Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D200 v Canon EOS 30D

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D200 v Canon EOS 30D

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
    Chasseur D'Images beweert hier net het omgekeerde. Ik vind het ook straf dat indien dit het geval zou zijn, pro's met een D2x die aan actiefotografie doen een D200 als backup kopen.
    Ik zou het er nog een moeten bijhalen maar ik dacht dat ze de AF vooral beter vonden omwille van meer instelmogelijkheden en dat hij in ietwat donkerdere omstandigheden kan focussen. Niet de snelheid.

Als Rob Galbraith met de standaard instelling (dus AF-S en enkel veld) heeft zitten schieten wil ik dat geloven. Maar de AF modes van de D200 zijn zeer uitgebreid en "tweakable". Inwerken vergt veel tijd. Dat heb je niet in één shoot onder de knie.
    Ik wil gerust geloven dat met tweaken je betere resultaten kan halen maar ik zou galbraith niet onderschatten die man heeft al wat ervaring.
    Er staat op nikonians een post van iemand die van een D2Hs komt en die merkt weinig of geen verschil in AF speed.
    En hier een link naar een test van een sportpro met de 20D die het volgende zegt " the AF performance of the 20D is nothing short of amazing especially considering its price point in the market". Welke uiteindelijk de beste is ik zou het niet weten maar het verschil zal in beide richtingen waarschijnlijk niet groot genoeg zijn om hier een doorslaggevend verschil te maken. Alhoewel natuurlijk als je galbraith mag geloven.
    RAW compressie is nooit losless. Bijna wel, het geeft alleen problemen bij highlight recovery.
    Volgens Canon is hun raw compressie losless. Ik ga hier toch canon geloven.
    Ik denk dat je dit verkeerd begrepen hebt. Je kunt met de flits van de D200 een externe flitser wireless aansturen én de ingebouwde flitser van de D200 draagt bij tot de belichting. Bij de D70 kon je alleen aansturen.
    Je hebt dus 2 flitsers voor de prijs van 1.
    Yep ik dacht dat D70 dat op dezelfde manier deed.
    Kijk dit is dus wat ik bedoel met selectief argumenteren. De 2MP extra van de D200 tov de 20D zijn geen voordeel.
    Maar de 2MP extra van de 5D zijn dan plots WEL een voordeel, alhoewel de toename van 10 naar 12 in afmetingen veel kleiner uitvalt dan de toename van 8 naar 10. Niet dat 8MP of 12MP iets voor mij uitmaakt. Het menselijk ook ziet IMHO vanaf 6MP al geen verschil meer.
    Ik denk dat je hier veel dingen door elkaar aan het slaan bent. Eerst en vooral het voordeel is er niet omdat je het in een print niet kan zien en met de 5D het wel kan zien. Gebruik je ogen dat is het enige dat telt.

En zowat iedereen is akkoord dat aan 300 DPI geen enkel menselijk oog nog een verschil kan zien. Zelf denk ik dat het nog veel lager mag 240 DPI. Met mijn idee van 240dpi kom je tot +- een A4 print met 6MP meer pixels gaan voor zo een print niks uitmaken. Maar ik print vaak groter. Maar er is natuurlijk meer. MP op zich zeggen niets over de beeldkwaliteit. En betere beeldkwaliteit betekent groter kunnen printen maar ook beter beeld bij kleinere prints.
    Klopt wel, maar over je lens kun je in veel gevallen een "zak" of iets anders trekken, je body kun je dan gewoon "blootstellen" zonder dat je daar iets overheen hoeft te doen dat het gebruikscomfort verminderd.

