Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D200 v Canon EOS 30D

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D200 v Canon EOS 30D

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
    De 30D lijkt mij idd vooral voor degenen die nu een 10D of 350D hebben en willen upgraden of die voor het eerst willen toetreden tot de DSLR gebruikers en canon verkiezen. Ze zullen een goed toestel hebben tegen een relatief lage prijs en de beeldkwaliteit zal minstens die van de 20D zijn.
    Nu ik even heb kunnen zeggen wat ik van Canon vind moet ik ook opmerken dat de aanpassingen van de Canon 30D, zoals deze nu reeds op de Canon 5D te vinden zijn, toch heel nuttig zijn.

De mogelijkheid om de ISO nauwkeuriger in te stellen, om 3 of 5 beelden per seconde te selecteren, de extra licht meetmethode, de heel grote en duidelijke LCD en de extra kleurinstellingen zijn zaken die ik heel zeker zou missen met mijn Canon 20D... als ik geen Canon 5D had.

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
    Ik heb deze aankondiging afgewacht om te zien of canon iets meer kon bieden dan de D200 in dezelfde prijsklasse maar nu ben ik overtuigd dat dit geen reden is om te switchen. Het vereenvoudigd mijn besluit om de D200 definitief aan te kopen.

Frans
    Dat de Canon 30D geen alternatief zou zijn voor de Nikon D200 kon verwacht worden. Zelfs met 10 MP zou dit nog niet echt het geval zijn. Maar nu is er tenminste zekerheid hierover.

We kunnen zelfs verwachten dat de Canon 30D of de Canon 5D geen rechtstreekse invloed zal hebben op de prijs van de Nikon D200.
    De Nikon DSLR lijken tussen de Canon DSLR gepositioneerd te zijn, en omgekeerd natuurlijk ook:
    D50 / 350D / D70 / 30D / D200 / 5D 1DsII / D2X / 1DsII

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
      De mogelijkheid om de ISO nauwkeuriger in te stellen, om 3 of 5 beelden per seconde te selecteren, de extra licht meetmethode, de heel grote en duidelijke LCD en de extra kleurinstellingen zijn zaken die ik heel zeker zou missen met mijn Canon 20D... als ik geen Canon 5D had.
      Jan.
      Ik heb in een andere topic ook al gezegd,die ISO instellingen is een hele vooruitgang.....daar erger ik me nu dikwijls aan.
      Maar ja,ieder jaar een andere body kopen is misschien voor mij persoonlijk wat te veel van het goede.
      Alhoewel je hier op het BD forum gemakkelijk in verleiding komt.
      mvg FrançoisVM
      Canon 7D

Comment

Maar zou je op dit moment een D200 verkiezen boven een 20D dan koop je misschien het best gewoon die D200. Zelf vind ik een D200 in vgl veel te duur maar als je reeds veel nikon lenzen hebt is dat natuurlijk geen bezwaar het is de enige optie.
        Lol, typisch Kevlar, ff lekker spindoctoren.
        Mag ik even fijntjes opmerken dat de directe concurrent van de D200 eerder de 5D is? Das wel ff een ander prijskaartje...
        Trouwens, ik hoor je niet klagen over FF?

Maar goed, ik ben inmiddels al gewend dat de parameters hier zo worden aangepast dat alles toch altijd in het voordeel van Canon uitdraait...

BTW, Rob Galbraith staat bekend om zijn antipathie vs nikon en dpreview wordt gesponsord door advertenties van canon. Is wel belangrijk om dat even aan te stippen voor die "objectieve bronnen" aan te halen.
        Zou net zoiets zijn als Ken Rockwell om een objectieve review van een canon te vragen.
        Last edited by Fonzie; 21 februari 2006, 23:39.

Comment

Heeft iemand zich wel eens afgevraagd of de fabrikanten uberhaupt wel naar elkaars productlijn kijken

De ontwikkeling van een nieuwe camera zal al snel een doorlooptijd van een jaar of 2 á 3 hebben. Volgens mij hebben ze eerder een visie waar ze naar toe willen dan dat ze elkaar zitten te bespioneren welke camera er volgende maand uitgebracht wordt. Een nieuwe camera van de concurrent zal invloed op de ideeën hebben, maar niet op het moment van uitbrengen van een camera.

