Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

    Vergeet in ieder geval de Vapex Tech accu's, die heb ik ooit ook gehad, en die gingen niet erg lang mee.

    De Maha Powerex 2700mAh zou ik ook niet kopen, want de maximale capaciteit voor betrouwbare low selfdischarge AA accu's is lager dan wat er voor die accu's is opgegeven.
    Waarschijnlijk zijn het geen accu's met lage zelfontlading, en dan zijn ze gewoonlijk na een paar weken al bijna de helft van hun capaciteit kwijt als je ze na het laden ongebruikt hebt weggelegd.

    Ik heb vroeger ook altijd gewone nimh-accu's gehad, maar sinds ik het eerste setje low selfdischarge accu's kocht komen er hier nooit nog gewone nimh accu's in huis.
    Die zijn onbetrouwbaar, de werkelijke capaciteit is doorgaans een stuk lager dan wat er opgegeven is, en na een jaar blijft daar nog veel minder van over (als ze al niet eerder stuk zijn, dat heb ik ook al meegemaakt).

    Kijk niet alleen naar de maximale capaciteit, de accu's met de hoogst opgegeven capaciteit zijn doorgaans een stuk slechter op lange termijn.
    Het is best mogelijk dat "2700mAh accu's" na een half jaar al een veel lagere werkelijke capaciteit hebben dan de gewone witte Eneloop accu's (die zitten tegen de 2000mAh, en die gaan héél lang mee).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

      Ok Bart, Sultana en LoP zullen wel gelijk hebben.
      Ik ga die Eneloop's aankopen die Sultana mij aanraadt.
      Alle drie heel erg bedankt.


      Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

      Comment


      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

        Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
        Ok Bart, Sultana en LoP zullen wel gelijk hebben.
        Ik ga die Eneloop's aankopen die Sultana mij aanraadt.
        Alle drie heel erg bedankt.
        Met Eneloop ben je helemaal zeker dat je kwaliteit koopt, er zijn nog wel andere low selfdischarge accu's die het hier al heel lang uithouden, maar het is nooit zeker dat wanneer er weer ergens accu's in de aanbieding staan, dat die dan ook goed zijn.
        Zo heb ik een paar jaar geleden een setje AA accu's gekocht bij de Lidl, en die zijn nog altijd heel goed, maar de accu's die ze dit jaar verkochten haalden nog niet de helft van de opgegeven capaciteit.

        Als je in de buurt van een Ikea woont, dan zijn Ikea Ladda 2450mAh AA accu's met een lage zelfontlading ook een goede keuze.
        Volgens een paar tests die ik heb gezien komen de testgegevens helemaal overeen met die van de Eneloop accu's met de hoogste capaciteit.
        Hou er wel rekening mee dat de witte Eneloop met een capaciteit van rond de 2000mAh meer jaren mee zal gaan dan de versie met 2400-2450mAh.
        Goede low selfdischarge accu's verliezen zelfs na 5 jaar minder dan 10% van hun oorspronkelijke capaciteit.
        Dat is hier ook voor de GP Recyko en verschillende versies van de Aldi Top Craft accu's, ik heb ook een paar witte Eneloop accu's, en die hebben op 4 jaar tijd zo goed als geen capaciteitsverlies (die zijn wel minder oud dan de Recyko's en de oudste Top Craft ready to use accu's die ik gebruik).
        Probeer er wel voor te zorgen dat de accu's niet te diep ontladen worden, want dan zie je dat ze veel meer capaciteit verliezen (ik heb er zo een paar die per ongeluk te lang in een apparaat met een kleine lekstroom zijn blijven zitten, waardoor ze helemaal leeg waren, en dat zie je duidelijk aan de capaciteit, die toch rond de 15% gezakt is).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          ...
          Probeer er wel voor te zorgen dat de accu's niet te diep ontladen worden, want dan zie je dat ze veel meer capaciteit verliezen (ik heb er zo een paar die per ongeluk te lang in een apparaat met een kleine lekstroom zijn blijven zitten, waardoor ze helemaal leeg waren, en dat zie je duidelijk aan de capaciteit, die toch rond de 15% gezakt is).
          Ik doe een laadmarathon 2x per jaar en geef ze een break-in. Nu moet ik zeggen dat zowel mijn Eneloops als die van "den Aldi" (de groene) hun capaciteit behouden. Valt me wel op dat die van den Aldi niet hun vermogen halen die op de batterijen staat. Moest ik nood hebben aan nieuwe batterijen dan kocht ik zo weer Eneloops, hou van een merk waar het product ook daadwerkelijk is wat er op de verpakking staat.

