Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D200 v Canon EOS 30D

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D200 v Canon EOS 30D

Oorspronkelijk geplaatst door yoep
    "As we have seen in previous reviews the Nikon cameras are right on the spot for ISO accuracy and the Canon cameras are about a third more sensitive than indicated (ISO 100 is more like ISO 125). "
    Nope,

Phil zegt dat Nikon de correcte ISO gevoeligheid heeft(gecalibreerd) en dat Canon, als je ze op ISO 100 insteld even gevoelig zijn als zouden ze op ISO125 ingesteld zijn. Een foto op beide toestellen, genomen op ISO 100 en met dezelfde lensparameters, zal op Canon een iets lichtere foto geven.
    Dit heeft niets met de ruis te maken.

Hubert
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ja, dat is toch precies wat yoep zegt?

Comment

@ AJH, thx, uiteraard is die 20D nu nog wel te vinden, maar tzt als ik eindelijk de pecunia geregeld heb ws niet meer. We zullen zien.

overigens lijkt me Pentax ook een fraaie betaalbare dslr reeks te hebben aangekondigd, wie weet daar meer van
        Groets, Gerhard
        Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
          Dat zijn de dingen die voor mij het verschil tov de D70 meer dan waard maken.

Als jij het dat niet waard vindt, mij goed. Ik ga me er in elk geval rot mee amuseren terwijl jij hier de D200 nog wat afkraakt. Misschien is dat wel beter zo.
          Zoals reeds gezegd kraak ik de D200 niet af ik vind het een dijk van een toestel.

En wanneer ik zeg dat ik met deze camera moest ik een nikongebruiker zijn absoluut in de wolken zou zijn en hem zijn prijs waard vinden dan is dat toch juist hetzelfde als wat jij komt te zeggen. Misschien mijn posts eens met een open geest lezen.

Maar als je dat lijstje van hierboven legt naast andere camera's die 400€-600€ goedkoper zijn. Dan blijft er niet zoveel meer over en moet iemand die nog geen systeem keuze gemaakt heeft zich toch eens de vraag stellen wat dit prijsverschil hem geeft en niet geeft.

Als je echt wil overloop ik dat lijstje wel eens met wat commentaar maar dan ga je weer beweren dat ik de D200 afkraak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
            Ja, dat is toch precies wat yoep zegt?
            Ja, het was eigenlijk op de quote van Toot bedoeld, die een beetje in de quote van yoep verloren was gegaan maar ik wou dat standpunt van yoep juist een beetje bekrachtigen

Hubert
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Als je echt wil overloop ik dat lijstje wel eens met wat commentaar maar dan ga je weer beweren dat ik de D200 afkraak.
              Dat mag je rustig doen.

Wat mij alleen stoort is het selectieve argumenteren. Ik weet niet meer precies waar, maar ik las hier ergens dat de grotere buffer geen zin heeft, omdat alleen sportfotografen zoiets gebruiken. (statement op zich is niet waar, maar daar gaat het niet om)
              Dan kun je net zo goed zeggen dat ISO1600 en ISO3200 irrelevant zijn, aangezien dit alleen door sportfotografen wordt gebruikt (is ook niet waar). Als je dan achteraf nog komt beweren dat de camera te duur is, tja dan snap ik het niet hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
                Dat mag je rustig doen.

Wat mij alleen stoort is het selectieve argumenteren. Ik weet niet meer precies waar, maar ik las hier ergens dat de grotere buffer geen zin heeft, omdat alleen sportfotografen zoiets gebruiken. (statement op zich is niet waar, maar daar gaat het niet om)
                Dan kun je net zo goed zeggen dat ISO1600 en ISO3200 irrelevant zijn, aangezien dit alleen door sportfotografen wordt gebruikt (is ook niet waar). Als je dan achteraf nog komt beweren dat de camera te duur is, tja dan snap ik het niet hoor.
                Het lijstje overlopen zal voor morgen zijn vandaag heb ik daar geen tijd meer voor. Maar ik kan je nu al zeggen dat dit wel zal kloppen in vgl met D70 maar met 20D/30D vallen veel zaken al sowieso af.

De grotere buffer is een van de zaken die ik dan een voordeel vind voor D200 dus die statement komt zeker niet van mij en wat dit met het feit te maken heeft dat ik hem te duur vind zie ik dus ook niet.

