Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

    Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
    Ook ik heb nog een vraagje over deze lader... Het antwoord zal ongetwijfeld minstens één keer in deze topic vermeld staan maar ik heb helaas geen tijd om hem helemaal door te lezen. Mijn excuses!

    1) Wat gebeurt er eigenlijk als je je batterijen er gewoon insteekt, de stekker in het stopcontact steekt en verder niets verandert? Worden de batterijen dan opgeladen met de standaardwaarden? Klopt het dat dit vooral ok is voor AA-batterijen? Is de capaciteit van de AA-batterijen hier ook van belang of niet?
    Ik heb dit net gedaan met een setje batterijen van de IKEA en na het laden krijg ik volgende gegevens;
    592 mAh 39 min 1,43 volt
    594 mAh 40 min 1,43 volt
    575 mAh 38 min 1,42 volt
    484 mAh 32 min 1,44 volt

    De gegevens in de eerste kolom (mAh), geven die de capaciteit aan van de batterijen? Of geven die aan hoeveel er extra bijgeladen is?

    2) Wat is dan de beste methode voor een standaard-herlading van AAA-batterijen? Mijn batterijen hebben een capaciteit van 850 mAh...

    3) Kan het kwaad als je batterijen dikwijls gaat opladen? Kan je beter zorgen dat ze bijna leeg zijn of kan ze na elke intensief gebruik zonder problemen bijladen?

    4) Kan je batterijen van een verschillend merk of verschillende capaciteit samen opladen of doe je dat beter niet?

    Alvast bedankt!
    1) is wat er werd bijgeladen
    2) ik zet die op 400 mA
    3) bijladen, NiMh heeft niet zo'n last van geheugeneffect, en je vermijdt diep ontladen waardoor de zwakste van de set naar de kl.... gaat
    4) geen probleem, de slots werken onafhankelijk

    Het is wel een dure lader en niet gemakkelijk door iedereen te gebruiken.
    Als je vermoedt dat een batterij slecht is bevestigt hij dat, maar je had ze ook meteen in het bebat zakje kunnen gooien (www.bebat.be).
    Ik heb er zelden of nooit één kunnen redden.
    Gezien de lage prijs en de grote betrouwbaarheid van de eneloops (oa van "denaldi") moet je de vraag stellen of je met een goedkopere lader niet genoeg hebt.

    PS: de lader schijnt nu ong 43 EUR te kosten, vroeger was hij duurder
    Last edited by palombian; 22 december 2013, 19:41. Reden: terminologie aangepast aan de verdere discussie :)

    Comment


    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

      Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
      Bedankt al voor je antwoord LesC!

      Wat ik nog vergeten te vragen ben... Soms verschijnt er 'HIGH' op het display. Hoe komt dit en wat moet je dan best doen?
      HIGH = batterij naar de kl....

      Comment


      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        HIGH = batterij naar de kl....

        www.bebat.be
        Ja, maar welke van de vier is dan naar de kl hé... :-)
        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

        Comment


        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

          Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
          Bedankt al voor je antwoord LesC!

          Wat ik nog vergeten te vragen ben... Soms verschijnt er 'HIGH' op het display. Hoe komt dit en wat moet je dan best doen?
          Onder welke omstandigheden? AAA of AA, iets speciaal ingesteld of niet… Zoveel mogelijk details kunnen onze experts ter zake alleen maar helpen om zo snel mogelijk een antwoord te kunnen geven. Ik heb HIGH nog nooit gezien.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

          Comment


          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

            Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
            Ja, maar welke van de vier is dan naar de kl hé... :-)
            Ik zie nu pas dat er al meer antwoorden gegeven zijn. In principe, zolang de stekker blijft insteken (zolang je licht ziet, dus ), zie je een cyclus: zo gaat het van batterij 1 naar 2 naar 3 naar 4 en opnieuw naar 1…. Dus die HIGH zou je dan bv kunnen zien bij zeg maar de batterij die in #3 zit.
            Kan dat?