Laat staan dat ze binnen een paar maanden kunnen reageren op een nieuwe cam van de concurrent. Ik geloof er ook niets van dat ze camera's tegenover elkaar positioneren. Ze weten helemaal niet wat de concurrent over 2 jaar gaat doen.

Dat wij ze tegenover elkaar zetten is een heel ander (en logisch) verhaal
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
            Lol, typisch Kevlar, ff lekker spindoctoren.
            Mag ik even fijntjes opmerken dat de directe concurrent van de D200 eerder de 5D is? Das wel ff een ander prijskaartje...
            Trouwens, ik hoor je niet klagen over FF?

Maar goed, ik ben inmiddels al gewend dat de parameters hier zo worden aangepast dat alles toch altijd in het voordeel van Canon uitdraait...

BTW, Rob Galbraith staat bekend om zijn antipathie vs nikon en dpreview wordt gesponsord door advertenties van canon. Is wel belangrijk om dat even aan te stippen voor die "objectieve bronnen" aan te halen.
            Zou net zoiets zijn als Ken Rockwell om een objectieve review van een canon te vragen.
            Allee fonzie toch wat is je probleem.

Om te beginnen 5D is geen directe concurrent van D200 daarvoor zijn ze veel te verschillend in opzet. 20D/30D daarentegen komen qua fotografische mogelijkheden sterk overeen met D200. Loop gewoon eens door de specs van de camera en dat zou je toch duidelijk moeten worden. En je spreekt over FF wel dat is nu de hoofdreden waarom ze geen concurrenten zijn. Dus je eerste opm is eigenlijk gewoon fout. Of je zou enkel moeten kijken naar wat de topmodellen van de niet pro toestellen van beide merken zijn. Dan zijn ze wel concurrenten. Maar wat is het nut daarvan. Iemand die FF wil die is niets met een D200, iemand die 5fps wil is niets met een 5D. Lijkt mij allemaal toch duidelijk. Oh en effe tussendoor als je een syteempje opbouwt is een 5D niet echt duurder dan een D200 ook niet. Dat is dan natuurlijk wel een goed systeempje.

Dat ik vind dat D200 te duur is dat is mijn gedacht he daar moet je niet mee akkoord gaan. Maar eigenlijk zou ik wel eens willen weten welke features van een D200 +600€ waard is? Een 17-40L of 17-85 IS lijken mij veel waardevoller dan wheathersealing.

Problemen van FF? Welke problemen? Dat je goeie lenzen moet gebruiken om er het maximum uit te halen? Dat is het geval voor elke camera. En als je dat geld uitgeeft en er dan een zoomlensje van 200€ opzet ben je gewoon stom bezig of ben je nog effe aan het verder sparen.

En de objectiviteit van DPreview want er staat wel eens Canon reclame. Tja ik heb er denk ik al evenveel nikon, oly, KM reclame zag als canon reclame. En sowieso moet je niet blindelings zijn conclusies overnemen. Gebruik je eigen ogen dat is immers het goeie van dpreview alle info staat ten volle tot jouw beschikking.

Je probleem lijkt me meer te zijn dat je eigenlijk ook wel inziet dat D200 nog steeds te duur is voor wat je krijgt maar dat om een onbekende reden niet wil toegeven. Het is voor de meeste onder ons ook totaal niet van belang. Ik ga niet snel een niet Canon kopen want ik hecht teveel waarde aan mijn lenzen. En nikonians zullen ook niet snel een Canon kopen voor exact dezelfde reden. We kopen gewoon wat het beste aan onze verwachtingen beantwoord binnen ons merk. Enkel mensen zonder een investering kunnen nog volledig kiezen. En ook daar lijken er mij veel meer dingen te beoordelen dan enkel welke body nou je voorkeur heeft.