Comment

Zoals beloofd hier mijn reactie op dit lijstje maar dan niet in vgl met D70 waar dit kan kloppen maar met 30D wat uiteindelijk de titel van dit topic is.

- Betere WB: Misschien, misschien juist niet maar in RAW van geen belang
                  - veel minder ruis bij hoge ISO's: Klopt van geen kanten is juist het omgekeerde D200 kan gewoonweg niet mee.
                  - snellere AF: Nope volgens Gailbraith zelfs het omgekeerde D200 kan niet mee met 20D (waarschijnlijk hetzelfde voor 30D)
                  - Veel meer instelmogelijkheden: Yep dat klopt er zijn er zeker meer of ze erg relevant zijn daarentegen is niet zo vanzelfsprekend. Maar dat kan.
                  - Groter display: Nope
                  - Magnesiumbody + weathersealing (dat is voor mij zeer belangrijk, gezien een aanzienlijk van mijn fotografie in de vakantie gebeurt in alpiene omstandigheden) : Hmm hebben al je lenzen wheatersealing? Ik weet zelfs maar van 1 nikon lens met zekerheid dat ze wheatersealing heeft. Als je die niet hebt heeft dit dus al totaal geen waarde. En sorry maar wat sneeuw of water heeft mij nog nog nooit tegengehouden om foto's te maken. Het nut van zoiets is eigenlijk enkel beperkt tot stortbuien etc en daar trek ik geen foto's in.
                  - Moire en blooming zijn quasi afwezig: Nooit echt een Canon probleem geweest.
                  - Grotere en helderdere zoeker: Kan ik niet inschatten tov 30D volgens CI doet de D200 iets beter maar zit de 20D/30D ook bij de betere zoekers. En enkel D7 doet echt veel beter.
                  - Flits die niet alleen commander is maar ook effectief flitst. Effectief flitsen doen ze toch allemaal? Maar commander is zeker een voordeel.
                  - 5FPS : idem
                  - Mirror Up: idem
                  - veel grotere buffer: Yep grotere buffer en das zeker een voordeel. Maar eigenlijk belangrijker in deze vergelijking is hoe snel schrijft ie alles weg. De 11 raw van de 30D zijn meer dan voldoende voor de meesten onder ons. Wie houdt nu zijn shutter meer dan 2 sec in aan een stuk. Dat gebeurt eigenlijk niet. Zelf zit ik af en toe tegen de buffer van de 20D wanneer ik in 5FPS aan het trekken ben. Maar de 11 van de 30D ga ik nooit halen. Is dus een heel persoonlijk voordeel. In jpeg maakt het al helemaal niets uit.
                  - mogelijkheid om in uncompressed RAW te schieten: Maakt niets uit in deze vgl.
                  - grotere knoppen --> met handschoenen te bedienen: Perfect met handschoenen te bedienen.
                  - FP sync voor flitsen: Doet ie ook.

Wat blijft er dus eigenlijk over: Grotere buffer in raw, wheathersealing, wat meer instelmogelijkhden, flits die commander kan zijn.

Nu moet iedereen voor zichzelf uitmaken wat dit hem waard is. Maar hier mijn opinie. Buffer van 30D in raw is groot genoeg om er nooit tegenaan te lopen. waarde 0€, Wheatersealing geen behoefte aan ik neem geen foto's in stortbuien en wat regen gaat evengoed zonder wheatersealing(vorige week stond ik nog in een zwembad met joelende kinderen rond mij die echt niet aan het opletten waren om geen water op mijn camera te splashen, gewoon geen probleem). Meer instelmogelijkheden dat is een voordeel ik denk dan vooral aan het groeperen van focuspunten en dergelijke alhoewel ik 11 focuspunten hiervoor toch nog wat beperkt vind. Commanding flits zou ik nooit gebruiken dat doe ik gewoon niet maar voor het prijsverschil koop je gemakkelijk een externe flits die dat ook kan en kan je veel beter flitsen.

Is dit dan 400€ waard? hmmm van geen kanten zou ik zeggen. Want enkel de wat meer instelmogelijkheden zijn iets dat mij uit dit lijstje positief blijkt. Maar de beter beeldkwaliteit in hoge iso van 30D is mij veel meer waard.