            (zelf zie ik nog altijd DONE bij allevier de opgeladen batterijen - uiteraad naast alle waarden qua tijd, MA enz.)
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

            Comment


            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Ik zie nu pas dat er al meer antwoorden gegeven zijn. In principe, zolang de stekker blijft insteken (zolang je licht ziet, dus ), zie je een cyclus: zo gaat het van batterij 1 naar 2 naar 3 naar 4 en opnieuw naar 1…. Dus die HIGH zou je dan bv kunnen zien bij zeg maar de batterij die in #3 zit.
              Kan dat?

              (zelf zie ik nog altijd DONE bij allevier de opgeladen batterijen - uiteraad naast alle waarden qua tijd, MA enz.)
              Ben net erachter gekomen dat toen op de display HIGH stond, enkel bij batterij nr. 2 een ^ stond, voor de rest veranderde er niks meer op de display. Ik heb batterij nr.2 eruit gehaald en vervangen, en toen ging de cyclus gewoon verder voor alle vier de batterijen.

              Dus als ik het helemaal goed begrijp kan je, (zeker voor AA) batterijen, gewoon je batterijen regelmatig bijladen door ze erin te steken en verder hoef je niks te doen? Als de batterijen nog redelijk vol zijn, is de lader snel klaar ermee en anders duurt het langer? Klopt dit?
              Ik was het allemaal veel te moeilijk aan't maken als dit correct is!
              Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

              Comment


              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                De handleiding lezen helpt echt hoor!

                Een AA batterij laden kan je door bij het in steken van de batterij te kiezen voor "charge" (=laden) de aangeboden waarden van 1000mA is ok voor de meeste AA's (is ongeveer C/2)
                Voor AAA batterijen moet je deze waarde verkleinen (een schoonhiedsfoutje van de lader) omdat de totaallading ergens rond de 8-900 mAh light. Je kan de laadwaarde dan ook best halveren (500 mA)
                Een batterij die een "HIGH" geeft is kapot .. de gemeten weerstand van de batterij is dan hoger dan de toegelaten waarde en de ganse cyclus stopt tot de kapotte batterij uit de lader genomen is. Soms kan men ze nog proberen te recupereren door ze in een andere lader te ONTLADEN, maar meestal heeft de Maha lader gelijk door te stellen dat ze naar het recyclagepark kan ..

                Comment


                • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  De handleiding lezen helpt echt hoor!

                  Een AA batterij laden kan je door bij het in steken van de batterij te kiezen voor "charge" (=laden) de aangeboden waarden van 1000mA is ok voor de meeste AA's (is ongeveer C/2)
                  Voor AAA batterijen moet je deze waarde verkleinen (een schoonhiedsfoutje van de lader) omdat de totaallading ergens rond de 8-900 mAh light. Je kan de laadwaarde dan ook best halveren (500 mA)
                  Een batterij die een "HIGH" geeft is kapot .. de gemeten weerstand van de batterij is dan hoger dan de toegelaten waarde en de ganse cyclus stopt tot de kapotte batterij uit de lader genomen is. Soms kan men ze nog proberen te recupereren door ze in een andere lader te ONTLADEN, maar meestal heeft de Maha lader gelijk door te stellen dat ze naar het recyclagepark kan ..
                  Ik ben blij dat dit allemaal in de handleiding staat…

                  (wat is volgens jou de bedoeling van dit draadje? )
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

                  Comment


                  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    De handleiding lezen helpt echt hoor!
                    Dummies lezen geen handleidingen,... of ze kunnen er alleszins niet altijd aan uit!
                    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                    Comment


                    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                      Les excuses ...

                      Ik was zo naief om te geloven dat mensen eerst de handleiding lazen en dan vragen gingen stellen over wat niet echt duidelijk was, schijnbaar moet de handleiding eerst door anderen gelezen worden en dan voor de uiteindelijke gebruiker herkauwd worden .. dank u, ik pas ..

                      Comment


                      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                        Ik heb de handleiding wel gespeld, maar ik heb toch nog een vraag:

                        Ik heb net de MH-C9000 gekregen en al mijn batterijen getest. Behalve batterijen die het gewoon doen en batterijen die HIGH geven heb ik ook batterijen waar niks lijkt te gebeuren. Of ik daar kies voor charge, refresh of break-in, de lader springt terug naar charge en "Mode" blijft knipperen. Toch kan ik met die batterijen een halve dag lang mijn GPS runnen (sorry, ik ben geen fotograaf, GPS-ers zijn ook intensieve batterij-gebruikers) dus ze zijn niet helemaal onbruikbaar.
                        Hoe zou ik de lader kunnen overtuigen om ze toch te accepteren?