Ps: of zit het je nog altijd hoog dat je geliefde foto-video chip bladje idiotiën uitkraamt waarvan je toch hoopte dat het waar was maar hoe langer hoe meer duidelijk wordt dat wat ik zei klopte.
            Last edited by Kevlar; 26 februari 2006, 01:25.

Comment

worden jullie zelf nu niet heel erg moe van dit soort discussies?
              Er word niemand mee geholpen...battle of the brains.
              www.hamond.nl

Comment

Moe nee niet echt ik hoop zelfs hem er mee te helpen. En ik ben hier in het verleden door discussies al wijzer geworden. Dus het kan positief zijn.

Dat zal hier nu waarschijnlijk wel niet het geval zijn maar ik discussier graag(yep das geen goeie eigenschap van mij) en het was dus te verleidelijk en gemakkelijk om te reageren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                  Moe nee niet echt ik hoop zelfs hem er mee te helpen. En ik ben hier in het verleden door discussies al wijzer geworden. Dus het kan positief zijn.

Dat zal hier nu waarschijnlijk wel niet het geval zijn maar ik discussier graag(yep das geen goeie eigenschap van mij) en het was dus te verleidelijk en gemakkelijk om te reageren.

En vooral niet ophouden met die discussies, Kevlar en anderen, want mensen zoals ik, die flink moeten sparen (da's een substantieel deel van je inkomen opzijzetten, voor degenen die professioneel elk jaar een dslr kopen ) kunnen alleen maar meer leren door dit allemaal te volgen.

Ik was net op zeker van plan een KM7D te gaan kopen, zijn die dingen alweer uitverkocht. Mijns inziens is er nu maar weinig alternatief, vlgs mij alleen de 30D, want nu nog voor een 20D gaan lijkt me ook niet meer logisch. Aanschaf geplanned ergens in zomermaanden.... hoop ik dan toch...
                  Terzijde, maar niet onbelangrijk, ik heb nog geen enkel objectief systeem, dus keuze voor om het even welk merk. Als het maar goed betaalbaar blijft.
                  Groets, Gerhard
                  Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

Comment

Maak je geen zorgen van mijn kant alvast Thor. Ik kan dat meestal toch niet laten . Alhoewel ik hou mij toch meer in dan vroeger.

Alvorens je beslist welke body je wil denk ook goed na wat je van je lenzen verwacht en welk budget je daarvoor wilt vrijmaken. Dat moet natuurlijk niet allemaal in 1 keer. Maar in de keuze van voor welk systeem je kiest kan dat toch serieus meespelen.

Comment

Beste mensen,

Alvast wil ik jullie allen bedanken voor de reacties .

Nu ik in al die tijd al verschillende stukken heb gelezen over de camera's (d200 30d) ben ik tot slot gegaan voor de nikon d200 + 18-200 lens .

De doorslag heeft ook wel de lens gegeven ( gezien dat ik regelmatig van uit een vliegtuig en ultralight wat foto's maak) , gezien zijn 18-200 , omdat ik tijdens de vlucht geen lens kan wisselen.

Dus ik hoop mijn D200 zsm in ontvangst tekunnen nemen (vrijdag 25-2 besteld)

Dus nogmaals bedankt
                      Nikon D200 met AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6 G IF-ED

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FvdM
                        Voor mij staat het alvast dat het een van die twee gaat worden , maar nu heb ik de vraag ( als oude olympus gebruiker) wat voor een voordelen zit er aan een Canon tov een Nikon , en zo ook Nikon tov Canon.
                        In het voordeel van de 30D:

- de prijs
                        - Veel minder ruis bij hogere ISO's (zeker als je in ogenschouw neemt dat Nikon nog 25% "bedriegt" tov échte ISO levels)

In het voordeel van de D200:
                        - weather sealed
                        - 2Mp + (cropmogelijkheden)

De rest van de verschillen zijn IMHO "non issues". Welke zot schiet bvb een buffer van meer dan 11 RAWs vol en komt dan nóg tekort? Als je zo bezig bent dan ben je waarschijnlijk een sportfotograaf en koop je beter een 1D mk II of zo. Ergonomie is ook zoiets; werk een maand met een Nikon, en bij andere toestellen word het zoeken naar de knoppen. Werk een maand met een Canon, en idem dito. Idem voor glas-aanbod zenne. Als je het niet kan gedaan krijgen met het huidige aanbod, dan moet je misschien maar eens meer gaan investeren in je eigen techniek ipv. de techniek van je lens.

