Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

    Is er iemand die zijn batterijen met sticker voorziet?
    Welke stickers? OF gewoon erop schrijven? A1, A2, A3...
    CANON 500D EF-S 18-55mm IS EF-S 55-250mm IS Canon EF 50mm F/1.8 II speedlite 430 EX II

    Comment


    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

      Ik merk ze inderdaad met een viltstift: A1-4, B1-4, enz.
      Plak wel eens een rood stickertje op een accu met afwijkende waarden.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

      Comment


      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

        Oorspronkelijk geplaatst door janfotos Bekijk bericht
        Als je er batterijen insteekt en discharge selecteerd, dan gaat het toestel toch onmiddellijk discharge van de batterijen uitvoeren, niet?
        Niet meten of wel?

        Bedankt
        Zoals aangegeven .. de "lading" of "capaciteit" is "geleverde stroom x tijd" .. men kan dat dus enkel evalueren door ontlading van de batterij tot aan de kniespanning (typisch 0,9V)

        Comment


        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

          Tot nu toe heb ik nog geen grote capaciteitsverschillen gezien bij low selfdischarge accu's van hetzelfde merk en ouderdom.
          Voor zover mogelijk probeer ik de accu's per 4 bij elkaar te houden zoals ze aangekocht zijn, dan zit er te weinig capaciteitsverschil op om ze te moeten markeren.

          Ik gebruik voor zaklampen ook nog lithium-ion accu's (type 14500 en 18650), die heb ik wel getest, en daar zie ik bij sommige types wel vrij grote capaciteitsverschillen.
          (Daarvoor heb ik een "hobbycharger" waarmee ik de meeste soorten accu's kan laden en ontladen, nikkel-metaalhydride, nikkel-cadmium, lithium-ion (Li-Po, Li-Fe, Li-Ion) en loodaccu's.)
          Als die dan in serie gebruikt worden kan dat gevaarlijk worden (lithium-ion accu's kunnen zelfs exploderen).
          Maar omdat ik alleen beveiligde accu's gebruik kunnen ze nooit te diep ontladen of omgekeerd geladen worden (dat gevaar is er wel bij accu's met een verschillende capaciteit in serie zonder een beveiliging).
          Nimh-accu's zijn wat dat betreft een heel stuk veiliger, als je die wil laten exploderen, dan zal je er toch echt veel moeite voor moeten doen.
          Bij een kortsluiting kunnen ze wel zo heet worden dat de isolatie rond de accu smelt (dat heb ik meegemaakt met een zelfgemaakt accupack voor een fietslicht, de isolatie was weggesmolten, maar de accu's werkten achteraf nog ).
          Als je dat doet met onbeveiligde lithium-ion accu's, dan mag je de brandweer bellen...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

            Vanaf welke waarden gooi je een oplaadbare AA batterij weg?
            Bv. batterij van 2300 mAH heeft nog 1600mAH. enz.
            Nog goed of niet?
            Bij hoeveel procent vinden jullie de batterijen nog goed?

            Bedankt
            CANON 500D EF-S 18-55mm IS EF-S 55-250mm IS Canon EF 50mm F/1.8 II speedlite 430 EX II

            Comment


            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

              De vraag is niet, zoals hier onderhuids al aangegeven, het ladingsverlies of de restlading, maar hoe lang de batterij deze lading nog kan vast houden ... als die 1600mA "vervliegt" binnen de week of minder dan heb je er niets meer aan ..

              Comment


              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                Ik heb dit weekend net een absurde massa aan batterijen erdoor gedraaid tijdens een shoot met 2 speedlites. Beetje degoutant en een prijzige affaire.

                Daarom ga ik nu investeren in low discharge Eneloops, volgens Hobby de betere keuze en ik heb dat ook al meerdere keren hier gelezen.

                Welke kunnen jullie mij aanraden als ik moet kiezen tussen de 2000mAh en de 2550mAh? Minder capaciteit gaat meerdere cycli mee, maar per beurt dan weer minder lang zeker?

                En is het inderdaad zo dat degene onder de naam Panasonic nieuwer zijn tegenover die van Sanyo? In ieder geval, welke kan ik best nemen.

