Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D200 v Canon EOS 30D

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D200 v Canon EOS 30D

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB
    Ik vraag me toch af wat dit nog met objectieve berichtgeving van doen heeft .
    Vervang overal "Canon" en "Nikon" door "Mercedes" en "BMW" en je krijgt identiek dezelfde idiote discussies (nota bene dan nog door sommige mensen die toch op een rijpere leeftijd gekomen zijn en beter zouden moeten weten )...

Hier heb ik echt niets aan.

Voor mij lijkt de Nikon D200 beter dan de EOS 30D, maar is ook duurder (dus een iets hogere klasse). Simpel en logisch toch??

Ook als Canonist heb ik hier niet het minste probleem mee.
    Hier kan je inderdaad niet veel aan hebben.Het zijn steeds weer dezelfde discussies waarin sommigen erg selectief gaan argumenteren en waarin het behalen van het eigen groot gelijk primeert.

Discussie mag en moet er zijn.Kan best leerrijk zijn.Maar vaak verzandt het in welles-nietes en probeert men ook nieuwe gebruikers te overtuigen van de eigen grote "IK".Men heeft het dan bijvoorbeeld vaak over de goedkopere prijs (was zo bij D70 - 350D ook al) alsof dit het enige grote criterium is.Ik denk dat ieder wel best over zijn eigen portefeuille kan beslissen na het bekijken en vergelijken van de specs van een toestel.

En of de D200 of de 30D nu beter is?Beide camera's zullen zeker zeer goed zijn.Beiden zullen ze over enige tijd weeral "voorbijgestreefd" zijn.Profiteer er dus maar van en start de discussie maar terug op want binnenkort is er de D200s of een D3H met geweldige specs aan een geweldige prijs en bij Canon idemditto en kunnen de discussieridders opnieuw beginnen (al maar goed,anders vallen ze misschien in een zwart gat )
    Maar zowel met een D200 als 30D ga je dan nog steeds diezelfde geweldige foto's kunnen trekken dus...wees tevreden met wat je hebt.Persoonlijk zou ik m'n oude D1X niet ruilen voor een D200 of 30D al kan de D1X op vele vlakken helemaal niet meer mee (en op andere vlakken nog best wel ).Ik beleef er veel plezier mee en soms kan ik er een mooie foto mee maken.
    Danny's Photosite

Comment

De kostprijs van de software van Nikon is wat mij betreft een non-issue.
      Ikzelf gebruik DPP (bijgeleverd bij Canon) NOOIT, en ik vermoed dat de meeste mensen , net zoals ik, een alternatief RAW-conversie porgramma gebruiken. Ikzelf gebruik C1 van PhaseOne, stukken beter, sneller en gebruiksvriendelijker dan het programma van Canon. Als ik een D200 zou kopen, zou ik net hetzelfde doen...

En ja, D200 en 30D ... ik denk dat ik met beide goede foto's zou kunnen maken, en ik vermoed dat dat voor iedereen wel het geval is.

sugar
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Wel grappig die opm alsof geld niet belangrijk zou zijn.

Als je voor hetzelfde geld meer krijgt dan is dat beter punt amen en uit. Objectiever kan je moeilijk zijn. Maar elke subjectieve reden is voor mij een goed argument om zijn eigen keuze te rechtvaardigen. Maar generaliseren mag je dat dan wel niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
          En ja, D200 en 30D ... ik denk dat ik met beide goede foto's zou kunnen maken, en ik vermoed dat dat voor iedereen wel het geval is.

sugar
          ...met D50, D70s, D200, 350D, 20D, 30D, 5D, KM 5D, KM 7D, Fuji S3Pro, Pentax *ist DL, Pentax *ist DL2, E330, E500, etc,... denk ik dat ik een van die toestellen ook goede foto's zou kunnen maken, en ik vermoed dat dat voor iedereen wel het geval is.

...als grapje bedoeld hee!!
          Last edited by Dpix; 5 maart 2006, 13:16.

Comment

Persoonlijk vind ik het heerlijk die concurrentie tussen vooral Nikon en Canon en mag dat voor mij nog wel even voort gaan.
            Canon is inderdaad een trendsetter voor de prijs van hun DSLR's t/m het middensegment en gelukkig kan nikon niet teveel achterblijven.
            Nikon heeft al jaren de betere ergonomie en instellingen en mogelijkheden op hun bodies en wat dat betreft kon Canon niet achterblijven gezien hun 30D. bv eindelijk 1/3 belichtingstapjes en spotmeting enzo. Zo heeft Canon een betere ruisverhouding en probeert nikon dat nu weer recht te zetten. Kortom we varen er allemaal wel bij en mogen de discussies wat mij betreft ook rustig voortzetten. Groot respect voor de "kleinere" merken die met fraaie vernieuwingen toch ook hun aandeel weten te bemachtigen in deze mooie DSLR-wereld...
            Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar

Als je voor hetzelfde geld meer krijgt dan is dat beter punt amen en uit. Objectiever kan je moeilijk zijn. Maar elke subjectieve reden is voor mij een goed argument om zijn eigen keuze te rechtvaardigen. Maar generaliseren mag je dat dan wel niet.
              En het is nu net bij het bepalen van dat "meer" dat men nogal vaak de bocht uitgaat en erg selectief te werk gaat.Want dan komt men weeral af met hetgene voor jouw persoontje belangrijk en onbelangrijk is precies alsof dat dat voor iedereen interessant en relevant is.Je kan dat wel eens verkondigen maar niet tot "in den treure" want dan komt het na een tijdje allemaal redelijk ongeloofwaardig over.Voor mij niet gelaten hoor,ik weet best zelf wel wat ik wil en niet wil en wanneer ik "meer of minder" heb voor m'n centen.Dat hoeft iemand anders niet voor mij te beslissen en steeds weer op te zitten hameren.Ben je misschien erelid van testaankoop of heb je dan toch aandelen van Canon ?

Als iemand de 350D te plastiekerig vindt en de D70 volgens zijn aanvoelen een betere handligging heeft gaat die persoon over die meerprijs niet struikelen en dan mag jij de 350D de beste koop aller tijden vinden,dat is dan niet echt relevant meer.

En discussieer nu maar verder.Ik ga doen zoals Leonidas:ik lees het lekker niet meer (dit is dus weer een grapke hé )
              Danny's Photosite

Comment

De kostprijs van de software van Nikon is wat mij betreft een non-issue.
                Ikzelf gebruik DPP (bijgeleverd bij Canon) NOOIT, en ik vermoed dat de meeste mensen , net zoals ik, een alternatief RAW-conversie porgramma gebruiken. Ikzelf gebruik C1 van PhaseOne, stukken beter, sneller en gebruiksvriendelijker dan het programma van Canon. Als ik een D200 zou kopen, zou ik net hetzelfde doen...

sugar
                Dan behoor ik tot één van de uitzonderingen, want gebruik niets anders dan DPP om mijn RAW foto's te "ontwikkelen", tot mijn volle tevredenheid tot hiertoe trouwens .

Ik kan geen uren achter mijn PC zitten met complexe software om m'n foto's totaal te analyzeren en te "pixelpeepen" (te weinig tijd als "huisvader") en voor mij doet DPP net wat ik nodig heb op een eenvoudige, vlotte manier zonder franjes (met batch-processing o.a.).
                De resultaten zijn in elk geval een stuk beter dan de JPG's rechtstreeks uit het toestel (verscherpingsartefacten, witbalans, belichtingscorrectie).
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

Comment

Vervang overal "Canon" en "Nikon" door "Mercedes" en "BMW" en je krijgt identiek dezelfde idiote discussies (nota bene dan nog door sommige mensen die toch op een rijpere leeftijd gekomen zijn en beter zouden moeten weten )...
                  Blijft nu de vraag? Wat ga je met Mercedes en wat ga je met BMW vergelijken

Hubert
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Interessante discussie! Jammer genoeg heb ik geen flauw benul waar het allemaal over gaat want ik was even aan het fotograferen

Wel weet ik heel zeker dat ik binnenkort een D200 ga kopen en geen 30D. Niet omdat die laatste een slechte camera zou zijn, maar hij heeft één groot nadeel: mijn kostbare collectie Nikon-objectieven passen een stuk beter op een D200. Voor veel mensen zullen de 30D en de D200 niet de allereerste digitale reflexen zijn die ze willen aanschaffen. En als je al bent ingestapt op een D50 of een 350D, en je hebt er een paar spulletjes bijgekocht, dan zal die eerste aanschaf veel bepalender zijn voor de uituindelijke keuze tussen D200 of 30D. In zo'n geval wegen de overige argumenten nauwelijks meer mee.

Misschien is dat ook wel de reden waarom die instapmodellen zo lekker goedkoop zijn.

groeten, Miriam

Comment

Dan behoor ik tot één van de uitzonderingen, want gebruik niets anders dan DPP om mijn RAW foto's te "ontwikkelen", tot mijn volle tevredenheid tot hiertoe trouwens .