Dus prijsmatig D200 = 30D met 17-85 IS en een raincover(voor moest je dan toch echt in storbuien willen fotograferen) of 30D + 580Ex(of 430EX+ STE2) (voor de flashliefhebbers). In elk van deze gevallen heb je dus met de 30D combinatie een setup met fotografisch betere eigenschappen dan met D200 zelfs alvorens je zelf daarvoor al een lens hebt. Maar laat ons nu een vergelijkbare quality setup samenstellen.

D200 + 12-24 + 17-55 + 70-200 VR= 6166€
                  30D + 10-22 + 17-55 IS + 70-200 IS = 4958€
                  + 20D backup body = 5997€
                  of voor de flashliefhebbers + 580EX + 2x430EX(als slave)= 5900€

En zo kunnen we nog wel wat combinaties maken. Ik hoop dat dit je duidelijk maakt waarom ik hem nogal duur vind. (alle prijzen van acfoto.com)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                    Wat blijft er dus eigenlijk over: Grotere buffer in raw, wheathersealing, wat meer instelmogelijkhden, flits die commander kan zijn.
                    Misschien toch nog één extra puntje verschil met de 20D dat in dit lijstje moet opgenomen worden : 10 milj. pixels tegenover 8 milj? Of ben ik hier verkeerd, of heb ik ergens over gelezen?

mvg,

Francis
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
                      Misschien toch nog één extra puntje verschil met de 20D dat in dit lijstje moet opgenomen worden : 10 milj. pixels tegenover 8 milj? Of ben ik hier verkeerd, of heb ik ergens over gelezen?

mvg,

Francis
                      10 MP kan een voordeel zijn of een nadeel.

Vergelijk even de grootte van de D200 uncompressed RAW bestanden met de grootte van de lossless compressed RAW bestanden van de Canon 20D

Ik denk dat ook de Canon 5D RAW bestanden kleiner zijn dan de D200 RAW bestanden. Bij de Canon 5D varieert de bestandsgrootte van 12 tot 14 MP.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                        10 MP kan een voordeel zijn of een nadeel.

Vergelijk even de grootte van de D200 uncompressed RAW bestanden met de grootte van de lossless compressed RAW bestanden van de Canon 20D

Ik denk dat ook de Canon 5D RAW bestanden kleiner zijn dan de D200 RAW bestanden. Bij de Canon 5D varieert de bestandsgrootte van 12 tot 14 MP.

Jan.
                        Maar een lossless compressed RAW bestand van de D200 is dan weer kleiner dan die 12-14 Mb van de 5D.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
                          Maar een lossless compressed RAW bestand van de D200 is dan weer kleiner dan die 12-14 Mb van de 5D.
                          Als de RAW compressie lossless is zoals bij Canon, wat is dan nog het voordeel of het nut van uncompressed RAW ?

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                            Als de RAW compressie lossless is zoals bij Canon, wat is dan nog het voordeel of het nut van uncompressed RAW ?
                            Jan.
                            Sorry, is niet lossless bij Nikon, hoewel het verschil weinig of niet merkbaar is. Maar voor mij zijn die grote files nooit een probleem, er is opslag genoeg zeker nu die prijzen zolaag gevallen zijn. Maar lossles compressed is dus wel efficienter mbt opslag, dus een pluspunt. Dit zou voor mij echter geen kriterium zijn van selectie voor de keuze van een camera.

Frans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 21kine

mvg,

Francis
                              Yep maar dat stond niet in het lijstje. Zou ook niet veel uitgemaakt hebben voor mijn conclusie. Ben aan het kijken of ik naar een 5D zou overstappen en ben dus vergelijkingsmateriaal aan het printen naar 30x45 cm. Crops natuurlijk en op A4 anders zou het te kostelijk worden. En vermits er dan toch nog plaats op die A4 zit zet ik er de D200 ook maar tussen uit interesse. Naar dit formaat is er in print geen verschil te merken. Wat ik een teleurstelling vind. Het voordeel van de 2mp extra komt er dus niet uit in print en is dus geen voordeel. De 5D heeft daarentegen wel duidelijk betere prints. Maar of dat verschil dan zijn prijs weer waard is dat is nog iets anders
                              Last edited by Kevlar; 1 maart 2006, 16:05.

