Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

    Ik had graag dat iemand mij eens de exacte manier van werken uitlegt over hoe je de "refresh/analyze" methode toepast bij nieuwe batterijen die uit de verpakking komen.

    Alvast bedankt op voorhand !
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

    Comment


    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

      Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
      Ik had graag dat iemand mij eens de exacte manier van werken uitlegt over hoe je de "refresh/analyze" methode toepast bij nieuwe batterijen die uit de verpakking komen.

      Alvast bedankt op voorhand !
      5. ‘CHARGE’ werd door u geselecteerd
      • ‘SET CHG RATE’ knippert. De
      gewenste laadstroom dient geselecteerd
      te worden (binnen de 10
      s.) voor de batterij die onderaan
      het scherm door een pijltje wordt
      aangeduid.
      • Door de p en q knoppen te bedienen kunnen de voorgestelde waarden
      verhoogd of verlaagd worden tussen 2000mA en 200mA.
      • Druk op ENTER om uw selectie te bevestigen.
      • Zie rubriek ‘Algemene informatie over herlaadbare batterijen’ voor het
      bepalen van de juiste laadstroom.
      6. ‘REFRESH & ANALYZE’ werd door u geselecteerd
      • ‘SET CHG RATE’ knippert. Identieke programmatie als onder punt 5
      ‘Charge’.
      • Indien binnen de 10 sec. geen toets wordt bediend verspringt de lader
      terug naar de ‘CHARGE’ modus.
      • ‘SET DISCHG RATE’ verschijnt vervolgens. De ontlaadstroom dient
      ingegeven via de p en q knoppen en ENTER om de selectie te
      bevestigen.
      • Info over de laad- & ontlaadstroom, zie rubriek ‘Algemene informatie
      over herlaadbare batterijen’.

      Algemene informatie over herlaadbare batterijen
      Wat betekent 0.1C, 0.2C, …?
      ‘C’ staat voor de Capaciteit van de batterij. Het getal vóór de C het deel
      van de totale capaciteit. 0.1C betekent 10% van de batterijcapaciteit.
      Voor een batterij met capaciteit 2700mAh betekent laden/ontladen aan
      0.1C  270mA (10% van 2700mAh).
      1C = 2700mAh.
      OPGELET: de capaciteit die op de batterij is gedrukt is vaak niet de
      actuele capaciteit. De capaciteit neemt af naarmate de batterij ouder
      wordt of niet correct werd gebruikt.
      Bepalen van de correcte laadstroom en ontlaadstroom
      - Ideale laadstroom is tussen 0.3C en 1.0C dus tussen 1/3de batterijcapaciteit
      en de volledige batterijcapaciteit.
      - Ideale ontlaadstroom lager dan 1.0C (=batterijcapaciteit).
      Bij een te laag ingestelde laadstroom (= traag laden) kunnen bepaalde
      waarden zoals spanningafname (-dV) in de batterij niet nauwkeurig gedetecteerd
      worden en dreigt de lader het laadproces niet correct af te sluiten. Een te hoge laadstroom (= snel laden) kan de batterij beschadigen
      zeker indien de batterij wat ouder is of lang niet werd gebruikt.
      Algemeen kan worden gesteld dat een lagere laadstroom voor betere
      batterijprestaties zorgt, doch het laden neemt meer tijd in beslag. Bij
      snelladen worden de batterijen niet steeds grondig opgeladen en kan de
      batterijtemperatuur vrij hoog worden. De absolute vijand van een NiMH
      accumulator is de overlading die zijn levensduur sterk zal inkorten.

      Comment


      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

        Eerst wil ik iedereen die constructief aan deze thread heeft meegewerkt bedanken. Het was voor een volstrekte dummy als ik enorm leerrijk en interessant. Meteen de Maha Powerex C9000 met bijhorende Eneloops besteld ( bij www.Energie-Shop.be ). Na het lezen van de bijgeleverde handleiding een eerste setje Eneloop 2000 opgeladen met "break in" instelling ( zoals aangeraden in de handleiding ). Dit gaf volgend resultaat :
        1972 mAh - 324 min - 1,46 Volt
        1919 mAh - 317 min - 1.45 Volt
        1927 mAh - 317 min - 1.45 Volt
        1946 mAh - 321 min - 1.46 Volt

        0ndertussen had ik de tijd om deze thread verder te lezen en vernam ik dat het voor nieuwe Eneloops eigenlijk evengoed is om " Refresh & Analyze " in te stellen.
        De tweede identiek dezelfde batterij set met Refresh & Analyze gaf mij volgende resultaten :
        1658 mAh - 218 min - 1.47 Volt
        1677 mAh - 221 min - 1.47 Volt
        1664 mAh - 218 min - 1.47 Volt
        1652 mAh - 217 min - 1.47 Volt

        Het verbaasde mij dan ook dat er toch een (onverwacht) groot verschil is tussen de beide methodes. Mag ik daaruit concluderen dat het toch beter is om de nieuwe Eneloop 2000 batterijen eerst een" Break in " te laten doorlopen?