                Comment


                • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                  Alleen als het echt belangrijk is om een zo groot mogelijke capaciteit ter beschikking te hebben zou ik voor de 2500mAh versie kiezen, de andere zullen een langere levensduur hebben (meer keer laden/ontladen en meer jaren).
                  Als je de accu' heel dikwijls gebruikt (veel keer laden/ontladen), dan zijn Eneloops de beste, voor andere toepassingen waarbij je de accu's maar een paar keer per maand of per jaar moet bijladen kan je eventueel ook kiezen voor de low selfdischarge accu's van Aldi, Lidl of Ikea Ladda (de Ikea Ladda zou volgens een paar tests die ik online gevonden heb ook heel goed moeten zijn).
                  Volgens Test-Aankoop zou GP Recyko nog beter moeten zijn dan Eneloop, ik heb zelf Recyko's en Eneloop in gebruik, de Recyko's hebben een iets hogere capaciteit, zelfs na 5 jaar is dat nog steeds zo.
                  Maar die Recyko's zijn wel een heel stuk duurder dan Eneloop.

                  De goedkopere low selfdischarge accu's van Aldi en Lidl (tegenwoordig 4 euro voor 4 stuks) blijven hier nog altijd prima werken, ook na meerdere jaren, maar die worden niet zo heel intensief gebruikt.
                  Ik kan dus niet zeggen hoeveel laadbeurten die meegaan.
                  Er is hier wel iemand die heeft gemerkt dat ze vrij snel slechter worden, hij gebruikt ze in een fietslicht, dan zullen die accu's waarschijnlijk meerdere keren per week geladen worden, het aantal laadbeurten zal dan wel beperkter zijn.

                  Het verschil tussen Sanyo en Panasonic Eneloop accu's weet ik niet, ik had ook al gezien dat er twee verschillende merken zijn.
                  Misschien is de productiecapaciteit van de ene onvoldoende, en worden ze dan onder licentie ook door een andere fabrikant gemaakt.
                  In dat geval zou er in principe geen verschil mogen zijn, ze moeten dan aan dezelfde eisen voldoen, en daar zal wel een kwaliteitscontrole op gebeuren.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                    Dan ga ik voor de 2000mAh batterijtjes gaan denk ik. En de Powerex MH-C9000 ook maar best ineens. Dan worden de batterijen tenminste op een deftige manier op- en ontladen. Juist he.

                    Alweer een geweldige uitleg Bart, merci!

                    Comment


                    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                      Ik heb bij de Powerex batterijen opgeladen van 2300 MAH.
                      Als ik deze via charge ga opladen bij 1000 MA, dan zie ik op het einde dat ze nog maar 61, 74, 74 en 64 MAH zijn.
                      Kan dit? Hoe komt dit?
                      Bedankt
                      CANON 500D EF-S 18-55mm IS EF-S 55-250mm IS Canon EF 50mm F/1.8 II speedlite 430 EX II

                      Comment


                      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                        Gewoon omdat deze nog bijna volgeladen waren Jan, als in een emmer van 10 liter reeds 9 liter water zit, kan je er evenmin 10 liter bij vullen.

                        Comment


                        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                          De Powerex MH-C9000 is precies enkel verkrijgbaar met 4 slots voor batterijen.

                          Zijn er vergelijkbare laders met 8 of meer slots die evenwaardig zijn?

                          Comment


                          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                            Oorspronkelijk geplaatst door 1tio1 Bekijk bericht
                            De Powerex MH-C9000 is precies enkel verkrijgbaar met 4 slots voor batterijen.

                            Zijn er vergelijkbare laders met 8 of meer slots die evenwaardig zijn?
                            Twee MH- c9000 laders zijn handiger dan één grotere zou zijn :-)

                            Comment


                            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Twee MH- c9000 laders zijn handiger dan één grotere zou zijn :-)
                              Enerzijds wel natuurlijk. Maar anderzijds heb je dan ook 2 stopcontacten nodig. Ik bekijk het wel

                              Comment


                              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                                Geachte dames en heren,

                                Ik lees hierboven dat BB aangeeft dat men via de discharge-functie de capaciteit van de batterij kan meten.

                                Volgens mij geldt dat alléén als je zéker weet dat de batterij die je discharged (ontlaadt dus) helemaal vól is.

                                Als je een halfvolle batterij discharged, lijkt het mij logisch dat men een veel kleinere 'capaciteit' als resultaat krijgt te zien.

                                Comment

                                Working...
                                X