                        Comment


                        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                          Als de MH-C9000 vindt dat de accu's niet voldoen aan alle parameters, dan zal die weigeren om ze te laden.
                          Hier gaat het waarschijnlijk over een te hoge inwendige weerstand, daardoor denkt de lader dat je probeert om niet-herlaadbare batterijen te laden.
                          Alkaline en andere niet-herlaadbare batterijen hebben een veel grotere inwendige weerstand dan nimh-accu's, om veiligheidsredenen zal de lader dan weigeren om die te laden.

                          Maar een slechte nimh-accu kan ook een vrij hoge inwendige weerstand hebben, gewoonlijk gaat het dan wel om accu's die hun beste tijd hebben gehad, en kan je ze toch beter inleveren voor recyclage.
                          Tot nu toe heb ik dat eigenlijk alleen maar gezien bij de gewone nimh-accu's, bij de accu's met een lage zelfontlading heb ik die melding nog nooit gezien op het display van de MH-C9000.

                          Gewone nimh accu's gaan zelden meer dan 2 jaar mee, lage-zelfontlading accu's gaan hier in ieder geval al veel langer mee, ze werken zelfs na 5 jaar nog ongeveer even goed als toen ze nieuw waren.
                          Als je een beetje de aanbiedingen van Aldi en Lidl in het oog houdt, dan kan je die daar wel een paar keer per jaar vinden, die accu's zijn hier door verschillende gebruikers getest en goedgekeurd (getest met de Maha lader).
                          Bij Ikea zouden ze er ook hebben, maar dan moet je er wel goed op letten dat het wel degelijk "precharged" of "ready to use" accu's zijn, want ze verkopen er ook nog andere (daar moet je bij lidl en Aldi ook op letten, het is best mogelijk dat ze in de toekomst misschien toch nog eens de gewone nimh-accu's in de aanbieding zetten, die koop je beter niet).

                          Als je die "slechte" accu's verder wil blijven gebruiken, dan moet je die in een "domme lader" steken, de Maha is daarvoor te slim.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Tot nu toe heb ik dat eigenlijk alleen maar gezien bij de gewone nimh-accu's, bij de accu's met een lage zelfontlading heb ik die melding nog nooit gezien op het display van de MH-C9000.
                            Dat klopt, het zijn "gewone" GP2700 batterijtjes.
                            Bedankt, ik zal ze maar wegdoen, degene die wel geladen worden komen niet verder meer dan 600 mAh.

                            Comment


                            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                              Oorspronkelijk geplaatst door RoelandV Bekijk bericht
                              Dat klopt, het zijn "gewone" GP2700 batterijtjes.
                              Bedankt, ik zal ze maar wegdoen, degene die wel geladen worden komen niet verder meer dan 600 mAh.
                              In dat geval heeft de Maha lader groot gelijk dat die een foutmelding geeft, die accu's zijn alleen nog goed voor recyclage.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                                Vorige week 2 Memorex PRO 1 Geniux laders aangeschaft na het inwinnen van informatie, hoofdzakelijk via dit forum. Super topic!

                                Ik heb eerst enkele pogingen ondernomen om de NiCd en NiMH batterijen die ik hier liggen had (sommige waren tot 15 jaar oud…) opnieuw wat nieuw leven in te blazen, doch de eindwaarden waren zo goed als van alle batterijen <30% van de gemarkeerde, dus allemaal binnengebracht voor recyclage en een karrevracht LSDkes van Top Craft in DunAldi gaan halen (wij eten AAs als ontbijt, AAAs als tussendoortje en Cs als lunch )

                                Ik heb de Memorex PRO 1 Geniux laders naar mijn mening vrij goedkoop gevonden (38€ / stuk excl. verzending) op http://www.econergic.eu/nl/memorex-p...end-lader.html
                                Last edited by eL Tee; 11 januari 2014, 13:25.

                                Comment

                                Working...
                                X