd is op traditionalisme zondermeer.
Ik denk toch echt dat de beroepsfotografen van de toekomst niet in de kou gaan gezet worden hoor.Na wat kinderziektes gaan we na een aantal jaren niet meer weten hoe we al die tijd hebben kunnen werken zonder live view.Net zoals je het je nu nog nauwelijks kunt voorstellen constant manueel te moeten scherpstellen.
Het is toch al heel dikwijls uiteengezet.Live view maakt fotograferen mogelijk op een veel intuïtievere manier,juist omdat je constant ziet wat je toestel ervan wil maken.
Tja,hier heb je wel degelijk een punt.De consument zal gedeeltelijk de klos zijn.Hoeveel dure technologie is er in de loop der tijden geen roemloze dood gestorven omdat er iets nieuws werd uitgevonden?Zolang onze economie en het milieu het uithouden,gaat dit blijven duren.Het is des mensen.Wij zijn geen stilzitters.Sommigen zijn nostalgisch naar het dierlijke gebrul dat een zware verbrandingsmotor met carburatie uitstoot,maar de electrische auto staat om de hoek te wachten.
Dat moet je niet doen,verbruikt meer dan hem gewoon laten aan staan.Staat zelfs in de handleiding.
Walter
Oorspronkelijk geplaatst door putor
Bekijk bericht
Ik blijf het wel amusant vinden hoe veranderingen telkens weer onthaald worden op hoongelach,scepticisme ja.Vooral sommige argumenten zijn hilarisch en tonen aan dat de diepere grond van weerzin gewoon gebaseerd is op traditionalisme zondermeer.
Ik (en ik vermoed nog meer EVF-sceptici) heb helemaal niets tegen EVF. Sterker nog als mij dat betere resultaten levert dan koop ik graag mijn volgende camera met EVF. Ik stel me gewoon -voorlopig terechte- vragen bij de kwaliteit daarvan, het gebruiksgemak en ergonomie.
Ergens ontgaat het nut me ervan.
De reflexcamera heeft zijn bouw door de spiegel en de lenzen zijn daaraan aangepast (registerafstand enz). Met EVF komt er ruimte vrij, maar om dezelfde lenzen te blijven gebruiken (en ik vermoed dat 100% van de reflexgebruikers dat wil) moet die ruimte bewaard blijven. Dit terwijl het grote voordeel van EVF nu net licht in TTL zicht op de wereld én een kortere registerafstand, wat zijn voordelen heeft om veel kortere lenzen te maken zonder retrofocusconstructie.
Dan leidt EVF tot twee keuzes. Ofwel gooien we een beproefd systeem overboord, wat wel wat zal schelen in productiekost (wat eerder richting aandeelhouder zal vloeien dan dat er euro's op zak van de consument blijven), zonder optische verbetering van de groothoeklenzen (voornamelijk minder vervorming). Ofwel veranderen we alles en moeten alle gebruikers een volledig nieuwe set lenzen kopen of met tussenringen gaan prutsen.
Dan leidt EVF tot twee keuzes. Ofwel gooien we een beproefd systeem overboord, wat wel wat zal schelen in productiekost (wat eerder richting aandeelhouder zal vloeien dan dat er euro's op zak van de consument blijven), zonder optische verbetering van de groothoeklenzen (voornamelijk minder vervorming). Ofwel veranderen we alles en moeten alle gebruikers een volledig nieuwe set lenzen kopen of met tussenringen gaan prutsen.
en dan is er nog dit:
Ik heb ooit geleerd om mijn camera enkel aan te zetten als ik echt een foto wil maken om die dan onmiddellijk daarna terug af te zetten.
Ik heb ooit geleerd om mijn camera enkel aan te zetten als ik echt een foto wil maken om die dan onmiddellijk daarna terug af te zetten.
Walter
Comment