Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
341
Zo veel, en dat met een threshold van 0, niet moeilijk da je dan zo'n verschijnselen krijgt.
Threshold 0 verscherpt werkelijk bijna elke pixel die hij tegenkomt, vandaar dat zelfs kleine ruis"deeltjes" ook verscherpt worden.
En 341 is echt wel veel hoor, ik denk niet dat ik ooit al meer dan 150 gebruikt heb...
Ik ben er ook nog niet zooo lang mee bezig maar ik denk dat je verkeerd scherpt
<loopt snel weg>
heb zelfs al 500 gebruikt! Ik wil echt haar scherpse foto's, hoeft daarom niet alles te zijn, dus kan ook eenvoudig een bloem met vage achtegrond zijn.
voor even te verduidelijke, iemand van jullie een playstation 3? je moet daar is een foto'ke op bekijken, echt super scherp door de FULL HD, wel ook een HD TV hebben he.
Vroeger was dit geen probleem om z'n resulaat te behalen op papier met mijn vorige camera. Nu blijkbaar onmogelijk. Ik zelf vind de eend de foto in bijlage niet 100% scherp. Ik kan een exemplaar van een andere eens met canon online zetten op 100% crop gescherpt met dezelfde instellingen en toch een perfect resultaat hebben. Maar dit kom ik niet veel tegen met mijn camera.
Post nu eens een 100% crop van uw geliefde fuji die u wel scherp vind, want u bent echt wel geobsedeerd, of mss moet u een bril kopen omdat uw ogen er sinds een tijdje op achteruit zijn gegaan (en ik ben er niet mee aan't lachen...)
Ik wil gerust 250 euro betalen voor uw defecte camera, dan ben je van al die miserie met je kapotte sensor en manke lens vanaf!
Elke dag een nieuwe thread met onrealistische verwachtingen en logica die niet klopt... Als je iets wilt bijleren zou je dingen ook iets sneller mogen aannemen van de mensen die trachten te helpen...
Probeer eens wat realistische instellingen:
Taking a look at the Unsharp Mask dialog we find three sliders labeled Amount, Radius and Threshold. Moving them around with the Preview box checked does have an obvious change on the results we will get, but it isn't immediately apparent how to optimally set each. In order to understand how to set them, let's look at what each does.
Amount controls how weak or strong the mask image that is blended in will be. Thus, it controls how much edge contrast will be added and how much apparent sharpness we will get. If set too low, we won't see any change at all, but if set too high, the inverted halos from the mask will be visible in the final image and it will look artificial. Most Photoshop users are familiar with the appearance of an over-sharpened image, having probably produced a few themselves while trying to figure out what to do with Unsharp Mask. You can't make an omelet without breaking a few eggs though.
Radius controls the degree of unsharpness the mask image will have. Thus, it determines the width of the halos the mask will produce. The higher the radius the more evident the sharpening effect will be. Set too low, the effect will be invisible or too subtle to be effective. The appearance of the halo will also vary with the content of the image since the amount of contrast already present will play a role.
Threshold selects how much adjacent pixels need to be to be considered an edge. Thus, it prevents sharpening of unimportant or incidental detail while reserving the effect for detail that should stand out. It separates signal from noise, if you will. Set too low, sharpening will be applied to every edge or change of tone throughout the image including such things as film grain. If set too high, no transitions will be viewed as being edges and no sharpening will result.
ps. misschien is uw photoshop wel kapot ipv de camera
Mijn foto's
Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite
Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzeleBekijk bericht
Maar goed, omdat ik in wezen een veel te brave sul ben, 100% crop van iso 800 hé :
Jamaar, een mens doet dan eens iets en dan krijg je nog niet eens een reactie. Nog geen 'dank u wel, dat ziet er veel beter uit dan mijn citroen' of iets in dien aard.
Instellingen om achteraf te verscherpen kan je niet veralgemenen - dat hangt af van foto tot foto.
Zoals gezegd: deze foto heeft nauwelijks verscherping nodig - druk hem af en daar zal hoegenaamd niks mis mee zijn.
Terzijde: aangezien je perfect scherpe foto's wilt: je zit hier met je sluitertijd nog altijd niet ideaal tov je brandpuntsafstand.
Begin ook 's met de scherpte te beoordelen op 50% ipv 100%.
Ik kan geloven dat je met de bewerking die jij uitvoert al problemen krijgt op A5 - maar laat die bewerking nu 's zo, print hem gewoon, en hij zal scherp zijn, zonder rare patronen.
En wat nu wel echt zeker is: er is niks mis met het toestel.