          Even terloops. Ik kocht me onlangs een laserpointer met een 18650 batterij en lader in 1 pakket. Bij aankomst de lader in het stopcontact, batterij op polariteit controleren (stond niet op of ze beschermd is tegen omwisseling van polariteit), steek de batterij erin en 2 seconden lader: PETS, de lader kapot.
          Uiteraard zowel batterij als lader terug gestuurd maar ondertussen ook bij NKON mij een nieuwe 18650 batterij en een Xstar VC2 lader. Ik neem geen risico met batterijen, zoveel is zeker.
          In China op luchthavens is men als de dood voor batterijen. Een powerpack kleiner dan 100Wh mag zoweel in bagage als handbagage, van 100Wk tot 160Wh mag als handbagage met een max van 2 per persoon. Indien hoger of zonder markering van het vermogen gaat je powerbank niet op de vlieger.

          Comment


          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

            Ga je dus 2x per jaar al je batterijen door een break in jagen ?
            Is dit niet wat veel ?
            Wat zijn jullie ervaringen ?

            Vriendelijke groeten en alvast bedankt voor jullie inbreng.

            Peter


            Sent from my iPad using Tapatalk

            Comment


            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

              Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
              Ga je dus 2x per jaar al je batterijen door een break in jagen ?
              Is dit niet wat veel ?
              Wat zijn jullie ervaringen ?
              Ik doe dat 1 keer per jaar, volgens mij is dat voldoende voor low selfdischarge nimh accu's.

              Lithium-ion accu's laad ik gewoon bij tegen dat ik ze terug nodig heb, die kan je best niet bewaren terwijl ze 100% geladen zijn want dan verouderen ze het snelst (tussen 30 en 80% is ok, als je ze toch volledig geladen wil bewaren, hou ze dan koel, bijvoorbeeld in de koelkast, om de chemische reacties te vertragen).
              Ik heb verschillende zaklampen die werken op 18650 accu's, en ik gebruik die cellen ook voor mijn fietslicht.
              In de goedkope accupacks van de Chinese fietslichtaccu's zitten nooit goede cellen, ik heb nu een accupack waar ik zelf vier 18650 cellen in kan steken, dan weet ik wat er in zit, en elke cel wordt dan ook apart geladen zodat ze allemaal dezelfde spanning hebben (ik haal ze er uit om ze te laden, maar het is ook mogelijk om het hele pack tegelijk te laden met een adapter).
              Het is wel heel belangrijk om alleen maar beveiligde lithium-ion cellen te gebruiken, 18650 en 14500 cellen zonder beveiliging komen hier niet in huis.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                .
                Zo heb ik een paar jaar geleden een setje AA accu's gekocht bij de Lidl, en die zijn nog altijd heel goed, maar de accu's die ze dit jaar verkochten haalden nog niet de helft van de opgegeven capaciteit.
                Letterlijk dezelfde ervaring hier:
                ik heb in ongeveer 2014 een set bij Lidl gekocht (Tr*nic 2500), en al die tijd gebruikt. Midden 2015 was er een aanbieding van (zo het leek) dezelfde, €2,99 voor 4 cellen. Geen geld. Deze ook gekocht en (maanden later) in gebruik genomen. Beide sets worden in hetzelfde apparaat gebruikt, en ik rouleer altijd punctueel. Laden gebeurde eerst met een GP Powerbank, later met een oude 'domme' Hema lader met 225 mA, omdat de GP Powerbank ze soms afkeurde, en dan gewoon niet wil starten (Wie noemt wie nu de domme lader ?)