Ik weet niet of je wel eens in het hooggebergte rondloopt, maar je wervelt een hoop fijn kwartsstof op. Dat heeft hetzelfde effect als een zeer fijn slijpmiddel.
    Ik weet niet voor jou maar als ik een zak over mijn lens moet trekken gaat mijn gebruikscomfort achteruit. En de situatie waar het echt nuttig is dat is voor pro's, die maakt niet uit hoe slecht het weer is, de foto's toch moeten binnenhalen. Stel jezelf de vraag trek jij foto's in stortbuien? Ik alvast niet ik wacht tot de bui over is en dan heb je tenminste prachtig licht en leuke reflecties.
    Tja, voor mij is dat wel een voordeel. Je kunt namelijk ook CL speed instellen tussen 1-4fps. Als je geheugenkaart snel genoeg is, betekent dit dat je waarschijnlijk ergens tussen 2-3FPS quasi continu kunt blijven doorschieten tot je kaart vol is. Gecombineerd met de intervaltimer (die is ingebouwd) geeft dat een aantal interessante mogelijkheden (observatie etc).
    Grotere buffer is zeker een voordeel maar wat je hier beschrijft lukt waarschijnlijk evengoed met 30D want die buffer is ook al groot. Voor sommigen zal groter waarschijnlijk nodig zijn. Maar ik betwijfel dat veel mensen op de buffer van de 30D gaan stoten. In een test waar je de knop gewoon inhoud zal dat sneller gebeuren met 30D maar zoiets is zinloos. En in jpeg lukt het al niet met een 20D laat staan een 30D.
    Je kunt ze groeperen in vier banks, daarnaast kun je nog eens apart beeldverwerkingsparameters in vier banks zetten en deze afzonderlijk combineren. Vind ik handig.
    De meer instelmogelijkheden zijn zeker handig maar de 30D heeft ook instelmogelijkheden die de D200 niet heeft. Maar ik denk dat D200 hier zeker de betere is. Alleen dat is het prijsverschil niet waard.
    Voor de rest gold mijn vergelijking vooral tov de D70, aangezien ik dacht dat je daarmee het prijsverschil bedoelde.
    Natuurlijk niet anders zou ik toch nooit gezegd hebben dat indien ik een nikon gebruiker was ik in de wolken zou zijn met D200 en hem niet te duur zou vinden.

Comment

Ik zou het er nog een moeten bijhalen maar ik dacht dat ze de AF vooral beter vonden omwille van meer instelmogelijkheden en dat hij in ietwat donkerdere omstandigheden kan focussen. Niet de snelheid.
      Ik raad je aan de Chasseur d'Images van deze maand te halen, op pg 174 staat de autofocus van de D200 getest.
      (Het is voor jou waarschijnlijk sowieso een interessant nummer want ze hebben een hele rij canon objectieven getest)

Staan ook een aantal andere zeer interessante dingen in. Jammer genoeg kan ik het artikel van hetzelfde blad over de 20D niet op internet bekijken, misschien heb jij dat nummer liggen? Zou interessant zijn.

Volgens Canon is hun raw compressie losless. Ik ga hier toch canon geloven.
      Nikon beweert ook dat raw compressie losless is. Dit is echter niet het geval, maar je gaat het alleen ondervinden als je kritische highlight recovery moet doen (weet niet of canon dit heeft maar is een functie in Nikon Capture).

Yep ik dacht dat D70 dat op dezelfde manier deed.
      Neen, in commander mode werkt de flits van de D70 alleen als trigger, draagt niet bij tot de belichting.
      Last edited by Fonzie; 3 maart 2006, 16:45.

Comment

Ik raad je aan de Chasseur d'Images van deze maand te halen, op pg 174 staat de autofocus van de D200 getest.
        (Het is voor jou waarschijnlijk sowieso een interessant nummer want ze hebben een hele rij canon objectieven getest)
        Doe ik zeker. Maar ik geraak de laatste tijd niet in mijn krantenwinkel die een goed aanbod heeft van fotobladen. En zodoende heb ik hem nog niet. En photography monthly mis ik nog veel meer.

De test van 20D heb ik zeker niet meer zo lang hou ik die bladen niet bij.

Comment

Ik kan hier trouwens wel een belangrijk nadeel van de D200 aanstippen tov de 20D: software voor de verwerking van je RAWs.

Ik weet niet wat Canon bij zijn camera's levert, maar om je D200 RAW bestanden te bewerken heb je ofwel Nikon Capture nodig (belachelijke prijs hier in Europa in vgl met de VS), ofwel photoshop CS2 (CS werkt NIET), ofwel je moet alles met de gratis adobe DNG convertor omzetten naar DNG bestanden. Dat laatste is tijdrovend en neemt bijzonder veel plaats in beslag.

Als je de trial van Nikon Capture installeert heb je wel een plugin voor CS waarmee je de RAWs kunt openen, maar die heeft lang niet de mogelijkheden van ACR.

Comment

Vermits ik iets meer verwacht had van 'de nieuwe Canon' en de 5D geen alternatief is voor mij (heb die crop factor nodig om het nodige bereik te hebben), vraag ik me af wat Canon in september-oktober zal uitkomen..?
            Zoek eigenlijk een toestel tussen de 30D en MarkII - N.
            Iemand een idee...........??

Comment

Ik kan hier trouwens wel een belangrijk nadeel van de D200 aanstippen tov de 20D: software voor de verwerking van je RAWs.
              Wat Nikon heeft een van de beste software ter wereld. Dat je hiervoor een prijs moet betalen is veel minder belangrijk. Het is wat traag, maar het is tenminste iets dat het beste uit je foto's kan halen, even belangrijk of je toestel zelf.