Ik kan geen uren achter mijn PC zitten met complexe software om m'n foto's totaal te analyzeren en te "pixelpeepen" (te weinig tijd als "huisvader") en voor mij doet DPP net wat ik nodig heb op een eenvoudige, vlotte manier zonder franjes (met batch-processing o.a.).
                      De resultaten zijn in elk geval een stuk beter dan de JPG's rechtstreeks uit het toestel (verscherpingsartefacten, witbalans, belichtingscorrectie).
                      Denk je nu echt dat ik C1 installeer en gebruik omdat ik meer tijd heb? C1 is gewoon een stuk krachtiger en een gebruiksvriendelijker. Heel duidelijke, eenvoudige menustructuur, een erg goede 'automatische' WB en belichtingscorrectie en zeer snelle batchverwerking. Verpruts jij als brave huisvader maar verder je tijd met DPP

sugar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar

Een D200 is een echt wel veel meer camera dan een 30D. Je krijgt voor die enkele 100-den EUR echt wel een heleboel extra erbovenop.
                        Zo los uit de hand :
                        - Wireless aansturen van flitsers (bij Canon moet je een ST-2 voor kopen)
                        - Veel betere viewfinder (veel meer informatie in zoeker + grid-lines)
                        - Waterdichte body
                        - Veel beter paramateriseerbaar AF systeem
                        - AF assist lamp
                        - Exposure compensatie tot +/- 5 EV
                        - Custom button
                        - Correctiesysteem mbt tot stof op sensor
                        - etc etc...

Een hele lijst objectieve redenen om een D200 te kopen ipv van een 30D. Wat doet de 20D/30D beter? Voornamelijk minder ruis bij hogere ISO (vanaf 800 ISO een duidelijk verschil). Blijkbaar voor de gemiddelde fotograaf vandaag de dag het belangrijkste element. Ik snap alleen niet goed waarom 10 jaar geleden iedereen voornamelijk filmpjes met gevoeligheid ISO 100 en ISO 200 gebruikte, en een ISO 1600 filmpje bijna niet verkocht werd Is het dan zo donker geworden de laatste jaren?
                        In het begin gebruikte ik mijn 20D 50% op ISO 800 en ISO 1600, maar bij die settings begint de beeldkwaliteit al serieus te verminderen. Met mijn 5D fotografeer ik zelden of nooit boven de ISO 640.

sugar

sugar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                          Wel weet ik heel zeker dat ik binnenkort een D200 ga kopen en geen 30D. Niet omdat die laatste een slechte camera zou zijn, maar hij heeft één groot nadeel: mijn kostbare collectie Nikon-objectieven passen een stuk beter op een D200. Voor veel mensen zullen de 30D en de D200 niet de allereerste digitale reflexen zijn die ze willen aanschaffen. En als je al bent ingestapt op een D50 of een 350D, en je hebt er een paar spulletjes bijgekocht, dan zal die eerste aanschaf veel bepalender zijn voor de uituindelijke keuze tussen D200 of 30D. In zo'n geval wegen de overige argumenten nauwelijks meer mee.
                          Misschien is dat ook wel de reden waarom die instapmodellen zo lekker goedkoop zijn.
                          Klopt!, ze weten maar al te best dat een low buget DSLR de volgende aankoop bijna altijd binnen de familie houd. Anderzijds liggen de prestatie van de camera's zo dicht bij elkaar dat de gebruiker veel meer bepalend is voor een goede foto. Zelden lopen we nog aan tegen de begrenzing van de camera zelf.

De D200 komt hier ook heel binnenkort een deel van de D100 taken overnemen. Intussen bouw ik een nieuwe control module voor de camera aan te sturen, ook uitgerust met de Garmin GPS type GPS60C zodat positiebepaling van mijn beestjes automatisch verloopt, weer zo een mooie troef bij Nikon.

Frans

Comment

Denk je nu echt dat ik C1 installeer en gebruik omdat ik meer tijd heb? C1 is gewoon een stuk krachtiger en een gebruiksvriendelijker. Heel duidelijke, eenvoudige menustructuur, een erg goede 'automatische' WB en belichtingscorrectie en zeer snelle batchverwerking. Verpruts jij als brave huisvader maar verder je tijd met DPP

sugar
                            Iedereen content met de software die hij gebruikt, dus iedereen gelukkig
                            Maar het blijft een feit dat ik die meegeleverde RAW software van Canon WEL gebruik en dat dit bij Nikon MOET bijgekocht worden (en daarover ging het toch dacht ik )
                            Last edited by GeertB; 5 maart 2006, 17:53.
                            Greetz Geert.
                            Canon gerief...

Comment

Frans,

heb je ergens zo een 10 polig stekkerke kunnen vinden?

Hubert
                              Hubert

Comment

Is het dan zo donker geworden de laatste jaren?
                                Das sinds dat Bush zijn laars aan Kioto veegt.

Hubert
                                Hubert

Comment

Working...
                                X