                Testje voor die twee Lidl aankopen die schijnbaar gelijk waren:
                vorige week waren twee van de eerste set (~2014) en twee van de tweede set (2015) de proefkonijnen voor mijn zojuist ontvangen Maha MH-C9000 lader; 4 cellen tegelijk in 'Refresh and analize' mode.... (charge:800mA/discharge:800mA/charge:800mA):

                De twee oudere meest gebruikte (100-150x): 1605 en 1524 mAh capaciteit.
                De twee jongste en minst gebruikte (30-50x): 1114 en 1096 mAh capaciteit.

                Het is niet helemaal een eerlijke test omdat de eerste set in het begin vaker met 1 A van de GP powerbank geladen is, en de laatste wat vaker met de lage 0,225A van de Hema lader, maar toch is voor mij het verschil daarbovenop te zien en in gebruik te merken.
                Wanneer je de twee typen naast elkaar legt zie je enig verschil in de tekstdikte en lay-out van het ontwerp, maar op het eerste gezicht zijn ze hetzelfde.

                Nog een aantekening bij die Lidl dingen:
                rond de plus-pool en rond de min-pool is op het huis een matzwarte verfrand aangebracht. Het rare is dat de verflaag aan de buitenkant van een plastic wikkel zit, en niet er onder. Ik weet niet wat de fabrikant heeft bewogen dit te doen, maar na herhaaldelijk inleggen en uithalen wordt die verflaag afgeschuurd (welke verf houdt op een plastic cellofaan ?), bij sommige laders schuurt het bij inleggen tegen je ladercontacten, en die verf kan zo op je contacten gaan zitten en eventueel overgangsweerstanden veroorzaken, en dat wil je echt niet.
                Ik heb Lidl in Duitsland hierover aangeschreven, en kreeg tot nu toe alleen het aanbod ze terug te brengen en mijn aankoopbedrag terug te krijgen. Inhoudelijk is niet gereageerd.


                Na dit topic en heel wat andere geraadpleegd te hebben om informatie te winnen, heb ik een vaak voorkomend misverstand over het gebruik van die MH-C9000 nooit in één stuk goed zien uitleggen, en dat is het gebruik van de eenheid mAh. De lader gebruikt deze eenheid van lading in twee metingen:

                1) bij het laden.
                2) bij het ontladen.

                1) Tijdens en na het simpel laden (charge) geeft dit getal aan hoeveel lading de lader door de cel heeft laten lopen. Dit is altijd meer dan de huidige capaciteit (zeg: de huidige maximale mogelijkheid energie vast te houden) van de cel, want er is verlies in de vorm van warmte. Simpeler gezegd, niet alles wat er door loopt blijft hangen. Op het display staat gewoon dat doorgelopen aantal mAh, zonder verdere vermelding.

                2) Tijdens en na het ontladen (discharge) geeft het aan hoeveel lading er (inmiddels) onttrokken is aan de cel, en daarmee is het de graadmeter voor de capaciteit die de cel had voor ontlading. Indien eerst geheel geladen geeft het na ontladen dus de huidige capaciteit (het 'kunnen') van de cel aan. Er komt nu dan ook 'Available capacity' op het display te staan ('Beschikbare capaciteit') in mAh.
                Dit gebeurt overigens na het gebruik van alle functies waarbij ontladen wordt (Refresh and analize, break-in, discharge, en cycle). 'Available capacity' is dus de waarde van belang om de geschiktheid te beoordelen, het aantal mAh wat er uitgehaald is voordat de celspanning onder de 0,9 Volt komt en de cel als 'leeg' gezien wordt.