Frans

Comment

Nikon Capture is inderdaad traag (alhoewel het met files van een D70,D100,D1X na de laatste updates behoorlijk snel gaat) maar het is wel goede software.Zoals Frans zegt haalt het het beste uit je NEF's en dit op een eenvoudige,vlotte manier.Erg mooie kleuren,makkelijk bijsturen van de witbalans indien nodig...

De meeste van m'n foto's bewerk ik enkel met Nikon Capture.CS2 komt er enkel aan te pas als ik iets wil wegclonen of een andere extra bewerking wil doen.

Ik heb de laatste maanden allerhande RAW-software gebruikt (gedwongen daar servicepack2 (DEP-functie),m'n nieuwe AMD en NC een conflict gaf en ik dus wel andere software moest gebruiken.Nu is het conflict opgelost door de DEP gewoon uit te schakelen) en ik heb nu enkel nog RAWshooter (de premium 2006-versie) op m'n PC laten staan naast NC en CS2 maar eigenlijk gebruik ik het programma nauwelijks.Ik zie Nikon Capture zeker niet als een nadeel.
                Last edited by roadrunner; 3 maart 2006, 22:59.
                Danny's Photosite

Comment

Ben zelf ook te spreken over Capture en ben heel benieuwd naar de nieuwe versie strakjes.
                  Waar Fonzie volgens mij op doelde was het feit dat je in Europa er toch behoorlijk je portemonnee voor moet open trekken in vergelijking met de US.
                  In het begin kregen de amerikanen het zelfs bij hun camera dacht ik...
                  Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner
                    Nikon Capture is inderdaad traag (alhoewel het met files van een D70,D100,D1X na de laatste updates behoorlijk snel gaat) maar het is wel goede software.Zoals Frans zegt haalt het het beste uit je NEF's en dit op een eenvoudige,vlotte manier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas

Jonge jonge .Vlot en erg overzichtelijk qua bediening.Sorry,ik had er niet aan gedacht om er voor de simpele zielen ook een tekening bij te maken.Het is weer ne Kanongebruiker zeker.Die zijn gewoonlijk nogal traag van begrip
                      Danny's Photosite

Comment

Jonge jonge .Vlot en erg overzichtelijk qua bediening.Sorry,ik had er niet aan gedacht om er voor de simpele zielen ook een tekening bij te maken.Het is weer ne Kanongebruiker zeker.Die zijn gewoonlijk nogal traag van begrip
                        Sorry dat ik dat met mijn beperkte hersencapaciteit niet meteen uit je tekst begreep. Dat je daarvoor je pijlen op mij richt kan ik dan misschien nog wel begrijpen. Wat ik niet begrijp is waar je frustratie vandaan komt om er meteen maar een hele groep anderen bij te betrekken. Die vraag mag je lekker voor jezelf beantwoorden - ik wil het niet eens weten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                          Sorry dat ik dat met mijn beperkte hersencapaciteit niet meteen uit je tekst begreep. Dat je daarvoor je pijlen op mij richt kan ik dan misschien nog wel begrijpen. Wat ik niet begrijp is waar je frustratie vandaan komt om er meteen maar een hele groep anderen bij te betrekken. Die vraag mag je lekker voor jezelf beantwoorden - ik wil het niet eens weten.

Was wel een grapke hé.Maar blijkbaar was ook de grap te moeilijk.
                          Danny's Photosite

Comment

Was wel een grapke hé.Maar blijkbaar was ook de grap te moeilijk.
                            Hier gaan we weer (lol)!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers
                              Hier gaan we weer (lol)!
                              OK.Ik beloof plechtig geen Kanongebruikers meer te zullen uitlachen! Het zijn inderdaad veel te makkelijke slachtoffers.Sorry,het is soms sterker dan mezelf.

PS:Voor alle duidelijkheid;dit is dus weer een grapke alhoewel.............. er wel erg veel waarheid in zit.
                              Danny's Photosite

Comment

Ik vraag me toch af wat dit nog met objectieve berichtgeving van doen heeft .
                                Vervang overal "Canon" en "Nikon" door "Mercedes" en "BMW" en je krijgt identiek dezelfde idiote discussies (nota bene dan nog door sommige mensen die toch op een rijpere leeftijd gekomen zijn en beter zouden moeten weten )...

Hier heb ik echt niets aan.

Voor mij lijkt de Nikon D200 beter dan de EOS 30D, maar is ook duurder (dus een iets hogere klasse). Simpel en logisch toch??

Ook als Canonist heb ik hier niet het minste probleem mee.
                                Greetz Geert.
                                Canon gerief...

Comment

Working...
                                X