Re: Nikon D200 v Canon EOS 30D
Ik zou het er nog een moeten bijhalen maar ik dacht dat ze de AF vooral beter vonden omwille van meer instelmogelijkheden en dat hij in ietwat donkerdere omstandigheden kan focussen. Niet de snelheid.
Ik wil gerust geloven dat met tweaken je betere resultaten kan halen maar ik zou galbraith niet onderschatten die man heeft al wat ervaring.
En hier een link naar een test van een sportpro met de 20D die het volgende zegt " the AF performance of the 20D is nothing short of amazing especially considering its price point in the market". Welke uiteindelijk de beste is ik zou het niet weten maar het verschil zal in beide richtingen waarschijnlijk niet groot genoeg zijn om hier een doorslaggevend verschil te maken. Alhoewel natuurlijk als je galbraith mag geloven.
Volgens Canon is hun raw compressie losless. Ik ga hier toch canon geloven.
Yep ik dacht dat D70 dat op dezelfde manier deed.
Ik denk dat je hier veel dingen door elkaar aan het slaan bent. Eerst en vooral het voordeel is er niet omdat je het in een print niet kan zien en met de 5D het wel kan zien. Gebruik je ogen dat is het enige dat telt.
En zowat iedereen is akkoord dat aan 300 DPI geen enkel menselijk oog nog een verschil kan zien. Zelf denk ik dat het nog veel lager mag 240 DPI. Met mijn idee van 240dpi kom je tot +- een A4 print met 6MP meer pixels gaan voor zo een print niks uitmaken. Maar ik print vaak groter. Maar er is natuurlijk meer. MP op zich zeggen niets over de beeldkwaliteit. En betere beeldkwaliteit betekent groter kunnen printen maar ook beter beeld bij kleinere prints.
Ik weet niet voor jou maar als ik een zak over mijn lens moet trekken gaat mijn gebruikscomfort achteruit. En de situatie waar het echt nuttig is dat is voor pro's, die maakt niet uit hoe slecht het weer is, de foto's toch moeten binnenhalen. Stel jezelf de vraag trek jij foto's in stortbuien? Ik alvast niet ik wacht tot de bui over is en dan heb je tenminste prachtig licht en leuke reflecties.
Grotere buffer is zeker een voordeel maar wat je hier beschrijft lukt waarschijnlijk evengoed met 30D want die buffer is ook al groot. Voor sommigen zal groter waarschijnlijk nodig zijn. Maar ik betwijfel dat veel mensen op de buffer van de 30D gaan stoten. In een test waar je de knop gewoon inhoud zal dat sneller gebeuren met 30D maar zoiets is zinloos. En in jpeg lukt het al niet met een 20D laat staan een 30D.
De meer instelmogelijkheden zijn zeker handig maar de 30D heeft ook instelmogelijkheden die de D200 niet heeft. Maar ik denk dat D200 hier zeker de betere is. Alleen dat is het prijsverschil niet waard.
Natuurlijk niet anders zou ik toch nooit gezegd hebben dat indien ik een nikon gebruiker was ik in de wolken zou zijn met D200 en hem niet te duur zou vinden.
Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
Als Rob Galbraith met de standaard instelling (dus AF-S en enkel veld) heeft zitten schieten wil ik dat geloven. Maar de AF modes van de D200 zijn zeer uitgebreid en "tweakable". Inwerken vergt veel tijd. Dat heb je niet in één shoot onder de knie.
Er staat op nikonians een post van iemand die van een D2Hs komt en die merkt weinig of geen verschil in AF speed.
RAW compressie is nooit losless. Bijna wel, het geeft alleen problemen bij highlight recovery.
Ik denk dat je dit verkeerd begrepen hebt. Je kunt met de flits van de D200 een externe flitser wireless aansturen én de ingebouwde flitser van de D200 draagt bij tot de belichting. Bij de D70 kon je alleen aansturen.
Je hebt dus 2 flitsers voor de prijs van 1.
Je hebt dus 2 flitsers voor de prijs van 1.
Kijk dit is dus wat ik bedoel met selectief argumenteren. De 2MP extra van de D200 tov de 20D zijn geen voordeel.
Maar de 2MP extra van de 5D zijn dan plots WEL een voordeel, alhoewel de toename van 10 naar 12 in afmetingen veel kleiner uitvalt dan de toename van 8 naar 10. Niet dat 8MP of 12MP iets voor mij uitmaakt. Het menselijk ook ziet IMHO vanaf 6MP al geen verschil meer.
Maar de 2MP extra van de 5D zijn dan plots WEL een voordeel, alhoewel de toename van 10 naar 12 in afmetingen veel kleiner uitvalt dan de toename van 8 naar 10. Niet dat 8MP of 12MP iets voor mij uitmaakt. Het menselijk ook ziet IMHO vanaf 6MP al geen verschil meer.
En zowat iedereen is akkoord dat aan 300 DPI geen enkel menselijk oog nog een verschil kan zien. Zelf denk ik dat het nog veel lager mag 240 DPI. Met mijn idee van 240dpi kom je tot +- een A4 print met 6MP meer pixels gaan voor zo een print niks uitmaken. Maar ik print vaak groter. Maar er is natuurlijk meer. MP op zich zeggen niets over de beeldkwaliteit. En betere beeldkwaliteit betekent groter kunnen printen maar ook beter beeld bij kleinere prints.
Klopt wel, maar over je lens kun je in veel gevallen een "zak" of iets anders trekken, je body kun je dan gewoon "blootstellen" zonder dat je daar iets overheen hoeft te doen dat het gebruikscomfort verminderd.
Ik weet niet of je wel eens in het hooggebergte rondloopt, maar je wervelt een hoop fijn kwartsstof op. Dat heeft hetzelfde effect als een zeer fijn slijpmiddel.
Ik weet niet of je wel eens in het hooggebergte rondloopt, maar je wervelt een hoop fijn kwartsstof op. Dat heeft hetzelfde effect als een zeer fijn slijpmiddel.
Tja, voor mij is dat wel een voordeel. Je kunt namelijk ook CL speed instellen tussen 1-4fps. Als je geheugenkaart snel genoeg is, betekent dit dat je waarschijnlijk ergens tussen 2-3FPS quasi continu kunt blijven doorschieten tot je kaart vol is. Gecombineerd met de intervaltimer (die is ingebouwd) geeft dat een aantal interessante mogelijkheden (observatie etc).
Je kunt ze groeperen in vier banks, daarnaast kun je nog eens apart beeldverwerkingsparameters in vier banks zetten en deze afzonderlijk combineren. Vind ik handig.
Voor de rest gold mijn vergelijking vooral tov de D70, aangezien ik dacht dat je daarmee het prijsverschil bedoelde.
Comment