                GP Recyco AA 2000 mAh cellen:
                ruim een jaar geleden een blister gekocht, daarna in een goede zak verpakt, en in de koelkast opgeslagen. Gisteren geacclimatiseerd en geopend.
                Eerste actie: discharge. Het zijn tenslotte voorgeladen (Low Self Discharge) cellen, dus door een discharge zie ik direct hoeveel elke cel over heeft gehouden sinds fabrikage. GP schrijft dat er per jaar ~15% lading verloren gaat:
                (Het voltage is de onbelaste uitgangsspanning een uur na ontlading met 500 mA)

                1: 1410 mAh = 70,5 % (1,18V)
                2:0 637 mAh = 32,0 % (1,16V)
                3: 1491 mAh = 74,6 % (1,17V)
                4: 1498 mAh = 74,9 % (1,17V)

                Duidelijk, één cel is volledig de klos. Deze voor de zekerheid nogmaals in een ander slot van de lader ontladen, maar na 11 mAh was de koek weer op.
                Daar zit de kracht van dit soort laders, wanneer ik deze cel niet opmerk zullen de anderen ook zeker véél slechter gaan presteren.

                Ik ben nu alle vier die GP cellen via 'break-in' aan het laden, over een dag of twee weet ik meer. Die ene cel zal ik alleen niet meer i.c.m. een andere cel gaan gebruiken, die gaat er uit, en belandt in eenzaamheid in een sleutelbos-lampje of een quartz klokje.
                Dat ik alle vier, ook de goede, een break-in geef is volgens sommigen niet nodig, maar het is gewoon mijn poging om de eerste lading diep en rustig te doen, ze zijn tenslotte erg lang niet gebruikt, en kwaad kan het naar mijn beste beoordeling niet. De slechte cel heeft het in ieder geval wél verdiend.

                Tip: zorg altijd voor een 'domme' lader in je assortiment, 0,5 of 1A het liefst, op een dag moet er gewoon een stroom door die dingen, terwijl die slimme elektronica het je verbiedt.

                Opmerking voor mensen die stickers plakken met deze lader: blijf wel ruim een centimeter van de uitersten van de behuizing van een cel, want anders past het niet meer. Erger nog, dat metalen vlakje naast de min-pool van elk slot is (zover ik kan bedenken) de temperatuursensor, en als daar een sticker tussen zit klopt het niet meer.
                Ikzelf plak soms ook stickers (b.v. Herma 5x35mm of 8x20mm, wanneer er geen ruimte voor stift is), maar ik weet dat ik niet snel laadt, en dus geen hoge temperatuur de boel kan laten loslaten. Veel ervaring heb ik er overigens nog niet mee.
                Last edited by erikdenhouter; 12 januari 2017, 09:53. Reden: energie veranderd in lading (mAh)

                Comment


                • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                  Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
                  ....
                  Na dit topic en heel wat andere geraadpleegd te hebben om informatie te winnen, heb ik een vaak voorkomend misverstand over het gebruik van die MH-C9000 nooit in één stuk goed zien uitleggen, en dat is het gebruik van de eenheid mAh. ....
                  ?? wat valt daar aan uit te leggen ? en wat is het misverstand ?
                  ... maar eigenlijk is de werkelijkheid nog iets ingewikkelder

                  De (statische) eenheid van electrische capaciteit is de COULOMB ! zie Coulomb_(eenheid)
                  Dat is de statische hoeveelheid electriciteit die ergens kan opgeslagen zijn (batterij of condensator). Pas als die lading gaat "vloeien" dan wordt die gedefinieerd als "Ampère" zijnde een lading van 1 Coulomb per seconde = 1 Ampère

                  In eenzelfde geest zou de capaciteit van batterijen, statisch, dus niet moeten opgegeven worden in mAh of Ah maar in Coulomb omdat dit de maat is voor een hoeveelheid opgeslagen electrische lading die "niets doet". Pas als die lading aan het werk gezet wordt gaat ze vloeien als mA/A ... maar geen mens is zo gek om dit zo te definieren ..