Comment

Nope volgens Gailbraith zelfs het omgekeerde D200 kan niet mee met 20D (waarschijnlijk hetzelfde voor 30D)
                                Chasseur D'Images beweert hier net het omgekeerde. Ik vind het ook straf dat indien dit het geval zou zijn, pro's met een D2x die aan actiefotografie doen een D200 als backup kopen.

Als Rob Galbraith met de standaard instelling (dus AF-S en enkel veld) heeft zitten schieten wil ik dat geloven. Maar de AF modes van de D200 zijn zeer uitgebreid en "tweakable". Inwerken vergt veel tijd. Dat heb je niet in één shoot onder de knie.

Er staat op nikonians een post van iemand die van een D2Hs komt en die merkt weinig of geen verschil in AF speed.

RAW compressie is nooit losless. Bijna wel, het geeft alleen problemen bij highlight recovery.

- Flits die niet alleen commander is maar ook effectief flitst. Effectief flitsen doen ze toch allemaal? Maar commander is zeker een voordeel.
                                Ik denk dat je dit verkeerd begrepen hebt. Je kunt met de flits van de D200 een externe flitser wireless aansturen én de ingebouwde flitser van de D200 draagt bij tot de belichting. Bij de D70 kon je alleen aansturen.
                                Je hebt dus 2 flitsers voor de prijs van 1.

Het voordeel van de 2mp extra komt er dus niet uit in print en is dus geen voordeel. De 5D heeft daarentegen wel duidelijk betere prints. Maar of dat verschil dan zijn prijs weer waard is dat is nog iets anders
                                Kijk dit is dus wat ik bedoel met selectief argumenteren. De 2MP extra van de D200 tov de 20D zijn geen voordeel.
                                Maar de 2MP extra van de 5D zijn dan plots WEL een voordeel, alhoewel de toename van 10 naar 12 in afmetingen veel kleiner uitvalt dan de toename van 8 naar 10. Niet dat 8MP of 12MP iets voor mij uitmaakt. Het menselijk ook ziet IMHO vanaf 6MP al geen verschil meer.

Ik weet zelfs maar van 1 nikon lens met zekerheid dat ze wheatersealing heeft. Als je die niet hebt heeft dit dus al totaal geen waarde.
                                Klopt wel, maar over je lens kun je in veel gevallen een "zak" of iets anders trekken, je body kun je dan gewoon "blootstellen" zonder dat je daar iets overheen hoeft te doen dat het gebruikscomfort verminderd.

Ik weet niet of je wel eens in het hooggebergte rondloopt, maar je wervelt een hoop fijn kwartsstof op. Dat heeft hetzelfde effect als een zeer fijn slijpmiddel.

Yep grotere buffer en das zeker een voordeel. Maar eigenlijk belangrijker in deze vergelijking is hoe snel schrijft ie alles weg. De 11 raw van de 30D zijn meer dan voldoende voor de meesten onder ons. Wie houdt nu zijn shutter meer dan 2 sec in aan een stuk. Dat gebeurt eigenlijk niet. Zelf zit ik af en toe tegen de buffer van de 20D wanneer ik in 5FPS aan het trekken ben. Maar de 11 van de 30D ga ik nooit halen.
                                Tja, voor mij is dat wel een voordeel. Je kunt namelijk ook CL speed instellen tussen 1-4fps. Als je geheugenkaart snel genoeg is, betekent dit dat je waarschijnlijk ergens tussen 2-3FPS quasi continu kunt blijven doorschieten tot je kaart vol is. Gecombineerd met de intervaltimer (die is ingebouwd) geeft dat een aantal interessante mogelijkheden (observatie etc).

Veel meer instelmogelijkheden: Yep dat klopt er zijn er zeker meer of ze erg relevant zijn daarentegen is niet zo vanzelfsprekend. Maar dat kan.
                                Je kunt ze groeperen in vier banks, daarnaast kun je nog eens apart beeldverwerkingsparameters in vier banks zetten en deze afzonderlijk combineren. Vind ik handig.

Voor de rest gold mijn vergelijking vooral tov de D70, aangezien ik dacht dat je daarmee het prijsverschil bedoelde.

Van een 20 of 30D naar een D200 upgraden heeft weinig zin.

Comment

Working...
                                X