Kennis is onontbeerlijk, er bestaat een goede en veel foute manieren om tot een resultaat te komen, en enkel het resultaat telt. Dat resultaat is voor mij nog steeds een afdruk van goede kwaliteit op goed papier met originele inkt. Ik fotografeer digitaal met Canon DSLR toestellen van in het jaar 2000 met de D30 toen, een beeld van slechts 3,2 megapixels wat nu erg weinig lijkt was die tijd voldoende om een 30 x 40 cm te maken voor wedstrijd, en der ook nog bekroningen mee te halen tussen de toen nog talrijke analoge fotografen. Ondertussen zijn we van 3,2 naar 12,8 mega pixels gegaan en van de Epson 1280 naar de Epson 3800, en in heel die periode van 2000 tot op heden heb ik gezien, wat jij hier toont. Hoe zou da komen ? Ik vermoed dat het iets te maken heeft, met weten wat je moet doen, om tot een resultaat te komen! En een resultaat is voor mij nog steeds een afdruk en geen pixelpieren met 100% crops.
Bedenk "Iemand die geen viool kan spelen, speelt ook op een Stradivarius vals!"
MVG, Jeff
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Oorspronkelijk geplaatst door MacObsessionBekijk bericht
heb zelfs al 500 gebruikt! Ik wil echt haar scherpse foto's, hoeft daarom niet alles te zijn, dus kan ook eenvoudig een bloem met vage achtegrond zijn.
voor even te verduidelijke, iemand van jullie een playstation 3? je moet daar is een foto'ke op bekijken, echt super scherp door de FULL HD, wel ook een HD TV hebben he.
Vroeger was dit geen probleem om z'n resulaat te behalen op papier met mijn vorige camera. Nu blijkbaar onmogelijk. Ik zelf vind de eend de foto in bijlage niet 100% scherp. Ik kan een exemplaar van een andere eens met canon online zetten op 100% crop gescherpt met dezelfde instellingen en toch een perfect resultaat hebben. Maar dit kom ik niet veel tegen met mijn camera.
Kijk tis heel eenvoudig, check een foto die rechtstreeks uit de camera komt, jpeg of raw alles met standaardwaardes. Ziet hij er goed uit (patronen niet zichtbaar) dan is er niets mis met je camera, komen de patronen pas zichtbaar na je eigen bewerkingen dan komt het door je eigen.
verscherpen doe je door contrastverhoging. De contrastverhoging zorgt bij bepaalde waardes voor een scherp effect, push je die waardes tot het uiterste dan verknal en krijg je van die eigenaardige effectjes.
-trek je een foto van allemaal kleine balletjes en overscherp je die zoals jij doet dan krijg je een bolletjespatroon
-trek je een foto van allemaal kleine banaantjes en overscherp je die zoals jij doet dan krijg je een banaantjespatroon
-trek je een foto van allemaal kleine wormpjes en overscherp je die zoals jij doet dan krijg je wormpjespatroon
....
Het is duidelijk dat iedereen zijn eigen regels en methode heeft. Maar jullie verliezen de vraag. Ik maak een vergelijk van 2 toestellen en daaruit blijkt dat ik bij fuij wel mag scherpen zoals ik dat altijd deed, en bij canon moet ik weer anders gaan werken. Het kan goed zijn dat dit beter is of juister, het gaat erom dat weer alles anders moet dat je met canon wilt werken. Anders fotograferen, anders scherpen, niet op 100% piepen enz.
trouwens voor te scherpen moet je wel op 100% doen. Dit moet zelfs in de raw van photoshop, maar dat is ook buiten de vraag.
ik post hier een foto met de canon gescherpt met mijn methode, en dit vind ik scherp.
de foto van daarjuist vind ik sorry niet scherp maar eerder flauw. Natuurlijk de definitie van scherp is ook voor iedereen verschillend.
dus in bijlage onder psd dit maal met exif data dacht ik. Deze foto is 30x20 150DPI en klaar voor print. Helaas is dit resultaat zeer zeldzaam te noemen wat ik erg vindt, en een uitleg voor wou. Waarom is dit op deze foto wel ok, en de andere niet?
Oorspronkelijk geplaatst door MacObsessionBekijk bericht
Ik maak een vergelijk van 2 toestellen en daaruit blijkt dat ik bij fuij wel mag scherpen zoals ik dat altijd deed, en bij canon moet ik weer anders gaan werken.
Dit gelooft niemand tot jij hier 2 identieke foto's plaatst, de ene genomen met de fuji, de andere met de canon, met een vergelijkbaar objectief.
Comment