                  De "leegloop" is een dynamisch gegeven en gezien de meetmethode, wordt die genormalizeerd voor vergelijking, naar 1 uur ttz hoeveel (milli)Coulomb kunnen er weg vloeien in één uur vooralleer de batterij beschouwd kan worden als leeg.

                  Zo heeft een batterij van "2000mAh" een ladingopslag van 7200 Coulomb en kan deze batterij dus een stroom leveren van 2A gedurende 1 uur en dan is ze leeg. De ladingsmeting kan echter enkel dynamisch gebeuren daarom dus de mAh grootheid ... méér is dat niet ..

                  Comment


                  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                    Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
                    ...
                    Tip: zorg altijd voor een 'domme' lader in je assortiment, 0,5 of 1A het liefst, op een dag moet er gewoon een stroom door die dingen, terwijl die slimme elektronica het je verbiedt.
                    ?? huh ??? wat zeker de vraag doet rijzen waarom men in 's hemelsnaam zoveel moeite steekt in het ontwerpen van een slimme lader, nespa .. ? tenzij misschien als ontstekingsmechanisme ..

                    Comment


                    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                      De Tronic 2500mAh AA accu's zijn geen accu's met een lage zelfontlading, daarom heb ik die zelf nooit gekocht.
                      De Tronic 2300mAh accu's die ik hier heb zijn wel low selfdischarge accu's, en die werken tot nu toe nog altijd prima (die zitten rond de 2100mAh).
                      Maar de Tronic 2400mAh low selfdischarge accu's waren helemaal niet goed, die hadden nog niet de helft van de opgegeven capaciteit.

                      De oudste low selfdischarge accu's die ik heb zijn Recyko's, en die halen nog altijd ongeveer 2000mAh.
                      Die cellen zijn wel nooit te diep ontladen, want dat is volgens mij het enige waar je op moet letten bij dat soort accu's, eens ze een tijdje leeg geweest zijn, dan zijn ze ook een heel stuk van hun capaciteit verloren.
                      Zolang de spanning binnen de normale limieten blijft (niet onder de 0,9V) blijven ze heel lang goed.
                      Je kan ze dus beter wat eerder opnieuw laden, en niet wachten tot het apparaat waar je ze in gebruikt stopt met werken.
                      Want als je dat doet met cellen die een beetje afwijken, dan zit er bijna zeker een cel tussen die omgepoold wordt, en daar kunnen ze helemaal niet tegen.

                      Als je nieuwe accu's koopt, steek ze dan niet weg, maar laad ze eerst volledig (het beste is een Refresh/analyze uitvoeren in de Maha lader).
                      Berg ze dan pas op, en dan weet je ook meteen of er iets niet in orde is, als de capaciteit tussen de cellen teveel afwijkt, dan kan je ze nog terugbrengen.
                      Je weet nooit hoe lang de accu's al in de winkel hebben gelegen, het is mogelijk dat je 5 jaar oude accu's als "nieuw" hebt gekocht.
                      Vooral de duurdere accu's (waaronder de Recyko's) worden volgens mij minder gemakkelijk verkocht dan de goedkope brol die veel last heeft van zelfontlading (en waar meestal een capaciteit op vermeld is die lang niet gehaald wordt).
                      De meeste mensen kijken naar de prijs en de capaciteit die op de verpakking staat, dat het low selfdischarge accu's zijn of niet, dat is voor de meeste kopers niet belangrijk (terwijl dat net wel het belangrijkste is)...

