Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

    Oorspronkelijk geplaatst door De Hakkelaar Bekijk bericht
    Geachte dames en heren,

    Ik lees hierboven dat BB aangeeft dat men via de discharge-functie de capaciteit van de batterij kan meten.

    Volgens mij geldt dat alléén als je zéker weet dat de batterij die je discharged (ontlaadt dus) helemaal vól is.

    Als je een halfvolle batterij discharged, lijkt het mij logisch dat men een veel kleinere 'capaciteit' als resultaat krijgt te zien.
    Het lijkt mij nogal voor de hand liggend dat men uit een halve emmer water geen volle gaat halen ...

    Comment


    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

      Bij een gedeeltelijk ontladen accu kan je wel controleren wat er nog over gebleven is.
      Dat heb ik ooit gedaan om te zien wat de restcapaciteit was na een huwelijksreportage, waarvoor ik twee flitsers heb gebruikt (op elke camera een flitser), de accu's heb ik niet vervangen tijdens die fotoshoot.
      Nadien zag ik dat de accu's van de flitser die ik meest gebruikt had nog een restcapaciteit van minder dan 100mAh hadden (nog een paar foto's meer, dan had ik toch nog verse accu's moeten steken).
      Dat was dus gewoon uit nieuwsgierigheid, ik had meer dan voldoende accu's bij om ze in beide flitsers een paar keer te kunnen vervangen, maar de "back-up" accu's heb ik niet moeten gebruiken.

      De flitsers zijn alleen gebruikt als invulflits, als je de iso dan niet te laag zet kan je héél veel flitsfoto's maken voor de accu's leeg zijn (ik heb toen Top Craft accu's gebruikt, er zaten nog Eneloops en Recyko's in de fototas).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

        Hoera, ik heb nu ook zo'n Maha!

        Dank aan elkeen die een nuttige bijdrage heeft geleverd in dit topic.
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

          Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
          Hoera, ik heb nu ook zo'n Maha!

          Dank aan elkeen die een nuttige bijdrage heeft geleverd in dit topic.
          Hebben we je eindelijk (lees: nu pas, after all these years) kunnen overtuigen. De Maha is een stuk onmisbaar gereedschap als je met oplaadbare batterijen werkt.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

          Comment


          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

            aan elkeen die hier heeft bijgedragen met waardevolle info,bedankt
            ik dacht dat ik Engels kon maar na 10 keer de gebruikershandleiding te lezen en nadien nog enkele keren in het Nederlands heb ik hier toch eindelijk het licht gezien en kon ik deze lader gebruiken op een goede manier
            maar toch heb ik een vraagje als je nieuwe batterijen wil aankopen,van hetzelfde en dezelfde capaciteit en merk zie je ze per stuk,in blister per 2 of 4,of in opbergdoosje van 4
            zou er verschil (kunnen) zijn of maakt het weinig verschil uit

            Comment


            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

              Persoonlijk merk ik idd mijn batterijtjes: A1...A2..; B1.. B2...
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

              Comment


              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                sorry LesC,maar ik bedoel of er kwaliteitverschil is tussen al deze batterijen in de verpakkingen als je ze los,dubbel of per 4stuks,of in blister of al verpakt in opbergdoosje van 4
                steeds van hetzelfde merk en capaciteit wel te verstaan

                Comment


                • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                  Oorspronkelijk geplaatst door marcva Bekijk bericht
                  sorry LesC,maar ik bedoel of er kwaliteitverschil is tussen al deze batterijen in de verpakkingen als je ze los,dubbel of per 4stuks,of in blister of al verpakt in opbergdoosje van 4
                  steeds van hetzelfde merk en capaciteit wel te verstaan
                  Ongeacht het merk kan in één (nieuwe) set van vier stuks er onderling verschil van capaciteit zijn. Dat kun je zien bij gebruik van de MH-900 lader.
                  Ik heb nog niet meegemaakt dat alle vier de batterijen precies dezelfde capaciteit hadden.

                  Comment


                  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                    Klopt, en daarom ook hou ik graag m'n setjes van 4 compleet en bij elkaar. Maar exact dezelfde waarden geven ze niet, hoor.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

                    Comment


                    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                      Bij de low selfdischarge accu's zit de capaciteit van de accu's per verpakking van 4 gewoonlijk erg dicht bij elkaar.
                      Als er kleine verschillen zijn, dan kan dat geen kwaad (toch niet bij nimh-accu's, bij lithium-ion kan dat wel gevaarlijk zijn als er geen beveiliging in zit om te voorkomen dat een van de cellen een te lage of zelfs een negatieve spanning krijgt).

                      Hier zijn er een paar die een heleboel accu's en batterijen hebben getest, dat kan ook interessant zijn als je batterijen of accu's wil kopen:





                      In die tests zie je dat de duurste batterijen en accu's niet altijd de beste keuze zijn (de duurdere merken alkalinebatterijen presteren niet veel beter dan de goedkope).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                        Ben ook aan een setje nieuwe batterijen toe, gebruik ik enkel met analoge flitsers.
                        Ik heb een beetje door dat draadje zitten neuzen en ben er nu nog niet uit wat ik wil kopen.
                        Die vapextech batterijen bijvoorbeeld, de 2500mAh kosten £ 5,35 de 2900mAh kosten £5,10 niet zo'n groot verschil maar welke zijn nu de beste?
                        Sony A7II + Carl Zeiss Lowia 2/50 + Carl Zeis Vario Tessar FE 16-35mm f/4 ZA OSS
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                          Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                          Ben ook aan een setje nieuwe batterijen toe, gebruik ik enkel met analoge flitsers.
                          Ik heb een beetje door dat draadje zitten neuzen en ben er nu nog niet uit wat ik wil kopen.
                          Die vapextech batterijen bijvoorbeeld, de 2500mAh kosten £ 5,35 de 2900mAh kosten £5,10 niet zo'n groot verschil maar welke zijn nu de beste?
                          De beste? https://www.nkon.nl/rechargeable/aa-...e-in-case.html

                          Comment


                          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                            Thx Vincent, maar het is voor het gebruik in een Analoge flitser en die zijn niet zo zuinig als de digitale flitsers hé, daarom dat ik dacht aan die Vapextech batterijen.
                            Sony A7II + Carl Zeiss Lowia 2/50 + Carl Zeis Vario Tessar FE 16-35mm f/4 ZA OSS
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                              Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                              Thx Vincent, maar het is voor het gebruik in een Analoge flitser en die zijn niet zo zuinig als de digitale flitsers hé, daarom dat ik dacht aan die Vapextech batterijen.
                              De Eneloops zullen op dit moment 2100 mAh geven en binnen 5 jaar nog steeds meer dan 2000mAh na honderden laadbeurten! (eigen ervaring)
                              Geen ENKEL andere batterij dat ik heb (een tiental verschillende merken) geeft je dit soort prestaties voor dat geld.

                              Comment


                              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                                Eneloop, Sanyo, Technics, Panasonic het is allemaal Matsu****a.
                                Ik denk dat het deze zullen worden: Maha Powerex AA 4x 2700mah in handig doosje.
                                Sony A7II + Carl Zeiss Lowia 2/50 + Carl Zeis Vario Tessar FE 16-35mm f/4 ZA OSS
                                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                                Comment

                                Working...
                                X