        Comment


        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

          Probeer eens 2 keer een refresh/analyze te doen, dan zal je bijna dezelfde resultaten krijgen als met een break-in.

          Met de break-in zullen de cijfers altijd wel wat beter zijn omdat er dan met kleine stroomsterktes wordt geladen en ontladen, daardoor zal een accu minder snel de minimumspanning bereiken (de inwendige weerstand speelt dan een kleinere rol).
          Maar als je die accu's bijvoorbeeld in een flitser gebruikt, dan worden die wel ontladen met grote stroompieken, daarom controleer ik liever de werkelijke capaciteit met een grotere ontlaadstroom (de standaard 500mA van de refresh/analyze geeft dan een beter beeld van de bruikbare capaciteit).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

            Bedankt voor uw antwoord BB@, ik ga dat zeker eens proberen. Het was de bedoeling om tijd te winnen omdat een bread-in wel erg lang duurt.
            Als een refresh & analyze 14 uur duurt dan spaar je vele uren, zelfs als je het 2x moet uitvoeren : 28 uur i.p.v. 45 uur.
            Ik ben dan wel een dummy voor wat betreft electronica maar tellen dat kan ik nog

            Comment


            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

              Oorspronkelijk geplaatst door Giminox Bekijk bericht
              Bedankt voor uw antwoord BB@, ik ga dat zeker eens proberen. Het was de bedoeling om tijd te winnen omdat een bread-in wel erg lang duurt.
              Als een refresh & analyze 14 uur duurt dan spaar je vele uren, ...
              De tijd van een refresh-analyze kan je niet voorspellen, die hangt af van de gekozen parameters en de toestand van de batterij voor je start ... en zelfs met een break-in kan je foeffelen door te spelen op de minimale stroom die de batterijen kan geladen krijgen in 16 uur ...
              Het enige wat men kan vaststellen dat, logischerwijze, de ref-an cyclus korter is dan break-in.
              FWIW

              Comment


              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                'k Heb nu de SkyRC NC2500: klik.
                De bedieningsapp en Firmware upgrade mogelijkheid doen dat goed en maken het (oplaad)leven nog een stuk makkelijker.
                Is (voor mij) toch een meerwaarde bovenop de zo al knappe MH-C9000.
                Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                Oók wandelen met GPS?

                Comment


                • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                  Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                  'k Heb nu de SkyRC NC2500: klik.
                  De bedieningsapp en Firmware upgrade mogelijkheid doen dat goed en maken het (oplaad)leven nog een stuk makkelijker.
                  Is (voor mij) toch een meerwaarde bovenop de zo al knappe MH-C9000.
                  Waar zit de echte meerwaarde, en hoeveel kost hij ?

                  Comment


                  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                    Waar zit de echte meerwaarde, en hoeveel kost hij ?
                    deze kost ongeveer 80€ en een echte meerwaarde, tov de MH-C9000, die het prijsverschil van +/-30€ kan verantwoorden zie ik ook niet direct, maar dat laatste laat ik aan de deskundigen terzake over
                    Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

                    Comment


                    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                      Waar zit de echte meerwaarde, en hoeveel kost hij ?
                      idd .. dat heb ik mij , na het bekijken van de specs, ook al afgevraagd ... bluetooth en een "Iphone app" ?? ik heb geen bluetooth ... ... van "Firmware" heb ik niets gevonden, niets op de web site en niets in de handleiding .. ???

                      Comment


                      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                        Hi,
                        als ik op de link mbt het uitzetten van de nogal felle display verlichting helemaal bovenin deze discussie klik, krijg ik de melding Page not found.

                        display verlichting uitschakelen + stroomverbruik:
                        Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                        Heeft iemand een idee waar de info dan gevonden kan worden?
                        Canon 60D, canon 35 - 105 mm lens, Canon 70 - 300 mm lens, Tokina 12 - 24 mm, Metz 52 AF-1

                        Comment


                        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                          Die discussie vind je terug op p.12 van deze topic, rond post #280. Volgens mij valt die verlichting niet uit te zetten.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                          Comment


                          • Batterijen afstandsbediening laden

                            Ik heb hier Top Craft batterijen van 1.2 V en 2300 mAh die moeten herladen worden . Ik ben in het bezit van een Maha Powerex batterijlader . Nu staat op die Top Craft batterijen dat de oplaadtijd 7 uren bedraagt aan 460 mAh . Is dat de oplaadtijd wanneer de batterij plat is en zo ja , ik meen dat ik geen oplaaduren kan instellen op mijn Powerex batterijlader ?

                            Comment


                            • Re: Batterijen afstandsbediening laden

                              gaat die niet automatisch over op drubbel laden als die geladen zijn?
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                              Comment


                              • Re: Batterijen afstandsbediening laden

                                Dat zou ik zo dadelijk niet kunnen zeggen .

                                Comment

                                Working...
                                X