                      Nimh accu's moet je niet koel bewaren, die kunnen zonder problemen tegen temperaturen van 30°C.
                      Het is vooral bij lithium-ion dat je de veroudering wat kan tegenhouden door ze koel te bewaren.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        ?? wat valt daar aan uit te leggen ? en wat is het misverstand ?
                        Door het doorspitten van veel fora-pagina's in korte tijd blijft er bij mij ineens hangen dat de vraag vaak gesteld wordt wat te doen met de mAh die bij laden gegeven wordt. Dit heeft naar mijn mening een duidelijke oorzaak: veel mensen welke nooit met elektronica van doen hebben gehad, komen wel in aanraking met oplaadbare cellen en daaraan gekoppeld laders, en dus ook de technologie en meetmethoden. Ze willen weten omdat ze alledaags met dit spul moeten werken, maar ze hebben geen enkele achtergrond, het is hun nauwe ingang naar de elektronica. Voor die mensen is het best uitgelegd door de twee verschillend gebruikte energiemetingen (mAh bij laden en mAh bij ontladen) eens naast elkaar te zetten. En dat miste ik soms.

                        Je kan er Coulomb bijhalen.... maar dat is misschien niet verhelderend wanneer we over het algemeen met mAh iets proberen uit te drukken. Coulomb is de SI eenheid van lading, maar staat zover ik weet op geen cel vermeld.

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        ?? huh ??? wat zeker de vraag doet rijzen waarom men in 's hemelsnaam zoveel moeite steekt in het ontwerpen van een slimme lader, nespa .. ? tenzij misschien als ontstekingsmechanisme ..
                        Je doelt op gevaar van overladen of explosie ?
                        Mijn domme lader laadt met een timer. De 225 mA zal geen explosie veroorzaken. Ik geloof ook dat een slimme lader veel goeds kan doen.
                        Wel zit ik met veel cellen welke niet geaccepteerd worden door zo'n slimme lader, terwijl de cellen na laden met de Hema lader goed presteren in apparatuur wat niet zo kieskeurig is v.w.b. de spanning en stroom. Ik wil als gebruiker graag zelf mijn eigen voorraad cellen overzien, en beslissen waarmee nog wel of niet gewerkt kan worden. Die GP lader ziet niet dat ik een draadloze hoofdtelefoon heb die met 15 mA tevreden is. 15 uur luisteren met een cel die wel door een GP lader straf is afgewezen, mag ik daarvoor terug naar mijn domme lader die toch ook ooit een goede koop was ?
                        Ik zou het liefst zien dat deze Maha lader een extra modus had, tijd en stroom (desnoods met een lage max.) zelf in te stellen zonder impedantie meting vooraf. Scheelt mij een lader.
                        Last edited by erikdenhouter; 12 januari 2017, 12:57. Reden: 30h luisteren was wat te hoog gegrepen... 15h

                        Comment


                        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          De Tronic 2500mAh AA accu's zijn geen accu's met een lage zelfontlading, daarom heb ik die zelf nooit gekocht.
                          De Tronic 2300mAh accu's die ik hier heb zijn wel low selfdischarge accu's, en die werken tot nu toe nog altijd prima (die zitten rond de 2100mAh).
                          Maar de Tronic 2400mAh low selfdischarge accu's waren helemaal niet goed, die hadden nog niet de helft van de opgegeven capaciteit.
                          Van LowSelfDischarge wist ik toen niet eens. Er is ook niets in die richting op deze cellen vermeld. Dan vermoed ik dat ze helemaal van fabricage gewisseld hebben, voor alle type cellen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Als je nieuwe accu's koopt, steek ze dan niet weg, maar laad ze eerst volledig (het beste is een Refresh/analyze uitvoeren in de Maha lader).
                          Berg ze dan pas op, en dan weet je ook meteen of er iets niet in orde is, als de capaciteit tussen de cellen teveel afwijkt, dan kan je ze nog terugbrengen.
                          Wel een goed idee.
                          Toch zegt mijn gevoel dat ik ze beter stabiel koel kan houden dan wisselend tussen 10 en 36 °C, wat dan in mijn woning de praktijk zal zijn.
                          Last edited by erikdenhouter; 12 januari 2017, 13:00.