In tegenstelling tot de merk-adepten denk ik dat beide merken elkaar waard zijn.

Ik koos indertijd Canon. Waarom? Beschermde WB info in NEF format. Ja sorry, maar als ik eerlijk moet zijn; NIKS is zeker wat betreft NIkon's volgende stappen hierin. Ze kunnen nog méér gaan afschermen bvb. Ik werk nu met Bibble (voorheen met C1 en Rawshooter) en mijn haren rijzen omhoog bij de gedachte dat ik ineens mijn "digitale negatieven" niet meer zou kunnen lezen.

Dit bovenstaande feit is nog steeds een Nikon-nadeel IMHO.En nu heb je nog zo'n nadeel: banding issues; ze zijn er (statement Nikon), al kan je er wel min of meer vanaf (helemaal vanaf? Niet duidelijk. De toekomst zal het uitmaken).

Maar zoals gezegd; ze zijn elkaar waard. Je vindt bvb vast wel enkele Canon-nadelen die even "erg" zijn (focus issues bvb? Ik heb er geen last van, maar anderen misschien wel). Het hangt ervan af hoe zwaar je aan zo'n nadeel tilt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Thor
                          Mijns inziens is er nu maar weinig alternatief, vlgs mij alleen de 30D, want nu nog voor een 20D gaan lijkt me ook niet meer logisch. Aanschaf geplanned ergens in zomermaanden.... hoop ik dan toch...
                          Ondanks dat er een camera met een hoger nummertje uit is is de 20D nog steeds een geweldige camera hoor Als het een beetje meezit is'ie ook nog goedkoper ook en die paar nieuwe details doen er echt niet toe

De vraag is eerder of de 20D in de zomer nog verkrijgbaar is.
                          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                          lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FvdM
                            Dus ik hoop mijn D200 zsm in ontvangst tekunnen nemen (vrijdag 25-2 besteld)
                            Waarschijnlijk zo ergens rond 15 april.
                            Maar met een beetje geluk zal het stillekens wel sneller gaan.

Hubert
                            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Je probleem lijkt me meer te zijn dat je eigenlijk ook wel inziet dat D200 nog steeds te duur is voor wat je krijgt maar dat om een onbekende reden niet wil toegeven.
                              Na een weekendje testen?

- Betere WB
                              - veel minder ruis bij hoge ISO's
                              - snellere AF
                              - Veel meer instelmogelijkheden
                              - Groter display
                              - Magnesiumbody + weathersealing (dat is voor mij zeer belangrijk, gezien een aanzienlijk van mijn fotografie in de vakantie gebeurt in alpiene omstandigheden)
                              - Moire en blooming zijn quasi afwezig
                              - Grotere en helderdere zoeker
                              - Flits die niet alleen commander is maar ook effectief flitst
                              - 5FPS
                              - Mirror Up
                              - veel grotere buffer
                              - mogelijkheid om in uncompressed RAW te schieten
                              - grotere knoppen --> met handschoenen te bedienen
                              - FP sync voor flitsen

Dat zijn de dingen die voor mij het verschil tov de D70 meer dan waard maken.

Als jij het dat niet waard vindt, mij goed. Ik ga me er in elk geval rot mee amuseren terwijl jij hier de D200 nog wat afkraakt. Misschien is dat wel beter zo.

Comment

toot,denk dat je even beter moet lezen
                                "In het voordeel van de 30D:

- de prijs
                                - Veel minder ruis bij hogere ISO's (zeker als je in ogenschouw neemt dat Nikon nog 25% "bedriegt" tov échte ISO levels)"

phil zegt juist omgekeerde....voor wat het waard is...

"As we have seen in previous reviews the Nikon cameras are right on the spot for ISO accuracy and the Canon cameras are about a third more sensitive than indicated (ISO 100 is more like ISO 125). "

Comment

Working...
                                X