                          Comment


                          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            De oudste low selfdischarge accu's die ik heb zijn Recyko's, en die halen nog altijd ongeveer 2000mAh.
                            Als welke capaciteit werden die verkocht ? Jij lijkt mij erg tevreden, dus ik ben benieuwd.

                            Ik heb zojuist bij MM gekeken, en daar zie ik twee typen GP Recyco's AA:
                            2000 mAh, zoals ik ze al heb, een beetje glittergroen/zilver. 4 (+4 gratis in de blister) voor € 24,99, of 4 voor € 22,99
                            2600 mAh, egaal pastel groen met zwarte tekst. Erg duur, ongeveer € 17 per twee. Ook een heel andere verpakking.

                            Opschriften en eigenschappen verschillen ook, zo krijg je op de 2600 soort 6 jaar garantie of 300x laden.

                            Comment


                            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                              De eerste GP Recyko's waren groen met een zilveren (chroom) rand aan de +.
                              Op de accu's staat "typ 2050mAh", bij de recentste refresh/analyze zaten ze nog vrij dicht tegen de 2000mAh.

                              Maar eigenlijk zijn de Recyko's wel vrij duur, Eneloop accu's zijn goedkoper en die zijn op lange termijn nog beter (de 1900mAh versies toch, de 2450mAh heeft een grotere capaciteit, maar waarschijnlijk ook een kortere levensduur).

                              Als je in de buurt van een Ikea woont, dan kan je daar ook de "Ladda 2450mAh" kopen, volgens een paar reviewers komen de testresultaten heel sterk overeen met die van de Eneloops met hoge capaciteit, alleen zijn de accu's van Ikea een stuk goedkoper.

                              Als je wat tijd hebt, dan kan je hier een heleboel testresultaten vinden van AA batterijen en accu's:

                              http://anrieff.net/batterytest/index_en.html Daar zie je dat de alkalinebatterijen van Lidl ook niet slecht zijn, en die kan je morgen nog kopen voor 1,99 euro per 10 stuks, daardoor zouden ze nog hoger in de "capacity per unit price" tabel komen.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                De eerste GP Recyko's waren groen met een zilveren (chroom) rand aan de +.
                                Op de accu's staat "typ 2050mAh", bij de recentste refresh/analyze zaten ze nog vrij dicht tegen de 2000mAh.

                                Maar eigenlijk zijn de Recyko's wel vrij duur, Eneloop accu's zijn goedkoper en die zijn op lange termijn nog beter (de 1900mAh versies toch, de 2450mAh heeft een grotere capaciteit, maar waarschijnlijk ook een kortere levensduur).
                                Bedankt voor die info, dat model kom ik in een paar capaciteiten tegen, 2000, 2050, en 2100mAh. Maar er zijn heel veel andere uitvoeringen ook, ook weer in meerdere capaciteiten. Misschien moet je wat geluk hebben

                                Zelf heb ik 4 van de groene aan de min, welke langzaam overgaat naar chrome aan de plus. Bij Conrad:
                                AA 2000mAh 4+4 gratis voor € 19,99
                                AAA 800mAh 4+4 gratis voor € 13,99
                                Lijkt mij goedkoper dan Eneloop's, alhoewel die toch telkens wel als erg goed omschreven staan.

                                Ze hebben ook een verpakking van maar 4 (zonder 4 gratis), en die zijn dezelfde prijs. Dit zie je bij meerdere verkopers. Waarom dat is.... misschien ouder ?

                                Ik had vanavond toch weer dat twee Tronic cellen welke zojuist 5 uur een stroomslurpend DAB+ radiootje hebben gevoed (nog niet leeg), en een paar dagen geleden als 1500 mAh werden getest door de Maha lader, door diezelfde lader als 'High' werden afgekeurd. Niets mee te beginnen. Vervolgens heb ik ze 10 minuten in de domme Hema lader gestopt, en beide werden daarna gewoon door de Maha verder geladen. Het is duidelijk geen exact gebeuren.

                                Comment

                                Working...
                                X